Varför inte skriva hur länge dom olika avsnitten ligger ute?

det är väldigt irriterande när man laddat ner en serie och börjat höra på den och rätt vad det är så går det inte att se fortsättningen. Var snäll och skriv i programförklaringen vad som gäller. Vad gäller det perfekta Kina t.ex.

Kommentarer

  • Hej och förlåt det sena svaret!

    Vi behöver helt klart bli bättre på detta! Tumregeln är att talade program som går att ladda hem från vår hemsida, poddar listade här, ligger "för evigt", alltså saknar rättighetsbegränsningar. Programserien Det perfekta Kina hör dit och den kommer vi inte att ta bort.

    Men det finns undantag som komplicerar bilden ...
    • Drama (där serier från Drama för unga försvunnit innan en skolklass hunnit lyssna klart!) och uppläsningar som Radioföljetongen & Radionovellen går att ladda hem under en begränsad tid - som varierar lite från fall till fall. Dessa program kan du ladda hem utanför våra egna appar (exempelvis från vår hemsida till datorns hårddisk) och ha kvar "för evigt", men om du laddar hem dem i appen Sveriges Radio Play, försvinner de därifrån när våra rättigheter går ut.
    Program där vi själva inte äger rättigheterna, som musikprogram, och för de flesta av våra nyhetssändningar, gäller att de är tillgängliga i 30 dagar efter sändning (eller 30 dagar efter sista avsnittet om det är en serie).

    Undantag är:
    • vissa sportsändningar från större mästerskap som inte finns tillgängliga alls (väldigt sällsynt) och ibland inte kan erbjuda utanför Sverige
    • vissa operasändningar som vi inte har tillgängliga
    • enstaka musikprogram där musiken illustrerar ett innehåll, där vi har rätt att erbjuda innehållet "för evigt" (som Klassiska podden och Livet är en fest )
    • nattliga repriser i P1 spelas inte in (men ofta finns originalinspelningen tillgänglig)
    • programmet Notturno ligger ute en vecka på grund av att vi samsänder med länder med andra rättigheter än vi
    • program i lokala kanaler som rättighetsmässigt skulle gå att podda - men där vi saknar resurser för att erbjuda dem
    Det finns säkert fler särfall som jag inte kommer på nu.

    Att det är så pass komplext och att exempelvis ett avsnitt av Sommar & Vinter i P1 ligger "för evigt" med musiken borta, men där musikversionen försvinner efter en viss tid, gör det svårt att skapa en teknisk lösning som redovisar vad som gäller - men att det är svårt betyder ju inte detsamma som att det är omöjligt, och vi förstår nyttan!

    Hoppas att du i alla fall fick lite mer förståelse för vilka regler som gäller. Fråga gärna vilka regler som gäller om det finns andra program du vill ha besked om!
    Annika Webbmaster
  • "Fråga gärna" skriver du. Svaret är nog rätt överspelat om det skall ta 2 veckor innan  svaret kommer.
    Ni borde klara att reda ut vad som gäller, jag gör det inte, och skriv i programförklaringen vad som gäller för varje program.
  • Jag ger en kortare version:

    Om du använder hemsidan, så är det detta som gäller:
    • finns det en länk "ladda ned" så ligger avsnittet som regel ute för evigt
    • annars ligger det i 30 dagar efter sändning
    • undantag från ovanstående brukar ha detta angivet på hemsidan, under länken "Om ..." högt upp på varje sida, exempelvis här för Om Radioföljetongen & Radionovellen, där det framgår att programmen på den sidan i regel finns tillgängliga i 30 dagar efter det att sista avsnittet sänts
    Annika Webbmaster
  • Skall det vara så svårt att lägga in informationen så att man slipper hålla era regler och undantag i huvudet? Vad du nämner så verkar det gälla om jag använder PC men med mobilappen saknas informationen helt. Jag antar att dom flesta, ungefär som jag använder mobilen.  BÄTTRING!