Android 10: Väckarklockan öppnar inte appen

Hej!
Uppdaterade nyligen till Android 10, och sedan dess startar inte appen automatiskt på inställd väckningstid. Jag får en notis direkt när jag ställt in väckning om att väckning kommer ske. Men när det är dags startar inte appen. Om jag startar appen själv efter väckningstiden så kommer jag till väckningsvyn. Såg en liknande (äldre) fråga om batterioptimering, och har följt den guiden (icke-optimerat appen), men det hjälpte inte tyvärr..

Använder en Pixel 2.

Tacksam för hjälp!

Kommentarer

  • Hej Jesper!

    Som du nog anar är min kunskap om vilka egenheter Android 10 för med sig ännu begränsade/obefintliga, så vi behöver undersöka detta!

    Det kan vara någon inställning du behöver ändra, men kan även vara något vi måste fixa i koden. Jag kommer därför att behöva involvera både dig och app-utvecklarna.

    Tack och lov är Pixel lite mer "ren Android" än de flesta telefoner, så vi kan koncentrera oss på just nyheterna i Android, inte lager av Huawei- eller Samsung-specifika tillägg.

    Se om det finns någon inställning för notiser/aviseringar som kan prioriteras högre för vår app!
    Annika Webbmaster
  • Utvecklarna är redan på bollen och har löst det bakom kulisserna – men det behöver fixas litemed gränssnitt innan vi kan släppa ut det till er lyssnare!

    Android 10 har lagt till begränsningar för bakgrundsaktiviteter och vi måste hantera det på ett nytt sätt rent tekniskt.

    Just nu finns det alltså inget du kan göra åt det – men fixen kommer med en framtida release!
    Annika Webbmaster
  • Wow, bättre och snabbare support får man leta efter!

    Ja, efter lite letande verkar det som att flera tredjeparts alarm-appar har liknande problem med Android 10.

    Grymt att ni jobbar på det! Har inga som helst problem med att vänta då jag vet att det är på gång.

    Tusen tack!

  • Telefonens inbyggda alarmfunktion bör fungera tills vidare.

    Tack för att du rapporterade in detta direkt – och för att du vill vakna till Sveriges Radio!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Nu kan du åter vakna med vår app.

    Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Toppen! Tack för info!