Uppspelning till trådlös högtalare som Heos och Sonos

Hej! Finns det en "connect"-funktion i sr play? Som gör det smidigt att lyssna via trådlösa högtalare genom wifi, typ sonos eller heos. Denna typ av lyssning har blivit supervanlig och SR bör ha en sådan funktion. Exempelvis har spotify en sådan som är lättanvänd. Är detta något ni arbetar på?

Kommentarer

  • Hej! I appen finns idag möjlighet att ansluta via Bluetooth, Airplay och Chromecast, och i alla fall vissa Sonosenheter går att ansluta med de två senare teknikerna.

    Specifikt stöd i form av en egen app till Sonos eller Heos på det vis som Spotify har, saknar vi däremot. Vi vet att ni är många som önskar detta, och det finns med bland de "bra förslag" som vi överväger att utveckla i framtiden (men det finns flera andra bra idéer och vi har begränsade resurser).

    Det går att lyssna på en del av vårt innehåll via andra appar (Spotify, Tune in och Stitcher till exempel).

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!

    Annika Webbmaster
  • Vad gäller HEOS så finns till den en app med hjälp av vilken man kan spela upp flera av SRs kanaler, men inte innehållet i SR Play. Alltid något, men jag vill också kunna köra SR Play i mina HEOS.

  • Hej Göran!

    Ett sätt som kanske fungerar, är att spela upp vårt innehåll i appen eller från webben som vanligt, och sedan skicka det med Bluetooth till din Heos-anläggning ... Eller går det inte att göra så?

    Under nästa år kommer vi att arbeta betydligt bättre än idag med hur vi ska få vårt innehåll att fungera bättre på externa plattformar som just Heos. Om den bästa lösningen på detta är just en Heos-anpassad Play-app eller något annat, går inte att svara på idag. Det vi framförallt behöver förstå för att prioritera rätt är vilka behov det är lyssnare har.

    Berätta gärna vad det är du vill kunna göra, som är svårt med Heos idag! Är det att lyssna på de program som du inte kan finna i t ex Tunein, som musikprogram? Eller är det framförallt att det är krångligt och ologiskt att söka upp vårt innehåll i andra tjänster?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, jag har HEOS 1 och den har inte bluetooth som standard, men som tillbehör. Med ett sådant kanske det skulle funka, även om jag tror att man då skickar bara till en viss av de ibland flera HEOS man kan ha i sitt system.

    Det gläder mig att ni fortsätter att jobba på detta. Vad man skulle vilja se är ju någon form av standard för denna typ av uppspelning så att inte Apple har sin, Sonos sin och HEOS och andra sin lösning. Men över detta råder ju inte SR och inte jag heller för den delen ;-)

  • Vad man skulle vilja se är ju någon form av standard för denna typ av uppspelning så att inte Apple har sin, Sonos sin och HEOS och andra sin lösning.

    Ja, det vore ju härligt!

    Som jag skrev tidigare:
    Berätta gärna vad det är du vill kunna göra, som är svårt med Heos idag! Är det att lyssna på de program som du inte kan finna i t ex Tunein, som musikprogram? Eller är det framförallt att det är krångligt och ologiskt att söka upp vårt innehåll i andra tjänster?

    Ju bättre vi förstår behovet, desto bättre rustade blir vi för att kunna svara mot detta!

    God fortsättning

    Annika Webbmaster
  • Det skulle vara otroligt praktiskt om det skulle finnas stöd i srplay appen för att ens heosenhet på samma sätt som spotify har utformat.

    I nuläget när när en går in på sr-play och spelar upp ett program finns en flik/remsa längst ner med tillgängliga enheter. Där finns dock bara iphone att välja. I exempelvis sporify ser det likadant ut med tillgängliga enheter med skillnaden att heosenheten finns som valbar enhet. Så spotify går att använda med heoshägtalare utan att gå in i heosappen.

    Det ända sättet att smidigt lyssna på sr-program på heos i nuläget är att göra det via spotify då många program läggs upp där (kanske alla?)

    Vänligen

  • Det ända sättet att smidigt lyssna på sr-program på heos i nuläget är att göra det via spotify då många program läggs upp där (kanske alla?)

    Tyvärr inte alla. Du bör även kunna finna våra program via Tunein. Inte alla, men om det är någon särskild du saknar kan du höra av dig till podd@sverigesradio.se, så lägger vi till den.

    Vi vet att detta är ett område som kan förbättras! Tack för att du berättade att det vore en hjälp för dig.

    Gott nytt år!

    Annika Webbmaster
  • Problemet med tunein är att det inte går att hoppa/spola i radioprogrammen i heosappen. Man måste alltid lyssna hela rakt igenom och börja från början om man stänger ner mellan lyssningarna. Allt som oftast lyssnar man i omgångar och det är svårt eftersom det inte går att flytta en regel fram eller tillbaka i heos på det sätt som går att göra i srplay och spotify.

  • Problemet med tunein är att det inte går att hoppa/spola i radioprogrammen i heosappen.

    Ojdå! Det låter ju onekligen som en rätt stor nackdel.

    Ytterligare ett sätt att lyssna är att ladda hem programmen med någon podcast-app (till exempel Podcaster som ingår i Iphonens grundutbud), och sedan spela upp dessa avsnitt direkt från telefonen, se Spela musik som är sparad på din mobila enhet sidan 20 i denna bruksanvisning:
    Bruksanvisning HEOS 1

    Fungerar det? Den vägen kan du få tillgång till alla program vi erbjuder för nedladdning. Hör av dig om du vill veta mer om hur du i så fall gör!

    Annika Webbmaster
  • Hej
    I december 2016 skrev ni "Vi har en egen app för Sonos på gång! Med den kommer du att kunna lyssna på alla program från sverigesradio.se i din Sonos." (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2332&artikel=6585954) - är detta projekt dött?
  • Hej spelevinken
    Nej projektet lever. Appen är klar sedan månader men ännu inte accepterad. Den KAN dock läggas in som beta-app inom kort. Så om du kan ställa in så du får tillgång även till beta-versioner kan det vara värt att hålla utkik.
    Mvh
  • Har ställt in som beta-app, ser fram emot ankomsten.
  • Sonos kräver en streaming-URL. Vilken URL har de olika kanalerna P1, P2 mm?
  • Hej Patrik
    Olika typer av länkar finns samlade här
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632
    mvh
  • Hej! Tänkte köpa Sonos-systemet till hela lägenheten nu idag efter jobbet, förutsatte att alla era program publicerades även på spotify och podcaster typ, men ser nu att det bara är en liten del, tex pipsändningarna från ekot utan bara morgon och kvart i. undrar därför, precis som många andra i tråden: när kommer er app och vad kommer man kunna göra med den?
    Håller alla tummarna för ett snabbt, positivt och tvärsäkert svar så att jag kan gå och shoppa nu!.=)
  • Tidigare i denna tråd skrev Annika hos er så här, förresten:
    "Tyvärr inte alla. Du bör även kunna finna våra program via Tunein. Inte alla, men om det är någon särskild du saknar kan du höra av dig till podd@sverigesradio.se, så lägger vi till den."
    Det lät så säkert - betyder det att ni verkligen lägger till alla program man mejlar om? Känns som att ni borde ha några begräsningar, annars hade ni väl lagt ut allt utan att man skulle behöva be om det?
    Hej igen!
  • Hej Cat.
    Jag har bett vår produktägare för Sonosappen att beskriva läget där.
    Vad gäller att lägga till program i Tunein är mitt intryck att det verkar vara en komplicerad process. Ekot poddar bara huvudsändningarna, som du påpekar. Som jag förstått det kommer även de korta sändningarna att kunna höras i den kommande sonosappen.
    Mvh
  • Hej,Magnus Suneson heter jag och är produktägare för “Play på andra plattformar”. I början av mars började vi utveckla en app som möjliggör för Sonos-användare att ta del av hela Sveriges Radios utbud av kanaler, extrakanaler, program och nyhetssändningar via sina Sonos-system.

    Sonos har en process där varje utvecklad app genomgår ett flertal både automatiska och manuella tester innan den släpps till användarna. Vi skickade in vår app den 25 april och vi befinner oss tyvärr fortfarande i kö för att få vår appen godkänd.
    Så fort den är godkänd kommer vi meddela det i denna tråd.

    Här är några skärmbilder från appen.

    Vyn över kanaler. (Iphone 6)

    Vyn över program i dokumentär-kategorin. (Iphone 6)

    Vyn över avsnitt för ett program. (Iphone 6)

    Vyn över Senaste nyheterna. (Iphone 6)

  • Tack Magnus
  • Hur det går med att få appen godkänd?

    Jo, vi har äntligen kommit in i testfasen, där Sonos på ett seriöst vis hjälper app-utvecklare att hitta förbättringsområden innan apparna släpps ut bland lyssnare. De har hittat ett par saker som vi behöver ändra (som hur vi filtrerar bort oönskade sökträffar), innan appen släpps för beta-test.

    Vi återkommer om information kring betatesterna, eftersom det förstås är bra både för oss och er om alla intresserade får delta i dessa!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag testar gärna! Vilken info behöver ni?
  • Igår kväll rullade Sonos ut Sveriges Radios app som en publik Beta. De som har aktiverat att de vill delta i beta-programmet kan nu aktivera appen. Tyvärr har vi ingen information om när den publika versionen släpps.

    De som vill prova betan kan gå in på följande länk hos Sonos (behöver vara inloggad). Sen är det bara att leta upp applikationen under ”Lägg till musiktjänster”.

    Magnus
    Produktägare Play på andra plattformar

  • Hej! Äntligen!!! Betaversionen av SR-appen i Sonos fungerar utmärkt hittills. Underbart att kunna lyssna på mina poddar utan krångel.
  • Är det bara för Sonos eller finns det för Heos också?
  • Liselott:
    Tack för den återkopplimgen!

    Sebastian:
    Denna app är för Sonos. En app för Heos finns med på listan över vad vi vet att lyssnare efterfrågat, men är ännu inget vi har kunnat ta tag i. Våra lyssnare har framfört väldigt många olika önskemål, och alla kommer vi inte att kunna tillgodose, tyvärr.

    Även utan en egen app, är det ju viktigt att få det att fungera så bra som möjligt i Heos. Vet du om det tips jag fann i denna tråd hos Reddit fungerar för din enhet?
    To solve the problem with Podcast I connected a Chromecast to my receiver. Then I can cast music, podcast or video from my favorite app. I use most radio and Spotify but if I need to listen to a song from Youtube or a podcast from Pocket Cast I cast it to my Chromecast.
    Annika Webbmaster
  • Sonos-appen funkar bra. Skönt att kunna hitta och spela program ur arkivet på ett smidigt sätt!

    När man lyssnar på live-radio via TuneIn visar Sonos programtitel och låtinformation, men det får man inte med appen - skulle vara snyggt att få in det. Om man till och med kunde få det när man lyssnar på program ur arkivet så skulle det vara extra bra.

    När man spelar låtar från arkivet visas inte själva programtiteln, utan en beskrivningstext. Exempel: Om man lyssnar på "God morgon, världen!" från idag visar Sonos inte programtiteln, utan i stället: "Norskt stortingsval, dagens kärnvapennedrustning.....".

  • Tack för återkoppling, som de kolleger som arbetar med Sonos-appen har fått del av.

    Kul att du tycker att det i stort fungerar bra!
    Annika Webbmaster
  • Ok, nu har kollegerna förklarat för mig.

    Skillnad mellan information som visas via Tunein och i appen Sveriges Radio
    Tunein använder våra gamla ljudströmmar, och med dem skickas det med metadata som exempelvis låttitlar. Sonos-appen använder en nyare teknik för ljudströmmarna, där detta tyvärr inte finns med.

    Utvecklarna är medvetna om problemet och vi försöker hitta ett sätt att förse Sonos-appen med rätt metadata, trots att den alltså inte är inbakad i själva ljudströmmen.

    Titlar på avsnitt
    Idag hämtar appen titeln från samma ställe som vi använder på våra avsnittssidor på webben, till exempel här:
    Alla avsnitt, Godmorgon, världen!

    Det skulle kunna kompletteras med att programnamnet skrivs ut, men samtidigt skulle det kunna leda till väldigt långa titlar:
    Kronologen från Musikguiden i P3 - Little Jinder: Har man aldrig varit med om något jobbigt tror jag inte man kan göra bra musik

    Och upprepningar där detta skulle bli rätt vanligt:
    Studio Ett - Studio Ett 12 september

    Detta har till exempel Itunes och Podcaster försökt lösa genom att programnamnet skrivs ut, och om detta sedan ingår i avsnittets titel, så filtreras det bort. Fungerar bra för det mesta, men ett avsnitt som detta blir då konstigt på de plattformarna:
    P3 Nyheter - Hyra: sex eller sextusen - [P3 Nyheter] Granskar -

    Så det är inte helt självklart hur vi bäst löser detta ...

    Som sagt, tack för återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Hej, idag kom en uppdatering till Sonos och efter den fungerar inte Sveriges radios program varken via TuneIn eller sonos appen. Innan uppdateringen har det fungerat felfritt. Nu får jag felmeddelande om att filmformatet inte stöds i TuneIn och att programmet inte kan hittas i appen. Känner ni till detta problem?
  • Sveriges Radio slutade fungera även för mig efter senaste uppdateringen av Sonos.

    SR-appen säger "Kan inte spela upp [kanal] - hittar inte filen". Med TuneIn ger felmeddelande "Kan inte spela upp [namn].m3u - filen är i ett format som inte stöds".
  • Kan tillägga att man kan lägga in direktlänk till SR i Sonos genom "Hantera - Lägg till radiostations..." med exempelvis URL http://http-live.sr.se/p1-mp3-192 för P1. Dyker upp under "Mina radiostationer " i TuneIn.

    Länk http://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi.mp3 som ges på sidan http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632&artikel=4441493 fungerar inte (pga. redirect?).
  • Tack för att ni snabbt rapporterade in detta!

    Roger:
    Funkade alltså http-live.sr.se-länken, men inte topsy-länken?

    Finns det någon information som vi kan nå om vad som ingår i uppdateriingen? (Jag har bett killegerna som utvecklat appen att försöka återskapa felet.)
    Annika Webbmaster
  • Efterhandslyssning på avsnitt ... Funkar det fortfarande i både vår app och Tunein?
    Annika Webbmaster
  • Sedan i går kväll funkar inget. Tror inte att det var Sonos-uppdateringen som gjorde det, tror att det funkade direkt efter det.

    /Per
  • Ok, intressant!

    Är det någon som inte har uppdaterat än, som får samma fel?
    Annika Webbmaster
  • Samma fel här! Kan inte spela upp fil. Har inte gjort ngn aktiv uppdatering.
  • Nu funkar det.
  • Trevligt att felet släppte hos dig, Per. Hoppas att det blir så för er andra också!

    De kolleger som har uppdaterade Sonos-mackapärer har inte haft problem, så det verkar drabba många – men inte alla.
    Annika Webbmaster
  • jag har samma fel som de ovan
  • Vi felsöker febrilt, ska ni veta.

    Och vi gör det tillsammans med Sonos, som själva var snabba med att höra av sig (vilket vi absolut inte är bortskämda med när det är problem med vårt innehåll hos andra stora företag)!
    Annika Webbmaster
  • Fungerar inte för mig heller idag. Men jag la till en Ny kanal:
    http://live-cdn.sr.se/pool1/p4dalarna/p4dalarna.isml/p4dalarna.m3u8

    och den fungerar. Hittade den länken via hur webbsidan streamade innehållet.
  • Tack!

    Det är väldigt intressant att Leif (och högre upp i tråden Roger) slipper problemet genom att använda andra länkar. Om detta beror på att det då blir en helt ny anslutning (hos Per har ju felet kommit och gått) eller om det är något annat (färre redirects?) som påverkar, vet vi inte.

    Vi kan återskapa felet genom att "låtsas" att vi befinner oss i östra USA, men det vet jag att ni som skrivit hit inte gör ... (Data jag som webmaster kan se om era inlägg.)

    Vi ser lite liknande problem även på andra enheter än just Sonos, till exempel hos Johan här, men Sonos-enheterna är helt klart överrepresenterade bland er som har liknande fel just nu:
    Problem att spela upp p1 och p4 (via app) - felmeddelande visas

    Per:
    Finns det något du gjorde innan det åter började fungera? Startade om din Sonos eller din router ...? Eller fungerade det bara plötsligt?
    Annika Webbmaster
  • Den länk som fungerar visar ju ingen bild i Sonos som den annars gör.

    För mig är det likadant om jag kör via VPN och då befinner jag mig i Norge eller utan då jag kör via Telia. Felet dök upp i morse utan att jag uppdaterat Sonos eller något annat. Varit bortrest, men i måndags fungerade allt som vanligt.

  • Fast Sonos går ju direkt till Routern och inte via VPN. Provade nu att starta om både Router och Sonos. Men ingen skillnad.
  • Hej igen!
    Nu har vi (eller vår kontakt på Sonos) äntligen funnit den gemensamma nämnaren. Det är att ni har just Telia eller något av deras dotterbolag som internetleverantör. Då återstår att förstå vad som har förändrats i kontakten mellan våra servrar och Telia - och varför just Sonos-appar reagerar så starkt på detta!

    Det kan vara kopplat till uppdateringen av Sonos, och bero på att något mellan oss och Telia som länge har varit "udda" plötsligt blivit ett problem ...
    Annika Webbmaster
  • Det har plötsligt även blivit problem med min cromecast o tvn. Fel upplösning står det på tv skärmen....Kanske det är problem med telia som någon annan skrev.
  • Tack för den pusselbiten, Liselott!

    Gäller det felet att casta Sveriges Radios innehåll, eller är det mer generellt?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Har samma problem som ovan sedan i morse, har Telia som leverantör och jag har uppdaterat Sonos-appen. Bifogar en bild på felmeddelandet.
  • Felet är generellt med tv, har telia play och telia öppen fiber (jag kan dock titta på de markbundna tv kanalerna enbart via antenn, har nära till "tv-masten" i Gbg). Nu när jag kom hem funkar sonos inte vare sig med tunein eller sr appen. Spotify appen direkt från sonos fungerar. Jag är betaanvändare av sonos o har varit med o testat o aldrig tidigare har  jag haft problem med sonos app... och var så nöjd med nya SR-appen....
  • Ny när jag kom hem funkar det inte igen. Jag har Ownit som leverantör, alltså inte Telia.
  • Och det funkar inte heller att lyssna på SR via Tuneins iPhone-app - har alltså inget med Sonos att göra.
  • Det är endast SR kanalerna som inte fungerar. Övriga radiokanaler och Spotify är det inga problem med. Castar via Sonos appen från mobilen.
  • Nu fungerar allting hos mig!
  • Fungerade 5minuter vill säga ......testade byta kanal o samma fel igen..... ger upp för idag. Mvh

  • Nu på morgonen verkar det funka!
  • ser ut att fungera här med
  • Per, du har rätt, felet har förmodligen inte direkt med Sonos att göra, men drabbade främst Sonos-användare, och framförallt med Telia som operatör. Se denna logg av drabbade enheter från Sonos (som verkligen ska ha en guldstjärna för den hjälp de har givit oss):

    Eftersom vi fortfarande inte vet vad det är som gått fel, vill vi ringa in det. Där är det en väldigt viktig iakttagelse att du inte har Telia.

    Frågan är om det då finns någon annan gemensam nämnare, som att den typ av router du använder är av samma modell som annars mest finns hos Telia-kunder?

    Hur går det att lyssna idag för dig?
    Annika Webbmaster
  • Janni och Martin, så skönt att det har släppt!

    Många lyssnare rapporterar att det i början varit instabilt, så att felet har kommit och gått, för att sedan stabiliseras, så bli inte förskräckta ifall felet dyker upp igen. Att det börjat släppa är ett mycket gott tecken!

    Inte relaterat till felet:
    Jannis skärmdump med en kanal som är döpt till P4 Stockholm 103.3 (Lugna Favoriter), skulle nog få marknadsavdelningen både hos oss på Sveriges Radio och på MTG, radiobolaget som bland annat har kanalen Lugna Favoriter, att förtvivla. Ingen av oss vill ja att kanalerna ska kunna förväxlas ... (Så länge du vet vilken som är vilken, så får du självfallet kalla dem vad du vill i dina egna system!)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, se min skärmbild nedan. Det står så när man tittar efter kanaler i Sonos, så det är nog inget Janni har döpt själv.

  • Tack, Leif!
    Jag följer upp det (men först när det tekniska är löst)!

    Så förvirrande ska det inte behöva vara. Den sökningen borde ge P4 Stockholm och P5 STHLM som första träffar från vår sida och kanaler med påhittade namn borde rensas bort.
    Annika Webbmaster
  • Liselott, Elina och ni andra som rapporterade in felet under gårdagen ... Kvarstår det? Är det i så fall i Tunein, i vår egen app (som finns i beta-version) eller på något annat sätt ni lyssnar?

    Om någon vill prova vår egen app kan gå in på följande länk hos Sonos. Du behöver då vara inloggad. Sen är det bara att leta upp applikationen under ”Lägg till musiktjänster”.

    Annika Webbmaster
  • Precis, Annika, det är inget jag har döpt själv utan vad som står i listan (Tack Leif för klargörandet!).
  • Hej allt fungerade sent i går kväll och imorse. Både cromecast med tv eller vanlg sr app. Och sr appen inuti sonosappen fungerar. Tack för att ni är så snabba att kommunicera med oss kunder. Önskar härlig helg!
  • Janni:
    Jag inser det. Det gör det hela allvarligare, eftersom detta konstiga kanalnamn visas för alla Tunein-lyssnare!

    Liselott:
    Tack själv för att du märkte felet. Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Allt fungerade igen hos oss i morse!
  • Skönt att höra!
    Annika Webbmaster
  • Alla:
    Om någon fortfarande får problem, så hör av er!

    Operatör:
    Är det någon annan än Per som har fått felet utanför Telias nätverk? Vilken operatör har du i så fall?

    Kanaler:
    Några av er har skrivit vilka kanaler det har gällt, eller skickat bilder där det framgår. P1 och lokala P4-kanaler dominerar.

    Vilka andra kanaler från Sveriges Radio testade ni? Var det någon som fick detta problem på en ren musik-kanal (P4 Plus, P3 Star, P2 Världen ...?)

    Tack för att ni var så snabba med att höra av er när det blev fel!
    Annika Webbmaster
  • Testade bara p1p2 p3- p4
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Denna tråd har blivit väldigt lång, och är lite spretig då det handlar om Sonos (önskemål om app - test av beta-app), Heos (önskemål) och den senaste tiden om ett fel ...

    Det är helt enkelt svårt för nya lyssnare att få koll på vad detta handlar om!

    Jag låser tråden för nya inlägg. Om det gäller Sonos-felet med direktlyssning, skriv gärna här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/kan-inte-spela-upp-sr-kanaler-pa-sonos-sedan-igar-/

    När det gäller vår egen app finns denna tråd:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/sveriges-radio-play-i-sonos/

    Heos och andra manicker:
    Bäst att börja på ny kula, en för varje plattform ...

    Tack och hej och fortsätt gärna att hjälpa oss att förstå vad som bör förbättras!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.