Utveckla felsökningsverktyg för lyssnare

Denna fråga är utbruten från en annan tråd, där jag skrev att jag inte delar Patriks syn om att det "verkar vara fritt fall för Webblyssningen numera" utan snarare att "allt funkar ju annars, utom Firefox hos ett fåtal".

Och hur jag har fått den bilden är ju en högst relevant fråga!
Annika Webbmaster

Hur vet ni att det fungerar för allt utom  ett fåtal? Sett till att dessa problem funnits av och till under flera års tid så gissar jag att många gett upp att rapportera om dem i kombination med att gå över till att lyssa på det plattformar där det fungerar som det ska. T.ex. i er app upplever jag att det nästan alltid fungerar som det ska.

Utan vettiga debug/logg möjligheter är det rena gissningar varför det inte fungerar och det är nog rätt få användare som kör igång verktyg som WireShark eller  Fiddler  för att felsöka ytterligare.

Kommentarer

  • Sett till att dessa problem funnits av och till under flera års tid så gissar jag att många gett upp att rapportera om dem i kombination med att gå över till att lyssa på det plattformar där det fungerar som det ska.

    Det är helt klart ett rimligt antagande. Det är självfallet så att antalet felrapporter inte är direkt proportionellt mot antalet fel och att problematiska plattformar används i lägre grad än sådana som fungerar som de ska.

    Men en viss indikation på hur allvarligt ett problem är, tror jag att vi kan få genom att se hur många som felanmält. Under hösten har vi haft ett par fel som drabbat alla lyssnare på en viss plattform, så att det inte gått att lyssna. Då märks det på antalet kommentarer i forumet, som här, där det syns en tydlig puckel i antalet kommentarer mot slutet av oktober:

    I det exempel vi ser på bilden är det besökare med kombinationen Sonos + Telia + direktlyssning på kanal som hade problem. Att problemen var allvarliga (det gick inte att lyssna alls) och uppkom plötsligt är förstås något som ger hög andel felanmälningar.

    Men även det fel som rör Firefox är av den karaktären att det borde komma in en hög andel felanmälningar. Inte lika hög, för lyssnare som upptäcker att de kan använda en alternativ webbläsare är ju mindre benägna att kontakta oss - men avbrott i storleksordningen var femtonde sekund som uppkommit plötsligt, är ändå något som många skulle felanmäla.

    Visserligen uppstår inte detta fel lika synkront - alla lyssnare uppdaterar ju inte Firefox samtidigt - så även om det vore många felanmälningar, skulle det inte märkas i form av en puckel. Men vi skulle ha fått in fler felrapporter och de öppna trådar som finns om problemet skulle få fler visningar än vad de får idag. Jag skulle ha någon i min bekantskapskrets som hade drabbats. Någon kollega.

    Firefox 56+ står för knappt åtta procent av desktop-trafiken i Sverige
    . Det är en vanligare plattform än Sonos (vågar jag påstå utan tillgång till Sonos-statistik). Och om ett fel som drabbar en bråkdel av våra Sonos-användare (kopplat till nätleverantör) märks så pass tydligt, så borde ett allmänt Firefox-problem märkas tydligare än vad det gjort.

    Vi har också fått in en hel massa andra frågor, förslag och annat från Firefox-lyssnare som inte har haft några som helst problem med hackande ljudströmmar. Vore det ett allmänt problem så skulle i alla fall andelen lyssnare som hört av sig om problem vara högre än andelen lyssnare som hört av sig om annat. (Hoppas att jag lyckades motivera detta begripligt.)

    Firefox-problemet vill jag inte förringa. Det är helt klart vårt allvarligaste problem på desktop. Ungefär trettio personer har rapporterat in detta via supportforumet. En handfull har rapporterat in samma fel via e-post. Nästan 300 besökare har läst den mest välbesökta tråden om detta fel. Att det finns ett fel är det alltså ingen tvekan om. Det felet vill vi förstå.

    Men jämfört med att långt många fler anmälde Sonos-felet och att knappt 2000 har läst den största tråden om det problemet, så tyder Firefox-siffrorna på att felet inte är speciellt utbrett.

    Så även om jag inte kan veta med säkerhet att felet i Firefox på desktop endast drabbar en liten andel av våra besökare med denna plattform, har jag visst fog för min bild av att "allt funkar ju annars, utom Firefox hos ett fåtal - vad kan vara fel hos Elizabeth?".

    Och nu hann jag inte komma in på det jag valde att sätta som rubrik, att utveckla felsökningsverktyg för lyssnare. Det vill jag helt klart få mer återkoppling kring. Det är ju ett ämne vi varit inne på förr, men hjälp oss att förstå vad det är du eftersöker.

    Har du sett exempel på sådana verktyg på andra sajter som vi kan kika på? Vilken typ av fel är det du ser störst behov av att kunna kartlägga? Finns det någon typ av felsökning vi gör idag som du tycker är relevant, eller ser du allt jag och mina kolleger ägnar oss åt för att ringa in problem som en form av gissningar? Har du exempel på supporttjänster du tycker är bättre som vi kan kika på i så fall? (Inte nödvändigtvis från mediebranschen.)

    Tack på förhand för hjälp att förstå!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tack för ett utförligt inlägg.

    Vilka verktyg som är lämpliga beror väl på hur ni tekniskt implementerat er streaming. Dvs använder ni någon standardprodukt och isf vilken eller har ni byggt det själva? Vilka EXTERNA tjänster använder ni idag för att säkerställa tillgängligheten på tjänsterna?

    Kanske inte bästa jämförelsen men tex Netflix har utmärkta debug/loggverktyg där man som (avancerad) användare kan se mkt nyttig information.

  • Kan tillägga att idag har även androidappen liknande problem med återkommande pauser. Detta trots att nätverket i övrigt fungerar och enligt BBK och liknande tjänster ligger på över 300 Mbit/s.
  • Tack för tips om att kika på vad Netflix har för debug-verktyg!

    Firefox som hackar är vårt allvarligaste problem på desktop.

    Men sett till hela vårt utbud har vi andra problem och med Android-appen är det ett helt kluster, där vi kan se att många fel beror på att telefoner stänger ned appen i bakgrunden (och - vid nedladdningsproblem där appen inte känner av att ett avsnitt redan är nedladdat - har funktioner som "städar bort onödig data", data som är helt nödvändig för appens funktion).

    Detta kluster av problem är förhoppningsvis delvis något vi själva kan förbättra. Det finns några funktioner i appen som vi kan skydda bättre än vi gör idag. Men delvis kommer vi nog att behöva hjälpa lyssnare att ändra diverse inställningar i telefonen.

    Att vår app inte kan spela utan avbrott har troligen att göra med att någon process stänger ned den i bakgrunden, oftast för att spara batteri, men ibland handlar det om mobildata eller RAM.

    Inställningar hos Android är en härva även för många "tekniskt insatta" lyssnare (och för oss som arbetar med att förstå oss på dem). Dels finns det Android-systemets egna inställningar, som utvecklas på gott och ont vid varje ny uppdatering. Där går det att ge allmänna råd om att "se till att Sveriges Radio Play får ligga i bakgrunden även när telefonen går in i viloläge" och "se till att appen får visa aviseringar på låsskärm". Med många telefoner räcker detta för att slippa problem.

    Men som grädde på moset har många telefoner ett eget lager av inställningar som gör liknande saker. En lyssnare med Samsung kan ha ställt in att Play-appen är undantagen från Android-systemets batterioptimering, men sedan kommer Samsungs egna inställningar (Enhetsoptimering eller Smart Cleaner) och dödar appen eftersom inställningarna där ser annorlunda ut. Sony Xperia har en egen variant och Huawei har sin.

    Har du någon telefon som mer eller mindre "stock Android" är den här typen av extra lager av inställningar inget problem. På andra lurar är detta något som jag allt mer börjar se som bloatware. (Jag är dock långt ifrån opartisk här, eftersom problemet är så stort för våra lyssnare. När det gäller sociala medie-appar och kartor kanske detta är väldigt bra?) Dessa funktioner har tagits fram för att spara batteri och mobildata, men i praktiken blir det ofta motsatsen, eftersom de processer som stängs ned och den data som raderas behöver startas om eller laddas hem på nytt. Och där det i allmänhet redan finns funktioner som skulle kunna göra samma sak inbyggt i operativsystemet ...

    Tidigare brukade denna typ av inställningar slå till först vid batterispar-läge (stamina, ultra-sparläge och vad de nu heter på olika telefoner), men i nyare telefoner är det ofta förinställt på att avsluta alla appar i bakgrunden. Våra lyssnare måste själva aktivera vilka appar som ska undantas (typ alla appar som spelar ljud utan att du vill kika på skärmen samtidigt - utom vissa stora appar som redan har fått en "gräddfil", vilket gör att t ex Spotify brukar fungera bra trots att ljudböcker, podd-appar och Sveriges Radio Play får problem).

    Vad har du för telefon? Kan det vara en sådan inbyggd funktion som krockar med dina övriga inställningar?

    Till detta kommer att många lyssnare installerar egna appar om också ska spara batteri och frigöra RAM-minne (absurt nog, för RAM-minne ska ju användas om det ska vara någon vits med det och dagens telefoner ser till att frigöra detta vid behov). Har du någon sådan app, så undanta Play.

    Som sagt, det finns säkert en del vi kan förbättra för att skydda Play-appen bättre, i synnerhet mot att viktig temp-data raderas. Men en hel del av supporten framöver kommer att handla om att guida lyssnare till att hitta de aktuella inställningarna i just deras kombination av telefon-modell och Android-version.

    God jul och hoppas att du slipper hackande ljud i telefonen framöver!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Ja, ang. Android kan jag absolut hålla med om att OS:et och diverse olika energisparfunktioner säkerligen ställer till det. Förmodligen någon sådan inställning som gör att er "larmfunktion" aldrig fungerat för  mig, har dock inte lagt någon större energi på att få den att fungera. Just där kanske ni borde lägga in en varning (eller ett test) så inte användaren riskerar att missa något viktigt när det inte alls blir något larm 😀

    Mvh Patrik Johansson

  • Bra förslag med någon form av varning. Jag tar upp det med app-teamet!

    Samma problem finns hos Ronnie i denna tråd, vilket inte riktigt framkommer av rubriken, eftersom det till att börja med "bara" var problem med fel ljud:
    Väckarklocka använder systemets signal (Android)

    Den 30 november skrev han eller hon:
    Imorse vaknade jag innan väckarklockan i appen skulle gå igång och tänkte jag skulle se hur den betedde sig. Men märkligt nog gick aldrig appen igång. Jag kunde se i aviseringsfältet att väckarklockan var ställd på 5:30, men som sagt, den gick inte igång 5:30. När jag gick i appen så såg det ut som det brukar göra innan man ställt alarmet, alltså ingen knapp med Stäng av alarm, utan en knapp för Ställ alarm. Och när jag tryckte på Ställ alarm blev jag utkastad från appen.

    Ronnie har en Samsung S8, och felet upphörde en vecka senare. Det framkommer inte exakt hur detta löstes, men om även du har en Samsung, så gå in under Enhetsunderhåll -> Batteri och se till att Play-appen inte ska övervakas. Under vanliga batteriinställningar ska vår app sättas som undantag för Energibevakning.

    Utan att lusläsa den tråden igen, tror jag att Gabriel som startade den, aldrig drabbades av att larmet inte gick igång alls, vilket ju är värre, utan enbart av att det inte blev P1, utan systemsignalen ... Och det i sig är illa nog. Har du en Sony-enhet, kan felsökningen som görs med Gabriel i den tråden vara relevant även för dig! (Smart Cleaner-inställningar fixade problemet, tror jag.)
    Annika Webbmaster
  • Vet inte om det är relaterat men noterar även att lokala push notiser inte alls verkar fungera på Android, även när man valt P4 kanal. På iPhone däremot (på samma nätverk) fungerar det. Har för mig jag sett att andra haft liknande problem. Har för mig att andra notiser fungera dock.
  • Tack!
    Jag tror inte att just detta är relaterat, men jag har faktiskt inte kikat närmare på om det finns något mönster när det gäller telefonmodeller och Android-version för de lyssnare som rapporterat in liknande. Det är dock svårt att leta mönster, för felet är inte speciellt vanligt (eller snarare inte så vanligt att vi får rapporter om - det är lägre benägenhet att rapportera in den här typen av fel än fel som rör lyssningen).

    Andra med felet
    För ett år sedan var det däremot ganska vanligt att lyssnare fick lokala nyhetspushar trots att det såg ut som om detta var avslaget, en bugg vi tack och lov inte har kvar. Jag tror att senast jag såg det du beskriver var i maj i fjol, när två lyssnare som rapporterade in problem med saknade push-notiser:
    Jag får inga pushnotoiser från min P4-kanal

    Det framgår inte om Ann-Christine, som startade tråden, blev hjälpt av detta tips:
    Se om du kan locka fram Göteborgs-notiserna genom att gå in under Inställningar & Hjälp och göra något typ av förändring (t ex bocka bort de lokala notiserna helt och därefter bocka för att du vill ha notiser från P4 Göteborg). På så vis får du din telefon att skicka "informationen om vilka notiser du vill ha" på nytt, och då bör det fungera med Göteborgs utskick.

    För Jane verkar det inte ha hjälpt. Där delar jag min kollega Jannes misstanke om att telefonens app-inställningar spelar in.

    Inställningar för notifikationer
    Har för mig att andra notiser fungera dock.

    Om det fungerar med aviseringar från vår Play-app (så att du får VMA och Ekots extrainsatta nyheter, men inte just de lokala notiserna) så skulle jag rekommendera att du går in och slår på och av notifieringarna under Lokala nyhetshändelser.

    Om du däremot inte får notiser från vår app utan endast från andra appar, så är det troligen telefonens inställningar som spökar. Det ser lite olika ut i olika telefoner, men i många är det under "Ljud och aviseringar" det går att dels sätta upp allmänna regler för hur notiser ska fungera och dels ställa in rättigheter för enskillda appar. Se till att vår app har samma inställning som de appar där notiserna når fram.

    En allmänt hållen guide till denna typ av inställningar finns här:
    Ta kontroll över notiserna i din smartphone (surfa.se)

    Om du inte hittar någon inställning som behöver ändras, så berätta vilken telefon och vilken version av Android det rör sig om, samt vilken lokal kanal det är du saknar pushar från. En potentiell förklaring skulle ju kunna vara att just den P4-kanalen är väldigt restriktiv med att skicka notiser. (De flesta P4-kanaler gör dock detta ungefär två gånger om dagen.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Våra app-utvecklare har sett samma bugg och hälsar att de jobbar på att fixa den.

    "Appen tappar bort push-inställningarna när man drar igång den utan internet, så man behöver slå igång dem igen. Återkommer med släppdatum för fixen, det lär inte bli den här veckans release utan tidigast nästa onsdag."

    Och jag inser att de hade berättat detta för oss webbmastrar för några veckor sedan, utan att jag kom ihåg ... Men felet är inringat och kommer att bli löst!

    Mitt råd om att ändra någon inställning för appens notiser, så att detta skickas om borde hjälpa.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Dessutom hade jag visst svarat på ett par liknande frågor den senaste tiden. Helt adekvata svar från min sida dessutom, så jag kan inte ha svarat utan att ha tagit till mig frågorna.

    Att du hade sett samma problem från andra lyssnare är alltså korrekt. Det hade tydligen jag med 😉
    Annika Webbmaster
  • Vi verkar iaf eniga 😀