Saknar väckarklocka i Iphone-appen

Efter en app uppdatering så har väckarklocka försvunnit som alternativ. Hoppas att det åtgärdas snarast. Tack.

Kommentarer

  • Hej!

    Väckarklockan är tyvärr borttagen. Anledningen är att väckarklockan i Ios-appen fungerar dåligt. Den har, som du som använt funktionen vet, alltid krävt att du har både skärmen och appen igång, vilket beror på Apples begränsningar i vad en app får göra i bakgrunden.

    Inte ens med skärmen på har den dock fungerat för alla lyssnare. En mycket stor andel av alla aktiverade alarm, startar inte som de borde ha gjort. I och med att många har problem med den, vill vi inte behålla en klockradio där våra lyssnare riskerar att försova sig. Det bästa vore naturligtvis att skapa en klockradio-funktion som fungerar bättre, men förutsättningarna för detta är dåliga.

    Att klockradion försvinner just nu, beror på att vi i vintras bytte ut huvudkomponenten i appen, ljudspelaren, och att väckarklockan inte fungerar i den nya spelaren. Fram tills nu har vi behållit den äldre tekniken i just väckarklockan, men att appen parallellt har använt två olika tekniker för att spela upp våra kanaler, har lett till nya problem där de olika spelarna hamnar i konflikt med varandra.

    Det finns andra appar där du kan vakna till våra kanaler. Så här skriver en annan lyssnare om en av dessa:
    Nu har jag provat ”myAlarmklock” som det tipsades om. Jag föredrar fortfarande den som var i sr-appen men nu kan vi i alla fall vakna till radion även om det tyvärr är reklam i appen. Men jag tackar i alla fall för tipset!
    Hela familjen vaknar på ett mycket trevligare sätt och när det sedan blir Musikhjälpen igen så blir det några minuter extra lyssning varje morgon. ❤️ (Lenita den 29 maj)
    Alternativa radioappar med väckarklocka:Tack för att du vill vakna med Sveriges Radio, och förlåt oss för att vi inte har kvar den möjligheten i vår egen app. Jag hoppas att du har förståelse för varför vi gjort så.
    Annika Webbmaster
  • Hejsan.

    Jag saknar klockradio funktionen i SR appen för IPhone/Ipad efter uppdateringen och vill att den kommer tillbaka i en framtida uppdatering.

    De problem som ni skriver har upplevts har jag inte stört mig på utan det har fungerat bra.

    Däremot fungerar Android versionen som fortfarande har klockradio i SR appen inte bra för den går inte att lita på om den spelar radio eller inte.

    Ge oss användare klockradio funktionen tillbaka I SR appen!!!

    Hälsningar Roger

  • Hej Roger!

    Genom statistiken ser vi att väckarklockan i vår Android-app används mer och fungerar bättre än vad väckarklockan gjorde i Iphone-appen. Påfallande hög andel av de larm som ställts i Iphone, har aldrig gått igång.

    Bra att det har fungerat för dig, för det gör det troligt att du utan problem kan använda någon av de gratis-appar jag tipsade om ovan.

    De problem du har med Android-appens väckarklocka har jag stort hopp att lösa, om du berättar vad du har för Android-telefon! Hos de lyssnare som har problem med Android-larmet, brukar en enkel inställning i telefonens batteri-hantering lösa det.

    Annika Webbmaster
  • Jag älskade väckarklockan. Man kunde vakna till P1 morgon även utomlands. Hoppas att den kommer tillbaks.
  • Saknar alarmklockan!! Hoppas att den snarast kommer tillbaka. Tack för allt annat som SR-appen ger och allt annat som ni på SR gör.
  • Hej Stefan och RM!

    Vi har inga planer på att återinföra väckarklockan, så jag hoppas att ni kan hitta ett alternativ där ni kan vakna till er vanliga kanal med hjälp av en annan app.

    Här är tre förslag på appar där våra kanaler finns med:
    Om den sista skrev en annan lyssnare (Lenita den 29 maj):
    Nu har jag provat ”myAlarmklock” som det tipsades om. Jag föredrar fortfarande den som var i sr-appen men nu kan vi i alla fall vakna till radion även om det tyvärr är reklam i appen. Men jag tackar i alla fall för tipset!
    Hela familjen vaknar på ett mycket trevligare sätt och när det sedan blir Musikhjälpen igen så blir det några minuter extra lyssning varje morgon. ❤️
    Annika Webbmaster
  • Även jag saknar er väckarklocka enormt mkt, och har inte upplevt några som helst problem under alla år jag använt den.
    Tycker det är synd att ni väljer att ta bort en så unik och bra funktion.
    Förstår att ni kanske hellre vill satsa på andra funktioner istället men tycker ni borde isf undersökt vad era lyssnare önskar först.
  • Vi kan sätta en människa på månen men inte ha klockradio på luren, verkar ju tyvärr som att problemet ligger hos Apple och inte SR.
  • Håller med om att det är dåligt.

    Kör en reklamfinansierad klockradio som inte är helt lika bra som den gamla hederliga SR klockradion.

    Sätt av lite anslag för programutveckling så det svenska folket kan vakna med ett leende på läpparna och radion på i bakgrunden.

    Det är bra användning av Svenska skattemedel.

    Är så trött på den där j*vla reklamen som är överallt...
  • Hej!

    Tina skrev:
    Förstår att ni kanske hellre vill satsa på andra funktioner istället men tycker ni borde isf undersökt vad era lyssnare önskar först.
    Antalet alarm som ställs, och antalet som verkligen spelas upp:
    Vi försöker ta reda å hur de olika funktionerna används och vad våra lyssnare tycker på olika sätt. Ett är att se hur mycket olika funktioner används och hur väl de fungerar. Antalet lyssnare som någorlunda regelbundet använde väckarklockan är dock inte helt lätt att beräkna, men om vi tar mars 2020 som en exempelmånad, aktiverades väckarklockan ungefär 8000 gånger på iOS - men den startade färre än 5000 gånger. Cirka 3000 alarm har alltså ställts, utan att sedan spela upp något ljud.

    Hur många lyssnare motsvarar detta?
    Räknar jag baklänges utifrån "en vaneanvändare som vaknar till väckarklockan varje vardag" motsvarar 8000 alarm drygt 200 regelbundna användare.

    Ni var fler. En del lyssnare använde alarmet regelbundet, men endast på helger eller kanske en dag i veckan. Lyssnare som avvänder klockradion ibland, men inte med samma regelbundenhet som i räkneexemplet, räknar jag också som trogna användare. Det gör att vi måste räkna med att ni som använde funktionen är fler än dessa drygt 200.

    Men om ni var 300 eller kanske rent av 750 spelar inte så stor roll - för 750 lyssnare blir en promille av appens dagliga användare. Ni som mer eller mindre regelbundet använt funktionen var väldigt få.

    Så länge det funkade, var den kvar
    Ändå försökte vi ta hänsyn till er. Så länge väckarklockan, trots begränsningarna, fungerade, behöll vi den. Men när valet stod mellan att ta bort den eller att behöva lägga utvecklingstid (det vill säga skattepengar) på att koda om den (utan möjlighet att den skulle få bättre funktion), så tog vi bort den. De 99,9 procent (lågt räknat) av appens användare som inte använt denna funktion, tyckte nog att det är att ta hänsyn till vad våra lyssnare önskar.

    De 3000 uteblivna radioströmmarna
    Men antalet användare är inte det enda att ta hänsyn till. Det som är slående med våra siffror är att cirka 3000 av de 8000 aktiverade alarmen aldrig ringde. Vi kanske kan förklara många av dem med att personen vaknade själv innan klockradion skulle dra igång, eller ångrade sig och fullt medvetet använt mobilen till annat under natten, så att alarmet inte kunde gå igång. Men även om det förklarar 2900 av de icke aktiverade alarmen, fanns det likväl kvar med etthundra lyssnare som ville vakna till vår app och inte gjorde det.

    Och det, att många ställda larm inte ringer, är det viktigaste skälet till att vi valt att ta bort funktionen.

    Hoppas att det blev lite tydligare att vi förstås försöker utgå från lyssnarnas behov och önskemål när vi utvecklar appen!

    Lukas skrev:
    Vi kan sätta en människa på månen men inte ha klockradio på luren, verkar ju tyvärr som att problemet ligger hos Apple och inte SR.
    I det här fallet är det begränsningar hos Apple, men jag tror att de försöker hitta sätt att lösa det. Från och med Ios 14 har det som kallas Apples genvägar blivit mer flexibelt, och jag har hopp om att vi framöver kan bygga en bättre klockradio.

    Roger skrev:
    Kör en reklamfinansierad klockradio som inte är helt lika bra som den gamla hederliga SR klockradion.
    Det finns ett par olika appar som är reklamfria, men de verkar kosta från ca 30 kronor och uppåt. Det kanske ändå är en god investering, om det gör varje morgon trevligare?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    3000 alarm som uteblev under mars 2020 - det är väl 3000 användare som testade och sedan inte återkom när det inte fungerade?
    Om det är lika många varje månad som appen funnits blir det många missnöjda användare. På bara ett år: 36 000 missnöjda

    Jag vill bara poängtera med detta räkneexempel att anledningen till att ni inte har fler än 200 användare är kanske för att apputvecklingen inte fått vidare spridning - vilket är pga att den inte fungerat.
    Alltså - det blir ju ett cirkelresonemang att säga att pga användarna är få så lägger vi ner - när användarna är få för att det inte har fungerat så bra. Varför inte satsa på att få det att fungera istället? Och sedan sprida information om den?
    Jag visste till exempel inte att funktionen hade funnits - hade gärna använt.
    Jag testade en av apparna ni rekommenderade - den funkade bara om appen var igång och skärmen upplåst. Jag ska inte nämna vilken det var eftersom det väl är reklam? (Även om det är dålig reklam)
  • anledningen till att ni inte har fler än 200 användare är kanske för att apputvecklingen inte fått vidare spridning - vilket är pga att den inte fungerat.
    Ja, det är vad vi också tror.
    Varför inte satsa på att få det att fungera istället?
    Därför att det inte går att skapa ett alarm som startar en ljudström på Iphone. Eller har inte gått. Vi utforskar möjligheterna att använda Siris genvägar, som i och med senaste versionen av Ios är mer flexibla, till väckning. Det är ett lovande "spår", och jag ska höra med app-teamet hur det har gått.

    I Sveriges Radio Play för Android har vi en fungerande klockradio. Där används väckarklockan i mycket högre utsträckning - och de alarm som ställs fungerar.
    Jag testade en av apparna ni rekommenderade - den funkade bara om appen var igång och skärmen upplåst.
    Dessa appar fungerar på samma vis som vår borttagna väckarklocka. Som jag skrev i mitt första svar den 4 juni 2020:
    Den har, som du som använt funktionen vet, alltid krävt att du har både skärmen och appen igång, vilket beror på Apples begränsningar i vad en app får göra i bakgrunden.

    Inte ens med skärmen på har den dock fungerat för alla lyssnare. En mycket stor andel av alla aktiverade alarm, startar inte som de borde ha gjort. I och med att många har problem med den, vill vi inte behålla en klockradio där våra lyssnare riskerar att försova sig. Det bästa vore naturligtvis att skapa en klockradio-funktion som fungerar bättre, men förutsättningarna för detta är dåliga.
    De lyssnare som skrivit tidigare i denna tråd använde och uppskattade alarmet trots denna brist, och för dem är de appar jag tipsat om ändå ett alternativ, hoppas jag.

    Och, som jag skrev, så utforskar vi möjligheten att använda Siris genvägar för återkommande väckning samt om det finns något sätt vi kan hjälpa lyssnare att ställa in genvägarna på ett enkelt vis.
    Annika Webbmaster