Väckarklocka använder systemets signal (Android)

Hejsan,

Väckarklockan på Android verkar ibland missuppfatta vilket ljud den ska använda, rätt ofta - och jag har inte sett något mönster för när det händer, dessvärre - väcker den mig med systemets alarmsignal. Det har inget att göra med om jag har ett vanligt alarm på utöver SR-appen. Appen önskar god morgon och allt, det är bara inte P1 som låter, och jag spenderar ibland några yrvakna sekunder med att försöka fatta om det är en annan app som gör väsen.

Har reproducerat på en Sony F5121 och Google Pixel 2. /gabriel

Kommentarer

  • Hej Gabriel!

    Du väcktes av "reservfunktionen" och det var skönt att få en bekräftelse på att den fungerar, även om det förstås hade varit trevligare för dig att vakna till P1 ...

    Denna reservfunktion träder i princip in vid två tillfällen. Det ena är om du valt en kanal och det av någon anledning inte går att nå kanalen när du ska väckas. Om nätuppkopplingen ligger nere, eller om du väljer P4 Bjällerklang samma dygn den kanalen slutar sändas för säsongen, ska du inte försova dig. Telefonens vanliga väckningssignal aktiveras efter 20 sekunders försök att ansluta till ljudströmmen.

    Det andra tillfället, som är ett vanligare problem, är att du av någon anledning har sänkt telefonens mediavolym (inte samma som ringsignalen) helt. Appens väckning är inställd så att den använder mediaspelarens volym.

    De fysiska volymkontrollerna på Android-telefoner är kontext-känsliga. Om ingenting spelas och du ändrar volym, så påverkas volymen på ringsignalen. Om du lyssnar på något i appen eller t ex på Youtube och ändrar volymen, påverkas istället mediaspelarens uppspelningsvolym.

    Ett tänkbart scenario i min vardag, skulle kunna vara att jag först ställt väckarklockan i appen på lagom volym. Men sedan ligger jag och surfar innan jag ska somna, och hamnar på en sida där någon delat ett konstigt klipp med vrålapor ... Så i panik drar jag ned volymen för att resten av familjen inte ska vakna. Och sedan somnar jag utan en tanke på att jag samtidigt sänkte ljudet för Sveriges Radio Play.

    Kan det ha varit något liknande som hände dig?
    Annika Webbmaster
  • Haha akta dig för vrålapor

    Aha så alarmet är en fallback. Det faller på plats nu för Android har utöver de olika volymerna också flera nivåer av mediavolym, en för de inbyggda högtalarna och en för 3,5mm jacket, kanske en för bluetooth också, och jag har nästan alltid hörlurar om dagarna utan att tänka på vilken nivå högtalarna har. Bra att veta, tack så mycket!
  • Visst har hörlurar och inbyggda högtalaren olika inställning. Det är nog en vanligare felkälla än vrålaporna.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Har också upplevt problem med väckarklockan den senaste tiden. Tidigare väcktes jag alltid av P4 och kunde fortsätta lyssna utan problem. Men nu händer det varje morgon att P4 går igång några sekunder, för att sedan bli avbrutet av min telefons alarmsignal (har en Samsung S8). Och det riktigt irriterande är att jag flera gånger inte har kunnat stänga av alarmsignalen utan att behöva starta om telefonen! Volymkontrollen är inte nedställd, har dubbelkollat detta innan jag gått och lagt mig. Jag har Stör Ej igång, men har satt SR-appen som undantag. Stör Ej hade jag igång tidigare också när det fungerade. Jag har även testat att sätta appen som undantag för Energibevakning, men med samma resultat. Känns som det är något som börjat hända efter en uppdatering av appen. Om jag inte får rätt på det blir det tyvärr att jag får använda en annan radioapp som väckarklocka.
  • Ronnie:
    Tack för bra felsökning och viktig information om att Stör ej (med vår app som undantag) fungerat tidigare!

    Att du flera gånger inte har kunnat stänga av alarmsignalen, låter ju verkligen inte kul. (Okej, du vaknar nog under processen, men att vakna till P4 är en bättre början på dagen än att försöka hitta inställningar som tystar ned en osynlig väckarklocka!)

    Intressant att kanalen faktiskt startar några sekunder, men sedan avbryts ... I kombination med problemen att få tyst på väckarklockan misstänker jag att problemet hänger samman med att Sveriges Radio Play av okänd anledning inte har rättighet att visa aviseringar (notifieringar) på din låsskärm, vilket gör att appen inte kan spela upp ljud i bakgrunden eller med skärmen släckt.

    Hur du ställer in appars rättighet för avisering varierar med olika telefoner/versioner av Android, men ofta finns de under Ljud och aviseringar bland Inställningar. Se till att vår app får visa aviseringar på låsskärmen.

    Hittar du inte hur, så hör av dig, så letar vi upp en manual. Jag har utvecklat en rätt bra förmåga att finna relevant information i olika mer eller mindre smarta telefoners manualer ...

    Om felet inte har med app-rättigheter för aviseringar att göra, så hör av dig! Det skulle kunna vara något annat som spökar.

    Eftersom ni är två personer med tre telefoner som rapporterat in nytillkomna problem med just väckarklockan i Android, kan det absolut finnas något vi själva behöver skruva på. Samsung Galaxy S8 innebär Android 8, eller hur? Kanske finns det något problem kopplat till just Android 8.

    Gabriel:
    Var det ljudinställningarna som spökade hos dig, eller behöver vi felsöka vidare? Har i så fall båda dina telefoner Android 8 (Oreo)? Det kan absolut vara något med vår app som inte fungerar som det ska på Android 8 ... Och då vill vi ju snabbt förstå det!

    Vi har inte kunnat återskapa det själva, så även om det har med Oreo att göra, krävs det förmodligen ytterligare någon faktor för att felet ska visa sig. (Om det nu är ett fel alltså, och det inte är en slump att dina ljudinställningar och Ronnies aviseringsinställningar ger liknande problem.)

    Har du råkat på att P1 spelas några sekunder och att fall back-alarmet trätt in först därefter? (Om du är svårväckt så kanske du inte hunnit vakna under de sekunderna i så fall ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag hittade inställningarna för Aviseringar på min mobil, men SR Play har alla rättigheter där, den får visa allt på min låsskärm och inget är avstängt. Jag har Android 7.0 med Samsung Experience 8.1 på min mobil (den senaste versionen enligt mobilen). Hoppas ni har någon annan idé om vad det kan vara som spökar.
  • Hej igen!

    Imorse vaknade jag innan väckarklockan i appen skulle gå igång och tänkte jag skulle se hur den betedde sig. Men märkligt nog gick aldrig appen igång. Jag kunde se i aviseringsfältet att väckarklockan var ställd på 5:30, men som sagt, den gick inte igång 5:30. När jag gick i appen så såg det ut som det brukar göra innan man ställt alarmet, alltså ingen knapp med Stäng av alarm, utan en knapp för Ställ alarm. Och när jag tryckte på Ställ alarm blev jag utkastad från appen. Funderar på att testa avinstallera appen och installera om den, det kanske kan hjälpa? Tänkte det kunde vara intressant för er att höra om detta. Det var ju tur att jag redan var vaken den här gången så att jag inte försov mig.
  • Bra att du inte försov dig! Tills vi förstått varför detta är opålitligt, hoppas jag att du kan ställa något reserv-larm, för att vakna till det inbyggda larmet är illa nog. Att försova sig är värre!

    Kan du hitta något som heter Enhetsunderhåll? Jag misstänker att problemet kan ha med den funktionen att göra. Du kan läsa om den funktionen på sidan 181 i bruksanvisningen.

    Tyvärr vet jag inte exakt vilken inställning som vi behöver kika på, men inställningar som handlar om RAM-minne och system-optimering kan ställa till en hel del problem och skulle mycket väl kunna ligga bakom detta problem.

    Här varnar de för en sådan inställning i Smart Manager (föregångaren till Device Manager/Enhetsunderhåll), eftersom funktionen rensar bort data och "dödar appar" i bakgrunden:
    Galaxy S6 owners: here's a feature you should never use

    Försök se ifall det finns någon inställning under Enhetsunderhåll som "automatiskt optimerar RAM-minne". Inaktivera i så fall denna (eller undanta Sveriges Radio Play). Den är inget du behöver. RAM-minne ska användas. Din telefon "släpper greppet" om inaktiva appar ifall den behöver RAM-minnet till annat. Här tycker jag att surfa.se förklarar begripligt varför program som rensar data är i bästa fall onödiga och ofta rent skadliga på Android:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    Under Enhetsunderhåll finns det även inställningar för batteriet och annat som kan vara intressanta i sammanhanget. Jag är ärligt talat inte helt på det klara med om dessa Samsung-specifika inställningar bara är en annan väg till dina vanliga Android-inställningar (som du redan har sett över), eller på något vis är en annan inställning. Om du hittar något ställe där det går att förbättra Play-appens möjligheter att fungera i bakgrunden, så ge appen de rättigheterna. (Om vi får veta vilken eller vilka inställningar det gällde, så lovar jag att ge snabbare och bättre hjälp om andra får liknande problem, samt att vi försöker hitta sätt där appen inte påverkas av telefonens inställningar!)

    Hoppas att detta var till hjälp, trots att det var rätt luddigt formulerat på grund av att jag "torrsimmar" och inte vet i detalj vilka inställningar som finns under Enhetsunderhåll. Däremot är jag helt säker på att de inställningar som handlar om att "optimera systemet" genom att radera data och stänga ned processer inte bör röra vår app.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Där finns en inställning under Enhetsunderhåll/Batteri där man kan sätta att mobilen inte ska övervaka appar för att sätta dem i viloläge. Där satte jag att den inte ska övervaka SR-appen. Något liknande för RAM-minnet hittar jag inte. Man kan frigöra RAM-minne för appar manuellt, men verkar inte finnas en automatisk funktion för det som man kan stänga av. Imorse gick radion igång på rätt tid, men liksom tidigare gick den sedan, efter några sekunder, över till systemets alarmsignal. Kunde åtminstone stänga av den idag, men det verkar alltså fortfarande vara något problem. :-(
  • Ok, jag vill definitivt förstå detta, men har inte hunnit reflektera så mycket över ditt senaste svar och vad vi bör testa härnäst.

    Men en sak som jag vill veta, är om du kan återskapa felet även utan Stör Ej-funktionen påslagen. Om felet enbart uppkommer med Stör Ej på, så kan vi ju snäva in felsökningen betydligt.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Sen jag startade tråden har jag haft ett annat problem med appen, nämligen att den inte väcker mig alls. Det händer inte alltid men rätt ofta, men jag förstår verkligen inte vad problemet är, för sätter jag ett larm som ringer om fem minuter nu ikväll går det igång utan problem, så det enda jag kan tänka mig är att jag på något sätt stänger av det i sömnen. Och morgnar är ofta ett töcken så det skulle kunna vara som du säger Annika att den har gått igång tillfälligt men att jag inte märkt det. Pixel 2 och Sony F5121 har Android 8.1 och 7.1 respektive, den första har jag inte tillgång till längre då det var tillfälligt lån från jobb, men jag tror inte OS har med saken att göra för beteendet har varit detsamma. Stökigt, ska se om jag kan se lite fler mönster.
  • Ronnie:
    Har du haft möjlighet att se om samma fel uppstår oavsett på Stör ej-läget är av eller på?

    Gabriel:
    I Sony Xperia X (F5121) finns det något som heter Smart Cleaner (ev. något annat på svenska) som rensar bort data utan att lyssnare bett om det.

    Här, under mellanrubriken Memory, beskrivs detta:
    Smart Cleaner automatically shuts down infrequently used applications that are still running in the background and occupying the RAM. It also provides free memory in the ROM, by continuously cleaning unnecessary or temporary cache data.
    Maintaining your Xperia X device inside and out

    Stäng av den funktionen (eller undanta vår app):
    Settings> Storage & Memory > Smart Cleaner

    Hoppas att detta går att följa - och att det är överdrivet städande från Smart Cleaner som ligger bakom problemet!

    Som jag skrev till Ronnie (eftersom Samsung har liknande trix för sig):
    Varför detta rensande är i bästa fall onödigt och i ofta rent skadligt, tycker beskrivs på ett begripligt sätt här:
    ”Rensa mobilen”-appar är en dålig idé (surfa.se)

    På den engelskspråkiga sidan jag länkade till ovan står det även om Googles Dooze-funktion, där du kan behöva undanta appar för att de ska fungera i bakgrunden:
    However, you can whitelist apps of your choice to stay active, simply by tapping “Battery Optimization” and selecting – this will ensure you continue to receive crucial notifications.

    Om Play-appen inte är undantagen från denna typ av "batteri-optimering", så skulle även detta kunna ge problem.

    Återkom och berätta hur det går! Vi har just börjat förstå att det är den här typen av rens-funktioner som ligger bakom helt olika problem, från kanaler som inte ligger inlästa när lyssnare återkommer till appen, till att nedladdade program inte går att spela upp. Jag blir därför inte förvånad om även väckarklockan kan påverkas, men det är än så länge bara en teori.

    Självfallet försöker vi hitta sätt som ska få vår app att fungera även när telefonerna har den här typen av inställningar.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Ja, jag testade att ha Stör ej avstängt imorse, men tyvärr betedde sig appen likadant. Den gick igång med radio i några sekunder för att sedan gå över till alarm.
  • Jag kan bekräfta Ronnies beteende, i morse var jag uppmärksam. Men fattar verkligen inte varför det bara händer på morgonen, och inte när jag testar nu exempelvis.

    Jag har undantag för SR i både Smart cleaner och battery optimization.
  • Det låter onekligen som exakt samma fel! Jag vill gärna se skärmbilder från hur era respektive telefoner ser ut när felet uppträder.

    Men fattar verkligen inte varför det bara händer på morgonen, och inte när jag testar nu exempelvis.

    En anledning skulle kunna vara att Smart Cleaner rensar data en gång om dygnet, och att ett undantaget för Play-appen inte räcker, eftersom de tempfiler som rensas bort inte räknas som appens, utan hör till Androids eget system ... Testa gärna om det blir någon skillnad ifall du helt stänger ned den funktionen.

    En annan anledning till att du inte kan återskapa felet när du testar, är att problemet hänger ihop med Googles Dooze-funktion och att detta tillstånd inte inträffar förrän telefonen varit inaktiv ett tag.

    Vi kommer att lösa detta mysterium.
    Annika Webbmaster
  • Jag skrev att jag hade undantag i smart cleaner för var nästan säker på att jag hade det, men den måste ha nollställts för så var inte fallet. I morse fungerade det, och ska prova att ha hela funktionen avstängd, den är rätt överskattad ändå.

    Snygg redesign av appen förresten, gillar flikarna
  • Det fungerade i morse med undantag, alltså, uttryckte mig lite oklart
  • Av någon anledning fungerade det för mig imorse också, hade inte gjort någon ändring i mobilen. Lite svårt att felsöka när det fungerar ibland och ibland inte. 🙁
  • Gabriel:
    Tack, det låter som om Smart Cleaners rensning kan vara skurken i ditt fall. Men vi kan ju tyvärr inte vara helt säkra, i och med att det ibland fungerat som det ska även tidigare.

    Ronnie:
    Jag önskar verkligen att de senaste väckningarna, där det fungerar enligt planen, skulle vara en självklarhet, och inte ett undantag.

    Som du skriver är det ju svårt att förstå sig på fel som inte går att återskapa i alla lägen. Vi har till exempel inte själva lyckats framkalla problemet.

    Båda:
    Vi måste förstå vad mer exakt som påverkas och vad som skiljer sig åt den gång det fungerar helt, den gång appen startar men saknar rättighet (?) att fortsätta spela vald kanal och den gång appen inte startat alls.

    Brukar ni ha laddaren i varje natt? Är ni uppkoppplade mot wifi? Att det fungerar på olika vis olika gånger måste ha en förklaring, och om vi urskiljer det mönstret, har vi kommit ytterligare en bit på vägen.

    För övrigt vill jag betona att det helt klart kan vara vår app som måste förbättras för att fungera. Även om jag tror att det hänger ihop med Smart Cleaner och liknande optimeringsfunktioner (vilket gör att inte alla lyssnare drabbas), behöver det inte vara de funktionerna som är felkonstruerade. Det kan vara vår app som inte hanterar den typen av tjänster på rätt sätt, eftersom det tidigare inte varit ett problem.

    Att jag ber er testa ditt och datt är för att vi så snabbt som möjligt vill ringa in det här. Android-utvecklare håller samtidigt på att se över vad vi kan göra för att "skydda" alla funktioner.
    Annika Webbmaster
  • Jag har min Samsung ståendes i Samsungs egna trådlösa laddställ varje natt, hade det även tidigare när väckarklockan fungerade som den skulle. Är alltid uppkopplad mot WiFi hemma och har bra täckning och hastighet. Har mätt upp runt 100Mbit/s i sovrummet på min mobil. Såg att appen fick en uppdatering imorse, så är nyfiken på om det kommer fixa problemet med väckarklockan. Som Gabriel skrev så fungerar det som det ska för mig också när jag testar på kvällen, bara för att inte fungera sen på morgonen. Så det verkar vara något med att mobilen är i standby en längre tid.
  • Tack, då kan skillnaderna du märkt inte förklaras med laddare eller ej och heller inte bero på om det är wifi eller mobilnät.

    Ytterligare en pusselbit. Snart har vi bilden klar, väl? 😉
    Annika Webbmaster
  • Senaste uppdateringen tror jag tyvärr inte kommer att påverka detta - men jag har haft fel förr.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Vill bara meddela att väckarklockan har fungerat som den ska hittills efter uppdateringen. Håller tummarna att det inte bara är en tillfällighet. Trevlig helg!
  • Hej igen,

    Det är sannerligen ett detektivarbete. Väckarklockan har funkat bra för mig sen jag stängde av smart cleaner, men har streamingen generellt varit lite skakig om sistone, Annika? Några gånger den senaste veckan har såväl appen som hemsidan tappat anslutningen efter några minuter. Hur som helst inte relaterat till den här diskussionen så vitt jag kan se! /G
  • Skönt att det fungerar bättre för er båda nu!

    De många avbrott som Gabriel rapporterar om har vi hört från andra lyssnare också.

    Har du Telia som operatör? Telia har haft en nätverksproblem, och vi vet ännu inte i vilken mån deras problem orsakar de fel som du och andra lyssnare rapporterat in (och som Android-utvecklarna delvis kan se i loggar).

    Vi tittar från vårt håll för att verkligen vara säkra på att det inte har smugit sig in någon bugg, så även om det är ett annat fel än väckarklockan, får du gärna berätta mer om vilka observationer du gjort kring felet här eller i tråden jag länkar till ovan.

    Jag är hur som helst glad över att väckarklockan nu är mer pålitlig! Hör av er igen om felet dyker upp. En väckarklocka måste vara pålitlig.
    Annika Webbmaster
  • Har 3, men har haft wifi alla gånger det reproducerats, Youtube och annat har funkat vid samma tillfälle. Men jag ska försöka se fler mönster så kanske jag kan hoppa in i den andra tråden.

    Ska fortsätta hålla koll på väckarklockan, tack så mycket för all hjälp, Annika!
  • Tack själv för att du tålmodigt svarat på allehanda frågor och hjälpt oss att förstå bättre vad som kan bli fel med den här typen av funktioner!

    Avbrotten - har det gått att då återansluta utan problem, eller har appen mer kraschat? Vi har lokaliserat två olika typer av krascher, nämligen. Dels en som vi hoppas ha löst med version 6.1.0.5397 som vi släppt till 20 procent av lyssnarna (där det är slumpen som avgör - har du ingen ny uppdatering så tillhör du de 80 procent som ännu inte fått den).

    Den andra buggen (som har med byten av nätverk att göra) verkar endast beröra Android 8, och är därmed inte aktuell för din telefon.
    Annika Webbmaster
  • Den andra buggen (som har med byten av nätverk att göra) verkar endast beröra Android 8, och är därmed inte aktuell för din telefon.

    Var glad för det. Den har vi inte förstått hur vi kan lösa, nämligen ...
    Annika Webbmaster
  • Har väckningen tickat på som en klocka sedan senast? undrar vi.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Väckarklockan har fungerat för mig klanderfritt den senaste tiden, utom en morgon när den återigen gick över till telefonens alarmsignal, efter att ha kört radio i någon sekund. Men då hade mobilen kört en uppdatering under natten, så jag antog att det var det som hade stört den.
  • Hej igen, inga problem här!
  • Hurra, tack och god jul!
    Annika Webbmaster
  • Tjenare, jag har märkt ett problem med min väckarklocka, ibland så spelar den upp helt fel tider. Alltså inte att väckning startar på fel rid utan radiokanalen som den är inställd på.
    Har så att appen ska väcka mig med P4 vid 06:00 men det händer ibland att den streamar från Vaken i P4/P3. Har ni nån lösning på detta?

    Har en Sony X compact som kör android 7.1.1
  • Hm ... Vissa mornar, som den 1 januari, sänder Vaken med P3 & P4 ända till klockan sju, så om du slår på P4 klockan sex, är det Vaken du hör.

    Kan det vara så enkelt?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Nej jag har vid flera tillfällen stött på detta problem, och startar jag om streamen så får jag in rätt tid i spelaren. Räcker ofta med att bara stoppa och trycka på play igen.
  • Jag förstår ... Jag som tyckte att jag hittat en så enkel förklaring!

    Gabriel som startade denna tråd har också haft problem med vår väckarklocka i en Sony Xperia, och det som löste hans problem (som visserligen var lite annorlunda än det du beskriver) var att göra undantag för Sveriges Radio Play både under batteri-optimering och i Smart Cleaners rensnings-funktion.

    Se gärna om detta kan hjälpa även dig!

    Skönt att väckarklockan väcker dig vid rätt tid, men så förvirrande att den inte spelar upp rätt innehåll!

    Återkom gärna och berätta hur det går! Vi på Sveriges Radio behöver förstå vilka telefoninställningar som påverkar appen och om möjligt bygga oss förbi problemet, annars hitta sätt att berätta för lyssnare hur de kan lösa problemen (helst innan problemen uppstår, så att den som har en Sony Xperia och ställer väckarklockan får tips om rätt inställningar i Smart Cleaner).
    Annika Webbmaster
  • Hej Daniel!

    Hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Gabriel har redan sett det, men jag vill tipsa er andra om att senaste versionen av appen har en förbättring när det gäller väckarklockan på Android:
    Det går nu att sätta ett schema för vardagar, en funktion som jag själv tycker är bra och därför försöker tipsa er som använder - eller i alla fall under det senaste året har använt - funktionen i Android.

    (Tyvärr saknas motsvarande funktion för lyssnare med Iphone-appen.)
    Annika Webbmaster
  • Melissas önskemål har flyttats hit:
    Vill höra Lassemajas detektivbyrå och Nelly Rapp​​​
    Annika Webbmaster