Väckarklockan borta från Iphone med senaste uppdateringen

Hej, fick en appuppdatering av SR play idag till min iPhone. Jag hittar inte väckningsfunktionen som jag alltid använder. Ni har väl inte tagit bort den?

Kommentarer

  • Håller med. Katastrof, jag vill gå och lägga mig!
  • Hej Mia och Oscar!

    Tyvärr är det just så illa. Anledningen är att den fungerar dåligt. Vår väckarklocka för Ios har tyvärr alltid krävt att man har både skärmen och appen igång, vilket beror på Apples begränsningar i vad en app får göra i bakgrunden. Inte ens med skärmen på har den dock fungerat hos alla lyssnare, så det var glädjande att förstå att ni varit nöjda med den.

    Att vakna till radion är vi många som uppskattar, och vi som arbetar på Sveriges Radio inser självfallet att lyssnare som vaknar till oss lyssnar mer även senare under dagen, så att ta bort denna funktion har inte varit ett självklart beslut. Men i och med att så många har haft problem med den, väljer vi nu att ta bort funktionen helt, eftersom det är bättre än att behålla en klockradio där våra lyssnare riskerar att försova sig.

    Att vi gör detta just nu, beror på att vi i vintras bytte ut huvudkomponenten i appen, själva ljudspelaren, och att väckarklockan inte fungerar alls med den nya spelaren. Fram tills nu har vi behållit den äldre spelaren just för väckarklockan, men att appen då parallellt har använt två olika tekniker för att spela upp våra kanaler, har lett till nya problem.

    Det allra bästa vore naturligtvis att skapa en klockradio-funktion som verkligen fungerar som vi vill att den ska fungera, men förutsättningarna för detta är dåliga.

    Jag undersöker andra appar för att se om någon av dessa har möjlighet att spela upp våra kanaler.

    Tack för att ni vill vakna med Sveriges Radio, och förlåt oss för att vi berövat er den möjligheten. Jag hoppas att ni har förståelse för varför vi gjort så.
    Annika Webbmaster
  • Då blir det tack och adjö till den här appen. Väckarklockan var helt avgörande för mig. ☹️
  • Tack för att vi fått vara en del av dina morgonrutiner tills nu!
    Annika Webbmaster
  • Klockradion har varit min enda väckarklocka. Detta är katastrof!!!
  • Men nej! Det var den bästa funktionen!
  • Hej!
    Tidigare har ni faktiskt backat och lagt tillbaka väckarklockan. Att den måste vara öppen saknar betydelse när man sover. De som inte gillar den behöver inte använda den. tänk också på att vi faktiskt betalar för appen via skatten. Dra det inte i långbänk den här gången utan ta tillbaka den omgående. Det finns faktiskt ingen bra anledning som håller. Bara väldigt tråkigt att vi användare ska behöva tjata igen.
  • Har faktiskt ingen förståelse för att ni har tagit bort den. Jag har aldrig haft problem med appen förutom när ni tog bort den förra gången och nu när jag skulle ställa in väckning i morgon bitti. Förklara gärna hur jag ska göra eftersom det inte finns andra bra appar. Nu tyvärr ingen.
  • Har använt appen för att vakna till valfritt radio programmet på morgonen och nu några kvällar letat febrilt efter funktionen väckarklocka. Ingen information om att den var borttagen. Visst hade jag lite problem i början när jag inte fick väckarklockan att fungera på grund av att jag placerade appen i bakgrunden men när jag väl förstod hur den fungerade har den varit helt perfekt.
    Hoppas verkligen att funktionen snart är tillbaka!
  • Ni borde varna i er text på app store om att uppdateringen tar bort väckarklockan. Det är säkert fler än jag som bittert ångrar att de uppdaterade.
  • dåligt ☹️
  • Om det är svårt att kombinera rent tekniskt med väckarklocka i huvudappen, kan ni kanske göra en speciell väckarklocksapp för en snabb lösning? Personligen behöver jag bara väckningsfunktionen och möjlighet att välja livekanal i den.
  • Hej allesamman!
    Om det är svårt att kombinera rent tekniskt med väckarklocka i huvudappen, kan ni kanske göra en speciell väckarklocksapp för en snabb lösning?
    Eftersom det redan finns den typen av appar, är det ju dumt att lägga våra skattepengar (skrev först era skattepengar, men jag själv är ju med och betalar) på att uppfinna hjulet på nytt.

    Jag lovade igår att jag skulle hitta några alternativa Iphone-appar med klockradiofunktion där det går att vakna till Sveriges Radios kanaler, och här kommer ett par gratis-appar som bygger på databaser där alla våra kanaler (och våra poddar) ska finnas med:
    För Tunein Radio står en beskrivning av hur appens väckarklocka fungerar här:
    Tunein: How do I use the Set alarm and record timer features?

    Om ingen av dessa appar fungerar som ni önskar, så berätta vad det är ni saknar i dem, så blir det lättare för oss att försöka hjälpa er att hitta ett alternativ.

    Vi vill självfallet att ni fortsätter den goda vanan att vakna till er favoritkanal.
    Annika Webbmaster
  • Ingen av de apparna fungerade bra förut när jag tvingades testa. Det finns tekniska begränsningar i iOS vilket vi vet och accepterar. Att det finns personer som kanske ser problemen som större än möjligheters behöver inte stoppa oss andra från att använda SR Play appen som klockradio. Snälla, kan ni inte bara göra som förra gången och lägga tillbaka den? Jag förstår inte problemet, ingen tvingas ju använda den. Många användare accepterar bristerna och klagar absolut inte på er för bristerna utan är bara tacksamma för att den fanns. Och sist men inte minst, kommunicera ändringen, jag hittar inget i apppstore om vad som försvann.
  • Snälla, kan ni inte bara göra som förra gången och lägga tillbaka den?
    Nej. Denna gång har vi bytt till en annan spelare i resten av appen och det har under våren uppstått olika former av konflikter på grund av att vi har försökt behålla väckarklockan med äldre teknik.
     Jag förstår inte problemet, ingen tvingas ju använda den.
    Valfritt eller inte, så tycker vi att det är ett problem om våra lyssnare försover sig.
    Ingen av de apparna fungerade bra förut när jag tvingades testa.
    Som sagt, om du berättar vad det är som inte fungerar bra med dem nu, så blir det enklare för oss att finna ett alternativ eller att hitta en lösning på det som gör en viss app besvärligare att använda.

    [Bortredigerat tips om en app som inte längre fungerar]

    OBS:
    Med alla väckarklocke-appar (utom Apples inbyggda) gäller att appen ska vara igång och skärmen påslagen under natten.
    Annika Webbmaster
  • Replay såg ju toppen ut. Om det inte vore för att den senaste versionen av appen är 6 år gammal, anpassad för iOS 7 och inte ens går att ladda ned med nuvarande iOS var det ett jättebra tips.

    Ber om ursäkt för tonen men jag försov mig i morse pga bestulen på radioväckning och hela dagen blev skit. 🤷‍♀
  • Tack, då är det förstås inget vettigt tips. Jag tar bort detta ovan.

    Och förlåt för att vi förstört dagen. Det var inte av illvilja.
    Annika Webbmaster
  • Trist att ni plockade väck väckarklocka utan förvarning
    Fick lite panik när jag skulle lägga mig och skulle upp kl 3,30 och ingen som märker om jag inte kommer till jobbet när jag inte har en väckarklocka med radio. 🙄
    Väckarklocka var avgörande för min dagliga användning av appen och det kommer inte att bli ofta som jag kommer att använda den i fortsättningen.

  • Tack för apptipsen. Tyvärr kräver alla att man antingen accepterar reklam eller betalar för att slippa den. Känns inte som ett fullgott alternativ, tyvärr. :/
  • Väckarklockan är avgörande. Det är därför jag har denna app. Om ni hade beskrivit detta så hade jag kunnat undvika uppdateringen. Instämmer med alla övriga ”arga” inlägg. Om ni inte kan ta tillbaka samma funktion med nuvarande plattform så vänligen skapa en som fungerar med den. OMGÅENDE tack!
    Gjorde mig av med klockradion för många år sedan. Och visst har det hänt att den inte har ”gått på” som den ska ngn enstaka gång, men det kan jag leva med. Gör om och gör rätt.
  • Jätteledsen att denna funktionen tagits bort! Har tyckt om den väldigt mycket och använt regelbundet, den har aldrig krånglat för mig personligen. Hoppas den kommer tillbaka i annan form!

    En separat app vilket föreslogs ovan låter som ett alternativ. Jag skulle ladda ner den direkt!
  • Är använda av Androidtelefoner bättre skattebetalare än användare av iPhonetelefoner?
    Jag anser att användare av iPhonetelefoner borde få lika mycket valuta för sina skattepengar som användare av Androidtelefoner.
  • Karin:
    Tyvärr kräver alla att man antingen accepterar reklam eller betalar för att slippa den. Känns inte som ett fullgott alternativ, tyvärr. :/
    Då söker jag vidare efter ett reklamfritt alternativ, och om jag inte finner något, så försöker jag hitta någon som är så billig som möjligt.

    Eva:
    Om ni hade beskrivit detta så hade jag kunnat undvika uppdateringen.
    Helt berättigad kritik, vi borde verkligen ha nämnt detta i informationen om senaste versionen av appen. Jag tar upp det med alla inblandade!

    Att undvika att uppdatera, skulle skulle dock kunna göra att du hamnar i ett läge där väckarklockan visserligen ligger kvar visuellt, men ändå inte fungerar.

    William:
    En separat app vilket föreslogs ovan låter som ett alternativ. Jag skulle ladda ner den direkt!
    Som sagt, jag försöker hjälpa er att hitta ett så bra alternativ som möjligt. Har du kikat på någon av de appar jag föreslagit ovan?

    Ronny:
    Jag anser att användare av iPhonetelefoner borde få lika mycket valuta för sina skattepengar som användare av Androidtelefoner.
    Användare med Windows Phone betalar också skatt. Bör inte även de ha en likvärdig app? (Den app vi har för Windows Phone är, ärligt talat, väldigt primitiv jämfört med Iphone-appen och Androd-appen.)

    Apparna ser olika ut på olika plattformar. Vissa saker är bättre i Android-appen, andra är bättre i Ios-appen. Ibland beror det på att vi inte hunnit införa samma funktioner överallt, men kommer att göra det framöver.

    I det här fallet beror skillnaderna på att det med Android finns bättre möjlighet att skapa en fungerande klockradio.

    Alla:
    Vi kikar även på vad som krävs för att vår app ska fungera med genvägarna i Ios 13, på samma vis som det BBC:s app gör:
    Can I use the iOS Shortcuts app to wake up to BBC Sounds?

    Den metoden gör att man väcks av ett av Apples inbyggda larm, men när man stänger av larmet startar vald kanal. För min personliga del (är lättväckt, men gillar att ta det lugnt och lyssna på radio innan jag går upp) skulle det bli en acceptabel kompromisslösning, men det beror ju på hur pass svårväckt man är och hur mycket morgonrytmen störs av ett alarm.

    I vilken mån skulle en sådan lösning hjälpa er? Om det är en dålig lösning, ska vi ju inte lägga resurser på det just nu. (Stöd för genvägar kan vara bra av andra skäl, så framöver kanske vi ändå utvecklar en sådan möjlighet.)
    Annika Webbmaster
  • Önskar få tillbaka väckarklocksfunktionen. Är varken imponerad eller övertygad av den retorik som supporten gett fram till nu.
  • Kritiken har varit unison hittills och jag instämmer helt med föregående (samtliga) talare. Vi ser alla fram mot en nyöppnad väckarklocka för iOS snarast möjligt. If there’s a will there’s a way.
  • GE OSS VÄCKARKLOCKAN TILLBAKA! Jag vaknar på vardagar till BBC som har en väckarklocka i appen, men på helgerna har det alltid varit till Sveriges Radio. Det är självklart nonsens att det inte skulle vara tekniskt möjligt att ha en väckarklocka i appen.
  • Webmaster Annika: Jag har kikat på BBC:s instruktioner, och tycker det verkar så pass krångligt att jag hellre löser det som jag gjorde förra veckan, genom att vakna till mobilens alarm och sedan trycka igång P1 i SR-appen. Men själva grejen är ju att jag vill slippa ett alarm och vakna direkt till radion. Personligen är jag rätt beroende av er app, eftersom jag bor i en del av landet som har dålig täckning för analog radio, så det är en väsentlig skillnad i ljudkvalitet (och därför ett lugnare uppvaknande).
    Jag vill tillägga att jag uppskattar att ni försöker hitta en lösning!
  • Vi saknar också väckarklockan! Vi vill inte först vakna till ett annat larm utan vakna just av radion! Visst har det hänt, någon enstaka gång på flera år!, att appens väckarklocka kanske inte gått igång men då har dels ett annat larm från appen (???) gått igång samt att vi alltid har ett ”utifall att larm” på någon annan telefon eller så.
  • Jag undrar samma sak.
  • Instämmer i att det är oförklarligt varför funktionen tagits bort. Vi som trots bristerna med att skärmen måste vara aktiv och laddaren inkopplad har vant oss vid väckarklockan och tycker det är en jättebra funktion. Kan inte tänka mig att vakna på annat sätt än med ”klockradion” och få höra P1 Morgon
  • Om ni har ett modernt utvecklingsteam så anammar ni det agila manifestet som extremt sammanfattat går ut på att kunderna/användarna ska få det som önskas. Här har ni gjort precis tvärtom och slagit dövörat till. Läs på om historiken och att ni fick lika starka reaktioner förra gången ni tog bort väckarklockan. Visa nu att ni lyssnar på oss och lägg tillbaka den istället för att låta tekniker styra över vad och hur vi får använda väckarklockan. Eller är ni beredda att skicka ut en gammaldags klockradio till alla oss moderna användare? Så klart inte, bättre då då att även denna gång lyssna på oss och lägga tillbaka klockradion och komma ihåg att och inte ta bort den igen. Kom igen nu SR. Lyssna på användarna, gör om, gör rätt och kom ihåg.
  • Hej igen!

    Jon:
    Är varken imponerad eller övertygad av den retorik som supporten gett fram till nu.
    Det förstår jag. Jag upprepar ju samma sak som jag skrev ursprungligen. Eftersom det är ett tråkigt budskap, finns det ju inget bra sätt att linda in det:
    Väckarklockan är borta.

    Roger:
    Kritiken har varit unison hittills och jag instämmer helt med föregående (samtliga) talare.
    Vi har olika syn på hur massiv kritiken varit. (Det spelar ju ingen roll för er. Att ni som använde väckarklockan var få och att ni som därtill tagit er tid att låta oss få veta att ni saknar den är ännu färre, gör inte förlusten för var och en av er mindre.)

    Men ändå, om vi ska ha någon form av proportioner på vad som är "unison kritik", så behöver vi se utanför den här tråden, som är den plats vi försöker lotsa besvikna lyssnare till. För här, på denna sida, har du rätt i att kritiken förstås är stark och enig. Det är helt förväntat i en forum-tråd med rubriken "Väckarklockan borta från Iphone med senaste uppdateringen".

    Och ni som skrivit här är 18 personer. Förutom er har 5-10 lyssnare frågat efter väckarklockan i andra trådar här i forumet och minst två lyssnare har uttryckt sin besvikelse i AppStore. Även om jag räknar högt har ni som tagit er tid att kontakta oss varit färre än 40 personer.

    Appen i fråga har över 750.000 dagliga användare. Om jag räknat rätt, är ni alltså drygt 0,05 promille av appens användare som har kontaktat oss om detta. Det är lite färre än vad jag hade räknat med, vilket nog beror på att vi som använder appen inte reser under pandemin. Lyssnare som använder väckarklockan av och till under resor, har ännu inte märkt att den saknas.

    Lars Erik:
    Jag vaknar på vardagar till BBC som har en väckarklocka i appen
    Intressant! Vilken app är det? Deras stora app, BBC Sounds, saknar väckarklocka:
    Why doesn't the BBC Sounds app have an alarm clock function?

    De skriver:
    We decided not to bring this feature to the BBC Sounds app as app alarms are difficult to make reliable and we feel we should be focusing our development on other features.

    Om det är appen BBC Sounds, kanske det är den här funktionen du använder?
    Can I use the iOS Shortcuts app to wake up to BBC Sounds?

    Eftersom vi håller på att utforska hur vi ska få Sveriges Radio Play att fungera ihop med genvägarna i Iphone, vill jag i så fall gärna veta mer om hur du tycker att det fungerar och vad som kan behöva förbättras!

    Karin:
    Jag har kikat på BBC:s instruktioner, och tycker det verkar så pass krångligt att jag hellre ...
    Tack för att du tog dig tid att kika och återkoppla! Vi utforskar detta vidare, och om det finns något sätt vi kan "paketera det" för att det ska bli enklare, så vill vi göra det så enkelt det bara går!

    Men själva grejen är ju att jag vill slippa ett alarm och vakna direkt till radion.
    Det är begripligt, och där har jag idag bara två varianter (som du själv konstaterat):
    1. gratis-appar (varav ett par nämns högre upp) med reklam - men tror att det är tyst reklam
    2. appar utan reklam som kostar någon slant
    Lenita:
    ... samt att vi alltid har ett ”utifall att larm” på någon annan telefon eller så
    Klokt. Jag kan dock förstå att alla lyssnare inte är lika förutseende, i synnerhet inte om det har fungerat utan problem varje morgon under flera månader ...

    Jonatan:
    Jag undrar samma sak.
    Bra att du hittade denna tråd. Även om det är ett tråkigt besked, så är det ju bra att få veta vad som skett och hur vi resonerat.

    Magnus:
    Kan inte tänka mig att vakna på annat sätt än med ”klockradion” och få höra P1 Morgon
    Jag påminner om att det går att vakna till P1 Morgon (en god vana) om du använder en annan app än vår. Dessa tre gratis-appar är de jag i första hand skulle kika på själv:Fredrik
    Om ni har ett modernt utvecklingsteam så anammar ni det agila manifestet ...
    Vi arbetar agilt Det lyssnarna efterfrågar prioriteras. Att ta bort väckarklockan är tydligt förankrat i hur funktionen (inte) används och (inte) funkat för en majoritet av användarna.

    I det agila manifestet står det inte hur man ska hantera delar av en produkt som kunden (här svenska folket) inte använder, men letar vi oss djupare ned i filosofin bakom de agila principerna, är en lärdom "fail fast". Att vara snabbare än vad vi varit här med att avlägsna delar som fungerar dåligt.

    Jag ingår inte i utvecklingsteamet, men din uppmaning om att arbeta agilt fick mig att fundera över på vilket vis jag märker att app-utvecklarna är ett agilt team, och vilka av dessa saker ni lyssnare, som inte ser hur de arbetar utan endast slutprodukten, kan märka.

    Och för er märks det genom att vi hellre gör små förbättringar och uppdaterar ofta, än att vänta med att lansera en funktion tills den "är helt klar" och att vi anpassar appen efter förändrade behov och förutsättningar (på Nyhetssidan finner ni ex. vis en spellista som heter klara Corona, som vi självfallet inte kunnat planera för speciellt länge).

    Läs på om historiken och att ni fick lika starka reaktioner förra gången ni tog bort väckarklockan.
    Jag har arbetat med supporten i många år, och var med även då. Den gången baserade vi beslutet på felaktiga siffror, och det gick att lägga tillbaka väckarklockan i det skick den var.

    Den här gången har vi bytt ut tekniken i appen. Den spelare som användes i väckarklockan finns inte kvar i övrigt i appen och att byta ut den (om det ens går) mot den nyare tekniken blir dyrt, och att behålla den ger andra kostnader i förvaltning, krångligare kod, problem med buggar på grund av konflikter som uppstår etc.

    Så (utifrån de agila principerna) tar vi bort den.
    är ni beredda att skicka ut en gammaldags klockradio till alla oss moderna användare?
    Nej, men vi tror inte heller att majoriteten av alla som använder appen vill lägga sina skattepengar på en dåligt fungerande klockradio de inte använder - hur mycket ni som använde den än vill det.

    Och jag är beredd att lämna den support jag kan på Tunein, MyTuner med flera appar, eftersom det går att vakna till Sveriges radios alla kanaler den vägen.
    Annika Webbmaster
  • BBC iPlayer på iPhone har en inbyggd väckarklocka, så visst går det alldeles utmärkt att ha en i en modern app.

    Jag tycket f.ö. ovanstående inlägg är anmärkninsgvärt defensivt, illa underbyggt av fakta (och det vore ju f.ö. märkligt om inte just agila, dvs. lättrörliga, utvecklare kunde snabbt ta till sig kritik - det borde ju vara tvärt om!), och faktiskt direkt förolämpande mot oss som faktiskt använder appen.
  • Jag tycket f.ö. ovanstående inlägg är /.../ direkt förolämpande mot oss som faktiskt använder appen.
    Tack för att du sa det. Jag ber om ursäkt. Det var inte meningen.

    När jag läser igenom det jag skrev, ser jag att jag hade en onödigt mästrande ton, vilket jag ångrar.

    Förlåt
    Annika Webbmaster
  • Lite mästrande men ändock engagerat responderat. Jag är, till skillnad från dej Annika, övertygad om att det finns mångdubbelt fler användare som är besvikna över att väckarfunktionen försvunnit. De är dock mer realistiska än de 0,05 % som luftat sitt missnöje i detta forum eftersom de till skillnad från oss övriga insett att det inte är någon idé att klaga. Nåväl, får väl testa Tune In eller BBC. Tyvärr kan jag dock inte styra mina skattemedel till dem.
  • Hej igen!

    Jag blev nog lite provocerad när några av er utgår från att mina kolleger inte tar hänsyn till lyssnarna när de prioriterar hur appen utvecklas, eftersom jag vet att det inte stämmer. (Negativa synpunkter om mitt sätt att svara är inte lika provocerande. Jag försöker förklara hur vi resonerar och vad vi grundar beslutet på, och eftersom jag uppenbarligen inte lyckats, så kan jag nog helt enkelt inte bättre.)
    det vore ju f.ö. märkligt om inte just agila, dvs. lättrörliga, utvecklare kunde snabbt ta till sig kritik
    Både app-teamet och (hoppas jag) jag, i rollen som er länk till teamet, lyssnar på kritik, men jag kanske inte har varit tydlig nog med att berätta vad jag tycker har varit berättigad kritik.

    Att klockradio-funktionen försvann utan att vi förvarnade innan är inte okej, och det ber vi om ursäkt över. Det borde vi ha gjort klokare.

    Backa till förra versionen?
    Eftersom flera av er inte hade velat uppgradera appen om ni sett att ni skulle förlora klockradion, vill jag berätta att det går att installera en äldre version av en app. Det fungerar endast om du använder samma Apple-id som när du först laddade ned appen. Jag har inte testat det själv, men här skriver jag hur ni gör:
    Kan jag installera en äldre version av Iphone-appen?

    För dem av er som främst använt appen som väckarklocka, kanske det spelar mindre roll, men vi hade med ett par förbättringar i senaste releasen som ni inte får del av om ni "nedgraderar":
    • Möjlighet att välja en extra favoritkanal på hemskärmen samt enklare byte mellan P4-kanalerna
    • Åtgärdat ett fel där en del lyssnare inte kunde aktivera pushnotiser
    • Adaptiva ljudströmmar (kvaliteten sänks vid sämre uppkoppling, för att undvika avbrott)
    • Dark mode fungerar bättre
    • Förbättringar i VoiceOver
    • Mer flexibel spel-kö, med möjlighet att starta spellistor från valfri post
    • Spellistor för vald P4-kanal syns på hemskärmen
    • Fixar för Apple Watch
    • Lättare att starta om ljud på önskad position
    • Smärre buggfixar
    Förmodligen kommer väckarklockan att fungera ungefär som tidigare och jag vill påminna om att det är stor risk för problem som hos Henrik här:
    Appen i IPhone tystnar när skärmen släcks

    Sakfrågan
    Däremot kan jag inte be om ursäkt över själva beslutet att ta bort väckarklockan, eftersom jag tycker att beslutet är välgrundat och riktigt. Jag kan beklaga att vi tar bort en funktion ni uppskattar, men i det här fallet är beslutet (till skillnad från förra gången väckarklockan försvann) välgrundat.

    BBC iPlayer är borttagen - men finns ändå
    Svaret på min fråga "Intressant! Vilken app är det?" överraskade mig först:
    BBC iPlayer på iPhone har en inbyggd väckarklocka, så visst går det alldeles utmärkt att ha en i en modern app.
    Tack för förtydligandet! Jag tänkte inte på att vi i Sverige fortfarande kan använda iPlayer-appen, trots att BBC tog bort appen för användare i UK i höstas.

    Om det är "en modern app", vet jag inte, men den är/var bra på många vis! Den lanserades för sju år sedan och kallades redan 2018 för "something of an audio dinosaur" (vilket måhända är lite hårt mot en app som fortfarande fungerar bra och har haft stor betydelse för andra ljud-appar). Och den har en väckarklocka.

    BBC har ersatt iPlayer med en modernare app som heter BBC Sounds (utan väckarklocka):
    Why has the BBC closed the iPlayer Radio app?

    Och eftersom eftersom jag läst om BBC:s lyssnare som saknar iPlayer, har jag inte tänkt på att det som gäller i UK inte gäller hos oss. På den sida jag länkar till ovan, står det dock tydligt:
    Why is the iPlayer Radio app available outside the UK?
    We are working towards making the BBC Sounds app available in app stores outside the UK and this is on-going. In the meantime people outside the UK can access BBC Sounds as a website and the international iPlayer Radio app remains available.
    (Det är alltså en tidsfråga när iPlayer försvinner även här, som jag tolkar det.)

    Vilka fakta saknas?
    Jag tycket f.ö. ovanstående inlägg är anmärkninsgvärt /.../ illa underbyggt av fakta
    Hjälp mig att förstå vilken typ av fakta som saknas, så gör jag vad jag kan för att reda ut det.

    Mångdubbelt fler användare
    Jag är, till skillnad från dej Annika, övertygad om att det finns mångdubbelt fler användare som är besvikna över att väckarfunktionen försvunnit.
    Självfallet är det mångdubbelt fler än ni som tagit er tid att kontakta oss som saknar klockan! Något annat har jag aldrig påstått, men jag förstår att det kan vara oklart.

    Det var nämligen inte hur många som saknar väckarklockan jag svarade på, utan om vi möter en unison kritik. Det gör vi inte. De flesta av Sveriges Radios iOS-användare märker inte att väckarklockan är borta, eftersom de inte använder den. Fler lyssnare har hört av sig om att vi i senaste versionen av appen har byggt om funktionen för hur man slår av och på spellistor.

    Men hur många?
    Hur många som är drabbade har jag inte skrivit något om, utan endast förklarat att ni är få. Så här kommer det:
    Antalet lyssnare som någorlunda regelbundet använde väckarklockan är inte helt lätt att beräkna exakt, men om vi tar mars som en exempelmånad, aktiverades väckarklockan ungefär 8 000 gånger på iOS - men ringde färre än 5 000 gånger.

    Räknar man baklänges utifrån "en vaneanvändare som vaknar till väckarklockan varje vardag" (som många av er beskriver att ni har gjort) skulle ni bli drygt 200 regelbundna användare på iOS.

    Vi vet förstås att ni är fler. Lars Erik är vaneanvändare, men inte på vardagar utan helger, och aktiverar färre alarm än vår hypotetiske exempel-lyssnare. Lyssnare som avvänder appen någon gång ibland men inte med samma regelbundenhet som i räkneexemplet, räknar jag också som trogna användare. Det gör att vi måste räkna med att ni är fler än de drygt 200. Men om ni är 300 eller kanske rent av 750 (det vill säga en promille av appens dagliga användare) som mer eller mindre regelbundet använt funktionen och nu är besvikna, är inte det enda som är relevant.

    Det som är slående med dessa siffror är att cirka 3000 av de 8000 aktiverade alarmen aldrig ringde.

    Vi kanske kan förklara de flesta av dem med att personen vaknat själv innan klockradion skulle dra igång, eller ångrade sig och fullt medvetet använt mobilen till annat under natten. Men även om det förklarar 2900 av de icke aktiverade alarmen, blir vi likväl kvar med etthundra lyssnare som ville vakna till vår app och inte gjorde det.

    Och det, att många ställda larm inte ringer, är kanske det viktigaste skälet till att vi väljer att ta bort funktionen.

    Trevlig helg nu!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag provat ”myAlarmklock” som det tipsades om. Jag föredrar fortfarande den som var i sr-appen men nu kan vi i alla fall vakna till radion även om det tyvärr är reklam i appen. Men jag tackar i alla fall för tipset!
    Hela familjen vaknar på ett mycket trevligare sätt och när det sedan blir Musikhjälpen igen så blir det några minuter extra lyssning varje morgon. ❤️
  • Vill bara sälla mig till alla som saknar möjligheten att vakna till Sveriges radio och P1 i mitt fall. Hoppas, hoppas, hoppas att det på sikt går art hitta en lösning som funkar.

    Vill passa på at tacka för alla bra program.
  • Hurra! Jag hittade en gammal iPhone som ännu inte var uppdaterad och har den gamla appen med väckarklockan! Den funkar! Så nu kommer jag att vakta den med livet för att få behålla min klockradio... 😀
  • Lenita:
    Bra att appen ”myAlarmklock” fungerar. (Det är alltså den app som jag har kallat "Väckarklocka för mig" i mina länkar till AppStore, om någon annan vill testa.)

    Anna:
    Jag har två förslag, och hoppas att något av dessa passar dig:
    1. Testa en annan app där du kan vakna till P1 (Tunein, MyTuner och Väckarklocka för mig har nämnts tidigare i tråden)
    2. Backa till den förra versionen av appen Sveriges Radio Play, se här hur du gör:
      Kan jag installera en äldre version av Iphone-appen?
    Hoppas att något av tipsen fungerar för dig!

    Lars Erik:
    Skönt att du hittade en lösning!
    Annika Webbmaster
  • Det är otroligt illa att väckarklockan är borta från er app. Jag har använt den i flera års tid och aldrig haft något problem. Faktum är att jag har försovit mig mindre tack vare appen!
    snälla lägg in den i appen igen! Och om ni är oroliga för att vissa ska försova sig pga problem så kan ni väl bara lägga on en varningstext om att vissa telefoner haft problem. Då har ni ryggen fri o samtidigt låter alla oss som Behöver funktionen få fortsätta med det. Det låter väl rimligt?

  • Hej Kristina!

    Du skrev även om detta i en annan tråd, och jag har svarat där:
    Saknar väckarklocka i Iphone-appen​​​
    Annika Webbmaster
  • Tack. såg svaret. Som sagt, jag har aldrig haft ett enda problem med väckarklockan under alla dessa år, och antar att det finns fler som jag. Därför skulle det vara mer proportionerligt att lägga tillbaka den - med en varningstext - än att helt ta bort den för att en del användare får problem.
    Sedan, ang anledningen att nu bytt system så verkar det bara väldigt märkligt att ni inte kan lägga till en väckarklocka-funktion i er app - oavsett system. det kan ju inte vara det mest avancerade man kan lägga till en app år 2020, skulle man kunna tycka.Ni har helt enkelt plockat bort en bra, och för vissa viktig, Public Service, vilket är beklagligt. Det vore fint om ni i alla fall kan undersöka möjligheterna för att justera detta.
    Tack.
  • jag har aldrig haft ett enda problem med väckarklockan under alla dessa år, och antar att det finns fler som jag.
    Du har rätt. Bara i denna tråd är ni nitton personer. Även om några av er har haft problem någon enstaka gång, så vet vi att ni som regelbundet använder klockradion uppskattar den.

    Ni som använder väckarklockan är dock en försvinnande liten del av appens användare totalt sett. Exakt hur många är svårt att svara på exakt, men jag räknar med att mellan 250 och 500 personer använder väckarklockan minst någon gång i månaden (se mitt räkneexempel högre upp i tråden). Det blir minder än en promille av de cirka 750.000 lyssnare som använder Iphone-appen under en månad.

    Vi ser dock allvarligt på att nästan 40 procent av de alarm som ställs aldrig ringer (3000 av 8000 alarm under mars månad). I Android-appen, där väckarklocka fungerar bättre, är andelen lyssnare som använder alarmet mycket högre (och antalet ställda alarm som aldrig ringer lägre).

    Bland de Iphone-alarm som inte ringde finns lyssnare som vill använda klockradion, men blir frustrerade och tröttnar:
    Jag försöker använda väckarklocksfunktionen ibland men den fungerar så dåligt. Den fungerar bara om appen är öppen i väckarklocksfunktionen så då ligger telefonen med lysande skärm hela natten. (Karin)
    Där finns även lyssnare som har använt väckarklockan regelbundet, men där den slutat fungera pålitligt:
    Det har fungerat bra fram tills den senaste månaden. Då har den slagit av 2 gånger, trots att den lämnats kvällen innan med alarmskärmen lysande (appen i drift). Jag kollar flera gånger innan jag somnar.

    Imorse hände det åter, men jag väcktes tidigare av min mans alarm, han skulle upp tidigare. Då såg jag att min skärm var släckt. (Linda)
    Tills nu har vi behållit väckarklockan trots dessa brister (med undantag för i januari 2017, när vi på grund av ett mätfel trodde att alarmet användes i ännu lägre grad än vad det egentligen gjorde). Funktionen har används av få - men ni få som har använt den har haft stor nytta av den.

    Men när resten av appen nyligen bytte teknik, så uppstod problem. Den vanliga lyssningen dagtid tystnar när skärmen släcks hos många som vaknat med väckarklockan. Hade det funnits förutsättningar för en bättre väckarklocka, hade vi nog försökt skapa en väckarklocka med samma spelare som i resten av appen. Du har helt rätt i att det inte är det mest avancerade man kan lägga till en app år 2020 (fast inte heller det enklaste). Men det finns inga sådana förutsättningar.

    Så jag ser inte hur det skulle "vara mer proportionerligt" att lägga resurser på att återinföra klockradion (med samma brister men byggd på en ny teknik) när funktionen används som det är tänkt av en knapp promille av appens användare och när den ställer till med problem för många som försökt använda den.

    Du kan fortfarande vakna till den kanal du är van vid i mobilen genom att antingen använda en annan app (det alternativ jag själv hade valt), eller genom att backa till den förra versionen av appen Sveriges Radio Play:
    Kan jag installera en äldre version av Iphone-appen?

    Jag hjälper gärna till med det.
    Annika Webbmaster
  • Som P2-lyssnare har jag inte funnit någon annan app som har P2 musik som radiokanal, utan P2 musik/språk, vilket gör att jag inte längre kan vakna till musik på söndagar (finsk radio och mycket dragspelstango istället). Finns någon app som har P2 musik-kanalen, eller kan ni ombesörja att andra appar kan få ta del av den kanalen?
  • Hej Oscar!

    Åtminstone i Tunein-appen finns båda kanalerna, men har kvar äldre namn. Den kanal du vill vakna till, som i Sveriges Radio Play heter P2, kallas där P2 Musik.

    I och med att den kanal som i Sveriges Radio Play heter P2 Språk & Musik kallas P2 i Tunein, är det många lyssnare som delar dina svårigheter att hitta "rätt P2-kanal". Bra att du påminde om detta problem, för det ligger på listan över saker jag ska försöka få hjälp av dem att åtgärda!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Hör av dig om du inte hittar kanalen "P2 Musik"!
    Annika Webbmaster
  • TuneIn är betal-app, det vill jag inte ha!
    myAlarm klocka fungerar bra annars, går det att ordna P2 Musik till den appen?
    Eller någon annan fri app...
  • Självfallet vill vi få detta att fungera bra överallt. Jag är lite osäker på vilken databas myAlarm clock bygger på och som jag alltså behöver kontakta. (Jag hoppas att det är en tjänst som heter Airable, eftersom de i andra sammanhang varit så bra på att ändra saker som varit fel.)

    Där tror jag iallafall att den P2-kanal du vill nå finns under namnet "Sveriges Radio P2 Klassiskt", vilket är ett namn som måste rättas till. (Vi har ett program med detta namn, samt har haft en kanal som hette så - men detta verkar alltså vara den kanalen som vi vill ska heta P2 i appar och webbtjänster.)
    TuneIn är betal-app
    Tunein Radio finns som gratis-app, men även som en betaltjänst "TuneIn Premium". Här hämtade jag gratisversionen:
    TuneIn Radio i App Store

    Jag har kontaktat Tunein och bett dem rätta namnen på P2-kanalerna, så får vi hålla tummarna för att de snart gör så!
    Annika Webbmaster
  • MyAlarm-appen använder tyvärr inte Airable, den databas med kanaler som jag tycker "är bäst i klassen" på att snabbt åtgärda fel. (De tjänster som använder Airable hade redan rätt namn på P2-kanalerna.)

    Tyvärr har jag inte funnit någon gratis-app som bygger på Airable, men tipsar om en betal-app som använder sig av denna tjänst:
    Receiver Radio i AppStore (kostar $3.99, vilket idag är ca 37 SEK)

    MyAlarm-appen, som verkar bra på många vis, använder sig nog av MyTuners databas. Där har jag ingen kontakt sedan tidigare, men etablerar en!
    Annika Webbmaster
  • Jag behöver också väckarklockan. Att gå använt den historiskt beror nog på att den varit gömd bland inställningar och hjälp. Lyft fram de på annan plats, kanske min sida istället.
    En sak jag inte förstår i sr:s resonemang är just att man hänvisar till andra appar som fungerar men beklagar att man inte kan själv. Bevisligen handlar

    Ang alarm som inte ringer.... Ställ iPhone-larmet också. Hos mig ringde sr 0559 och iPhone 0712.
  • Att få använt den historiskt beror nog på att den varit gömd bland inställningar och hjälp. Lyft fram de på annan plats, kanske min sida istället.
    Du har rätt i att den varit undanskymd och lyssnare som annars hade testat funktionen kan ha missat den.

    Detta kan dock inte förklara att färre använder alarmet på Iphone än på Android, trots att Iphone-appen har fler användare än Android-appen. Inställningen har haft exakt samma placering i båda apparna, men har alltså använts mer frekvent (och gett färre problem med ställda alarm som inte startats) i Android-appen.
    En sak jag inte förstår i sr:s resonemang är just att man hänvisar till andra appar som fungerar ...
    Jag personligen tycker inte att dessa fungerar bra. De har samma begränsningar som vår egen lösning hade (minus det nya problemet där vår apps spelare har kommit i konflikt med alarmets äldre teknik).

    Som jag skrev högre upp:
    Med alla väckarklocke-appar (utom Apples inbyggda) gäller att appen ska vara igång och skärmen påslagen under natten.
    Men att jag tycker att det är en osäker och dålig lösning är inte viktigt. Det viktiga är att ni som använde alarmet i vår app tycker att fördelarna (vakna till rätt kanal) är större än nackdelarna (skärmen på och appen i förgrunden under natten, viss risk för att det inte fungerar). Eftersom jag tror att behovet är att vakna till våra kanaler snarare än att använda just vår app, vore det ju dumt att inte tipsa om de appar som finns.
    Ang alarm som inte ringer.... Ställ iPhone-larmet också. Hos mig ringde sr 0559 och iPhone 0712.
    En god vana jag rekommenderar dig att behålla om du använder någon av de alternativa appar jag tipsat om (eller backar till den äldre versionen av appen).
    Annika Webbmaster