Väckarklockan går inte igång (Samsung S8)

Hej!

Både igår och idag gick inte väckarklockan i er app igång som den skulle. Jag har använt den sedan över ett år tillbaka och varit nöjd med den, har ställt in att den inte ska påverkas av energisparläge på min Samsung S8. Men när jag nu går in i appen så ser jag att alarmet är ställt till 05:30 och klockan visar 5:34, alarmet ska gå igång inom 0min. Har ni gjort en uppdatering nyligen som har förstört funktionen?

Kommentarer

  • Hej!

    Visst är du samma Ronnie som hade väckarklocks-bekymmer tidigare? Så trist att det blivit problem igen!

    Vi har gjort en förändring som handlar om hur notiserna visas, som möjligen skulle kunna påverka detta. Jag ser till att stämma av med utvecklarna, men vill ha lite mer kött på benen!

    Kan du gå in under Inställningar > Aviseringar Där får du upp en lista över alla appar som har möjlighet att skicka notifikationer till din telefon. Se hur inställningen ser ut för vår Play-app och om det finns något du kan göra för att höja prioriteringen på framförallt väckarklockans notis!

    Ska inte påverkas av energisparläge
    Bra! Men även om man känner till detta och försöker göra rätt, kan det bli fel. Det finns nämligen minst två olika inställningar som kan påverka energisparande i Samsung 8, dels den "allmänna Android-inställningen" och dels en som Samsung själva har lagt till. Försäkra dig om att båda är rätt inställda!

    Hjälpen jag ger nu utgår från hur det ser ut på en annan Samsung-modell. Om det inte går att följa, vill jag veta det, så att jag kan skriva mer skräddarsytt för din lur!

    Allmän Android-inställning: Optimering
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app

    Specifik Samsung-inställning: Appenergiövervakning
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteriet
    4. Appenergiövervakning (slå av helt, eller gör ett undantag för vår app)

    Om du behöver göra en ändring i någon av dessa inställningar, så starta för säkerhets skull om telefonen efteråt. Någon lyssnare har nämligen sagt att detta har hjälpt mot deras problem (dock annat än väckning), men först efter en omstart!

    Tills vi vet vad det är som spökar denna gång - se till att ha en reserv-väckning!

    Tack för att du snabbt rapporterade in detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jodå, det stämmer, jag är densamma Ronnie, bra minne! 😀

    Tack för alla förslag! Jag satte högsta prio på väckarklockans, spelarens och sovtimerns aviseringar. Jag avoptimiserade även appen under Batteri, jag hade undantag på den sedan tidigare. Din guide stämde väl för min mobil. 😀

    Jag ska starta om mobilen innan jag nu går och lägger mig, kan återkomma imorgon bitti om det blev bättre. God natt!
  • God morgon!

    Väckarklockan gick igång som den skulle nu på morgonen. Men jag fick väldigt många notiser samtidigt, så mobilen plingade en hel del. Vill ju vakna av radiosändningen och inte notiserna... 😉
    Jag har nu testat att ställa tillbaka notiserna för sovtimern och spelaren till medel och så har jag fortfarande kvar väckarklockan på brådskande, men satt ljud som Tyst. Får se om det funkar lika bra imorgon bitti, håller tummarna.
  • Jag tycker att det låter som bra inställningar! Återkom och berätta hur det går.

    jag är densamma Ronnie, bra minne!

    I och med att du förra gången testade många inställningar, har jag då och då återvänt till den tråden för att se vilka vad som hjälpte och vad som inte hjälpte. Så den tråden är ju visserligen gammal, men för mig är den "aktuellt arbetsmaterial"...

    Det kanske kan vara skönt att veta att den tid som du då lade ned på att beskriva felet och testa om det spelar roll ifall du har laddaren i eller inte etc. kommer andra lyssnare tillgodo.

    Nu blir det off topic om ditt namn:
    Vid något tillfälle när jag hänvisade en lyssnare till din gamla tråd, skrev jag något i stil med "Ronnie hade samma problem, men det löste sig när hon ..." men insåg, innan jag klickat på "svara", att det förmodligen är fel pronomen. De flesta Ronnie är ju han, som Ronnie Fors här:
    Fråga vad du vill i P3: Jag är jobbcoach

    Min bild av "Ronnie" påverkas dock starkt av min kollega Ronnie Ritterland:
    Ronnie Ritterland redaktör (hon)

    Det slutade med att jag skrev något i stil med "Ronnie löste sitt problem genom att ..." Så därför minns jag nog ditt namn lite extra väl.

    Vilket inte har ett dugg med Samsungs batteriparande funktioner att göra. Du behöver alltså absolut inte berätta vilket pronomen du definierar dig som!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Det funkade bra nu på morgonen också med notisen satt med ljud Tyst. Jag misstänker att det som avhjälpte det hela var att jag stängde av batterioptimeringen, men det kan så klart även ha varit att notisen fick högre prioritet. Hoppas i alla fall att det fortsätter fungera som det ska nu, tack för hjälpen!
    Och ja, du hade rätt om mitt namn, jag definierar mig som en man. 😀
  • Min väckning fungerar inte mer än en dag i taget trots att jag markerat krysset för upprepning.
    Och i morse gick en annan uppspelningsapp igång, den som jag somnat till.
  • Ronnie:
    Tack för att du bekräftade att det nu funkar (och för att du skingrat min osäkerhet om vilket pronomen jag bör använda).

    Ragnar:
    Vad har du för telefon? Om du har en Samsung, så se ifall du kan ändra de två inställningar jag tipsade Ronnie om ovan, den 5 december.

    Har du någon annan telefonmodell, brukar det vara här batterioptimeringen ligger:
    1. Inställningar -> Batteri
    2. Klicka på trepunktsmenyn
    3. Välj Batterioptimering
    4. Se till att Sveriges Radio Play finns med bland de appar som inte är optimerade
    Har du exempelvis Huawei så finns det ytterligare inställningar som kan påverka väckningsschemat, så återkom gärna om de inställningar jag hittills tipsat om inte räcker (eller inte är tillämpbara).
    Annika Webbmaster
  • God jul till er båda, vill jag passa på att skriva!

    Annika Webbmaster
  • Ett tips från Deepak Gupta raderades, eftersom länken som postades ledde till en sida som tipsar om en massa sätt för att spara batteri på S8, det vill säga just den typ av inställningar som ger problem för appar som behöver fungera i bakgrunden.
    Annika Webbmaster
  • Mitt problem kan inte ha med batteriet att göra.

    Däremot har det nu hänt att SR-appen startat program även dagen efter den dag jag ville väckas, trots att jag inte markerat upprepning.

    Det är alltså lite hipp som happ om upprepningen fungerar eller ej.
  • Ok.

    Vad har du för mobil, och hur har du lyckats utesluta att det har med batteri-inställningar att göra?

    Eftersom olika batteriinställningar står för kanske 90 procent av alla Android-problem jag felsöker och i synnerhet Huawei och Samsung har väldigt undangömda specialinställningar som dödar appar i bakgrunden om inte lyssnaren själv ändrar inställningarna, är det verkligen något jag vet kan skapa problem.
    Annika Webbmaster
  • Eftersom telefonen är ansluten hela natten kan inte problemet med batterier vara aktuellt. Telefonen är en Nokia 7 med Android 9.
  • Eftersom telefonen är ansluten hela natten kan inte problemet med batterier vara aktuellt.

    Det är vi många som tycker, men tyvärr medför Androids batteri-optimering att telefoner som ligger stilla med skärmen släckt hamnar i ett slags doze-läge, och appar som inte är undantagna från batterioptimeringen "dödas", se här:
    How to Stop Apps From Being Killed Automatically in Android Marshmallow and Nougat (androidbeat.com)
    (Gäller även Oreo och Pie)

    Se därför till att undanta Play-appen från denna optimering.

    1. Gå till Inställningar
    2. Tryck på Appar och aviseringar > Avancerat > Särskild åtkomst för app  > Batterioptimering.
    3. Se till att det står Ej optimerad på Sveriges Radio Play
    Återkom om detta redan var valt, eller om felet kvarstår efter denna "av-optimering"

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Nu är det jag igen som har problem. :-)
    Uppdaterade nyligen min Samsung Galaxy S8 till Android 9 med One UI 1.0 och sedan dess har SR-appen och väckarklockan inte fungerat så bra. Misstänker att det har att göra med den nya batterioptimeringen. Två dagar i rad nu har inte väckarklockan startat på morgonen. När jag går in Optimera batterianvändning så finns SR-appen med i listan över appar som inte är optimerade. Och jag har lagt till appen under Enhetsvård, Minne och Appar som inte kollas, men det hjälper inte. Vet inte om jag som användare kan göra mer, eller om det är något som behöver fixas av er som utvecklare för att den ska funka som den ska med Android 9 och Samsung?
  • För min del backade jag från den tipsade inställningen om batterioptimering då det var så många konstigheter som uppträdde i andra appar.
    Mitt problem med väckningsfunktionen kan jag leva med och manuellt starta den inför de morgnar det är viktigt.
  • Har inte lyckats lösa mitt senaste problem med att väckarklockan inte går igång på morgonen. Det som är lite märkligt är att det inte alltid är så, ibland går den igång, ibland inte. Lite trist när man måste ha en backupväckarklocka igång varje natt ifall appens väckarklocka inte går igång.
  • Ronnie och Ragnar:
    Tack för att ni berättade att det fortfarande är problem. En av våra utvecklare håller på att arbeta med att förbättra just väckningsfunktionen och en del av de problem ni beskriver har vi kunnat återskapa.

    Dessa förbättringar kommer alltså framöver, men tyvärr kan jag inte ge någon tidplan för när det blir. Vi håller helt med om att en väckningsfunktion måste vara så pålitlig att ni inte ska behöva ha reserv-appar för att lita på att det fungerar!

    Ronnie:
    Vet inte om jag som användare kan göra mer, eller om det är något som behöver fixas av er som utvecklare för att den ska funka som den ska med Android 9 och Samsung?
    Tyvärr vet jag inte på rak arm om det finns något mer du som användare kan göra för att "skydda appen" i Android 9, men jag har detta i bakhuvudet och om jag kommer på något så försöker jag komma ihåg att meddela dig!

    Men fråga gärna om några veckor, för jag vågar tyvärr inte lova att jag kommer att minnas detta, och ifall jag hittar någon spännande inställning är det ju synd att inte be dig testa den!
    Annika Webbmaster
  •  jag vågar tyvärr inte lova att jag kommer att minnas detta

    Jag kom ihåg, och har ytterligare tips!

    Ragnar:
    På denna denna sida skriver de om en Power saver-app i Nokia med Android 8 och 9 som förstör funktionen för väckarklockor och annat som behöver kunna fungera i bakgrunden:
    Nokia: Don't kill my app!

    Jag hoppas att du har nytta av tipsen!

    Ronnie:
    Även för Samsung finns det en del tips på samma sajt, men jag tror att det är den engelska varianten av att slå av Appenergiövervakning, som jag skrev om redan i december.

    Kolla gärna:
    Samsung: Don't kill my app!

    Båda:
    Även de generella tipsen som gäller alla Android-telefoner, kanske kan ge något?

    Vi håller på att bygga om väckningsfunktionen, men eftersom problemen troligen främst beror på telefontillverkarnas funktioner för att spara batteri (vilket förstås är rätt tänkt) även dödar appar som körs i bakgrunden (mindre bra), tror jag att de förbättringar vi själva kommer att göra under våren endast kan ha marginell effekt på de problem ni beskriver.

    Däremot kommer ni att märka att det blir möjligt att skapa mer flexibla väcknings-scheman, till exempel, men så länge väckarklockan inte är pålitlig, spelar det ju ingen roll om den blir mer flexibel ...
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipsen. Som det är nu nöjer jag mig med att använda telefonens egen väckarklocka. De andra tipsen gav alltför många andra problem i telefonen.
  • Tack för den återkopplingen, Ragnar. Trist att vi inte funnit något som löser problemet utan att ge andra problem ...

    Ronnie:
    Magnus, som också har Samsung (dock en s10) med Android 9 har rapporterat in problem med väckarklockan när telefonen är låst. Om du har kommit på något han har nytta av så är det förstås välkommet!

    Det som är lite märkligt är att det inte alltid är så, ibland går den igång, ibland inte.

    Har du hittat någon gemensam nämnare för när det fungerar/inte fungerar? Kan det ha med skärmlåset att göra? Om du använt en annan app efter Play-.appen eller inte? Om laddaren är ikopplad eller om du kör med batteri-drift ...?

    Kort sagt, alla spaningar är välkomna!

    Och trevlig helg på er båda, oavsett om ni kan hjälpa oss till ökad förståelse av detta gäckande problem eller inte!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag har faktiskt inte haft några bekymmer med väckarklockan sen ett bra tag tillbaka, radion startar som den ska varje morgon. Jag har som vana att starta väckarklockan, därefter stänga appen, innan jag låser telefonen och ställer den i min laddningsdocka. Har sedan tidigare ställt in i mobilen att appen inte ska påverkas av energispararfunktioner.
  • Så glädjande!

    Jag ser till att detta når lyssnaren Magnus, och hoppas att han blir hjälpt av tipsen.
    Annika Webbmaster