Uppspelningsfel

Vid lyssning på direktsändning ändras det plötsligt till repris. Började lyssna på p4 vid 14tiden, när klockan blir 16 så påas 13 nyheterna och eftermiddagsändningen med hon vad hon nu heter. Omstart. Lite trist när man lyssnar på direkt. 16.07. Hoppar från direktsändning till 13.07 programmet. Superstörigt.

Kommentarer

  • Hej!

    Är detta alltså i appen Sveriges Radio Play för Android? Felet låter mer som ett jag känner igen från Sonos (i synnerhet Ikeas modell Symfonisk).

    Om det är Sveriges Radio Play, så undrar jag vad det är för telefonmodell och om du har drabbats av liknande problem tidigare.
    Annika Webbmaster
  • Spännande! Klart att det är Sonos som krånglar till det. Och det är väl klart att dom känner problemet, och kanske mörkar lite. Är det alltså Ikeaburkarna som är instabila?
  • Nja, det är ju ofta inte ens fel när två träter ...

    Sonos, i synnerhet Ikeas Symfonisk, har problem med vår ljudteknik. Vid avbrott återansluter ludet fint - men tre timmar innan den korrekta positionen. Sonos har inte samma problem med de flesta andra strömmande ljudtjänster, eftersom dessa använder en annan teknik för att skicka ut ljudet.

    Vi har kontaktat dem och förklarat rätt detaljerat vad det är som inte fungerar som det borde och hur de kan lösa det, men gissningsvis är de ljudappar som använder samma teknik ytterst få och Sonos har inte prioriterat att lösa problemet.

    Istället har vi själva lagt in en lösning i vår Sonos-tjänst. Vi erbjuder våra kanaler i ett reservformat med den där äldre tekniken som inte får samma problem vid avbrott. (Blir det ett kort avbrott, så återstartar ljudet på rätt ställe).

    Det finns tyvärr inget bra sätt att visa detta i Sveriges Radios Sonos-tjänst, så det bästa vi kom på var att lägga dem under "beta":

    Varför felet är vanligare i just Ikea-modellerna, vet jag inte. Kanske har de lite mindre robust uppkoppling mot nätet. Men om du använder kanal-länkarna som ligger under beta så brukar allt tuffa på bra även i Symfonisk.

    Trevlig lyssning - utan ofrivilliga tidsresor!

    Annika Webbmaster
  • Tack för support. Nu provkör vi och hoppas att det rullar på.
  • Hör av dig om det, mot förmodan, blir problem även med beta-varianten av strömmarna!
    Annika Webbmaster