Uppspelning med Linn DSM

Lyssnar på P1 och andra SR kanaler med en Linn DSM som har Tunein som förinstallerad app, det har fungerat bara i många år men nu är det ständiga avbrott efter ca 2 minuter, streamern fungerar så att man måste trycka på play för att uppspelningen skall fortsätta. Jag har kontaktat både Linn och Tunein och svaret jag har fått är att felet ligger hos radiostationen, alltså hos er.
När jag lyssnar på SR via eran egen hemsida fungerar allt ok men när jag lyssnar via Tuneins hemsida så så kommer avbrotten men uppspelningen fortsätter efter att det har buffrat färdigt. Går problemet att lösa?

Kommentarer

  • Hej
    Har du möjlighet att lägga in egna länkar till kanaler?
    Här finns en lista med de vi har:
    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632

    Det är samma som TuneIn använder - jag tror det är mp3 de använder - så det skulle vara intressant att se om du får samma problem med dem.
    Jag lyssnar själv via TuneIn på en Sonos i en halvtimma varje dag och har inte upplevt några avbrott där.

    mvh
  • Denna url använder Tunein https://tunein.com/radio/P1-924-s25059/

    och som dem spelar upp från, i detta fallet P1. Har inte hittat nån möjlighet att själv länka till en speciell kanal. Kan tillägga att det inte är något problem med att spela upp från Spotify via då deras app som också finns i Linn DSM.

  • Hej
    Jag har hittat en kollega som också har Linn, så jag har skickat iväg en fråga om de också har problem.

    mvh
  • Jag ser att Tunein använder AAC 192 kbps som filformat.
  • Hej Mikael!

    Hur har det gått för dig? Om felet kvarstår, så skulle jag testa en annan URL. Uppenbarligen är det något med buffringen som tar lite för lång tid med den ljudström du nu får från Tunein.

    Jag tror inte att bitraten är för hög (om du inte har andra streaming-problem - och det hade du nog nämnt), utan att det är något annat problem. Om felet kvarstår så är jag nyfiken på om AAC i samma kvalitet - men med en annan länk än den Tunein använder - fungerar bättre, så om problemet kvarstår, får du gärna testa https://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi.aac

    Fler länkar hittar du på denna sida, och en lägre bitrate bör minska risken för buffringsproblem.

    Oavsett om felet löst sig eller inte kan det vara bra att veta hur du själv kan lägga till en länk i Tunein. Det går nämligen, men du får göra det via en annan plattform. I denna tråd, som egentligen handlar om att strömma flac via Tunein, berättar en Linn-användare hur han gjorde:
    If you log in to the TuneIn app on Android then create a custom url /.../ in the app, it will then appear in your radio favourites in your DS control app.

    Går även via andra plattformar än Android.
    Annika Webbmaster