Varför siffra i hörnet på app-ikonen? (Android)

Hej,
Varför har er app en röd-orange noteringsbubbla i övre högra hörnan på appikonen? Jag fattar inte varför och det finns ingen (intuitivt) sätt att förstå vad den vill göra mig uppmärksam på. Ibland försvinner den efter att jag öppnat appen men oftast inte. Det ska inte vara så att man måste leta igenom hela appen och ändå förstår jag inte vad som gör att den försvinner!
Tag bort noteringen! Onödig och väldigt irreterande!

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Så här förklarar Google själva detta:

    Aktivera eller inaktivera aviseringsprickar

    På vissa Android-enheter visas en prick på en app när du får aviseringar. Tryck länge på appen med pricken så visas aviseringen.

    Så här aktiverar och inaktiverar du aviseringsprickar på enheten:

    1. Öppna appen Inställningar på enheten.
    2. Tryck på Appar och aviseringar Aviseringar.
    3. Aktivera eller inaktivera Tillåt aviseringsprickar.
    Hantera aviseringar på Android

    Om du tycker att det är en bra funktion på appar i allmänhet, men inte på just Play-appen, så kan du slå av den för enbart Sveriges Radio Play.
    1. Öppna appen Inställningar på enheten.
    2. Tryck på Appar och aviseringar  Aviseringar.
    3. Gå till Appaviseringar och välj Sveriges Radio Play
    4. Inaktivera aviseringsprickar
    Det kanske inte ser ut exakt så här i din telefon, men nu när du vet att du själv kan reglera vilka appar som får visa aviseringsprickar, hoppas jag att du kan hitta var och hur du gör detta i just din telefon!
    Annika Webbmaster