Väckarklocka med Ekot och genväg

Väckarklocks-funktionen är en bra ide, men ni borde utveckla den lite. Eller ännu hellre, göra en separat app.

Dels så hade jag höra senaste Eko-sändningen när jag vaknar, oavsett vilken tid jag vill vakna. Så man inte behöver ställa in klockan för att höra den live.

Sen, så är det visserligen bra att det går ett larm om ljudet är avstängt, men bättre hade det varit om appen satte på ljudet också.
Ännu bättre (i alla fall ur min synvinkel) hade det varit om det först först gick ett larm och sedan när man stänger av det så börjar radion.

Det hade ockdå vart bra om man kunde lägga till flera väcknings-tider och återkommande väckningar.

Slutligen så skulle jag vilja föreslå att ni gör det möjligt att skapa genvägar direkt till väckarklockan från Androids hemskärm.
Eller som sagt, ännu hellre att ni gör en separat väckarklocks app.

Kommentarer

  • Hej Erik!
    Tack för alla bra förslag. Jag tar med mig dessa till våra utvecklare.

  • Jag vill också ha återkommande larm. Inte varje kväll jag kommer ihåg att sätta igång radioväckningen. Hur går det med den funktionen?
  • Tror vi kan se oss om i stjärnorna efter det.
    Det är en ganska lätt funktion att lägga till till den existerande väckarklockan, men det har inte hänt något på två år. Så jag tror inte de tycker att det är en bra idé.
  • Jo, så är det nog. Hittade dock en app, LYSSNA -på Sveriges radio, som har den funktionen. Så jag använder väl den istället
  • Bra att du hittade den funktionen i Lyssna-appen, Malin! Jag visste att de hade en väckarklocka, men inte att den var mer flexibel än vår egen. Det ska vi komma ihåg när andra med Android frågar om samma sak!

    Erik, Lyssna appen finns för Android. Du laddar hem den gratis här:
    Lyssna - på Sveriges Radio

    Det är inte vi själva som utvecklat den appen, utan fristående utvecklare.
    Annika Webbmaster
  • Var i er backlog har ni återkommande alarm? Jag tycker det är obegripligt att det inte är implementerat än, appen är mer primitiv än fysiska väckarklockor
  • Jag vill på temat också föra till protokollet att jag är en av det förhoppningsvis betydande flertal användare som undrar varför väckarklockan är nestlad fyra steg bort i senaste uppdateringen. Gör ni någon user testing i utvecklingen?
  • Hej!
    Det var verligen en fråga i tiden, för igår släppte vi en ny version av Play för Android (6.3.1.5447) med möjlighet att ställa in väckarklockan på att repetera på vardagar.

    Den släpptes till 20 procent av användarna (slumpen avgör vilka), och om vi inte ser något märkligt i loggar eller direktrapporter från lyssnare, så får alla den versionen inom kort! (Funktionen kommer endast för Android, eftersom systemberänsningar i Ios gör det svårt att utveckla väckarklockan där.)

    Jag håller med om att väckarklockan har nästlat sig ned väldigt djupt i strukturen, om det inte finns någon genväg som både du och jag har missat. Jag framför det till app-utvecklarna.

    Vi gör användartester, men jag tror att dessa oftast är inriktade på specifika saker och vet inte i vilken mån just "hitta till och använda väckarklockan" har ingått. Som ni alla har märkt, har vi inte lagt speciellt mycket kärlek på denna (utomordentligt trevliga) funktion.

    Men veckoschema är ju ett rejält lyft!
    Annika Webbmaster
  • Obs! Eftersom vi har byggt nytt kring väckningen, rekommenderar jag att ni, när funktionen är nylanserad, helgarderar er och ställer ett annat alarm som kickar in ifall något går snett med vårt!

    Samt berättar för oss om problemen. Vi har testat, men kan i testerna inte få med alla kombinationer av operativsystem, inställningar, handhavande, uppkopplingar och telefonmodeller ...
    Annika Webbmaster
  • Den släpptes till 20 procent av användarna (slumpen avgör vilka), och om vi inte ser något märkligt i loggar eller direktrapporter från lyssnare, så får alla den versionen inom kort!

    Nu ska alla kunna uppdatera till den nya versionen!

    I denna tråd finns det ju fler goda förslag:
    • att kunna lyssna på ett specifikt program (Ekot i Eriks fall, men det finns säkert lyssnare som föredrar något helt annat, som Tankar för dagen, lokala nyheter, Utrikeskrönikan eller något helt annat)
    • appen ska sätta på ljudet om det är av (troligen inte genomförbart tekniskt)
    • larm följt av radio (där vi nog inte går vidare med idén, även om vi förstår poängen)
    • lyft upp väckarklockan, nu har den blivit svår att nå för oss som känner till den och svårare ändå att finna för den som inte vet att funktionen finns
    Jag hoppas att det var en korrekt sammanfattning av vad som återstår att lösa. Även om en del av förslagen aldrig blir möjliga att genomföra, så vill jag vara säker på att jag inte slarvar bort lyssnares förslag på hur ni önskar att vi utvecklas!

    Annika Webbmaster
  • När det gäller placeringen av väckarklockan, så frågade jag om det finns någon dold genväg som vi har missat, men tyvärr har vi inte det. Android-utvecklaren Ann-Sofi:

    Vi har diskuterat att lägga den ett steg upp, på Min sida, men det blir ju inte jättemycket närmre. Å andra sidan kanske det inte behövs lika mycket nu, om man kan ställa den en gång och det funkar varje vardag på Android?

    Jag tog upp argumentet att ett "vardagsschema" i hög grad minskar irritationen över dold placering hos de lyssnare som idag använder "klockradion", men att en placering ett steg högre upp i hierarkin är viktigt om vi vill att fler ska hitta funktionen. Och sedan berättade jag varför vi har orsak att måna extra mycket om er som väljer att vakna till Sveriges Radio ...

    (Jag är fortfarande lite förbryllad över att du tajmade din fråga så väl, Gabriel!)
    Annika Webbmaster
  • Jättebra att det nu går att sätta återkommande larm.

    Förhoppningsvis går det I framtiden också att fixa så den blir lättare att nå. Eller en genväg på hemskärmen.

    När det gäller mina övriga förslag/önskemål så är sammanfattningen korrekt.

    Det finns andra appar (I android I alla fall) som kan kontrollera media volymen, så det borde kunna gå att fixa. Däremot kanske appen måste ha någon extra behörighet i så fall...
  • Tack!

    Som sagt, märker ni något som inte fungerar som förväntat, eller som är otydligt med denna nyhet så vill vi veta det!
    Annika Webbmaster
  • Ja snälla snälla snälla gör så man kan lyssna på specifika program. Måste sedan någon vecka gå upp en halvtimme tidigare och kan inte längre vakna till Morgonpasset. Varje morgon känns som en pers, och det har inget med tiden i sig att göra. Känns som att jag blivit av med mina morgonkompisar! Det borde väl inte vara en så svår funktion att lägga till? Tack på förhand!
  • Ja, Annika, det var verkligen en otrolig timing, härligt att funktionen är på plats! Och jag tar helt och hållet tillbaka min synpunkt om att väckarklockan är för nästlad, det blir som du säger en annan sak när en behöver ställa den bara en gång i veckan. Tack för support!
  • Vart hittar jag väckarklocka appen som väcker mig med radio? Både till android och ios...
    Mvh Jessica
  • Martina:
    I ditt fall måste det alltså bli Morgonpasset från dagen innan som du får vakna till, och i så fall kan du göra det genom att använda en annan app än vår Play-app. Skriv in podcast alarm clock i en sökmotor för att få förslag på olika appar som har den funktionen!

    Hoppas att det kan göra dina morgnar lite trevligare ...

    Gabriel och Jessica:
    Även om Gabriles behov av att enklare nå funktionen varje kväll har minskat genom att vi har infört ett vardags-schema i Android, så visar Jessicas fråga att det vore bra att lyfta fram funktionen bättre.

    Jessica, det är alltså i vår app Sveriges Radio Play som du hittar funktionen. Gå in under Min Sida, bläddra ned till Inställningar och hjälp. Där finns Alarm som den översta av de inställningar du kan välja.

    Väckarklockan ligger på samma plats i både Ios och Android, men skiljer sig åt i de olika operativsystemen. I Ios måste du ha skärmen igång för att väckarklockan ska fungera, vilket du slipper i Android. Funktionen med vardags-schema finns endast i Android.

    Hör av dig om du inte hittar appens väckarklocka!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för ditt svar!

    Det genererade 2 resultat:
    En glad son som får reda på hur han ska få det han vill;
    att vakna med SR (han har android).
    En besviken men förväntansfull Jessica som har iOS.

    Inte kan jag väll behöva ha skärmen påslagen hela natten
    för att kunna vakna av SR:s väcknings-app?
     Dels skulle jag antagligen glömma bort att slå på den varje kväll,
    ☺️  dels känns det som att även om jag skulle minnas att:
    slå på appen,
    slå på väckningsfunktionen
    och ställa in skärmen så att den inte slocknar
    ....varje kväll () så är jag alldeles för bekväm för att använda en sådan väckarklocka.

    Jag förstår av tidigare diskussioner ovan, att Apple inte tillåter att ni gör er app användarvänlig, (har jag förstått rätt?) men jag hoppas verkligen att ni lyckas lösa problemet för oss alla som har iOS!
    Det torde ju vara ”några stycken” i Sverige och världen, som har Apple....som i så fall skulle få möjligheten att väckas och vakna med SR!

    Jag vore mycket glad om jag på något vis kan få info om framsteg inom detta ämne på något vis, finns den möjligheten?

    Mvh Jessica
  • Jessica:
    Bra att sonen är glad. Jag förstår att du inte är lika nöjd.

    Vi trodde själva att begränsningen med att skärmen måste vara igång skulle göra att ingen ville använda väckarklockan i Ios. Det finns väl ingen som ligger med skärmen lysande en hel natt ...? Även om väckarklockan i appen är väldigt mörk för att skärmen ska störa så lite som möjligt, och det ju dessutom går att vända skärmen nedåt.

    På grund av ett mätfel i vår statistik trodde vi själva att väckarklockan i Ios hade väldigt få användare, och tolkade det som en följd av att detta med att skärmen måste vara igång. För drygt ett år sedan plockade vi därför bort väckarklockan.

    Då fick vi veta hur älskad och väl använd funktionen var, så vi lade tillbaka den så snart vi kunde. Hur frustrerade lyssnarna var när den försvann och hur glada de blev när den återkom kan du läsa här:
    Väckarklockan i iOS försvunnen

    Det är alltså inte det sätt vi önskar att en väckarklocka ska fungera på, men det är helt klart en funktion som många lyssnare uppskattar, trots denna brist!

    Bästa sättet att få reda på om något händer på denna punkt, är nog att fråga oss då och då ...
    Annika Webbmaster
  • Gabriels inlägg som rör placering av väckarklockans notis bryter jag ut till en ny tråd med en tydligare rubrik om vad det handlar om ...
    Kan notis för väckarklockan på Android ta mindre plats?​​​
    Annika Webbmaster