Uppspelningen helt försvunnen plötsligt - verkar buffra

Hej!
Min Samsung 5 har varit toppen hittills och jag har fram till imorse kunnat spela upp ljud från program på Sveriges Radio Play. Plötsligt går det inte. Det står att det ansluter och en pil far fram och tillbaka men det är som en buffring som pågår oavbrutet och utan ände. Vad har hänt? Har provat att starta om, avinstallera appen men inget funkar.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej och tack för hjälp att hitta detta fel!

    Vi vet vad felet beror på och app-utvecklarna arbetar febrilt för att lösa det. Du kommer att behöva uppgradera appen när den nya versionen kommer.

    Vi ska försöka berätta för er som har felanmält i forumet när det finns en rättad version. Tills dess hoppas jag att du kan lyssna på program i efterhand via http://sverigesradio.se.

    Som sagt, tack för att du var snabb med att rapportera in detta problem.

    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar! Jag saknar min radio-app!

  • Nu har vi släppt version 3.10.1. Det kan ta någon timme innan den finns i Google Play.

    Vi beklagar att det blev så här.

    Annika Webbmaster
  • Tyvärr är det samma buffrandet trots att jag har både avinstallerat, installerat om samt stängt av och på.

  • Aj då! Vad är det för telefonmodell?

    Och är det verkligen version 3.10.1 du har installerat, så att du inte var lite för snabb och installerade 3.10.0 innan 3.10.1 hade kommit ut i Google play?

    Annika Webbmaster
  • Jag har en Samsung Galaxy 5. Hur väljer jag en annan version av själva appen? I Google play kan jag ju bara välja sr.se och inte någon version.

    Tack igen! Beklagar att jag är jobbig!

  • Du kan bara välja den senaste, men jag vill veta vilken det var du hade.

    Detta kan du se i appen, om du inte hunnit avinstallera den. Gå in under Meny och välj Inställningar & Hjälp. Bläddra längst ned, så står det (med rätt liten text) version 3.10.något och det är detta något som jag är intresserad av.

    Annars kan du även hitta det i Google Play:
    Sveriges Radio Play hos Google Play

    Om du bläddrar långt ned på den sidan ser du ett avsnitt som heter Ytterligare information, där du kan se Aktuell version.

    Du är för övrigt inte ett dugg jobbig! Det är snarare vi som är jobbiga, eftersom vi släppte igenom ett fel och nu behöver rätta till det ...

    Om du inte skulle lyckas få ordning på detta ikväll, så fortsätter vi imorgon. I så fall får du lyssna via vår hemsida tills allt åter fungerar som det ska!

    Annika Webbmaster
  • OK tack - kollar mer ikväll. Tack så länge!

  • Hej Igen Annika!

    Har nu koll på vilken version jag har installerad. Det är 3.10.1.3455

    Felet består och jag kan inte lyssna på radio i nutid.

    Tack för att ni söker felet.
    Mvh / Catharina

  • Hej igen! Är det någon som vet om problemet börjar lösa sig?

  • Hej igen!

    Felet består och jag kan inte lyssna på radio i nutid.

    Igår missade jag att ni var några lyssnare som hade fel att lyssna direkt på vad som sänds i en kanal. Det felet har vi fortfarande lite "luddig" bild av, men arbetar på att förstå (och lösa!).

    Andra med detta fel säger att de kan lyssna i telefonens webbläsare genom hemsidan, så tills vi har löst problemet hoppas jag att det fungerar även för dig!

    Här finner du alla våra kanaler:
    Alla kanaler på sverigesradio.se

    Får du problem att lyssna även där, så berätta gärna det, eftersom det kan hjälpa oss att snabbare lösa problemet!

    Vi beklagar verkligen detta och tackar för att du så tålmodigt hjälper oss genom att svara på olika frågor vi har.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Får du något annat ljud än den kanal du vill lyssna på? Är det i så fall ett "plonk" eller mer en ihållande ton?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika. Det är ett "plonk"-ljud
    Mvh Catharina

  • Tack!

    Vi har tyvärr inte lyckats återskapa felet själva och det är inte av den art att det är enkelt att se i loggarna, vilket försvårar arbetet.

    Kan du se om felet påverkas ifall du byter kvalitet på ljudet? Detta går att göra på olika vis. Jag tycker att det enklaste är att klicka på den lilla spelaren i botten av appen, så att ett nytt lager fälls ut. Där går det att välja mellan "lite", "lagom", eller "mycket".

    Om du kan berätta ifall felet finns över mobilnätet, wifi eller båda, så är det också en hjälp!

    Annika Webbmaster
  • Hittar tyvärr inte den spelaren. Felet finns överallt, både mobilnät och wifi.

  • Ok. Andra lyssnare med samma problem säger att kvalitetsval inte påverkar felet.

    Men ser du ingen spelare i botten av appen? Du skrev Det står att det ansluter och en pil far fram och tillbaka, vilket bör vara i spelaren. Om du trycker på den ska du få upp "storspelaren" med lite olika valmöjligheter. Går inte det?

    Trevlig helg, trots dessa problem, som jag verkligen beklagar att vi inte hunnit lösa innan helgen!

    Annika Webbmaster
  • Hej

    Samma fel här så jag kommenterar så jag är med när felet blir löst :-)

  • Samma issue jag med. Samsung s5. Tjejen ligger brevid mig, också samsung, dock inte s5 och det fungerar jättebra.

  • Samma fel även för mig. Samsung Galax tab S
    Inget ljud i t.ex alarmklockan - försov mig en timme.

  • Sony z5 same same

  • Jimmy och Niklas:
    Bra att ni hittade hit, och kan få del av vad som händer (och gärna hjälpa oss att lösa detta)!

    Vad har ni för versioner av Android på era telefoner?

    Niklas, vet du om du och tjejen var uppkopplade mot samma nätverk?

    Anders:
    När appen inte fungerar (till exempel ifall det är problem med uppkopplingen), ska den normalt sett låta telefonens inbyggda alarm ta över. Att detta inte skedde, kan vara en viktig ledtråd när vi felsäker!

    Vi beklagar att du försov dig.

    Alla:
    Under dagen har vi gjort en release, 3.10.2, som egentligen inte borde ha effekt på det fel som beskrivs i denna tråd (det går inte alls att lyssna direkt, oftast blir det ett "plonk-ljud" var tionde sekund och en vit markör far över skärmen och indikerar att appen "jobbar").

    Den versionen åtgärdade minnesproblem i Android 4. En lyssnare med direktlyssningsproblem har dock sagt att felen försvann vid uppgradering till Sveriges Radio Play 3.10.2, så om ni inte har uppgraderat, så rekommenderar jag er att testa det. (Det troligaste är dock att ni inte märker någon förbättring med den nya versionen.)

    Sveriges Radio Play 3.10.2

    Om det fel ni har på något vis skiljer sig från det jag beskrivit (till exempel om det även drabbar att lyssna på program i efterhand eller att det går att lyssna ibland men inte annars), så vill jag veta det, för det hjälper oss att åtgärda problemen snabbare!

    Vi har tyvärr fortfarande inte kunnat finna något mönster för varför somliga telefoner drabbas. Vi har heller inte lyckats återskapa felet själva ännu, vilket försvårar felsökandet. All återkoppling från er är därför mycket välkommen och jag tackar er för att ni har rapporterat in detta!

    Annika Webbmaster
  • Tack för info men med denna nya version installerad kvarstår ändå problemet.

  • Tack för den återkopplingen. Det var förväntat, men jag hade ju gärna haft fel på den punkten!

    Ännu en test vi gärna vill ha er hjälp med...

    Play försöker få kontakt för att spela upp saker i fem minuter. Därefter ser man (under en ganska kort period) ett felmeddelande i spelaren i nederdelen av appen.

    Om någon av er med detta problem skulle orka med att vänta i fem minuter och se om det kommer någon typ av meddelande skulle det kanske ge något, så vi tackar på förhand för det!

    Annika Webbmaster
  • Höll på i 7 minuter innan appen stoppade sig själv. Det hördes "plonk"-ljud hela tiden.

  • Samma för mig som för Catharina ovan. Periodiska plonkljud hela tiden.
    SR borde ha någon anställde med en Samsung att själva testköra på. Annars kostar inte en surfplatta speciellt mycket gentemot apputvecklingen.

  • Hej Hej
    Nu har det börjat fungera.

    Samsung Galaxy Tab S
    Androidversion: 5.02
    SR-version 3.10.2.3458

  • Annika, jag är hyggligt säker på att vi var uppkopplade på samma nätverk. Fungerar inte hos vare sig henne eller mig. BBB hos båda om det kan spela roll. Uppdaterade till senaste som du önskade men utan effekt.

  • Individuella svar till er alla:

    Catharina
    Tack för mycket tydliga felrapporter så här långt!

    Vad har du för version av Android på din Galaxy 5?

    Jimmy
    Vad är det för Android-version på din Sony Z5? Har du kunnat lyssna direkt genom appen vid något tillfälle (så att du kanske kan lyssna i fem sekunder innan det bryts), eller har det blivit anslutningsproblem vid varje försök?

    Niklas
    Tack för svar, som dock förvirrar mig ... Först skrev du Tjejen ligger brevid mig, också samsung, dock inte s5 och det fungerar jättebra men sedan skrev du Fungerar inte hos vare sig henne eller mig.

    Betyder det att hennes problem kom senare än ditt, och att ni nu båda har fått detta problem? När uppstod i så fall tjejens problem?

    Vilka Android-versioner gäller det?

    Anders
    Bra att det har löst sig hos dig! Troligen var felet hos din Tab S ett minnesproblem som åtgärdades med version 3.10.2.

    Alla

    Ni kan se vilken version av Android ni har så här:

    1. Öppna appen Inställningar (kugghjul) på enheten
    2. Rulla ned till slutet av sidan och tryck på Om telefonen eller Om surfplattan
    3. Numret som visas under Android-version är enhetens versionsnummer
    Annika Webbmaster
  • Min Android-version är 6.0.1

  • Tack!

    Annika Webbmaster
  • Hej

    Android 6.0.1

    Nej aldrig lyckats lyssna nått, bara plonk ljud och vita linjen som går fram och tillbaka.

  • Hej

    Funkar inte efter 3.10.2 uppdateringen heller

  • Hej igen Annika och jag är ledsen om jag förvirrade dig. Vad jag menade var att det FÖR MIG inte fungerade, vare sig hos flickvännen eller hos mig. För henne fungerar streamningen alldeles utmärkt. Min Androidversion är 6.0.1. Vet inte vad hon har men det är en annan samsung än s5 i alla fall. Det är bara liveradio so inte vill fungera. När jag t ex går in under mina favoriter och klickar på t ex filosofiska rummet så börjar den spela upp det hur fint som helst. Det är alltså liveradio som inte vill fungera.

  • Ingen uppspelning när jag ska lyssna direkt (LIVE).
    Ett plonk hörs då och då. Samsung 4S. Senaste versionen. Det var efter uppdateringen det slutade fungera.
    /Johan

  • Samma fel har jag.

  • Jimmy: Tack! De flesta drabbade enheter vi har fått felanmälningar om har varit olika Samsung-modeller, men ni är minst tre som har Sony Xpereia. Det låter helt klart som exakt samma fel.

    Niklas: Ah, då förstår jag! Det är tydligt att felet uppstår på flera olika nätverk. Varför din telefon får felet men inte din tjejs telefon, vet vi inte.

    Johan och Sara: Tack och välkomna hit ... Även om det är tråkigt att ni är så många som har samma fel, ökar våra möjligheter att förstå var felet ligger plus att det är bra att ni ser att det är fel hos oss och inte ett problem kopplat till just ert nätverk eller telefon!

    Tills vi löst detta, är det bra att bi vet att det går att lyssna på alla våra kanaler med telefonens webbläsare:
    http://sverigesradio.se/kanaler/

    Annika Webbmaster
  • Alla:

    Eftersom vi fortfarande inte får någon tydlig bild av felet, pratar jag och app-utvecklarna om att ta fram en speciell "felsökningsversion" av appen som några av er får testa, där fel loggas tydligt. Ni som i så fall använder den special-appen får instruktioner för hur ni tar en "debug-dump" som ni kan skicka till oss.

    Är det någon av er som kan vara intresserad av att hjälpa oss med detta i så fall? Det kräver egentligen inte någon teknisk kunskap och vi finns med och vägleder i hur ni installerar.

    (Obs, vi har ännu inte fattat beslut om felsökningsversion. Eventuellt har utvecklarna andra spår som de först vill testa.)

    Annika Webbmaster
  • Jag är gärna med och testar!

  • Kan också vara testpilot.

  • Tack på förhand, om vi väljer att gå den vägen!

    Annika Webbmaster
  • Catharina och Niklas!

    Nu ska det finnas en "insamling av loggar-version" av vår egen app. Jag skickar era e-postadresser till utvecklarna, så får ni veta mer!

    Alla:
    Om någon mer vill hjälpa oss genom att installera denna version (som alltså inte fungerar vara sig bättre eller sämre än det vanliga appen, utan endast loggar felen så att vi förstår vad som sker), så hör av er!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hoppas att det har gått bra att installera den där "logginsamlings-versionen". Tyvärr har jag inte hunnit infirmera om vad vi sedan behöver för hjälp ...

    Först måste telefonen sättas i "utvecklarläge", vilket du gör så här:

    1. Öppna Inställningar
    2. Klicka på Om enheten
    3. Klicka på Programinfo
    4. Leta upp Kompileringsnummer och klicka på detta sju gånger

    Därefter är utvecklarläget påslaget. Det är egentligen inte så svårt att göra, bara lite bökigt!

    Här finns en instruktionsfilm:
    https://kundo.se/site_media/attachment/forum_88...

    Annika Webbmaster
  • När utvecklarläget (se ovan) är påslaget, kan du skicka en felrapport till oss. Även här finns en instruktionsfilm, men den var något för stor för att ladda upp i forumet, så den kommer som en extern länk.

    1. Öppna specialversionen av Sveriges Radio Play och försök starta en kanal
    2. Öppna Inställningar medan Play-appen är på i bakgrunden
    3. Gå till Utvecklaralternativ (oftast finns det längst ned)
    4. Klicka på Skapa felrapport (USB-felsökning måste vara påslaget)
    5. Det tar ett tag innan felrapporten är klar, sedan får du en notis om detta.
    6. Skriv in adressen webmaster@sverigesradio.se. Den förvalda adressen är din egen, och om du råkar skicka den till dig själv, går det bra att sedan skicka vidare till webmaster@sverigesradio.se
    7. TACK

    Hojta till om det är något problem med någon av filmerna!
    Att skapa en felrapport (Play-appen)

    Annika Webbmaster
  • Har samma fel. Ingen uppspelning när jag ska lyssna direkt utan bara plonk-ljud då och då. Har Samsung 4S och den senaste versionen är nerladdad. Var efter uppdatering som problemet startade.
    /Anna

  • Samma fel hos mig. Kan inte lyssna på
    SR play längre, sen ni gjorde uppgraderingen. Har fungerat utmärkt innan.
    Ett vitt streck som åker fram o tillbaka längst ner, det står också att " enhet saknas"
    Har tagit bort appen o laddat ner den igen men det hjälpte inte.
    Den version jag har är: 3.10.2.3458
    Jag har en Samsung Galaxy S3 med androidversion 4.4.4

  • Hej!

    Först, välkomna hit Anna och Jane. Det är förstås inte så kul att ha ett problem med appen, men bra att ni har sett att felet delas med andra och inte beror på någon konstig inställning i just er telefon.

    Jag hoppas att ni har sett att det ska fungera att lyssna direkt på våra kanaler via vår hemsida:
    http://sverigesradio.se/kanaler/

    Får ni problem även där, så hör av er!

    Alla:
    Vi har fått in felloggar från några som använt den speciella loggnings-appen. Tack! Med tanke på att detta inte direkt var ett användarvänligt sätt att lyssna, är det imponerande att vi har fått en handfull felloggar!

    Vad säger dessa? Tyvärr inte så mycket som vi hade önskat. Vi ser var i processen felet uppstår och att det är ett "404-fel", men inte vad det är för anrop från appen till Sveriges Radios servrar som ger det felet.

    Vi kommer därför att skapa ännu en loggnings-app, som loggar just den här biten ännu tydligare. Den versionen av appen kommer att skicka loggarna automatiskt, så de besvärliga stegen som jag beskrev ovan krävs inte och det går bra att använda den utan att ha aktiverat utvecklarläget.

    Ni som redan använder "felloggnings-appen" kommer att få en uppgradering av denna. Återskapa felet i den appen, så kommer loggarna automatiskt att nå fram till app-utvecklarna.

    Och ni andra: Om någon mer kan hjälpa oss genom att installera en speciell "logga-felet-version av Play-appen, så hör av er. Fler användare ger mer data och en tydligare bild av felet (eller felen - det kan vara olika saker som ger samma trista problem).

    Tack på förhand i så fall!

    Annika Webbmaster
  • Har samma problem med att lyssna direkt på SR sedan ca två veckor tillbaka, är en hängiven lyssnare av appen men nu är det bara ett vitt streck som rullar och den går inte att ansluta, ett plonkljud uppstår. Jag har en Samsung 5 S. Ni uppmanar oss att lyssna via er webbsida och det låter ju bra men då måste jag aktivera sidan var 5:e minut då den avstannar eller kan jag göra på något sätt för att undvika detta?

  • Samma problem som ovan /lyssna-direkt fungerar inte/ sedan igår. Markör som rullar på och "tycks buffra" i det oändliga. Jag har installerat om och startat om Xperian utan skillnad.
    Vi har två Xperia Compact i hushållet, men felet drabbar bara den ena (den nyare om det kan ha någon betydelse).
    Vad göra?

  • Ann-Sofie:
    Bra att du vet att du kan lyssna genom hemsidan. Det problem du beskriver beror nog på att webbläsaren inte får jobba i bakgrunden och därför tystnar när telefonen går in i viloläge.

    Detta borde gå att lösa genom att du tillåter att webbläsaren använder bakgrundsdata:
    Inställningar - Dataanvändning och sedan Mobildataanvändning.

    (Hoppas att det ser ut ungefär så hos dig! Det är lite olika i olika telefoner.)

    Rulla ned tills du ser webbläsaren och välj den. Välj Bakgrundsdata. Detta ska alltså vara påslaget. Valet obegränsad dataanvändning tror jag är det enklaste, för då påverkas den om batterisparläget går igång.

    Ett annat alternativ, är att installera en app som tekniskt sett påminner mycket om vår tidigare version, där du inte fick det fel som drabbar dig. Den app jag tänker på heter Lyssna:
    Ladda hem appen Lyssna - på Sveriges Radio

    Tom:
    Än så länge är det inte så mycket du kan göra, mer än att lyssna via andra plattformar (vår hemsida eller appen jag tipsar om ovan, till exempel).

    Vi behöver, och får, hjälp från lyssnare att skapa loggfiler över detta. Om du kan tänka dig att använda den, så är det en hjälp för oss när vi felsöker!

    Dina observationer är dock redan en viktig pusselbit för mig och utvecklarna!

    För att felet ska uppstå krävs två saker (tror jag). Dels "fel version av appen", det vill säga version 3.10.X. Sedan krävs något mer. Vad har vi inte riktigt ringat in, och där kanske du kan hjälpa oss... De Samsung-enheter vi har fått felrapporter från, har "alla tänkbara" versioner av Android, och är väldigt olika. Nätverken är ingen gemensam nämnare. (Men något skiljer dem från andra som inte får felet, vi förstår bara inte vad.)

    Med Sony Xperia är felet annorlunda. Jag skulle gissa att du har Z5 med Android 6.0.1. Det är nämligen den modell (compact eller inte) de kanske sju eller åtta som har haft problemet på Sony har haft.

    Stämmer det?

    Varför fick du i så fall felet nu? Uppdaterades appen? Eller uppdaterades något annat i telefonen? En lyssnare med Sony Z5 Compact kopplade samman felet med en automatisk systemuppdatering:
    Jag har Sony Z5 Compact som natten innan fått ny programversion. Sony Xperia systemuppdatering alltså. Ver 32.2.A.0.253. Android ver. alltjämt 6.0.1. Jag kopplade problemet direkt till min uppdatering men blir mer tveksam nu, kanske bara ett olyckligt sammanträffande.

    Jag trodde då att han samtidigt uppdaterade appen, men kan ha haft fel! Appen kanske inte alls uppdaterades, utan en annan uppdatering av telefonen gjorde att det blev problem med vår app? (Det innebär inte att felet ligger hos Sony. Jag tror absolut att felet finns på vår sida, men att ytterligare någon omständighet krävs ...)

    Har du någon aning om när du senast uppdaterade vår app? Om du har gjort det under de senaste två veckorna och har kunnat lyssna i version 3.10.X är det ju väldigt intressant att se om du också fick samma systemuppdatering som den andre lyssnaren ...

    Sammanfattar vad jag är nyfiken över:

    1. Vilka Sony-modeller och versioner av Android gäller det? Både den som har problemet och den andra.
    2. Vet du om du har uppdaterat appen strax innan felet uppstod?
    3. Har du annars uppdaterat den under de senaste två veckorna?
    4. Vet du om telefonen har uppdaterats på annat vis?

    Svara på det du kan och tack för att du rapporterade in detta!

    Annika Webbmaster
  • Fungerar: Fungerar inte:

    1. Modell: D5503, Android 5.1.1 Modell: D5803, Android 6.0.1
    2. Icke Kan bara osäkert säga ja - minns

    att jag nyligen tog ställning till om nyheter
    skulle aviseras. Borde varit appen??

    Vad det gäller båda så systemuppdaterar jag när förslag kommer.
    Minns att jag gjorde de senare på
    denna, men hur sent ??? Beklagar.

    SonyVersion 14.6.A.1.236 SonyVersion 23.5.A.1.291
    App Version 3.10.2.3458 App Version 3.10.2.3458

    Hoppas det kan vara till någon nytta.

  • Tabelluppställningen fungerade inte - så menade jag:
    FUNGERAR:
    Sony D5503, Android 5.1.1., app ej uppdaterad nyligen(?)..
    Sony Version 14.6.A.1.236, App Version 3.10.2.3458
    FUNGERAR ICKE:
    Sony D5803, Android 6.0.1., app -uppdatering Kan bara osäkert säga ja - minns
    att jag nyligen tog ställning till om nyheter skulle aviseras. Borde varit appen??
    Sony Version 23.5.A.1.291, App Version 3.10.2.3458

  • Tack!

    Att komma i håg när man uppdaterat det ena eller det andra är ju inte lätt. Att systemuppdatera när man får det förslaget är i allmänhet en god idé.

    Jag tycker att det mesta talar för att du inte uppgraderade appen nu i samband med att felet uppkom. Eftersom du har den senaste versionen, så har du dock gjort detta någon gång efter den 26 september och det är nog rimligt att du då fick ta ställning till aviseringar.

    Du är den första med Sony som rapporterar in detta som inte har Z5 utan Z3. Om det har släppts någon typ av automatisk systemuppdatering som gör att vår app får problem, så kommer vi nog tyvärr att snart se fler Z3-användare med detta problem. Olika operatörer brukar släppa uppgraderingar vid olika tidpunkter.

    Det är fortfarande samma version av Android som de andra med Sony, och det är möjligt att det är en säkerhetsuppdatering eller liknande som både Z5 och Z3 har fått som gör att appen nu har detta problem.

    Jag hoppas att loggarna hjälper oss att förstå vad vi behöver förbättra.

    För övrigt kommer det snart en ny version av appen. Felet är inte rättat i den, utan det är en del andra saker som är förändrat (kring pushnotiser).

    Annika Webbmaster
  • Ni med Xperia:

    En sak som ni som har Sony Xperia väldigt gärna får testa, är ifall felet uppstår oavsett om något Stamina-läge är på eller inte.

    Jag tror att du hittar detta under Inställningar > Batteri

    Jag hyser inte så stort hopp om att detta påverkar problemet, men inser att jag inte har bett er med Xperia att kolla detta och jag har sett Stamina-läget påverka vår app i andra sammanhang.

    Annika Webbmaster
  • Spännande följetong det här!

  • Synd att den inte är roligare ...

    Skulle hellre välja denna:
    Radioföljetongen

    Fungerar även i appen 😀

    Tack för att du håller humöret uppe.

    Det är verkligen frustrerande att det inte är löst ännu - för oss som arbetar med det. Och hur det då är för er som är drabbade, kan jag bara gissa ...

    Annika Webbmaster
  • Alla:
    Vi har äntligen lyckats lägga vantarna på en telefon som har detta fel och nu vet vi en sak som kan skapa felet.

    Felet uppstår om telefonens klocka går fel! Då försöker nämligen appen lyssna direkt från en tidpunkt som ännu inte har sänts... (Det är ett fel i appen som vi behöver åtgärda. Många uppskattar att ha telefonens klocka lite före, och det är klart att det ska gå utan detta fel uppstår!)

    Vi har, nu när vi insåg att telefonens / plattans klocka är inblandad, nu kunnat återskapa felet på flera enheter! och vet hur man blir av med det!

    Se om detta är orsaken även hos er:
    Inställningar -> Datum och tid

    Klicka i Automatiskt datum och tid (på de flesta enheter är detta det översta alternativet, med beskrivningen Använd nätverkets tid).

    Testa om det går att lyssna nu!

    Det kan vara den konstigaste bugg vi har haft under det senaste året och de felloggar ni har skickat till oss var viktiga för att vi skulle förstå var vi skulle leta när vi väl hade en telefon med detta fel! Så tack för all hjälp.

    Om felet kvarstår trots att ni har Automatiskt datum och tid ikryssat, så hör av er!

    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • DET FUNKAR! Tuuuuusen tack!

  • Skönt att felet är borta hos dig!

    Inte undra på att det var svårt att se något mönster ... Om det är fel tidszon men klockan går rätt blir det inga problem, annars hade vi ju säkert snabbare sett att det var många felanmälningar från andra tidszoner.

    Annika Webbmaster
  • Nu funkar det. Tack för svar. Har verkligen vant mig vid att alltid kunna lyssna på radio via appen 😀
    /Johan Jonsson

  • Jag är verkligen glad och hoppas att detta hjälper alla drabbade och att vi snart har ute en version där felet är åtgärdat.

    Tack igen för all hjälp att felsöka.

    Annika Webbmaster
  • Samma här. Hör Lotta Bromé live nu.

  • Härligt!

    Annika Webbmaster
  • Hur påverkar det telefonen om detta är I kryssat? Positivt eller negativt? Kommer jag att bli sen?

  • Skulle varit en 😉 på slutet där.

  • Bra fråga!

    Om du alltid har förlitat dig på att du hinner till bussen om du går när din klocka är 7.30 och din klocka har gått tre minuter före ... Ja, då behöver du nu gå 7.27.

    Felet har uppstått när klockan har gått mer än 75 sekunder för snabbt. Med den inställning du nu har gjort ska din klocka gå rätt - och det kan ju bli fel för tidsoptimister ... (Själv har jag en köksklocka som går fem minuter före. Jag vet inte om det lurar någon i familjen längre eller vad som händer om jag ställer den rätt...)

    Annika Webbmaster
  • Även min fungerar - bara att tacka och ta emot

  • Bra jobbat, Annika o gänget.

  • Tackar!

    Utvecklarna hälsar och tackar de med.

    Annika Webbmaster
  • Ja, verkligen snyggt och effektivt jobbat. Hälsa till teamet runt dig och tacka! Uppskattar de snabba uppdateringarna och kommunikationen också!

  • Kommunikation med er som drabbades är ju en förutsättning för att lösa denna typ av mysterier ...

    Den senaste uppdateringen av appen är en rätt stor förändring och det blir ofta "barnsjukdomar" trots att vi betatestar så bra vi kan. I allmänhet är det dock enklare att hitta orsaken än vad det var denna gång.

    Nu ska jag grotta mig ned i en bugg i Ios-appen som är besvärlig, men inte fullt lika allvarlig. (Ljud som hackar till ibland är illa, men ljud som inte startar alls är värre ...)

    Annika Webbmaster
  • Gör det Annika men belöna er först med en slät kopp kokkaffe och ett par Mariekex. Det har ni förtjänat. Skönt att kunna använda appen igen som det var tänkt.

  • Nu funkar det. Bra jobbat och tack för all information.

  • Niklas:
    Jag har nu sprungit runt i hela Radiohuset och försökt hitta kokkaffe och Mariekex. Får ta en alternativ belöning (se bild):
    https://kundo.se/site_media/attachment/forum_88...

    Anna:
    Skönt! Det verkar ha varit detta fel hos er alla.

    Annika Webbmaster
  • Carina Lindgrens problem var ett annat än det denna tråd handlar om, och har flyttats till en egen tråd för effektivare felsökning:
    Android-problem med hemsidan: Avbrott

    Annika Webbmaster
  • Så jäkla coolt!!!! Vilket häftigt fel hahahaha

    Tusen tummar upp till er som arbetat med att lösa problemet. Och en röd ros.

    Jag har tagit problemet med ro och bara inväntat den lösning ni skulle komma med.

    Ingen fara på taket, eller ko på isen.

    Sköt om er

  • Lars Jonsson skrev ett nytt inlägg som jag flyttar till en egen tråd, eftersom det är ett annat problem:
    Ljudet bara buffrar (dator)

    Annika Webbmaster
  • Tack för tummar och ros, Jimmy!

    Skönt att du har förväntat dig att vi skulle lyckas lösa problemet. Det gör vi ju i allmänhet - men då och då hamnar vi i situationer när vi inte förstår varför det blir problem hos våra lyssnare.

    I de fallen är det guld värt att det finns andra sätt att lyssna än i vår egen app.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Det är ett år sedan jag hade problemet och nu är det här igen. Jag har kollat om klockan funkar och är intställd såsom ni problemlöste förra gången. Allt är som det ska men buffrandet är tillbaka och inget hopp om att det skall gå att fixa till.
    Kan ni hjälpa igen?
  • Hej Catharina!

    Kvarstår detta fel, och finns det i både appen och på hemsidan?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Det kommer och går. Några dagar efter jag skrev, så funkade det igen. Hemsidan funkar alltid. Jag startade om mobilen flera gånger och ordnade med klockan så det är nog grundproblemet. I dagsläget fungerar det. Hör av mig igen om det går åt fel håll.
  • Det där problemet som uppstod om klockor gick fel, åtgärdade vi i grunden, så det borde inte uppstå.

    Det som skedde nu senast är av allt att döma ett problem med vår utsändningsmiljö, som främst drabbade lyssnare utrikes. Jag kom tillbaka från semester igår och har inte hunnit få en sammanfattning av vad problemen berodde på, men jag vet att mina kolleger hade ett möte om detta i fredags, och jag hoppas att det mötet ledde fram till att vi kan rätta vad-det-nu-var som blev fel.

    Vi är väldigt tacksamma över att få in felrapporter! Även om vi ibland inte hinner svara så snabbt som vi önskar, så läser vi dem, och din felanmälan bidrog till att mina kolleger fick en tydligare bild av felet!

    Hoppas att vi slipper höras framöver 😉 (Som support-person låter jag så otrevlig när jag försöker vara trevlig ...)
    Annika Webbmaster