Vad är en Sonos?

Sonos? Har inte en susning. Beskriv.. Kan man köpa? Var? Pris? Sladd eller batteri? Det skrivs också ofta "ladda ned" . Hur gör man det med en android-telefon?
Så tipsar att man ska söka "där poddar finns". Lätt korkad uppmaning till oss 80-plussare. Vet inget om poddar. Finns dom kanske i grönsaksdisken?

Kommentarer

  • Hej Göte!

    Tack för väldigt bra frågor, som jag ska försöka besvara utan fikonspråk. Om jag misslyckas och något är obegripligt, så ha lite tålamod och fråga vidare, för jag är förstås påverkad av min vardag som webbmaster där en del av de ord jag använder utan att tänka till kan behöva en förklaring.

    Sonos:
    Sonos är ett varumärke för en specifik typ av trådlösa högtalare. Dessa kräver internet-uppkoppling för att fungera.

    Det fiffiga är nog att det går att ha flera högtalare kopplade till samma system, så att du kan dra igång musik, radio eller en ljudbok och därefter lyssna oavsett om du är i köket, ligger i badet eller sitter i fåtöljen i vardagsrummet.

    Systemet styrs med ett litet program (app, förkortning för applikation) som man kan ha i mobiltelefonen.

    Pris, återförsäljare och så vidare kanske du kan ta reda på här:
    Sonos: Hitta butik

    Som webbmaster på Sveriges Radio arbetar jag med att få vårt internetbaserade innehåll (kanaler och program i efterhand, däribland poddar vilket vi snart kommer in på) att fungera där våra lyssnare vill kunna lyssna. Att rekommendera olika typer av anläggningar är däremot inte mitt jobb. Om just Sonos är bättre eller sämre än andra typer av trådlösa lösningar, kan jag alltså inte värdera. Däremot vet jag att det är en ganska vanlig anläggning som många av våra lyssnare använder sig av.

    Ladda ned (Poddradio)
    För ett tag sedan frågade Åke (då 83+) en liknande fråga, så jag hoppas att det är okej att jag ger dig en länk till det svar jag skrev då:
    Vad är podcast/poddradio?

    Det han inte frågade om var just Android, där det finns många olika sätt att ladda hem program. Ett vanligt sätt är att använda en app (alltså applikation, ett litet program som gör en specifik sak) som heter Sveriges Radio Play.

    Jag hoppas att den information som finns här reder ut mer än vad den förvirrar!
    Om Sveriges Radio Play

    Men för att lyssna i efterhand måste du inte ladda hem programmen först. Det går bra att lyssna "strömmat" också. Skillnaden mellan att lyssna strömmat och att ladda ned ett program kan vi likna mellan skillnaden mellan att dricka vatten ur en vattenkran (strömmat) och att först hälla upp vattnet i en vattenflaska (ladda ned). Laddar du ned kan du ta med dig vattenflaskan (programmet) dit du vill utan att du behöver vara nära en vattenkran  (internetuppkoppling) för att dricka (lyssna).

    Analogin haltar dock lite, eftersom en viktig skillnad mellan vattenkranar och internet är att den som har möjlighet att använda mobildata, kan nå detta (nästan) överallt. Men ändå ... Ett nedladdat avsnitt av exempelvis en dokumentär, kan du lyssna på på tåget, vid poolen på Mallorca eller långt ute i skärgården, där det annars kan vara svårt eller bli dyrt att försöka lyssna "uppkopplad".

    "Där poddar finns"
    Så här skriver mina kolleger på Poddredaktionen:
    Du kan lyssna i Itunes, på Spotify, i Acast och via Stitcher, till exempel. För enkelhetens skull brukar vi säga att våra poddar finns "där poddar brukar finnas".

    Och det lösryckta citatet kanske inte blev mer begripligt, så jag ber dig att läsa hela sidan, som är föredömligt pedagogisk (tycker jag - men det är viktigare vad du tycker, så är något onödigt krångligt vill vi veta det):
    Så lätt lyssnar du på poddradio

    Poddar i grönsaksdisken?
    Märkligt nog är det ett av de bättre ställena att leta på - om vi utgår från ordets original-betydelse. Ordet pod är ett lån från engelskan, och är "baljväxternas frökapslar". Ärtskidor och sånt. Finns i en grönsaksdisk nära dig!

    Fast det är ju inte riktigt det vi avser när vi talar om att leta "där poddar finns".

    Fråga på om det är något jag behöver förtydliga eller om du har följdfrågor. Mitt jobb är att hjälpa lyssnare att ta del av vårt innehåll via ny teknik. Och då borde jag ju kunna förklara en del saker på ett begripligt vis för en bevisligen nyfiken 80-plussare.

    Ge dig inte förrän jag har förklarat ordentligt, alltså!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika o tack för svar.
    Högtalaren Sonos m fl kräver Internetuppkoppling?
    Direkt eller m hjälp av dator/smartphone + blåtand?
    Kan säkert läsa mer om detta Internet.
    Ska nu läsa dina länkförslag så kanske det klarnar något.
    En annan fråga: Jag tror att programtablå likadan som på er hemsida finns också på sr play. Var? Måste vara lätt att flytta till synlig plats. Bra m programtablå särsbkilt en sån, där man söker lätt  både bakåt o framåt
  • Hej igen, Göte!

    Du frågade sett par specifika frågor om Sonos som jag tror att det är bättre att du tar med en återförsäljare, som du alltså kan hitta här:
    Sonos: Hitta butik

    Tyvärr är tablån i appen inte lika bra som den på vår hemsida. App-tablån visar endast det vi ska sända, inte det vi tidigare har sänt. Detta är något som vi kommer att ändra, men när vet jag inte.

    Tyvärr är Android-versionen av tablån väldigt undanskymd, delvis på en designmiss (en pil som borde finnas där har fallit bort).:

    Gör så här:

    1. Gå in under direkt och bläddra dig ned till önskad kanal
    2. Tryck på högerdelen av "kanal-raden", den del jag markerat på bilden nedan (där det borde finnas en liten pil-symbol)

    Hoppas att du har hunnit kika på de länkar du fick. Har du följdfrågor, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Sonos är ett fantastiskt ljudsystem där musik via strömningstjänst, webbradio, lagrad musik på hårddisk och allt annat ljud i hemmet som t ex tv-ljud är integrerat och fantastiskt användarvänligt. Allting uppspelning styrs via Sonos app för smartphone/surfplatta. Android eller Apple spelar ingen roll. Även programvara för dator finns. Fast internetanslutning i bostaden är ett krav men ev. dator kan vara wifi-ansluten. Man kan ha en eller flera enheter i olika rum och de kommunicerar via ett eget dedikerat trådlöst hemmanätverk (wifi). Alltså inte blåtand, mycket stabilare och bättre ljud än så. Olika musik/radio/tv kan spelas i de olika rummen. Varje enhet behöver dock elanslutning. Det finns helt integrerade enheter med inbyggd förstärkare och högtalare i olika storlekar och prisklasser. Det finns rena mediespelarenheter som precis som en cd-spelare eller tuner behöver antingen förstärkare och högtalare alternativt ett par aktiva högtalare. Autouppspelningsfunktionen gör så att systemet t ex byter till tv-ljud när tv:n sätts på. Även optisk digital ingång för någon annan hifi-enhet som t ex cd-spelare.
    Som sagt är det att rekommendera att prata med en kunnig återförsäljare, en som vet vad hen pratar om. Om inte HiFi-klubben finns på orten finns det rikligt med information på deras hemsida eller så kan man ringa till deras kundtjänst 0771-80 00 90. https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/
    Märk väl att Sonos är bara ett av alla system.
    Mycket nöje! //Marcus
  • Tack för beskrivningen Marcus!
    Mvh