Varför kapas vetenskapsradions sändning ofta mitt i en nyhet?

Hej!

Jag undrar varför vetenskapsradions program i SR-appen ofta klipps mitt i en programpunkt. De senaste veckorna har flera sändningar klippts av mitt i en mening, även när nyheten inte ens är färdiguppläst. Det är tråkigt, eftersom vi ofta går miste om intressant information som jag fått söka upp på annat håll.
Erika

Kommentarer

  • Hej Erika!

    Detta är ett trist problem som beror på att Nyheter från Vetenskapsradion spelas in från tablåns angivna tider och när verkligheten avviker från tablån blir det fel. I grunden behövs en annan teknisk lösning än den vi har idag, eftersom våra system är byggda på ett sätt som gör det lite omständligt att kompensera för att programmens verkliga sändningstid avviker från tablån.

    Ibland gör ju nyhetsläget att det är viktigare att sända det relevanta än att gå efter klockan! Då kan (och ska!) den sändande redaktionen i efterhand korrigera, så att den automatiskt inspelade ljudfilen ersätts med en ny version där den verkliga sändningstiden styr. Men eftersom just nyheter ofta är något vi vill lyssna på när de är färska, så krävs det inte bara att redaktionen gör den manöver som behövs, utan att de gör det så snart de kan. Om du lyssnar på Nyheter från Vetenskapsradion tio minuter efter att det sändes så blir du ju inte hjälpt av att den felaktiga ljudfilen ersätts två timmar senare ...

    I appen kan du även lyssna på vetenskapsnyheter från vår "vita nyhetssida", där vetenskapsnyheternas senaste inslag går att lyssna på i en följd. Den funktionen gör att du alltid kan nå uppdaterade nyheter som inte har slask i början eller kapade slut. Det finns en länk till denna nyhetssida nertill i appen.

    Jag återkopplar till Vetenskapsradion så att alla kolleger där är medvetna om hur de ska göra för att kompensera de gånger det blir avvikelser från tablån.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett bra svar!
    Intressant inblick i hur det funkar på SR också 😊