Var finns väckarklockan i Play på Iphone?

Väckarklockan är borta eller så hittar jag den inte efter senaste uppdateringen,
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hittade!
  • Vart hittade du den??
  • Var är väckarklockan ??
  • Väckarklockan ligger under "Min sida" -> "Inställningar och hjälp" -> "Väckarklocka".
    Bästa svaret
  • Tack Ann-Sofi!

    Om det är någon av er som fortfarande inte hittar väckarklockan eller har andra problem sedan uppgraderingen, så hör av er.

    Annars önskar jag er trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Tack för hjälpen Ann-Sofi!
  • MEN - appen stänger ju ner sig själv - slocknar, ich fungerar inte? I motsats till de tidigare. Trots att sladden sitter i? Hur förklarar ni det? Vad ska jag göra?

    Med vänlig hälsning,
    Tove
  • Tack för att du rapporterade in det, Tove!

    Vi har fått in ytterligare en felanmälan om detta. Har någon av er andra fått samma problem?

    Du måste ha appen igång. Det går inte heller att ha telefonen i strömsparläge (gult batteri uppe i fältet med symboler), för då går det inte att ha processer igång i bakgrunden, så det är det första jag skulle kolla upp. Ändras under Inställningar -> Batteri. (Jag tror att strömsparläget fortsätter att vara påslaget även om du har sladden i, och att du manuellt får slå av det.)

    Annars tror jag att det också kan bli problem om appen inte får visa notiser på låst skärm (vilket vi i så fall bör skriva ut tydligt). Gå in under Inställningar och bläddra ned tills du ser vår Play-app. Se till att den har rättighet att visa notiser vid låst skärm. Hör av dig om detta redan var valt, för i så fall vill jag söka vidare.

    Eftersom ni är två lyssnare som rapporterat in samma fel, utesluter jag inte att felet kan finnas i appen. Om det är något fel på appen och inte beror på strömsparläge och notiser, kanske det enbart drabbar en viss telefonmodell eller en viss version av Ios?

    Tack för att du var snabb med att rapportera in detta! Återkom, för vi vill förstås veta om vi har en bugg att rätta eller "bara" en informationstext att skriva.
    Annika Webbmaster
  • Hrmmmpff ...

    Här får jag ju förtydliga, Tove (och ni andra).

    Min kollega app-utvecklaren säger:
    Väckarklockan för iOS har tyvärr alltid krävt att man både har skärmen och appen igång (på grund av begränsningar i iOS). Däremot ska Toves telefon inte gå ner i viloläge av sig själv. Skulle tro att hon blir hjälpt av att starta om telefonen.

    Jag redigerar mitt svar ovan, där jag felaktigt påstod att det fungerar även med skärmen på. Jag ber om ursäkt.
    Annika Webbmaster
  • Och mer förtydligande:
    Eftersom appen i väckarklocka-läge inte ligger i bakgrunden, blir mina förslag om notis-inställningar och strömsparläge inte relevanta.

    De påverkar däremot möjligheten att lyssna med skärmen släckt, men det är ju en annan sak. Och om man får Toves problem med att appen går ned i viloläge, så är det ju bra att en notifiering syns på låsskärmen - men det felet ska "egentligen" inte inträffa. Vi hoppas att det försvunnit efter omstart. Om det kvarstår, vill vi veta det!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Nej - det funkar fortfarande inte. Trots att jag startat om.
    Mörk väl att jag talar om en iPad - ej telefon. En fyra år gammal iPad 4. Funkade jättebra fram till er uppdatering: appen stängde då aldrig ned sig när iPaden hade laddaren i.
    Eftersom jag är fullkomligt värdelös på att gå upp på morgnarna - särskilt så här års - är jag beroende av att P1 morgon går på på högsta volym ute i köket, medan jag snoozar mig igenom en timme med mobilens väckarklocka .
    Kan ni fixa detta? Typ nu?
    Tack!
  • Hej Tove!
    Jag lägger mig i lite också för jag kör appen på en iPad också en 4:a men för mig fungerar det (nu när jag väl hittat funktionen...), har du testat att ta bort appen och installera den på nytt? Ibland ”hänger” de sig... Hoppas du får till det!
    Hälsningar från en likasinnad vakna-till-P1-beroende.
  • Tack Emma!
    Nej - funkar dessvärre fortfarande inte: appen går ned. Totalsläckt.
  • Emma:
    Tack för hjälp-försök och bra att det fungerar som det ska hos dig.

    Tove:
    Se ifall det hjälper med en "tvingande omstart" (som rent tekniskt fungerar annorlunda än en vanlig omstart). På Ipad gör du så här:
    Håll ned hemknappen och den övre knappen (eller sidoknappen på vissa modeller) samtidigt i minst tio sekunder tills äpplet dyker upp på nytt.

    Den manövern brukar kunna råda bot på en massa underliga problem, så jag håller tummarna för att det fungerar även nu!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Jag har gjort en tvingande omstart men det funkar fortfarande inte. Tyvärr.
  • Hej igen,
    Jag tror att problemet har att göra med stt det är en iPhone-app, fast den förut har funkat även på iPad. Utvecklarna kanske har missst någon ipad-anpassning ?
    Eftersom jag både har tvångsomstartat iPad och installerat om appen verkar det annars rätt kört, tycker jag.

    Vänlig hälsning,
    Tove Nandorf
  • Tack, vi får se om vi kan återskapa detta fel!

    Se gärna om du kan få till en bättre väckning på en annan radio-app. Appen Replay, med enbart Sveriges Radio-innehåll, tror jag har väckningsfunktion:
    https://itunes.apple.com/se/app/replay/id531002942?mt=8

    Dessutom finns det väckningsfunktion i Tunein Radio-appen, där du också kan hitta alla våra kanaler:
    How do I use the Set alarm and record timer features? (Tunein på Ios)

    Även om jag inte kan lova att vi snabbt kommer att förstå varför det inte längre fungerar hos dig, vill vi ju att du ska kunna vakna på bästa möjliga vis, det vill säga i sällskap med Sveriges Radio 😉

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har en iPhone 5s och har samma problem. Om skärmen inte är igång, då startar inte alarmet med radion.
    Känns supertråkigt att behöva va skärmen lysandes hela natten, drar ju massor med ström i onödan. Dessutom, vem kan sova med en skärm som lyser upp hela rummet!?
    Hade ju varit toppen om radion gick igång, även om skärmen är låst!
  • Replay fungerar ej för iOS 11 :/
  • Hej Lovisa och SR/Kundomedarbetare,

    Jag VILL stt min iPadskärm ska vara upplyst hela natten - eftersom detta hittills varit enda sättet för att appen inte skulle stänga ned sig. Det vet jag också att utvecklarna vid förra uppdateringen tog till intäkt för att först helt stänga ned funktionen. Efter viss proteststorm här fick de backa och fixa tillbaka väckarklockan
    Känns dock som att den är fortsatt styvmoderligt behandlad.
    Ge mig gärna tillbaka väckarfunktionen på iPad 4 MED TÄND SKÄRM HELA NATTEN! Bara det funkar som förut! Dvs att skärmen inte släcker ned appen efter ett par minuter. Tack från tjatmoster.
  • Som det är nu ligger väckarklockan väldigt långt ner i menyerna. Ni borde göra det enklare att sätta igång alarmet.

    Dessutom bör det bra om ni kunde göra så man kunde sätta att vilja dagar alarmet ska gå igång samt att ni gjorde själva klockan även i liggande format
  • Lovisa:
    Vår väckarklocka för Ios har tyvärr alltid krävt att man har både skärmen och appen igång, vilket beror på begränsningar i operativsystemet. Av den anledningen är väckarklockan i appen väldigt mörk. Skärmen ska störa så lite som möjligt och det går att vända den nedåt för alla som vill sova i mörker. (På Android fungerar det lite annorlunda, så där går det att släcka skärmen.)

    På grund av ett mätfel i vår statistik trodde vi själva att väckarklockan i Ios hade väldigt få användare, och tolkade det som en följd av att detta med att skärmen måste vara igång. Det finns väl ingen som ligger med skärmen lysande en hel natt ...?
    För ungefär ett år sedan plockade vi därför bort väckarklockan, som Tove skriver.

    Då fick vi veta hur älskad och väl använd funktionen var, så vi lade tillbaka den så snart vi kunde. Hur frustrerade lyssnarna var när den försvann och hur glada de blev när den återkom kan du läsa här:
    Väckarklockan i iOS försvunnen

    Det är alltså inte det sätt vi önskar att en väckarklocka ska fungera på, men det är helt klart en funktion som många lyssnare uppskattar, trots denna brist!

    Tove:
    Mig veterligen är du ensam om att ha rapporterat in detta problem och vi vet ännu inte varför det blivit sämre hos dig.

    Har du försäkrat dig om att du inte har strömsparläget på? Ändras under Inställningar -> Batteri.

    Kan du ändra tiden för hur snart auto-låset ska slås på? Jag tror att du hittar den inställningen under Inställningar -> Allmänt -> Autolås

    Att Lovisa inte kunde installera Replay har med versionen av Ios att göra, men för dig som har Ios 10.3.3 bör det gå att testa den appen (eller Tunein Radio), så jag tänker mig att det kan vara ett sätt att få klockradio-funktionen att fungera. Om vi sedan lyckas förstå och lösa det problem som finns med Sveriges Radio Play, så kan du ju avinstallera den andra radio-appen.

    Vi har förstått att du vill återfå den funktion du tidigare har haft och att du är medveten om att skärmen ska vara igång - men att problemet är att vår app/din Ipad av ännu okänd anledning inte låter skärmen vara igång längre.

    Fredrik:
    Tack för dina förslag, som utvecklings-teamet får del av.
    Annika Webbmaster
  • Fredrik:
    Jag glömde att berätta att även en kollega som arbetar med appen framfört att placeringen av väckningsfunktionen inte är bra:
    Dels är det väl inte helt självklart att den ligger under “Min sida” och sen “Inställningar och Hjälp”, sedan döljer sig själva inställningen bakom spelaren så att vi behöver skrolla nedåt för att hitta den.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar. Det finns ganska få radioappar med väckarklock-funktion så om ni kunde utveckla den så tror jag att det vore välkommet
  • Tove:
    Tu tror jag att jag vet vad det kan vara som är fel hos dig! Eller hos oss - för detta fel är det vi som behöver rätta till.

    Det är inte ett tekniskt fel, utan vår formgivning som behöver förbättras. Utformningen av vår väckningsfunktion är lite förvirrande. Förutom att ändra tiden och byta kanal, så måste du trycka på knappen "ställ in alarm" (precis som tidigare).

    Själva knappen som man startar alarmet på hamnar numera tyvärr bakom själva spelaren i nederkanten minispelaren vilket kan ha gjort att du inte ser knappen. Om alarmet aldrig startas så kommer skärmen släckas efter några minuter.

    Kan det vara så enkelt? Skrolla nedåt hittar du "ställ in alarm".

    Placeringen av knappen kommer att bli bättre vid nästa uppdatering av appen. Vi ber om ursäkt över detta problem och hoppas att det var just detta som ställt till det för dig!

    Fredrik:
    Tyvärr kommer vi troligen inte att lägga resurser på att vidareutveckla väckarklockan under den närmaste tiden, men vi vet att förslagen är bra (och jag argumenterar för att vi vill vara en del av lyssnarnas dagliga rutin, och hur bra det då är att vi finns med er vare morgon)!
    Annika Webbmaster
  • Tråkigt att ni ”inte kommer att lägga resurser” på att utveckla Väckarklockan.  Bara i vår familj är vi tre som noterade att Väckarklockan försvann vid uppdateringen, och ingen av oss hade en aning om att den fanns kvar förrän jag hittade denna tråd. Tänk om snälla! Satsa åtminstone lite resurser på att återföra Väckarklockan i sin forna funktion. Vi saknar att vakna till P1...
  • Hej Skogis!

    Bra att du nu har hittat till väckarklockan, men tråkigt att du inte har fått det att fungera.

    Jag tror att du har samma problem som Tove. Själva knappen som man startar alarmet med har tyvärr hamnar bakom själva spelaren i nederkanten så att ni inte ser knappen.

    Sätt ett finger på texten om att tänka på att inte stänga ned appen och dra sedan fingret mot toppen av telefonen så att knappen Ställ in alarm dyker upp och ni åter kan vakna till P1 ordentligt! Se bild:

    Självfallet ska vi rätta till denna design-miss.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!

    Annika Webbmaster