Varför har ni tagit bort kontaktformuläret?
Varför har ni tagit bort fältet som man kunde skriva i känner inte igen sajten
Morgan Roos
Morgan Roos
Följ inlägget
0
följare
Jag förmodar du menar rutan för Kontakt som fanns på många sidor. Nu finns enbart den e-postadress som också fanns där tidigare. Tycker du e-post inte räcker för att skriva till redaktionerna?
Mvh
Mvh
Morgan Roos
Mvh
Fälten på sidan är egentligen inget annat än ett mejl som sätts ihop av ett script och skickas till redaktionen i form av ett vanligt mejl. Nackdelen med dessa script var att de ibland kunde krångla och mejlen kom inte fram. Eftersom en vanlig mejladress funkar så mycket bättre så valde vi att ta bort dessa script från sajten. En annan nackdel med script är att man kan fylla i fel och får då aldrig något svar. Ytterligare en anledning är att dessa fält stjäl plats på sidan.
När du trycker på länken så öppnas väl ditt mejlprogram med adressen ifylld?
Däremot så anser jag att E-postlänken skall gå till Nyhetschefen eller Kanalchefen, och inte till redaktionen
Infon finns annars på Om-sidan här:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=20028
Jag tycker däremot att Mailadressen skall stå till nyhetschefen eller kanalchefen, vilket är något helt annat än vad ni svarar på
Men vi är självklart öppna för andra idéer. Varför skulle du hellre ha adressen till nyhets- eller kanalchef där?
"Hej Louise!
Fälten på sidan är egentligen inget annat än ett mejl som sätts ihop av ett script och skickas till redaktionen i form av ett vanligt mejl. Nackdelen med dessa script var att de ibland kunde krångla och mejlen kom inte fram. Eftersom en vanlig mejladress funkar så mycket bättre så valde vi att ta bort dessa script från sajten. En annan nackdel med script är att man kan fylla i fel och får då aldrig något svar. Ytterligare en anledning är att dessa fält stjäl plats på sidan.
När du trycker på länken så öppnas väl ditt mejlprogram med adressen ifylld?"
SVAR: Nej, så fungerar det inte. Du utgår nog från att jag, och andra, kontaktar er från datorer/mobiler där all sådan info är inlagd och sammakopplad på rätt sätt. Om man tex kontaktar er från offentliga eller någon väns dator är ju ens personliga mailuppgifter inte inlagda, och det behöver heller inte vara fallet med den egna datorn/mobilen av olika själ. Ju mer lättilgängligt desto bättre och desto mer demokratiskt i bästa public service-anda tänker jag. Men om den lösningen ni hade tidigare inte fungerade förstår jag att ni tagit bort den. Hoppas ni kan hitta en ny likvärdig och välfungerande modell - här funkar det ju bra att inte vara inloggad på sin egen mail tex och detta verktyg verkar ju fungera åt båda håll. Tack för förklaringen.
Vänliga hälsningar,
Min erfarenhet är att mailet stannar på redaktionen, om man mailar dit, Ingen tar ansvar för att svara, och ingen tar ansvar för ev Vidarebefordring
Om man har ett tips på en nyhet så vet man att det är nyhetschefen som ändå har ansvaret för om de går vidare med tipset eller inte, då kan man lika gärna kontakta honom igen...
Tack, bra synpunkt.
Anledningen till att vi från början valde att ha ett kontaktformulär, är just att det underlättar när datorn inte har e-posten kopplad till webbläsaren, så det är absolut en fördel vi är medvetna om. Samtidigt drogs formuläret med de problem Jesper har skrivit om redan. Dels tekniska, som visserligen inte varit så utbredda, men när de inträffar har de varit väldigt tråkiga för de drabbade, som här:
Kontaktformulär
Dels att det är oerhört vanligt att man gör något litet fel när man fyller i den egna adressen, t ex skriver @hotmail.se där det skulle ha varit @hotmail.com. Då går det inte att svara.
Du har också rätt i att det förstås är bra om det är lätt att kontakta oss på olika vis. Där finns det ju idag fler sätt än för några år sedan. Förutom e-post, finns det i allmänhet telefonnummer och sociala medier angivna. Jag hoppas att den förändring som vi nu genomfört inte kommer att leda till att vi är alltför svåra att komma i kontakt med!
David:
Tråkigt att höra att du tycker att det är svårt att få svar från redaktionerna. Det vill jag gärna försöka åtgärda, för lösningen på det borde inte vara att låta cheferna göra det jobbet. Det är dåligt använda licensmedel, om inte annat!
Nämn gärna i de mejl du skickar till en chef snarare än till en redaktion, att anledningen till att du gör så är att du har erfarenhet av att du annars inte får svar. De redaktioner som behöver förbättra rutinerna för hur detta sköts behöver förstås göra detta!
Jag vill inte att några kolleger ska behöva känna sig uthängda i ett öppet forum, men skulle gärna se till att berörda redaktioner får reda på att lyssnare upplever att de är svåra att nå. Skriv gärna till webmaster@sverigesradio.se och berätta vilka redaktioner det är du har denna tråkiga erfarenhet från, så kan vi webbmastrar ta upp problemet internt.
Trevlig helg och tack för att ni vill att vi ska vara öppna! Det vill vi själva också.
Lyssnare i Indien
Vilken app använder du när du laddar ner programmet? Sveriges Radio Play eller är det en podcast-app?
Använder Sveriges Radio Play. Men igår helt plötsligt fungerade allt som tidigare! :)Utan att jag gjort något särskilt. Bra men konstigt eller ......HälsningarEbba