Utbildningssyfte

Hej! Mitt namn är Lina Lönnström.
Jag läser på Karlstad universitet till förskollärare. Kursen vi läser nu handlar om digitalisering. Vi ska recensera en applikation utifrån lärande och utveckling och jag undrar om jag får tillåtelse att använda bilder/filmklipp ifrån appen "Radioapan- banankalas" i min examination? Detta ska inte publiceras utan endast användas i utbildningssyfte i min examination.

Tack på förhand!
MVH Lina

Kommentarer

  • Hej Lina!

    Tack för att du frågar innan. Jag (som dock verkligen inte är så bra på upphovsrättsliga frågor) skulle tro att det sätt på vilket du avser att använda vårt innehåll inte ens behöver vårt godkännande, då det borde falla inom citaträtten:

    "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet."
    Wikipedia: Citaträtt

    Jag ser till att våra jurister och kollegerna på Barnwebben får del av detta så att de kan bekräfta att det är okej att använda vårt innehåll på detta vis.

    Barnwebben är säkert dessutom intresserade av att ta del av din recension, så ge dem gärna återkoppling på barnwebb@sverigesradio.se

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej, för vår del på Barnradion så är det bara kul om vår app Radioapans kojträd blir undersökt av dig Lina. Du och dina blivande förskollärarkollegor är ju några av våra bästa vänner, och det är bara positivt om ni undersöker det innehåll/tjänster vi har att erbjuda och reflekterar kring det. Och som Annica skriver, dela gärna med dig till oss av vad du kommer fram till 😀

  • Ett viktigt tillägg, då vår app innehåller en del licensierat material, tex bilder och ljud till sagorna i lyssningsdelen, så är det ändå bäst om du skickar oss en lista på det material (bilder/filmklipp) du vill använda ur appen, så att vi kan godkänna det. Samt också skriver hur din examination kommer att spridas, och i vilken form (digitalt på något sätt?). Skriv till barnwebb@sverigesradio.se