Tunein Sveriges Radio funkar ej - Bose 500 Music App

Hej

Har nyss köpt en Bose Home Speaker 500. När jag ska köra Sveriges Radios kanaler från Tunein i Bose Music-appen får jag efter en stund meddelandet:
"Hoppsan
Detta kan inte spelas just nu. Försök igen om en stund. [C7 - SC3103]"
Alla andra kanaler jag provat i Tunein funkar fint. Det fungerar även om jag kör SRs program från Tunein-apppen på mobilen (Android) eller från PC på samma IP/nätverk.

Vet inte om felet ligger i era streamar eller hos Bose Music-appen. Har skapat en tråd hos Bose också utan något klart svar.
https://community.bose.com/t5/Smart-Home/Tunein-Radio-stations-Error-C7-SC3103/m-p/272647/highlight/false#M12038

Har ni hört eller sett om detta felet innan? Och var felet ligger?

Kommentarer

  • Jag har inte hört talas om felet tidigare, men det påminner om det fel denna lyssnare beskriver med helt andra kanaler:
    Error C7-SC3103 Tunein Home Speaker 500

    Har Google Assistent aktiverat på högtalaren? Testa i så fall om vår app för Google Assistent fungerar bättre än Tunein:
    Första smarta högtalaren på svenska
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar!

    Vet ni om SRs kanaler funkar för andra med Bose 500 Home Speaker generellt? Försöker förstå om felet ligger någonstans lokalt här eller om det är för alla.

    Google Assistent är aktiverat och fungerar. Dock stöds tydligen inte Sveriges Radio. När jag säger "Prata med Sveriges Radio" får jag svaret "Sveriges Radio stöds tyvärr inte på den här enheten."
    Beror det på Bose-enheten eller på ert program? Om på er sida hade det varit fint om det kom ett stöd.. :-)
  • Ah, det är som med flera andra enheter, där endast ett fåtal tjänster fungerar med Google Assistant.

    Synd, det hade varit ett bra sätt!

    Vet ni om SRs kanaler funkar för andra med Bose 500 Home Speaker generellt?

    Tyvärr, det vet jag inget om. Å andra sidan brukar det betyda att det fungerar, eftersom folk hör av sig annars.

    En lyssnare med BOSE Soundlink 20 (jag vet att de fungerar olika) fick tips om att koppla upp vår app med Airplay. Det gällde utbud som saknades i Tunein, men kanske kan vara ett alternativ även för dig?

    Jag förstod det som att P2 i Tunein fungerade:
    Använda BOSE Soundlink 20 utan Bluetooth

    Tunein fungerar lite olika på olika plattformar, men på de flesta kan du själv lägga in en länk själv där och se om det hjälper! Här kan du läsa hur du gör med Tunein-appen på Android (och jag tror att det ser likadant ut på Ios):
    What is a Custom Url and where can I add it?

    Vilka kanaler har du försökt med? Det kanske är någon enstaka som inte fungerar som den ska?

    Här finner du olika versioner av direktlänkar till våra kanaler
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Tack för mer info!

    Tyvärr stödjer inte Bose Music-appen Custom URLer i Tunein (än). Hade varit fint om stöd för det kommer i ngn framtida version.

    Jag provade ett antal fler kanaler nu och det visar sig att P4 Plus och Ekots extrasändning faktiskt fungerar. Tyvärr inte de "vanliga" P1, P2, P3 o P4 dock... Vet inte om det kan finnas ngn teknisk förklaring på er sida varför just de fungerar.

    Kör på Android, så har inte Airplay utan att försöka trixa till det o få det funka på Android...

    Får nog sätta hoppet till att det kommer en bättre version av Bose Music-appen och/el fixar till själva Bose-enheten som löser detta på ena eller andra sättet framåt.
  • Tack, det är ett mönster jag känner igen.

    Vi har, väldigt sällan dock, dykt på problem där just de två kanalerna fungerar bättre än övriga. Det beror på att de har lagts in på ett lite annat sätt än resten av kanalerna. Senast jag undersökte detta var våren 2018, när en äldre modell av Pioneer fick problem med alla kanaler utom Ekot sänder direkt och P4 Plus.
    SR-kanaler: "unsupported stream" i Pioneer med TuneIn

    Eftersom felet upphörde i och med en uppdatering från Pioneers sida, gick vi nog aldrig vidare med den förändring som jag hade konstaterat skulle ha hjälpt dem, något jag inte har reflekterat över eftersom det sedan dess inte vållat någon lyssnare problem - förrän nu, med Bose 500 ... (Fel vi inte har förstått kan förstås ha denna förklaring!)

    Skillnaden mellan kanalerna är för övrigt att de som ger problem ligger i en spellista (M3U), medan P4 Plus och Ekot-kanalen saknar denna lista.

    Se om det finns någon uppdatering att göra på din sida. Om inte, får vi ta kontakt med Tunein och se om vi kan ändra våra länkar den vägen. (Det är yxigt , och om jag slipper, är nog både Tunein och vi nöjda!)

    Bra kartlagt!
    Annika Webbmaster
  • Ah, då är där ngt som förklarar.

    Har ej tillgång till min Bose nu, men återkommer så snart jag dubbelkollat att jag har senaste versionen sw installerad. Tack!
  • Jag har nu kollat och vi kör på senaste mjukvaran, v7.0.9, som släpptes 16 jan enligt denna länk https://community.bose.com/t5/Smart-Home/Smart-Speakers-Firmware-Update-16-January-2020/m-p/270627#M11863.

    Om det är något mer jag kan prova eller felsöka så säg till! Men hade varit väldigt fint om detta gick att lösa, även om det är yxigt..
  • Har ett intressant tillägg här. Har nu provat koppla upp och köra min Bose 500 Home Speaker på ett annat nätverk, med annan router. Och då fungerade kanalerna som de skall! Sen när tillbaks på mitt hemmanätverk så fungerar de inte igen...

    Misstänker då att det är något med nätverket och routern som ställer till det. När jag har tid ska jag sätta mig och jämföra routerinställningar och se om jag kan hitta någon inställning som skiljer och som ger upphov till felet. Men har ni något tips på vad för inställning det skulle kunna vara så tipsa gärna :-)
  • Bra felsökt!

    Börja med en ren omstart av routern. Om det inte hjälper, så är det troligen någon säkerhetsinställning som överreagerar.

    Vad är det för router?
    Annika Webbmaster
  • Omstart hjälper inte (har startat om router och speaker ett antal ggr pga all felsökning...).

    Routern är en Tilgin HG2501, om det ger något mer/närmre att gå på.

  • Hej igen!

    Vi har gjort en förändring (för att lösa ett annat problem, som drabbar äldre Android-mobiler) som jag eventuellt löser även detta, så jag vill veta om det fungerar bättre nu (sedan klockan 13.20 ungefär).
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr, fortfarande samma.

    Har fö inte hunnit med att gräva i mina routerinställningar än bara...återkommer när jag kunnat ta mig tiden.
  • Ok, den förändring vi genomförde hjälpte inte dem med det andra problemet, så vi har ändrat ytterligare en inställning.

    Jag har inte så stort hopp om att det påverkar ditt problem - men jag det är ändå värt att testa!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr, hjälpte inte här heller.

  • Jag hyste inte så stort hopp om det, men tack för att du testade!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster