Väldigt liten text

Var för har ni gjort texten så liten och svårläst i i den senaste versionen iOS

Kommentarer

  • Hej Hasse!Det stämmer och det här ska vi fixa till! Jag kan inte säga exakt när, men hoppas att det ska komma ned i nästa uppgradering. Bra att vi får respons på sådant, tack!
  • Texten i FAVORITER är fortfarande så gott som oläsbar för mig som har nedsatt syn. Hu gör jag för att få större text?
  • Hej Hans!
    Utvecklarna kommer att göra en förändring i appen så att texten i högre utsträckning än nu följer de inställningar du själv gjort för telefonen, det vill säga att om du har ställt in en lite större textstorlek så kommer detta att märkas även i appen. Riktigt när den förändringen kommer att märkas för oss som använder appen, kan jag tyvärr inte svara på.

    Vi ber om ursäkt över att appen inte har detta stöd just nu.

    Tack för att du tog upp detta!
    Annika Webbmaster
  • Jag önskar större text NU! Tack!
  • Hej Anna!
    Utvecklarna håller på att få in denna funktion i appen. Detta blir då i iPhones inställningar för större text. Det kommer alltså, när det blir klart, att ligga i iPhones Inställningar-Allmänt-Hjälpmedel.
  • Samma problem på Android. Varför löser ni inte problemet där trots att Android har mycket större marknadsandel? Ett annat problem är låg kontrast. Blå text på svart bakgrund ger låg läsbarhet. Vänligen ändra blått till grönt eller vitt eller inför valfria färger i användargränssnittet (sk "skin")
  • Hej
    Vilka platser är det med blå text du tänker på?
    Är det kanalnamn?

    mvh
  • Hej,
    Ja, vissa kanalnamn under "Direkt" står med blått men även programmens namn under "Program du följer" / "Nya avsnitt" och "Program du följer" / "Nedladdat" . Vissa även i rött som också ger dålig läsbarhet eftersom kontrasten är låg men värst är blått eftersom ögats upplösning dessutom är lägre för blått. Viss text under "sök", "Inställingar och hjälp" och programmens datum och längd under "program du följer"/"Nya avsnitt", "nedladdat" och "lyssningshistorik", samt programmens beskrivning under "program du följer"/"program" står i mörkgrått på svart bakgrund, dvs även detta med låg kontrast och därmed dålig läsbarhet.
    Nyheter och "Upptäck Sveriges Radio"/"Populära avsnitt" på hemskärmen står med svart text på vit bakgrund medan "Upptäck Sveriges Radio"/"Populära program" står med vit text på svart bakgrund. Vore bra med enhetlig layout.
    Förslag: Skriv all text i vitt på svart bakgrund använd fet stil och/eller större/mindre typsnitt för titeln/beskrivningar. Symbolerna/texten i menyn på nedersta raden bör också skrivas med vitt, inte mörkgrått, och vald funktion kan istället indikeras med svart text på vit bakgrund.
    MVH