Väckningsfunktioen funkar ej i Android 7.0

I måndags uppdaterade jag till Android version 7 och efter det fungerar inte väckningsfunktionen. Inte heller aktiveras larmet utan sovmorgonen är ett faktum.

Samma sak har hänt tre dagar i rad. Har använt appen i drygt ett år för att vakna och jag har använt samma knappologi.

Använder Samsung Galaxy S6 Edge.

Kommentarer

  • Hej Mikael!
    det här ska vi såklart kolla på. Har du någon energisparfunktion påslagen? Vilken i så fall?
  • Hej Jesper,

    Nix, ingen energisparfunktion här inte.

    (Har inte hittat till den menyn förrän nu.)
  • Vi felsöker det här nu. Tack för du påpekade det för oss!
  • Hej!
    Hur har detta gått?
    Annika Webbmaster
  • Det har börjat fungera, dock har jag inte koll på om programmet har uppdaterats eller om det är samma version som innan.
  • Hm ... Nu när jag tittar på din skärmbild, så ser det ju ut som om du hade appen igång och att den startat som "väckarklocka", eftersom du har "Stäng av larm" på låsskärmen. Däremot verkar ljudet vara avstängt.

    I din telefon kan du (enligt manualen, sid 139) justera volymnivån för ringsignaler, musik och videoklipp, varningssignaler och aviseringar. Det är "musik och videoklipp" som reglerar hur högt appens ljud hörs. Om appen strömmar P1 helt ljudlöst, så är det svårt att vakna ...

    Kan det ha varit så enkelt?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag vill tipsa om att senaste versionen av appen har en förbättring när det gäller väckarklockan på Android:
    Det går nu att sätta ett schema för vardagar, en funktion som jag själv tycker är bra och därför försöker tipsa er som använder (eller i alla fall under det senaste året har använt) funktionen i Android.

    Tyvärr saknas motsvarande funktion för lyssnare med Iphone-appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tack för tipset. Det ska jag prova.

    Sorry att jag missade ditt förra svar, men ljudet har fungerat utmärkt på senare tid. Så när som att det ibland är ett annat program jag vaknar till än det som är direktsända som jag hade avsett. Det vara bra sätt att upptäcka andra program som kan vara intressanta.

    Häromdagen studsade jag dock upp ur sägen som en lax i Niagara när slumpgeneratorn hade valt Helgmålsringning. Det var först efter lunch som pulsen började gå ner.

    /mik
  • Hm ... Slumpgenerator - eller ett tidigare program i samma kanal? Det låter i så fall som det Daniel beskrev den 3 januari.

    Jag rekommenderade Daniel att göra ett undantag för vår app i batterioptimeringen, samt att undanta den från Smart Cleaners rensningsfunktion. Jag fick tyvärr ingen återkoppling, så jag vet inte om mina tips hjälpte. Eftersom du inte har Sony Xperia, så är tipset med Sonys Smart Cleaner inte aktuellt. Samsung har dock något liknande som heter System manager där det skulle kunna dölja sig en funktion som dödar appar lite väl aggressivt.

    Hör av dig ifall du vill ha mer felsökningshjälp än så!
    Annika Webbmaster
  • Det kan mycket väl stämma att det var ett program på samma kanal. Det kan till och med vara så att när jag lägger mig för kvällen så lyssnar jag en liten snutt på P1 för att ställa volymen. När sedan "slumpgeneratorn" slår till kan den kanske fortsätter där den tidigare slutade, och inte morgonekot som jag önskar. Jag tar gärna emot hjälp att felsöka. Använder Samsung Galaxy 6 edge.

    Jag provade veckoväckningsfuknktionen som du tipsade om härom ovan. Den funkade förträffligt. Dock jag hade glömt att stänga av den då jag skulle njuta av en sovmorgon. Men när jag med om än sömndruckna men raska fingrar stängde av morgonekot började telefonen larma istället, som om mobilen inte hade täckning på 4g eller wifi. Larmet startade ca 10 sekunder efter att jag hade stängt av streamingen. Kan inte se att jag kan ha orsakat larmet själv. Eller?

    /mik
  • Men när jag med om än sömndruckna men raska fingrar stängde av morgonekot började telefonen larma istället, som om mobilen inte hade täckning på 4g eller wifi.

    Kan du ha satt på någon snooze-funktion? Jag ser till att kollegerna som utvecklar appen kikar på den saken.

    När det gäller de andra konstigheterna är det i första hand Androids doze-mood jag tror spelar in:
    How to Stop Apps From Being Killed Automatically in Android Marshmallow and Nougat

    På svenska och kortversion (hoppas att det går att följa - det ser lite olika ut i olika telefoner):
    1. Inställningar -> Batteri
    2. Klicka på trepunktsmenyn
    3. Välj Batterioptimering
    4. Se till att Sveriges Radio Play finns med bland de appar som inte är optimerade
    Även om du tagit den där "random-funktionen" med berömvärt tålamod, så skulle det ju potentiellt kunna leda till att du ligger och halvsover till P1, och hör presentatören säga dagens Eko, klockan är sju och trettio, varpå du lugnt tänker att det är två timmar tills du ska iväg med flyget, astän klockan egentligen är ... (Och där slutar jag tänka på den saken, jag avskyr stress.)

    Sov gott och vakna i tid, till rätt program! Som sagt, konstigheterna kring att larmet startade ca 10 sekunder efter att du hade stängt av streamingen ber jag app-utvecklarna försöka återskapa.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Om dina sömndruckna - men raska - fingrar var desperata och ville skydda din sovande hjärna från att vakna, så kanske de drog på ljudlöst läge snarare än stängde av larmet?

    I så fall är det ett förväntat beteende att reservlarmet kickar in. Återkom ifall detta uppstår fler gånger.
    Annika Webbmaster
  • Kan du ha satt på någon snooze-funktion? Jag ser till att kollegerna som utvecklar appen kikar på den saken.

    Det tror jag inte. Och om jag hade gjort det så borde snoosningstiden var mer än typ 10 sekunder. Inte sant?

    När det gäller de andra konstigheterna är det i första hand Androids doze-mood jag tror spelar in. ... Se till att Sveriges Radio Play finns med bland de appar som inte är optimerade

    Jag inhiberade Doze-mood för appen igår kväll men det hjälpte inte. I morse fick jag lyssna på vetenskapsradion angående behandling av cancer i olika former med hjälp av THX på 70-talet. Bland annat fick jag höra en en lagom rundlagd man som påminde om läkarens egen far. Väckningen startade kl 06:31 och jag ställde in ljudvolymen ca 23:35 med hjälp av P1:s repris av Studio Ett.

    Det lustiga i det hela var att när jag tittade på appen ca 06:33 såg det ut som att den streamade P1 och appen uppdaterade streamingen från Morgoneko till Ekonomiekot. Men det var ingalunda det jag fick lyssna på.

    Även om du tagit den där "random-funktionen" med berömvärt tålamod så skulle det ju potentiellt kunna leda till att du ligger och halvsover till P1, och hör presentatören säga dagens Eko, klockan är sju och trettio, varpå du lugnt tänker att det är två timmar tills du ska iväg med flyget, fastän klockan egentligen är ...

    Det är en fullkomlig korrekt analys, därför har jag ytterligare en väckarklocka. Den är varken mjukstartande eller nyhetsförmedlande, utan rent av brutal.
  • Efter ett par morgnar till så är utfallet ömsom vin, ömsom vatten:

    Fyra morgnar fungerade det utmärkt.

    Den femte startade larmet tillsammans med streamingen. Dvs båda lät samtidigt.
  • Detta behöver vi konsultera Android-utvecklarna för att förstå. Återkommer!
    Annika Webbmaster