Vad spela spelas i direktlänkar

Hej använder ibland era direktlänkar då det gör lättare för mig som kör på olika operativsystem. Exempelvis med hjälp av VLC och liknande som kan ta emot streamade adresser. Det jag dock undrar om det finns någon möjlighet med XML eller liknande få reda på vad som spelas.

Kommentarer

  • Du ska i VLC kunna se den info som är inlagd om vad som spelas.

    Visas inte detta?

  • Listor i XML- eller JSON-format finns på SR:s API-adresser.
    http://sverigesradio.se/api/documentation/v2/index.html

    På scheduledepisodes/rightnow visas pågående avsnitt (previous, current, next).
    P1, P2, P3:
    http://api.sr.se/api/v2/scheduledepisodes/rightnow?channelid=132
    http://api.sr.se/api/v2/scheduledepisodes/rightnow?channelid=163
    http://api.sr.se/api/v2/scheduledepisodes/rightnow?channelid=164

    Lista över kanaler med kanal-id
    http://api.sr.se/api/v2/channels/
    <channel id="132" name="P1">...</channel>
    <channel id="163" name="P2">...</channel>
    <channel id="164" name="P3">...</channel>
    osv..

  • Åh vad jag gillar forum när andra lyssnare går in och ger väldigt bra svar snabbare än vad vi själva hinner!

    Som Supporter skrev, så finns det metadata inbakat i själva ljudströmmen, om du använder de Icecast-strömmar som vi länkar till här:
    Direktlänkar

    Om du har letat upp länkar till våra ljudströmmar på annat vis och lyssnar av våra HLS-strömmar (vilket är de ljudströmmar vi i första hand använder på sverigesradio.se och i våra egna appar), så finns inte metadata inbyggt på samma vis. Där får du göra som vi själva gör och som Johannes tipsade om, komplettera med de metoder som beskrivs i API:t.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack och tack, gillar verkligen att man få så snabbt information (Det är bara jag som är seg att svara)

    Dock när jag testade lite så blev det lite fundersam
    Denna adresss ska lista alla kanaler
    http://api.sr.se/api/v2/channels/

    Men det gör den ju inte, Jag behöver ju ta reda på ID nummer på de alla kanalerna har så jag kan få information av av alla SR kanaler och exempel P4 Jönköping fanns inte på listan.
  • Hej
    Infon är uppdelad på flera sidor. Nextpage visar nästa sidas adress. På
    http://api.sr.se/v2/channels/?page=2
    finns bland andra Jönköping
    Mvh
  • Ja, sidorna har pagination=true som förval.
    Parametrarna finns beskrivna här:
    http://sverigesradio.se/api/documentation/v2/generella_parametrar.html

    Vill man visa hela listan i samma svar kan man ange pagination=false, ex:
    XML
    http://api.sr.se/api/v2/channels/?pagination=false
    JSON
    http://api.sr.se/api/v2/channels/?pagination=false&format=json&indent=true

    Annars ingår som sagt adresser till nextpage och previouspage i svaret.
  • Tack Johannes för förtydligandet
  • Hej, jag verkar inte få metadata via strömmarna, till exempel om jag lyssnar på en M3U-spellista i VLC. Är det något som ändrats eller är det jag som gör något fel?
  • Nej, tyvärr inte 🙁

    Sedan början av februari ungefär, är denna tjänst borta.

    Felet ligger på vår sida och vi tycker själva att det är tråkigt att det inte fungerar längre. Det var en väldigt bra tjänst som gav ett mervärde och att hjälpa lyssnare att veta vad det är de lyssnar på ligger helt i vårt eget intresse ... Det går fortfarande att hitta den informationen på vår webbplats, https://sverigesradio.se, men vi vet att det inte alls är samma sak som att enkelt se informationen direkt i displayen på radion.

    Varför har vi då tagit bort en tjänst vi själva tycker om? Anledningen är att systemet som "bakade ihop" ljudströmmen med metadata var byggt för länge sedan och tyvärr inte gick att flytta med när vi gjorde andra tekniska förändringar. Att laga det är så pass komplicerat (vilket betyder dyrt) att vi har bedömt att det vore att slösa med de pengar vi får från er lyssnare. Det skulle nämligen bli en stor utgift som en rätt liten del av lyssnarna har nytta av. Problemet är stort för er som drabbas, och att du tog dig tid och berättade att du saknar informationen är i sig ett tecken på det.

    De ljudströmmar där vi har haft sådan "inbakad metadata" bygger på en teknik som vi inte längre använder på vår egen sajt eller i appar som Sveriges Radio Play och vår egen Sonos-app. (På dessa plattformar fungerar alltså informationen fortfarande.) För dig blir problemet självfallet inte mindre av att veta att ni som märker av försämringen är relativt få. Men jag berättar det, eftersom det bidrar till att vi tyvärr inte kan lova en snabb lösning.

    På längre sikt vill vi bygga en ny tjänst som hanterar metadata och fungerar både på vår egen sajt och för er som lyssnar via fristående spelare. De kolleger som lägger musik i våra webbkanaler är väldigt tydliga med att detta är viktigt, så även internt hos oss pågår det en dialog om behovet!

    Tack för att du berättade att detta är viktigt för dig! Och tack för att du lyssnar.
    Annika Webbmaster
  • Okej, vad synd. Kul att ni planerar att fixa det "någon gång" i alla fall. Tack för en otrolig kundtjänst!
  • Hei Annika
    Som utvikler av radio apps for mobil, vil jeg si at beslutningen om å fjerne en tjeneste som fungerer som en verdensstandard overalt, er en katastrofal beslutning som må være gjort mot bedre vitende, evt er basert på en tro på at alle lysnare bruker bare SR sin egen app. Imidlertid, slik er ikke verden, fordi folk liker å lysna litt her og litt der. Vi er norske, men vil gjerne promotere SR i vår app.

    Beslutningen betyr at alle apper som inneholder mulighet for å sende SR inte lenger kan vise metadata uten videre for denne kanalen, og det ser hemskt idiotisk ut i 2018. De fleste andre kanaler har fremdeles metadata i strømmen.

    Som programmerer vet jeg at å legge denne metainformasjonen inn i strømmen er en ganske triviell funksjon, så at det skal være så dyrt er ikke sant. Dersom ambisjonen er å ordne dette "på sikt" så må det være basert på en stor misforståelse. Det bør ordnes i løpet av noen uker.

    Veldig trist å se at slik en fin radiokanal sparker bene under seg selv på denne måten. Beklager de sterke ord.

    Ha en fin sommer likevel!
  • Gi meg gjerne kontaktinformasjon til den ansvarlige beslutningstager og jeg sender vedkommende en høflig og begrunnet anmodning om å endre beslutningen. Se min epost.
  • Agnetas inlägg är flyttat hit:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/musiken-i-pizzastudion-pa-p3/

    Carl Henrik:
    Förlåt att du aldrig fick svar på ditt önskemål!

    Jag skriver till din e-postadress.
    Annika Webbmaster