Vad avgör om ett inlägg visas i inläggslistan eller ej?

Jag lade märke till att inte alla inlägg från vissa datum finns med där.

https://kundo.se/org/sverigesradio/posts/

Kommentarer

  • Hej Johannes!

    Det beror på att vi "städar", men att vi inte riktigt fått snurr på hur vi ska göra detta.

    Några anledningar som kan göra att en tråd inte längre syns är dessa:

    Dubbletter
    Om man ska gå efter rekommendationerna så bör varje enskilt problem som är relevant för fler än den som felanmälde endast ha en sökbar tråd och den tråden bör ha en bra rubrik. Ett exempel är en surfplatta som heter Lenovo som några lyssnare har rapporterat in en bugg på:
    Problem med SR play, Lenovo

    "SR Play har stoppats" (Lenovo Tab 2) (Arkiverad)

    Appen stänger ner plattan Lenovo 10-30 (Arkiverad och låst)

    Alla trådarna går att besöka om man har länken dit, vilket den som skrivit inlägget ska ha. Men de trådar som är arkiverade går inte att finna i våra listor eller som "förslag på liknande ämne" för den som skriver en ny fråga. Den tredje tråden är därtill låst för nya inlägg, eftersom Christer som startade den flyttade över dialogen till en av de andra trådarna och jag bedömde att det blev rörigt att prata om samma sak med samma person på olika ställen. (Tydliga länkar mellan dessa två trådar finns.)

    Problemet löst
    Fel som inte längre är relevanta arkiverar vi ibland, eftersom det är väldigt vanligt att lyssnare hör av sig och skriver "jag har precis samma fel", trots att det ena är en mac med safari där avsnitt med musik buffrar och det andra är en Android 5.0 där direktlyssningen buffrar.

    Det är helt enkelt inte så lätt för lyssnare att avgöra om det är samma fel eller inte, och det ska de heller inte behöva ägna sin tid åt att göra. Och om vi då kan sålla bort de buggar som vi vet är historiska, så blir det lite färre trådar man kan posta svaret i ... (Vi webbmastrar kan hitta även de äldre trådarna.)

    Eftersom vi har varit riktigt dåliga på att städa under flera år, finns det tyvärr väldigt många riktigt gamla trådar. Här blir Eva onödigt frustrerad eftersom hon upplever att en ny bugg är drygt tre år gammal:
    Går inte att hoppa i i lyssnandet

    Om vi hade arkiverat Åsas tråd så hade hon sluppit den delen av irritationsmomentet (och jag hade sluppit lägga arbetstid på att förklara att det nog inte var samma fel).

    Endast relevant för en lyssnare
    Trådar om "vad heter låten?" eller "min klass var med i Vi i femman, var kan jag lyssna?", är viktiga för den som skriver, men inte för alla andra, och bör arkiveras.

    Off topic
    Det här är ju så svårt! Jag älskar våra off topic-trådar, i synnerhet de som har att göra med publicistiska frågor, men samtidigt tenderar dessa att spridas i sociala medier och få många besök, och då dyker de upp väldigt högt i vår listning över vanliga frågor.

    Det kanske inte är superbra att de vanliga frågorna i ett forum för webbsupport handlar om varför vi säger ensamkommande barn om tonåringar, hur feminismen brer ut sig i P2, att Sveriges Radio inte är till för män med hjärtat till höger eller att Tintin i Kongo och den mörka dockan hos Disney är marginaliserade av vår ängslighet ...?

    Eller också är det superbra. Kanske viktigare än många av de andra ämnena. Svårt. Ibland arkiverar vi och ibland gör vi det inte.

    Tror du att något av dessa skäl kan förklara det som skedde?

    Bra fråga! Denna tråd arkiverar jag inte 😉

    Annika Webbmaster
  • Ok, tack. Jag letade efter några inlägg jag själv postat nyligen och blev förvånad bara eftersom de inte fanns med bland de övriga inläggen i tidsföljden.

    Det var en fråga om ett inslag som inte fanns med i sändningens innehållsförteckning, "dikt i  snö", och som sedan hittades. Det kanske inte ansågs vara av allmänt intresse och föll under rubriken "Endast relevant för en lyssnare"?

    Sedan var det en fråga om ett utrikespolitiskt inslag om bakslag för Obama som jag inte heller ser i innehållslistan. Konstigt nog fick jag ett svar från en annan lyssnare. Arkiveras kanske inläggen efter det att frågan besvarats?

    Annars kan jag tycka det är intressant med diskussioner och tips om programinslag och innehåll, men det kanske inte anses höra hemma i detta forum.

  • Visst är det intressant med tips från andra lyssnare!

    Det är i princip bara webbmastrarna som kan arkivera trådar. Detta sker aldrig automatiskt.
  • Hur kan jag se om en tråd jag skriver i är arkiverad?
    Det kan ju vara bra att veta om man skriver för öppet forum eller inte.
  • Funktionen att arkivera är en relativt ny funktion för webbmastrarna och eventuella konsekvenser av användningen av funktionen är antagligen inte närmare utredda. Det finns fördelar och nackdelar. Det "syns" inte att man skriver i en arkiverad tråd, men man hittar inte heller dit utan en länk. Kan Kundo ordna en markering för arkiverade trådar så skulle det vara en liten förbättring som skulle minska förvirringen något.
  • Funktionen att arkivera har vad jag förstått funnits länge här på Kundo, men har inte använts så mycket i detta forum.
  • Hej
    Det syns inte att tråden är arkiverad. Och den som har en länk till tråden kan se den. Det kan också gå att hitta den via en sökmotor, utifrån hur sökmotorn ifråga värderar intresset för länken.
    Mvh
  • Ja, risken är väl att man skriver i förväntan att föra en öppen diskussion med utbyte från andra läsare som uppmärksammar aktiva diskussioner, så det borde väl indikeras på något sätt att tråden arkiveras. Det skulle kännas lite märkligt annars om jag fortsätter en diskussion i en tråd som arkiverats utan min vetskap. Tycker det är ganska viktigt att räckvidden framgår vid publiceringstillfället.

    Sen är det möjligt att forumets policy inte är inriktad mot öppna diskussioner om public service riktigt som jag föreställt mig, utan mer som någon form av stödsystem för kundärenden. Men även i kundärendesystem brukar det markeras tydligt vilken status en ärendetråd befinner sig i; "öppet", "avslutat" osv.
  • Webbsupport
    Sen är det möjligt att forumets policy inte är inriktad mot öppna diskussioner om public service riktigt som jag föreställt mig, utan mer som någon form av stödsystem för kundärenden.

    Just så är det. På forumets startsida står det:
    Välkommen till Sveriges Radios supportforum! Ställ frågor om våra webbtjänster, rapportera problem och hjälp oss med förslag och idéer.

    Och (ovanför det ställe där man skapar ett nytt inlägg):
    Supportforum för Sveriges Radios webbtjänster

    Samt på alla sidor på sverigesradio.se, som länkar hit:
    Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?
    Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

    Men vad hjälper det, om du hamnat i forumet på annat vis?

    Vi som arbetar med att svara på frågor här är alltså webbmastrar, anställda för att vara en länk mellan lyssnare och webbutvecklare, för att felsöka, ge support och ta hand om förslag som rör appar och webb.

    Ofta svarar vi på andra frågor också, i synnerhet om det går snabbt och enkelt. Även om vi inte är experter på hur Ekot tänkte när de skrev si eller varför tablån hos P4 Göteborg ser ut så, har vi i allmänhet större möjlighet än lyssnarna att hitta svaret. (Dessutom tycker jag personligen att publicistiska frågor är väldigt intressanta, och får hålla tillbaka lite för att inte lägga för mycket tid på dessa, i synnerhet när det gäller kritiska lyssnare.)

    Hur vet du om tråden syns?
    Du vet inte. Men de trådar vi väljer att hålla synliga bör ha en begriplig rubrik som ska hjälpa andra att hitta dit. Det innebär att rubriken ofta redigeras, eftersom den som skapar en tråd inte behöver tänka på detta. En rubrik som "ljudet buffrar" eller "jag kan inte lyssna" är ett tecken på att den tråden är arkiverad.

    Om början på rubriken däremot skiljer sig från den rubrik som indikeras av sidans URL, har rubriken redigerats, vilket betyder att sidan är (eller har varit) ämnad att fungera för fler lyssnare än trådstartaren. Se till exempel den tråd vi nu skriver i, där jag har redigerat rubriken lätt. I adressfönstret står "vad-ar-det-som-avgor-om-ett-inlagg-visas-i-inlaggs/" medan rubriken är "Vad avgör om ett inlägg visas i inläggslistan eller ej?" Orden "är det som" är alltså strukna för att det centrala i frågan ska synas snabbare, en rätt liten förändring ...

    Tydligare förändring finner du här:
    Hur många MB blir det om man lyssnar i en timme? (originalrubrik "Datakapacitet")

    Men, som jag skrev ovan, har vi ännu inte riktigt fått snurr på hur vi ska arkivera, redigera rubriker etc. Rent statistiskt ser jag att vi, sedan vi börjat städa, får fler besökare som bara läser i trådar och tycks få hjälp av det andra skrivit, snarare än att själva starta en ny tråd. Och att vi hjälper lyssnare att hjälpa sig själva i ett supportforum, kanske kan vara värt den olägenhet det innebär att den breda diskussionen försvåras något?

    Om syftet är att ge support, alltså. Och det är det 😉
    Annika Webbmaster
  • Ett år senare ...

    Mer om hur vi tänker kring trådar som inte handlar om webbsupport, och hur det kommer sig att ett fåtal sådana inte arkiveras berör vi i denna (arkiverade) tråd:
    EU-parlamentet vill utreda sommartid?

    I korthet:
    I forumet för webbsupport blir det svårt för besökare att finna relevanta inlägg om supportfrågor ifall vi skulle låta alla OT-trådar vara synliga. Vi är (än så länge) relativt "tillåtande" och låter en liten del av alla våra OT-trådar vara synliga om de handlar om generella frågor om Sveriges Radios uppdrag, där vi har anledning att tro att många lyssnare har samma frågeställningar.
    Annika Webbmaster