Uppdateringen stoppar (Samsung Galaxy Tab A)

Hej,
Igår gjordes en uppdatering på min läsplatta, Samsung Galaxy Tab A. När uppdateringen var klar tystnade radion och det kom upp ett meddelande "Sveriges radio har stoppats". Efter det hat jag inte fått igång radion igen, felmeddelandet kommer upp varje gång jag försöker.
Dessutom är den spelaren borta från nederkanten av skärmen, där man kan se vad som spelas.
Jag har försökt läsa mig till en lösning i tidigare inlägg utan framgång och dessutom är de inte helt färska, så jag vet inte vad jag ska göra. Plattan är bara ca 2 månader gammal och fungerar perfekt på allt annat och har, fram till nu även gjort det på SR-appen.
Mvh
Anita Ström

Kommentarer

  • Hej, jag har precis samma problem! Kan supporten hjälpa oss? Peter

  • Jag har fortfarande inte fått något svar, vilket är ganska dåligt.
    Jag har i alla fall gått runt problemet så länge genom att ladda ned en app för enskild kanal, P4 tex. Det funkar och vilket också visar att det är fel på SR-appen och inte läsplattor/tfn.
    Anita Ström

  • Supporten hade mycket att göra förra veckan i och med alla förändringar som skett både på webben och i appen.

    Har ni fått någon felkod förutom meddelandet "Sveriges Radio har stoppats"?

    Om ni helt avinstallerar appen, sedan startar om telefonen och laddar hem appen på nytt, så kan det förhopppningsvis fungera bättre! Kontrollera för säkerhets skull att Androidversionen är kompatibel med appen och att det finns tillräckligt med minne ledigt. Nedladdade program och favoriter försvinner vid ominstallation.

    Fungerar det att lyssna via http://sverigesradio.se? Det finns även andra appar som exempelvis "Lyssna" med Sveriges Radios innehåll. I så fall kanske de alternativen fungerar för er tills Sveriges Radio kommer med ett bättre svar! Det skulle nämligen kunna handla om en bugg i appen liknande denna... men det är jag inte insatt i.

  • Hej!
    Nu hur jag provat att både avinstallera SR-appen och stänga av plattan före omstart och ny nedladdning av appen, tyvärr hjälpte inte det.
    Ja, Galaxy Tab A är kompatibel och det finns plats på enheten.
    Nej, inget annat felmeddelande kommer upp.
    Däremot kommer det upp att man måste ge tillåtelse att tfn får avisera samtal, kommer inte exakt ihåg hur det står, jag godkänner trots att läsplattan inte går att ringa med.

  • Du kan inte göra så mycket mer än så!

  • OK - Då väntar vi på att felet i appen ska hittas o fixas.
    Det finns ännu ingen enskild app för testkanalen P4 Plus, som jag vill höra på.
    Mvh Anita Ström

  • Den finns nog i någon tredjepartsapp, men du skulle exempelvis kunna använda en app som heter ServeStream där du skriver in direktlänken för P4 Plus:

    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi-mp...

    Appen kan inte beskyllas för att vara hitech när det gäller utseendet, men den spelar P4 Plus när man lyckats skriva in adressen korrekt.

  • Tack för tipset, det ska jag prova!☺
    Mva Anita

  • Hej Peter, Anita och Supporter!

    Förlåt det sena svaret.

    I torsdags kom en ny version av appen, med vissa buggfixar, men det problem ni rapporterat in är inte med där. Testa gärna ändå om det är någon skillnad!

    Enklare än olika typer av appar med en viss kanal, tycker jag det är att gå till sidan med alla kanaler med webbläsaren i telefonen:
    http://sverigesradio.se/kanaler/

    Där finner ni P4 Plus och alla andra kanaler!

    Ni är några som har skrivit in liknande felanmälningar, och den gemensamma nämnaren verkar vara att ni har Android 6.0.1. Vi felsöker, förstås.

    Anita: Du har även en Samsung I9505 Galaxy S4. Har du appen även där? Fungerar den i så fall som den ska?

    Annika Webbmaster
  • Och tack för att ni var snabba med att rapportera in detta!

    Annika Webbmaster
  • Samma problem med Samsung Galaxy Tab A

  • Hej Annika!
    Ja det är riktigt, jag har en Samsung 19505 Galax S4 och där funkar appen, trots att det gjordes en uppdatering på appen i helgen.
    Tack för att ni fortsätter att söka!

  • Hej igen!

    Eftersom vi inte har fått in dessa felrapporter, utom för er med Galaxy Tab A, tror jag att felet inte ligger i själva appen, utan beror på en förändrad inställning som kom med Android 6.0.1 (som uppgraderats i samma veva som vår app).

    En lyssnare med en helt annan Samsung-enhet fick liknande problem vid uppgradering till 6.0.1 för någon månad sedan. Problemen berodde på en inställning:
    Batteri/Energisparläge/omedelbart, hade kickat in då uppgraderingen gjordes av Android. Tydligen begränsas även bakgrundsdata i detta läge. Har satt ned gränsen till 20 % av batterikapaciteten, nu verkar streamingen fungera igen.

    Kan det vara samma inställning som ställer till det för er?

    Hoppas att det är så pass enkelt!

    Annika Webbmaster
  • Jag kompletterade rubriken med att detta gäller Samsung Galaxy Tab A, för att hjälpa andra med denna surfplatta att hitta hit. Oavsett om felet beror på den inställning jag tipsade om ovan eller verkligen är en bugg, är det bra att se att felet finns hos andra med Tab A.

    Även om det är tråkigt att ni är flera som drabbats, underlättar det ju felsökningen.

    Annika Webbmaster
  • Hej, jag ställde in batteriet till 20% men det hjälpte inte på min Galaxy Tab A. mvh Peter

  • Se om ni kan gå in under app-inställningar och "prioritera" vår app, så att den undantas från olika former av batteri- och mobildatabesparande inställningar.

    Jag ska se om jag kan hitta en manual för hur Android 6.0.1 (även kallat Marshmallows) fungerar på er enhet och vilken eller vilka inställningar som kan vara värda att undersöka närmare.

    Annika Webbmaster
  • Tyvärr verkar det vara andra appar som också fått problem med Android 6 . Nu handlar detta om en annan enhet (Samsung Galaxy S6), men felen kan ju ändå vara desamma:
    Samsung Galaxy S6 Apps Not Working After Marshmallow Update Issue

    Flera av dessa fel verkar vara relaterade till wifi. Testa gärna att slå av wifi och se ifall vår app fungerar bättre över mobilnätet! Inte för att det är så ni sedan ska lyssna, utan för att vi ska ringa in felet närmare och se om det har med wifi att göra.

    Tills vi hittar en lösning, hoppas jag annars att ni kan lyssna på oss via hemsidan (vilket fungerar enligt en lyssnare i en annan tråd) eller någon av de många andra appar som finns.

    Vi har även en beta-version av appen som ni kan få testa, för att se om den fungerar bättre. Det är lite annan teknik "under huven" i den. Hör av er i så fall, så hjälper jag er att få tag på denna!

    Annika Webbmaster
  • En sak gläder mig.....att jag inte är ensam om den felaktiga appen.

    Problemet kvarstår. Har följt anvisningarna ang 20 %, men det hjälper inte.
    Dessutom skall man svara på om "att ge tillåtelse att tfn får avisera samtal", kommer inte exakt ihåg hur det står..... jag godkänner trots att läsplattan inte går att ringa med.
    Ovidkommande frågor tycker jag

    Sedan dyker "STOPPSKYLTEN" upp!

    Genom denna app lär inte S.R. få fler lyssnare, tvärtom!

  • Ja, tack! Jag testar gärna nya betaversionen.

  • Hej,
    Hos mig är batterisparläge av, så tyvärr fanns det inget att göra där.
    Har igen avinstallerar appen och installerat igen med samma resultat som tidigare, tyvärr.
    Det funkar i alla fall via SR.SE.
    Alltid något tills problemet är löst!

  • Jag har skrivit tidigare att jag har laddat ned appen för P4 och det fungerar fungerar, har ni Annika o Co sett det?

  • Anita: Jag har sett. Den typen av enkla "lyssna på en viss kanal-appar" är ju bra när det är just detta man vill göra, men lite för begränsade för att det ska vara något mer generellt tips från vår sida.

    Paul: Du får mejl. Jag kommer dock, i nästa inlägg, att ge två tips på inställningar som kan vara värda att testa för att se om dessa gör något åt problemet med att appen är stoppad.

    Torbjörn: Ja, de där sakerna som appen vill få tillgång till är rätt märkliga. Eftersom appen är samma oavsett om det är en telefon eller en surfplatta, är det inbyggt att den ska kunna känna av när ett telefonsamtal startar och slutar, så att Sveriges Radio Play inte låter då.

    Mer om detta kan du läsa här:
    Därför behöver Sveriges Radio Play veta om du pratar i telefon

    Alla:
    Jag återkommer med två tips om inställningar som kan hjälpa, eller i alla fall har hjälpt när andra appar drabbats av "Unfortunately the app has stopped"-problem på Android 6.0.1. Problemet verkar tyvärr vara ganska vanligt.

    Jag kommer även att berätta varför jag inte tror att ni ska "fabriksåterställa plattan" (vilket jag misstänker att Samsungs support kommer att råda er till, om ni kontaktar dem).

    Annika Webbmaster
  • Om man nu redan har fabriksåterställt plattan, som många av oss gjort.....vad är ditt råd till oss?

  • Hej igen alla!

    Tack, Torbjörn, för att du har testat och kan bekräfta att det inte löser problemet! En fabriksåterställning är ju inte något som är skadligt, tvärtom, men det är en omständlig åtgärd som jag inte trodde skulle hjälpa. (Det kunde jag förstås inte veta innan någon av er har testat, men vid fel som drabbar flera lyssnare är det sällan rätt åtgärd.)

    Här är däremot två olika saker som jag tror mer på, delvis för att de har löst andra Samsung-användares problem med stoppade appar!

    1 Återställ "app preferences"
    Detta tips är för en annan Samsung-enhet och på engelska, och jag är inte helt säker på att det ser likadant ut hos er. Om beskrivningen behöver ändras så berätta det, för ifall detta hjälper, så vill jag förstås kunna ge en så enkel beskrivning som möjligt nästa gång!

    Menu --> Inställningar --> Applications --> Application Manager --> Tab "Alla"

    Klicka uppe till höger på "mer", och i den lilla menyn du sedan ser, väljer du "Återställ preferenser".

    Starta om telefonen.

    Berätta om det hjälper så att vi vet om detta är något vi ska tipsa fler besökare om eller inte!

    Kan detta ställa till med något? Ja, om du själv har satt att ett annat program än standardprogrammet ska hantera e-post, sms och så vidare, så försvinner de inställningarna, men detta går att återställa.

    Här hittade jag detta tips
    Google Play services has stopped – What to do

    2 Finns det "inaktiva appar"?
    Ibland beror problem med att en app stoppas på att den appen behöver kontakt med något annat program i telefonen, som av något skäl är "inaktiv" eller "deaktiverad". Det kan till exempel vara vår app som behöver nå surfplattans inbyggda spelare, eller något filhanteringssystem. Genom att slå på dessa, kan den stoppade appen åter fungera.

    På den sida där jag fann tipset, rekommenderar de att man helt enkelt ska slå på alla inaktiva appar, men jag vill gärna förstå exakt vilken inaktiv app som behöver slås på för att få det att fungera, så berätta gärna vilka appar som är inaktiva hos er, så kan vi jämföra och finna en gemensam nämnare. (Eller slå på och av dem en åt gången! Surfplattan bör dock startas om efter varje sådant försök och rör det sig om många appar, kan det bli omständligt.)

    Även här vill jag kunna ge en så enkel beskrivning som möjligt nästa gång, så berätta om något behöver ändras i beskrivningen!

    Gå hit:
    Menu --> Inställningar --> Applications --> Application Manager --> Tab "Disabled"

    Jag vet inte alls hur många appar det kan röra sig om, men om det är en handfull sådana inaktiva appar så kan ni kanske lista dessa här (eventuellt genom att ta en skärmbild)?

    Annars är jag i första hand intresserad av att få veta vilka inaktiva appar ni har som verkar ha "med Samsung själv" att göra och vilka som kan ha att göra med olika typer av ljudhantering. Spel, Facebook och appar som ni installerat själva, är troligen inte lika relevanta, eftersom detta fel verkar drabba alla med Tab A, och ni förmodligen har helt olika appar installerade.

    Skriv ned de deaktiverade, så hör jag med app-utvecklarna om de tror att någon av dessa appar behöver aktiveras för att Sveriges Radio Play ska fungera.

    Om ni är nyfikna och otåliga, kan ni förstås aktivera alla de inaktiva apparna. Berätta om det hjälper i så fall. Om det inte ger något, så ska vi förstås inte tipsa om detta.

    Här hittade jag tipset:
    Samsung Galaxy S5 error "Unfortunately S Health has stopped" - Solution

    Hoppas att något av dessa tips hjälper! Berätta hur det går.

    Och Paul: Du har fått en länk till beta-versionen i mejlen. Berätta hur den fungerar!

    Annika Webbmaster
  • Annika! Innan jag testar undrar jag om detta kan vara rätt väg?
    Program -> Programhantering -> (alla appar visas) -> Mer (uppe till höger) -> Återställ
    programinställningar.

    Är detta vägen du beskriver?

    Tack för ett bra jobb!

  • Det låter som rätt termer för det jag kallade Återställ "app preferences".

    Tack för att du testar. (Jag är nyfiken på om det hjälper!)

    Annika Webbmaster
  • Tyvärr Annika! Stoppskylten dyker upp som vanligt, trots åtgärden du tipsade om.

  • Jag undrar....är Daniel Boo (produktens ägare) inkopplad på fallet?

  • Tråkigt att det inte fungerade. Var det alltså åtgärd nummer 1 du har testat?

    Har du möjlighet att se vilka appar som är markerade som inaktiva (åtgärd nummer två)?

    Och, ja, Daniel Boo är informerad om problemet.

    Annika Webbmaster
  • Det var åtgärd femtioelva.....nej det var 1:an .
    Om du menar vilka jag tar emot aviseringar ifrån så är dessa ett fåtal.

  • Nej, jag menar vilka appar som finns installerade, men är inaktiverade.

    Kanske så här?
    Program -> Programhantering -> En tab som heter något i stil med "inaktiva"

    Finns det några appar där? Vilka i så fall? Är det ett medvetet val att inaktivera dessa?

    Annika Webbmaster
  • Samtliga mina appar är aktiva, inklusive S.R. Play-appen.

  • BETAVERSIONEN

    Har testat betaversionen under kvällen.

    Fungerar PERFEKT; Direktlyssning, nedladdat, favoriter, start o stopp, i flygplansläge, energisparläge, efter återstart mm.

    OBS! Har INTE ändrat några inställningar utan gått på originalinställningarna från köpet för några månader sedan.

    Stort TACK!

    PS. Måste säga att jag är mycket imponerad av webmasters engagemang :-) DS.

  • Paul Weise: Jag tar tacksamt emot den länken du fick, Betaversion!

  • Tobbe, du får den länken av mig! Jag kontaktar dig på den adress du angett här i forumet, som vi webbmastrar har tillgång till men som Paul och andra lyssnare inte kan se.

    Stort tack för dina femtioelva olika försök att få detta att fungera! Genom att du delar mede dig av dina resultat, har du hjälpt andra lyssnare så att de inte behöver testa just dessa saker (fabriksåterställning plus mina tips om inställningar). Jag hoppas att det kan vara en viss tröst, trots allt.

    Paul:
    Tack för att du berättar att beta-versionen av appen fungerar bra! Den teknik vi använder i beta-versionen kommer att släppas ut "skarpt" någon gång efter sommaren.

    Alla:
    Jag har fortfarande inte gett upp tanken på att det finns någon inställning som behöver ändras, men kommer nog inte att komma med fler förslag på saker att testa innan helgen (om jag inte får något tips från er lyssnare eller från app-teamet).

    Ni som vill ladda hem beta-versionen av appen får skriva det här i tråden, så kontaktar vi er. Observera att vi webbmastrar inte arbetar på helgerna, så ni som skriver in under helgen får länken först nästa vecka.

    Betaversionen räknas som en helt egen app av er surfplatta, så den går att installera utan att ni behöver avinstallera den vanliga Sveriges Radio Play.

    Kommer ni på något som är bra för oss att veta (till exempel att det fungerar bättre ifall ni slår av Bluetooth eller wifi, eller att även andra appar får samma felmeddelande) så är vi intresserade!

    Det går som sagt att lyssna även genom vår hemsida och flera andra appar (Lyssna-appen är nog mest lik vår egen).

    Det är väldigt tråkigt att ni har drabbats på detta vis, och vi är tacksamma för att ni snabbt har rapporterat in det.

    Annika Webbmaster
  • Hej, jag vill gärna pröva betaversionen.

    Med vänlig hälsning

  • Tack för att du är med och testar, Peter!

    Du har mejl.

    Annika Webbmaster
  • Det verkar fungera hos mig! Återkommer om det blir några problem. Trevlig Helg

  • Betaversionen verkar funka perfekt!!

  • Härligt att det fungerar.

    Trevlig lyssning nu!

    Annika Webbmaster
  • Vill gärna använda beta appen!

  • Hej Lars-Göran och förlåt sent svar!

    Jag skriver till den adress du har angett här.

    Annika Webbmaster
  • Appen fungerar jättebra. Tur att sveriges radio finns. Lyssnar ofta på ettan och fyran. Vetande och underhållning och en fantastisk support.

  • Håller med Lars-Göran! Och heder åt Annika! Du är "en KRONA bland FEMÖRINGAR"!
    Ha en fin helg!

  • Tack!
    Med många tekniska förändringar både hos oss själva och i omvärlden, har det varit rätt mycket att göra under den senaste tiden, så jag blir väldigt glad över att ni uppskattar det!

    Och, förstås, över att vi har en fungerande beta-version av appen!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Finns det fortfarande möjlighet att testa beta-versionen?
    / Peter

  • Nexus 6P och samma problem som TS. Började i veckan.

  • Hej,
    Kan jag också testa beta-versionen?
    Mvh Anita

  • Nu fungerar det efter uppdateringen av appen idag.

  • Fungerar fortfarande inte för mig.

  • Hej!
    Jag har samma problem som flera så väl beskrivet - jag har en Galaxy Tablet A. Eftersom betaversionen verkar lösa problemet skulle jag också vilja få tillgång till den.

  • Har samma problem.
    ÖNSKAR Beta ver.

  • Exakt samma problem. Uppdaterade igår min helt nya Samsung Galaxy Tab A till Android 6.0.1 och efter det kan SR Play-appen (som fungerade u.a. innan dess) inte ansluta till någon SR-kanal utan stoppar på det sätt som andra användare uppgivit här ovan. Av konversationen här ovan att döma verkar problemet ligga i själva appen. Om det inte finns möjlighet att bli betatestare så inväntar jag med spänning nästa version. Det går ju bra att lyssna via en webbläsare istället, problemet är bara att det såvitt jag förstår inte går att chromecasta på ett bra sätt utan en fungerande app. Nackasändaren fungerar ju också, för de kanaler som sänds OTA.

  • Har samma problem och önskar att få tillgång till Beta versionen.

  • Hej !
    Har samma problem med SR play önskar få tillgång till Beta versionen.
    Mvh
    Ann-Christin

  • Även vi har nu samma problem på en Samsung Galaxy Tab A och provar gärna beta-versionen

  • Jag tycker det är dags att de som skickat ut uppdateringen av operativsystemet till våra Samsungenheter (Google?) tar sitt ansvar och rättar till felet. Den aktuella uppdateringen har inte bara ställt till det för SR-Play appen. På min enhet har flera andra appar påverkats, en del är helt obrukbara och andra har fått märkbara deffekter.

    Stort tack Annika för att du kämpat så vi åtminstone kan använda er app!

  • Jag har oxå problem med tab a
    och önskar prova beta versionen

  • Ja, det är i varje fall hårdvarutillverkaren, i detta fall Samsung, som svarar för implementeringen av aktuell Android-version (i detta fall Android 6.0.1 "Marshmallow") så ev. klagomål på uppdateringen bör riktas dit.

  • Gunnar Kristoffersson:
    Ditt inlägg har jag flyttat till en annan tråd, och jag kommer att svara i den, men först behöver jag hjälpa de andra i denna tråd!

    Här hittar du ditt inlägg:
    Kan jag lösa Melodikrysset på en Galaxy Tab A?

    Annika Webbmaster
  • Hej John, och förlåt sent svar!

    Troligen var det ett annat fel du drabbades av, i och med att det löste sig!

    Än så länge har vi endast sett detta på Galaxy Tab A, men jag befarar att fler enheter kan komma att drabbas i samband med uppgradering av Android-version.

    Annika Webbmaster
  • Peter, Anita, Anders, Gunnar (inte Kristoffersson), Hans, Björn, Dennis, Ann-Christin, Jan & Gull och Helen (många är ni tyvärr ...):

    Först, förlåt sent svar!

    Ni får strax mejl till de adresser ni har uppgivit här, så att ni kan ladda hem beta-versionen.

    Om det är någon av er som har detta problem men på en annan enhet än just Galaxy Tab A, så hör av er! I så fall vill jag veta mer. Jag vill även se om det kan finnas något strömsparläge eller liknande som spökar - liknande fel på lyssningen kan nämligen ha olika grund och rätt vad det är kan det vara något som är enkelt att åtgärda!

    Tobbe Å, kan du ge exempel på andra appar som har fått problem? Jag är extra intresserad av appar som "stoppats". Det säger nog inte mig så mycket, men app-utvecklarna kanske kan se om dessa appar har några gemensamma nämnare, som förklarar bättre vad det är i appen som skapar problem i den nya versionen av Android!

    Annika Webbmaster
  • Björn:
    Beta-appen går tyvärr inte att Chrome-casta med, men det kan du antingen göra via webbläsaren (Samsungs inbyggda är en Chrome-klon där Chromecast borde fungera, annars finns Chrome att ladda hem som app), eller via appen Lyssna.

    Pushnotiser fungerar inte heller i beta-versionen.

    Annika Webbmaster
  • Har följt denna tråd och är glad att jag inte var orsaken till min hjälp till en dam med Samsung Galaxy Tab A. Hon behöver SÅ behöver ladda ner program inför resa. Kan vi prova betaversionen med, tack.

  • Tack för all vänlig hjälp, Annika, men att chromecasta från Chrome för Android är ointressant för mig, då kan jag lika gärna chromecasta från min dator. Appen Lyssna saknar såvitt jag förstår stöd för chromecast. Som tur är finns det andra appar, t.ex. Tunein, där man åtminstone kan chromecasta SRs live-strömmar. Jag får avvakta att den nya versionen av SR-appen släpps i skarpt läge.

  • Ser i kommentarerna runt appen Lyssna (i Play-butiken) att fler än jag efterfrågar chromecast stöd i appen. Enligt ett svar från utvecklarna ska det finnas chromecast stöd men jag är inte människa att hitta det. Kan någon här hjälpa mig? Tackar på förhand.

  • Hej.
    Har Samsung Galaxy S6 där sr play appen numera stänger ner efter någon minut. Wifi såväl som LTE.

    På min Samsung Galaxy Tab A ger den samma svar som någon annan beskrev i tråden.
    Jätteirriterande .

  • Hallå Annika!
    Sorry för sent svar...saknat uppkoppling.
    Andra appar som fått fnatt är t.ex.
    Dansbandskanalen.se
    SBF-Play
    SVT Nyheter
    ....och säkert flera andra.

  • Vill gärna prova beta appen på min tab A

  • Jag önskar också prova betaversionen på min tab A och förmodligen även min galaxen S6 som jag inte ens packat upp än.. Tack!

  • Har nu varit utan SR Play på min Tab A i 2 mån. Gjorde idag ett nytt försök att ominstallera appen med samma resultat. (meddelande om att den stoppats).
    Lite tråkigt att det inte går att fixa så att det fungerar igen utan betaversioner och sådant.
    Jag har svarat ja på att SR får ringa till plattan vilket givetvis inte går.

    Svante

  • Går det inte att få tillgång till den gamla versionen som fungerade även på Samsung Galaxy tab A?

  • Trots ominstallation av SR play på min Galaxen Tablet AB SM-T550, får samma problem som Svante ovan. Hoppas att vi hittar en lösning på för att få igång appen.

  • Hej alla, och förlåt sent svar!

    Anita:
    Extra stor ursäkt till dig, eftersom det sena svaret kan ha gjort att du inte lyckades hjälpa en dam i nöd! Jag hoppas att du lyckades hjälpa henne på något annat vis, men inser att det inte är så lätt att hitta alternativa sätt att göra saker på, när man har vant sig vid att göra på ett visst sätt.

    Även om det troligen är för sent, så berättar jag lite om detta. Det kan ju hjälpa någon annan ...

    Det går nämligen att ladda hem poddade avsnitt även via sverigesradio.se på Android (däremot inte på Ipad). Det finns även många andra appar för Android som man kan använda för att ladda hem poddfiler.

    Jag skickar en länk med möjlighet att ladda hem betaversionen till din e-postadress, så att du (eller damen) har möjlighet att testa, om det fortfarande är aktuellt.

    Hälsa damen i fråga att vi är glada att hon vill ha oss som resesällskap, och ledsna över att det kanske inte blev så denna gång!

    Björn:
    Troligen hittar du Chromecast-funktionen först när du har startat ett ljud.

    Jag har postat en fråga om detta på Lyssna på Sveriges Radios Facebook-sida

    , och när jag får svar där, återkommer jag!

    Par:
    Du skriver om två olika problem, och jag delar därför upp svaret. Det som gäller Tab A hör hemma här. Som du har läst, är ni många som har samma problem, och den bästa hjälp vi idag kan ge, är att erbjuda en betaversion av appen, där det går att lyssna utan problem. Vi skickar en länk med e-post!

    Den andra delen av din felanmälan har jag kopierat över till en annan tråd som du har skrivit till. Jag har även gett den tråden en ny rubrik, så att det är tydligt att det handlar om problem med Samsung Galaxy S6:
    Sr play app stänger ned: Samsung Galaxy S6

    Jag har stort hopp om att problemet med S6 ska gå att lösa - men det tar vi i den andra tråden!

    Tobbe:
    Tack!

    Har alla dessa fått problem med att de "stoppas", eller är det andra problem?

    Ove, Johanna, Svante och Anette:
    Ni får mejl, så snart jag postat iväg detta. Tack för att ni vill testa beta-versionen!

    Svante och Tobbe:
    Det där med att ge rättigheter för telefonsamtal hänger ihop med att Play-appen behöver veta när ett samtal pågår, för att kunna pausera. Och på surfplattor är det förstås helt onödigt.

    Jag svarade Torbjörn om detta tidigare i tråden, men missade då att berätta att vi webbmastrar hade pratat med utvecklarna om att vi ska försöka se om vi på något vis kan se till att den frågan inte dyker upp på plattor. Den förändringen är dock inte lika högt prioriterad som att snabbt säkerställa att beta-versionen är stabil och inte medför andra buggar

    Tack för att du påminde om detta, Svante!

    Alla:
    Förhoppningsvis kommer den teknik som ni hjälper oss att testa i beta-appen att komma ut även "skarpt" i september.

    Annika Webbmaster
  • SBF-Play funkar inte alls.
    Hos de andra "rycker" halva bilden....som spasmer.
    Jag undrar....om jag stampar på plattan och utnyttjar försäkringen för att få ut en ny, kommer samma problem att finnas i den nya enheten om oper.systemet är detsamma?

  • Huga. Testa inte, Tobbe!

    Nu ska alla som behövde länk till betan ha fått mejl!

    Jag missade att svara på ett par saker ...

    Johanna skrev:
    och förmodligen även min galaxen S6 som jag inte ens packat upp än

    Just detta problem är (mig veterligen) exklusivt för just Tab A. Sedan kan förstås andra enheter få andra problem. Par i denna tråd har skrivit om en S6 som stänger ned direkt. Det felet är troligen relaterat till lokala inställningar.

    Får du just det problemet, så läs vad jag har svarat Par här:
    Sr play app stänger ned: Samsung Galaxy S6

    Och skulle du dyka på andra knasigheter, så rapportera in dem! Det kan vara svårt att tro när man drabbas som ni har gjort, men för de flesta besökare fungerar appen väldigt bra.

    Av de tio senaste betygen i Google Play finns det två ettor och en tvåa. Den ena ettan gäller Tab A (På Samsung-plattan går det inte ens att öppna appen. Den bara stänger ned sig. Ser fler som har samma problem, men det verkar inte hända någon förbättring.)

    De två andra låga betygen gäller Galaxy Mini, som tyvärr är drabbad av en annan bugg, även den uppkommen i samband med uppgradering av operativsystemet och därmed troligen mer Samsungs ansvar än vårt, även om vi försöker åtgärda dem med en ny version.

    Det finns även en trea:
    Saknar stöd för Google cast Blir 4 eller 5 stjärnor den dagen det sker. Detta stöd finns redan idag, men vi måste uppenbarligen visa det bättre.

    I övrigt är det tre fyror och tre femmor.

    Det hjälper förstås inte er som har drabbats av en väldigt svår bugg. Anledningen till att jag berättar detta, är för att ni inte ska tro att buggar är något ni ska räkna med eller att de är speciellt vanliga.

    Jag hoppas alltså att du inte har fått några som helst problem med S6:an! Om du har det, vill vi veta det.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En version av appen med teknik som fungerar även på Galaxy Tab A är ute skarpt sedan ett tag tillbaka, så uppgradera appen till den senaste versionen (3.11) om ni inte har gjort detta redan!

    Avinstallera gärna beta-versionen, om ni har kvar denna!

    Annika Webbmaster
  • That really helps or even i would  like to update the Galaxy S6 to Android Pie  using third-party custom firmware. That should help you get more out of this phone and fix most of the bugs.