Vad heter landet?

Har ni bestämt er för vilket namn SR ska använda?
Belarus eller Vitryssland?

Kommentarer

  • Hej Sigge!
    Detta är egentligen ett forum för webbsupport, men när vi webbmastrar lätt kan finna svaret på andra frågor, så hjälper vi gärna till. Och det kan jag här!

    Vi har, tillsammans med SVT och UR, nämligen en bra språk-databas där våra språkvårdare skriver rekommendationer om allt möjligt, inklusive denna fråga (och där vi dessutom kan höra hur ord ska uttalas, vilket är viktigt i radion). Där rekommenderas Vitryssland. Texten är rätt lång, så jag klipper ut en del av hur vi resonerat:
    Vitryssland är det officiella svenska namnet för landet. Det är den benämning som tas upp i Utrikesdepartementets skrift Utrikes namnbok, som kommit med en ny utgåva 2015. (Finns att ladda ner från nätet.)

    Vitryssland är också det namn som Språkrådet rekommenderar och som Mediespråksgruppen ställt sig bakom. Vitryssland är den benämning som används i Nationalencyklopedin (NE.se), i Svenska Akademiens ordlista, också från 2015, samt i Wikipedia.
    /.../

    Frågan om Vitryssland/Belarus är komplex och det finns argument för båda sidor. I det egna landet har namnet varit Belarus under flera hundra år, på samma sätt som området har kallats Vitryssland på svenska, oberoende av epok i dess historia. Landet har alltså inte bytt namn på det sätt som skedde när Rhodesia blev Zimbabwe. /.../

    Samtidigt kan vi konstatera att namnet Belarus ibland används i Sverige. Det finns naturligtvis inget förbud mot ordet, men den som använder Belarus (eller adjektivet belarusisk respektive invånarbeteckningen belarusier) måste som alltid sätta begripligheten i centrum.

    Intressant fråga!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Här kommer ett nytt svar på din gamla fråga! Numera säger vi, som du kanske har hört, Belarus, vilket lyssnaren Fredrik hade en fråga om:
    Ni nämner Vitryssland som Belarus i er rapportering. Varför då, varför gjorde ni förändringen och när?
    Landsnamn: Vitryssland eller Belarus?

    Jag kopierar in en del av mitt svar:

    "Språkvårdarna på public service-bolagen har skrivit om detta i senaste Språkbrevet:
    Vitryssland blir Belarus
    Mediespråksgruppen (med representanter från TT, public service, SvD, DN, Aftonbladet, Expressen, Omni, den finlandssvenska mediespråkvården och Språkrådet) har beslutat att från och med nu rekommendera benämningen Belarus i första hand. Det finns argument för båda namnformerna, men det som nu talar tydligast för ett skifte är följande:

    Efter beslut i november 2019 använder regeringen Belarus som officiell namnform i mellanstatliga sammanhang. Belarus-bruket kommer alltså med stor sannolikhet att öka och vår publik kommer att bli mer bekant med namnet. Vi har just nu en situation i Sverige där de två namnformerna används parallellt, vilket kan bli rörigt för tittare och lyssnare, exempelvis i intervjuer med utrikesministern eller andra politiska företrädare. Av praktiska skäl underlättar det alltså om även vi i medierna kan använda Belarus.

    I nästa upplaga av UD:s publikation Utrikes namnbok (publiceras förmodligen till hösten) kommer Belarus att stå som enda form, och namnet är redan infört som svensk benämning i EU:s termdatabas IATE.

    Namnet Vitryssland har inte uppstått ur rysk imperialism, men vi ser att det ändå ofta förknippas med icke-önskvärda historiska kopplingar till Ryssland. Genom att använda benämningen Belarus på svenska, minskar risken för sammanblandning med Ryssland, och namnet uttrycker tydligare den självständighet gentemot Ryssland (språkligt, kulturellt och historiskt) som många belarusier vill lyfta. Självständigheten är lite av kärnan i hela Belarusfrågan, oavsett vilka argument som används.

    Mer information om de olika argumenten finns bl.a. i den här artikeln i Språktidningen.
    Språkbrevet riktar sig till oss på SVT, UR och Sveriges Radio, men alla kan ta del av det:
    Prenumerera på Språkbrevet"

    Trevlig sommar!
    Annika Webbmaster