Varför gör ni inte som Internet Archive med nedladdning?

Där behöver man inte köra okända ofria skripts för att kunna spela upp ljud/video.
Samma sak med det här formuläret. Varför tvinga på folk skripts som är potentiellt farliga för deras datorer?

https://archive.org/details/RichardStallmanInterviewByJustinHall201403

Kommentarer

  • Hej!

    Spelaren hos Internet Archive kräver JS. Om jag har det avslaget får jag meddelandet:
    Internet Archive's in-browser video player requires JavaScript to be enabled. It appears your browser does not have it turned on. Please see your browser settings for this feature.

    Och som komplement erbjuder de då nedladdning.

    Det låter ungefär som hos oss, tycker jag! Om du vill lyssna via spelaren på vår hemsida, så måste du ha javaskript aktiverade, men det är inte det enda sättet du kan lyssna på oss. Vill du lyssna direkt på en kanal utan att tillåta javaskript, så kan du använda våra direktlänkar till kanalerna och spela upp dessa i en extern spelare som VLC, Amarok eller Foobar.

    Vill du lyssna i efterhand, så kan du ladda hem våra poddade avsnitt och spela upp dessa i en extern spelare utan att ha skript påslagna. Tyvärr finns inte alla programserier tillgängliga den vägen, vilket oftast har med upphovsrätten att göra. Om du inte får det att fungera hos dig, till exempel inte hittar länken där du laddar hem ett avsnitt, så berätta vilket program det gäller.

    Vi använder, precis som Internet Archive, javaskript på vår webbplats för att göra det enklare att använda den för majoriteten av våra lyssnare, men om man inte kan eller vill aktivera skript, går det alltså att ta del av allt vi sänder direkt och en stor del av det vi har sänt tidigare på andra vis.

    Tack för att du vill att vi ska fungera bra hos alla lyssnare. Det vill vi också!
    Annika Webbmaster
  • PS: Frågan om formuläret skickar jag vidare till Kundo, men en gissning är att skript används bland annat för att se att du har fyllt i de fält som krävs.

    Vill du nå oss utan att använda forumet, så skriv till webmaster@sverigesradio.se - men vi svarar oftast snabbare i forumet!
    Annika Webbmaster
  • Ni säger att ni erbjuder en massa saker utan skript. Då borde ni åtminstone testa era hemsidor med Firefox och tillägget NoScript påslaget så att ni faktiskt inte ljuger.

    Ni säger att ni använder javasckript för att göra det enklare för majoriteten av lyssnarna, men om ni samtidigt utsätter dem för dolda ofria skripts för att de ska få all denna enkelhet kan ni i realiteten göra livet svårare för dem och på så vis fösa in dem i ett felaktigt beteende som är farligt för dem och hela samhället.

    Mitt förslag är istället att stoltsera med att följa FSF:s och Richard Stallmans råd! Jag kan inte föreställa mig någon bättre "public service" än detta.

    https://archive.org/details/RichardStallmanInterviewByJustinHall201403

    Tänk över saken och försök falsifiera era egna skönskrivningar om hur bra ni är för "majoriteten", så kanske ni kan bli det på riktigt!
  • Tack för ditt förtydligande.

    Beskriv problemet
    Jag har inte testat med NoScript, däremot har jag testat vår sajt med helt inaktiverade Javascript och jag kunde då spela kanaler i en extern spelare och ladda hem poddar. Vissa saker, även frånsett spelaren, fungerar sämre. Att fälla ut "Läs mer-länkar", att navigera i kalendern etc, men din fråga trodde jag gällde om vi kunde erbjuda våra program för nedladdning, vilket vi gör.

    Vad är det du ville lyssna på som kräver skript? Och var det att nå innehållet eller att spela upp det som inte gick? Jag hjälper dig som sagt gärna att hitta ett bra alternativt sätt!

    Forumet
    Utvecklarna på Kundo, företaget som utvecklar och driver denna forum-plattform, har svarat på frågan om Javascript i själva forumet:
    Det går utmärkt att använda Kundo Forum som besökare utan Javascript aktiverat - jag dubbelkollade precis att stänga av alla script och det går både att posta nya kommentarer och läsa på sidan. Det går dock inte att tex fetmarkera text eller ladda upp filer, då det kräver javascript för att få den extra funktionaliteten.
    Lyssnare undrar om forumets skript

    FSF och Stallman
    Jag framför ditt önskemål om att vi borde undvika ofria javaskript till webbutvecklarna.
    Annika Webbmaster