Varför har ni tagit bort kontaktformuläret?

Varför har ni tagit bort fältet som man kunde skriva i känner inte igen sajten
Morgan Roos

Kommentarer

  • Hej
    Jag förmodar du menar rutan för Kontakt som fanns på många sidor. Nu finns enbart den e-postadress som också fanns där tidigare. Tycker du e-post inte räcker för att skriva till redaktionerna?
    Mvh
  • Jag tycker att alla alternativ är bra
    Mvh
    Morgan Roos
  • Kontaktväg till redaktionerna finns kvar i alla fall. Och designen i stort är ändrad lite grann. Hoppas det fungerar bra.
    Mvh
  • Förra veckan kunde man inte ladda ner "God morgon världen" förrän på tisdagen, och idag bara första timmen. Inte bra. Mvh.

  • Hej Janne eller någon annan webmaster!
    Jag undrar samma sak som Morgan Roos: varför har ni tagit bort fältet/rutan som tidigare låg längst ner på sidan? I svaret ovan konstateras bara att det är gjort och att mailadressen finns men ingen förklaring på varför ändringen är gjord. Det var avsevärt mycket enklare att skriva i rutan än att behöva gå via sin mail som det nu blivit, och något jag ser som en försämring för mig som lyssnare de gånger jag vill kontakta en redaktion. Har rutborttagningen något att göra med att ni får för mycket mail, eller för många som uppger fel adress eller VAD beror det på?
    Tacksam för svar.
    Vänliga hälsningar,
    Louise
  • Hej Louise!
    Fälten på sidan är egentligen inget annat än ett mejl som sätts ihop av ett script och skickas till redaktionen i form av ett vanligt mejl. Nackdelen med dessa script var att de ibland kunde krångla och mejlen kom inte fram. Eftersom en vanlig mejladress funkar så mycket bättre så valde vi att ta bort dessa script från sajten. En annan nackdel med script är att man kan fylla i fel och får då aldrig något svar. Ytterligare en anledning är att dessa fält stjäl plats på sidan.
    När du trycker på länken så öppnas väl ditt mejlprogram med adressen ifylld?
  • Den ligger kvar under de lokala kanalerna,,, i alla fall så finns den längst ner på P4 SKaraborgs sida
  • Hej David! Jag tror att det även ska tas bort på dessa sidor såsmåningom.
  • Mig stör det inte om rutan försvinner.... finns ju e-post adress, alldeles bredvid, Jag tycker den rutan ser "ful" ut

    Däremot så  anser jag att E-postlänken skall gå till Nyhetschefen eller Kanalchefen, och inte till redaktionen
  • Ok, tack för bra tips!
    Infon finns annars på Om-sidan här:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=20028
  • Jag tycker inte det handlar om det...  Vem som är Kanalchef eller nyhetschef, detta kan jag ta reda på själv

    Jag tycker däremot att Mailadressen skall stå till nyhetschefen eller kanalchefen, vilket är något helt annat än vad ni svarar på
  • Tanken är att man snabbt ska kunna kontakta redaktionen för varje program. Vi har en sådan gruppaddress till hela redaktionen längst ner på alla sidor.
    Men vi är självklart öppna för andra idéer. Varför skulle du hellre ha adressen till nyhets- eller kanalchef där?

  • Svar till Jesper Webbmasters rader 27/3:
    "Hej Louise!
    Fälten på sidan är egentligen inget annat än ett mejl som sätts ihop av ett script och skickas till redaktionen i form av ett vanligt mejl. Nackdelen med dessa script var att de ibland kunde krångla och mejlen kom inte fram. Eftersom en vanlig mejladress funkar så mycket bättre så valde vi att ta bort dessa script från sajten. En annan nackdel med script är att man kan fylla i fel och får då aldrig något svar. Ytterligare en anledning är att dessa fält stjäl plats på sidan.
    När du trycker på länken så öppnas väl ditt mejlprogram med adressen ifylld?"

    SVAR: Nej, så fungerar det inte. Du utgår nog från att jag, och andra, kontaktar er från datorer/mobiler där all sådan info är inlagd och sammakopplad på rätt sätt. Om man tex kontaktar er från offentliga eller någon väns dator är ju ens personliga mailuppgifter inte inlagda, och det behöver heller inte vara fallet med den egna datorn/mobilen av olika själ. Ju mer lättilgängligt desto bättre och desto mer demokratiskt i bästa public service-anda tänker jag. Men om den lösningen ni hade tidigare inte fungerade förstår jag att ni tagit bort den. Hoppas ni kan hitta en ny likvärdig och välfungerande modell - här funkar det ju bra att inte vara inloggad på sin egen mail tex och detta verktyg verkar ju fungera åt båda håll. Tack för förklaringen.
    Vänliga hälsningar,

  • Jesper... Problemet är att redaktionerna aldrig svarar...Vilket SR vet om, Däremot har jag den erfarenheten att både Kanalchef och Nyhetschefen svarar

    Min erfarenhet är att mailet stannar på redaktionen, om man mailar dit, Ingen tar ansvar för att svara, och ingen tar ansvar för ev Vidarebefordring

    Om man har ett tips på en nyhet så vet man att det är nyhetschefen som ändå har ansvaret för om de går vidare med tipset eller inte, då kan man lika gärna kontakta honom igen...
  • Louise:
    Tack, bra synpunkt.

    Anledningen till att vi från början valde att ha ett kontaktformulär, är just att det underlättar när datorn inte har e-posten kopplad till webbläsaren, så det är absolut en fördel vi är medvetna om. Samtidigt drogs formuläret med de problem Jesper har skrivit om redan. Dels tekniska, som visserligen inte varit så utbredda, men när de inträffar har de varit väldigt tråkiga för de drabbade, som här:
    Kontaktformulär

    Dels att det är oerhört vanligt att man gör något litet fel när man fyller i den egna adressen, t ex skriver @hotmail.se där det skulle ha varit @hotmail.com. Då går det inte att svara.

    Du har också rätt i att det förstås är bra om det är lätt att kontakta oss på olika vis. Där finns det ju idag fler sätt än för några år sedan. Förutom e-post, finns det i allmänhet telefonnummer och sociala medier angivna. Jag hoppas att den förändring som vi nu genomfört inte kommer att leda till att vi är alltför svåra att komma i kontakt med!

    David:
    Tråkigt att höra att du tycker att det är svårt att få svar från redaktionerna. Det vill jag gärna försöka åtgärda, för lösningen på det borde inte vara att låta cheferna göra det jobbet. Det är dåligt använda licensmedel, om inte annat!

    Nämn gärna i de mejl du skickar till en chef snarare än till en redaktion, att anledningen till att du gör så är att du har erfarenhet av att du annars inte får svar. De redaktioner som behöver förbättra rutinerna för hur detta sköts behöver förstås göra detta!

    Jag vill inte att några kolleger ska behöva känna sig uthängda i ett öppet forum, men skulle gärna se till att berörda redaktioner får reda på att lyssnare upplever att de är svåra att nå. Skriv gärna till webmaster@sverigesradio.se och berätta vilka redaktioner det är du har denna tråkiga erfarenhet från, så kan vi webbmastrar ta upp problemet internt.

    Trevlig helg och tack för att ni vill att vi ska vara öppna! Det vill vi själva också.
    Annika Webbmaster
  • Hej. P 4 Plus är jättetrevligt. Sluta inte med den kanalen.Hälsar
    Lyssnare i Indien
  • Hej Stina!Kul att du gillar kanalen! :)Jag ska hälsa detta till ansvarig för kanalen.
  • Hej, skrev en fråga under support, men kan inte se om den gick iväg. Därför skriver jag här. När skärmen släcks på iPhone 6 ios 10.2.1, så försvinner ljudet från det nedladdade programmet jag lyssnar på. Detta problem började igår (2017-04-07).  Inget meddelande kommer upp. När jag sätter på telefonen igen fortsätter programmet. Men jag vill inte behöva sätta igång telefonen varannan minut för att kunna lyssna!Jag har lyssnat på nedladdade program under minst ett år och det har aldrig varit något problem.Tacksam för lösning!
  • Hej Ebba!
    Vilken app använder du när du laddar ner programmet? Sveriges Radio Play eller är det en podcast-app?
  • Hej!Tack för kontakten!
    Använder Sveriges Radio Play. Men igår helt plötsligt fungerade allt som tidigare! :)Utan att jag gjort något särskilt. Bra men konstigt eller ......HälsningarEbba
  • Bra att det funkar och tack för att du hörde av dig igen så vi vet! 😀