Camebridge Audio: Avbrott på lyssning (Bluetooth)

Jag har försökt spela upp direktsänd radio på SR-appen (6.0.0) i min nya Samsung-telefon (Android 6.0.1) via Bluetooth till min stereoanläggnings digitala förförstärkare/DAC (Cambridge Azur 851D med Cambridge Audio BT100). Uppspelningen stannar regelmässigt efter bara ett par minuter. Efter en del klickande på uppspelningsknapparna kommer uppspelningen igång igen, men efter ytterligare några minuter händer samma sak igen. Efter ett antal sådana stopp går det inte att återuppta uppspelningen. Bluetoothförbindelsen förblir öppen, och felet syns vara oberoende av datamängden. När jag bara lyssnar i telefonen uppkommer inte dessa stopp. Har haft liknande problem med min tidigare telefon (Android 4.1.2) och en annan trådlös enhet. Vad är felet och finns det någon hjälp?

Kommentarer

  • Hej
    Du skriver att direktsändning beter sig så här. Fungerar det bättre om du lyssnar på program i efterhand? Har du provat andra ljudappar den här vägen?
    Mvh
  • Hej,

    Avbrotten kommer efter ungefär 3 min 45 sek uppspelning och drabbar både direktsändning och gamla inspelade program. I det sistnämnda fallet ser man på skärmen att tidsräkneverket fortsätter trots tystnaden. För att ljuduppspelningen ska återkomma måste jag klicka på pausknappen, vänta 3-4 sek och sedan klicka på playknappen. Jag laddade hem radio NRJ-appen, och det visade sig då att samma problem uppstod även där. Om det inte är så att de två play-tjänsterna använder samma teknologi (och därmed samma bugg) så ser det för mig ut som att problemet ligger i Bluetooth-interaktionen mellan telefonen och uppspelningsenheten. Eftersom jag tidigare hade liknande problem med en annan Android-telefon och en annan uppspelningsenhet skulle det förvåna mig om inte det här problemet är vanligt och välkänt. Är det ingen som har rapporterat samma problem förut?

    Vänliga hälsningar

    Olof Nyrén
  • Tyvärr liknar avbrotten en hel mängd olika problem, och jag kan inte säga på rak arm att det beror på ditt eller datt.

    Bra att du lokaliserat att felet troligen ligger utanför appen. Vi vill självfallet försöka hjälpa dig ändå, vi vill att våra lyssnare ska höra oss! Men kanske kan Samsung eller Cambridge ge bättre hjälp?

    Här är det någon som har lite liknande problem. Jag vet inte ifall det svaret kan vara till hjälp?
    Camebridge Audio: My Bluetooth/WiFi connection keeps on dropping. Why is this?

    Har du möjlighet att låna testa annan telefon eller dator med Bluetooth-uppkoppling för att se om samma fel uppstår då?

    Eller har du möjlighet att koppla telefonen mot en annan Bluetooth-enhet, för att se om det verkar vara telefonen som har svårt att hålla liv i uppkopplingen?

    Testa också att koppla loss och para ihop telefon och stereo på nytt (gärna med omstart av båda emellan) och se ifall det gör någon skillnad.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tack för ditt kreativa svar. Efter mycket googlande hade jag faktiskt själv hittat den länk till Cambridge Audios supportsida som du också hittat. Problemet som beskrivs verkar identiskt med det som jag haft - efter 3 minuters uppspelning blir det helt tyst. För andra som har samma problem och läser detta är lösningen att uppdatera Bluetooth-dongelns firmware, och på supportsidan kan man ladda ned nödvändig mjukvara och instruktioner. Problemet var bara att uppdateringen misslyckades trots noggrann följsamhet med instruktionerna. Idag ska återförsäljaren få ett besök...

    Bästa hälsningar och tack för era råd.

    Olof Nyrén
  • Tack för att du berättade detta!

    Jag lägger till Cambridge Audio i rubriken, så blir det lättare för andra drabbade att hitta hit med hjälp av sökmotorer!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Fick ni ordning på detta? Jag har precis i dagarna fått samma problem som ovan - både livesändningar och förinspelade program avbryts efter några minuter. SR-appen hänger sig, går inte att återuppta, utan måste dödas innan man kan spela igen - och då stannar den igen efter några minuter. Jag har kört samma blåtandslurar i flera månader, med SRPlay, utan problem - men något har hänt senaste ~veckan som havererat appen. Andra appar tex Spotify fungerar fint, men SRPlay dör efter några minuter. Har bootat om både telefon och lurar, hjälper inte.
  • Det visade sig vara en hårdvarudefekt i Cambridge Audios bluetooth-dongel. Jag var tvungen att vända mig direkt till deras engelska kundsupport, som skickade en ny dongel. Den har fungerat oklanderligt sedan dess. Jag har inte märkt några nytillkomna problem under den senaste tiden.
  • Hej! Tack för feedback! Jag kör själv blåtand till stereon så det är alltid intressant att höra om andras erfarenheter.
    I mitt fall visade det sig att SRPlay-appen var "restricted" från att köra i bakgrunden, varför uppspelningen stoppade efter några minuter.
    Ett förslag kan vara att SRPlay-appen vid uppstart talar om utifall den blev dödad förra gången, så att man därmed kan få en ledtråd om vad gick snett. Jag har en annan app som vid uppstart säger ifrån om den blivit dödad, så det verkar möjligt för appen att detektera.
  • Tack!

    Olof:
    Jag stänger detta inlägg nu, eftersom jag utgår från att just detta hårdvarufel inte lär återkomma.

    Hannes har fått svar i en annan tråd, och att just BT-problem kan bero på att appen inte skyddas korrekt från batterisparande funktioner låter rimligt samt bra för oss att tänka på vid framtida felsökning.

    Jag kollar med app-teamet om vi kan göra något för att visa att appen "dödats" samt ge en hit om hur lyssnaren själv löser det!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.