Väckarklockan har slutat fungera (Android)

Jag har försökt använda väckarklockan i appen nu efter sportlovet men den har inte funkat någon gång av 3 försök. Innan ni gjorde om så mycket så funkade den utan problem så det handlar inte om energisparning.

Använder en Oneplus 5, men jag skulle tro att det är samma på alla.

Nån kväll gjorde jag en aktiv paus plus svep bort appen för att den skulle återställa sig, men det funkade inte heller.

En annan sak. Om jag ställer väckaren på nån minut bort så lyckas den hoppa igång, men om jag då trycker på "Fortsätt lyssna i appen" så kommer jag visserligen till appen, men uppspelningen pausas.

Är det seriöst nån av er som verkligen använder appen? Just den här funktionen kan ju uppenbarligen inte ha regressionstestats.

Kommentarer

  • Tack!

    Jag har inte sett någon annan rapport om problemet, och det borde jag ha gjort om det var ett utbrett fel, så jag misstänker att appen dödats i bakgrunden på grund telefonens optimeringsfunktioner.

    Använder du OnePlus eget "OxygenOS", så kika om detta kan hjälpa dig:
    Oneplus: Don't kill my app!

    Jag har dock för mig att du tidigare sagt att du har ett OS nära "stock Android". Även då bör du se till att Sveriges Radio-appen inte är optimerad, men det är lite enklare att göra:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    • Starta om telefonen, så att inställningen "slår igenom"
    Berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Jag tror ert problem egentligen handlar om att ni kräver att appen körs hela tiden. Det är en dålig lösning som dels ger er problem med att den dödas av OS:et plus att min telefon väldigt ofta klagar på att er app drar mycket energi.

    API:t som ni bör använda är notifications som alla andra appar använder för liknande funktioner, då kommer du slippa skriva instruktioner om hur man stänger av en batterisparfunktion som är till för att just spara batteri.

    Jag hittade en annan app som jag tänker använda som klockradio tills SR-appen funkar bättre.
  • Och förresten, testade du det andra felet jag hittade?

    Om jag ställer väckaren på nån minut bort så lyckas den hoppa igång, men om jag då trycker på "Fortsätt lyssna i appen" så kommer jag visserligen till appen, men uppspelningen pausas.
  • API:t som ni bör använda är notifications som alla andra appar använder för liknande funktioner.
    Tack för tipset! Jag framför det till utvecklarna.

    Vår app är dock inte den enda med väckarklocke-funktion som dödas av OnePlus om man inte skyddar den. Här är två andra:

    Google clock app
    https://forums.oneplus.com/threads/alarm-can-be-killed.1110401/

    Sleep as Android:
    https://www.reddit.com/r/oneplus/comments/91dbn6/alarm_apps_getting_killed/

    Och förresten, testade du det andra felet jag hittade?

    Om jag ställer väckaren på nån minut bort så lyckas den hoppa igång, men om jag då trycker på "Fortsätt lyssna i appen" så kommer jag visserligen till appen, men uppspelningen pausas.
    Nix, jag har inte återskapat det - men har fört in det bland de saker jag ska ta upp med Android-teamet på vårt avstämningsmöte i morgon!

    Tack för påminnelsen.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag hittar ingen väckarklockas SR play till min Iphone.
    Vad har hänt ?
    Tacksam för enn snabbt svar
  • Hej
    Väckarklockan är tyvärr borttagen i iOS.
    Du kan läsa mer här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/vackarklocka-wc3s/

    mvh