TuneIn: casta SR-kanaler fungerar inte längre

Hejsan Sedan en tid när jag ska casta från min IPhone/TuneIn till Sony SRS x77 så fungerar inte era kanaler längre men alla andra. Har inte vad jag vet ändrat några inställningar utan det bara var så en morgon.
Har något hänt?

Tack

Kommentarer

  • Har samma problem kan inte casta tunein Sr från varken iphone6 eller iPad till någon cromcast, hände också helt plötsligt
    övriga stationer funkar( RixFm Megapol osv)
  • Hej!

    Ungefär när skedde detta?
    Annika Webbmaster
  • Är inte riktigt säker 2-3 veckorsedan.
    Det verkar som bara direktsändningarna inte fungerar, P4 plus funkar.
    Jag använder Tunein med Athom Homey som väckarklocka, försovitmig,men va fasen gör det när jag sitter i karantän
  • Gissar ca 2 veckor sedan.
  • Tack!

    Björn:
    Intressant att kanalen P4 Plus fungerar. Kolla gärna om en kanal som heter Ekot sänder direkt går att casta. Vi har haft andra fel tidigare där P4 Plus och Ekot sänder direkt inte har drabbats av samma fel som övriga kanaler.

    Rosemarie:
    Har du möjlighet att testa om även du kan casta dessa två kanaler (P4 Plus och Ekot sänder direkt)?

    Båda:
    Är det alltså endast att casta som ger problem? Kan ni spela upp kanalerna i Tunein-appen på telefonen om ni inte castar?
    Annika Webbmaster
  • Hejsan
    Jag kan casta P4 Plus. Ekot sänder direkt vet jag inte om jag hittade. Gamla sändningar från Ekot hittade jag och kunde casta.

    Ja, jag kan lyssna i telefonen men inte casta.
  • Ekot funkar, jag kan även lyssna på alla program i mobilen men när jag Casta så står det ingen media vald
  • Hejsan
    Måste bara meddela att jag fick hjälp att ta bort gamla TuneIn-appen och ladda ner en ny. Nu fungerar det igen!
  • Förlåt tjatet men idag fungerar det inte längre!
  • Hej Annika
    Lite nyfiken, har du verifierat problemet, eller är det bara jag och Rosemarie som har problemet?

  • Tack.
    Måste bara meddela att jag fick hjälp att ta bort gamla TuneIn-appen och ladda ner en ny. Nu fungerar det igen!
    Intressant att det fungerade tillfälligt när du ominstallerade appen. Men hur intressant det än är, hjälper det mig inte att förstå felet ...

    Lite nyfiken, har du verifierat problemet, eller är det bara jag och Rosemarie som har problemet?

    Det är nog garanterat inte bara ni som har problemet, däremot är det endast ni som har rapporterat in det till oss och vi har inte kunnat återskapa det (men har inte heller gjort några mer strukturerade försök).

    Kan ni byta ljudformat i Tunein? Default-strömmen de erbjuder för våra kanaler brukar vara mp3 i 192 kbps, men det finns andra ljudströmmar också. Testa exempelvis aac i 192 kbps. Hur man byter kan se lite olika ut på olika plattformar, men jag hoppas ändå att den beskrivning en lyssnare skrev vid ett annat fel, är till hjälp.

    Han klickade på P1 så att:
    P1 tar upp hela skärmen. Uppe i högra hörnet finns då tre prickar bakom vilka man kan "choose stream". Den stod på MP3. Efter att ha valt AAC fungerar allt!
    Hoppas att det kan hjälpa även här!
    Annika Webbmaster
  • Vad är det som händer när ni försöker casta? Får ni något felmeddelande? Tystnar ljudet i mobilen/paddan eller fortsätter det att höras där?
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Om det är någon av era högtalare som är AirPlay 2-kompatibla, kanske det kan vara ett alternativ?
    Apple: Ljud via AirPlay

    Samt:
    Tunein: How do I use Bluetooth or Airplay with TuneIn?

    Annika Webbmaster
  • Ledsen, fungerar inte, måste hitta annan lösning. Just nu vet jag inte hur.
    Synd.
    Även synd att ni som är experter inte kan återställa vad ni sabbat.
    Ni bara cementerar mina fördomar om mjukvaruexperterna
  • Hela förklaringen.
    Jag startar tunein, väljer kanal, kanalen spelar i iOS enheten, trycker på cast,iOS enheten tystnar, iPod-enheten visar Connecting, slutar med att det står live, när jag kollar på casting får jag meddelandet ”no media selet”
  • Jag har redan AAC.
    När jag castar tystnar telefonen. Bilden på kanalen jag valt syns heller inte och om jag trycker på castingsymbolen står det "No media selected". Vilket är fel.
    Har ingen aning om min högtalare är AirPlay2-kompatibel. Kan inte sådant här.
  • Även synd att ni som är experter inte kan återställa vad ni sabbat.
    Om vi har sabbat något, ska vi förstås försöka återställa det. Undantaget är om det är en förändring som är negativ för ett fåtal, men som hjälper många andra.

    Men vi kan inte rätta ett dyft utan att veta vad som orsakat problemet. Någon förändring hos oss, Tunein, Chromecast eller Apple verkar troligt, i och med att problemet uppstått med delar av vårt innehåll via Tuneins databas med Chromecast från Ios-enheter. Våra egna ljudströmmar kan jag inte hitta någon förändring i.

    Jag har redan AAC.
    Se om ett byte till MP3 hjälper i så fall!
    Annika Webbmaster
  • Har ingen aning om min högtalare är AirPlay2-kompatibel. Kan inte sådant här.
    På sidan jag länkade till, Ljud via AirPlay, står det ett avsnitt om att
    Spela upp ljud från din iPhone, iPad och iPod touch via AirPlay

    Där beskrivs hur du gör:
    Du kan även skicka ljud via AirPlay från en app som du använder på din iOS-enhet. Öppna bara appen och tryck på Airplay. Tryck sedan på en eller flera högtalare.
    När du är inne i Tunein så väljer du alltså Airplay-symbolen istället för Chromecast:
    .

    Välj sedan Sony SRS x77.

    Gick det att följa?
    Annika Webbmaster
  • Har AirPlay och gjorde som du skrev. Fick ljud men skillnaden från när jag castar är att högtalaren tystnar om jag stänger ner appen. Förut kunde jag gå hemifrån och komma tillbaka och programmet hördes fortfarande, vilket var meningen. (Vet inte om det jag skriver låter vettigt). Det går att casta från Android men inte från min iPhone helt plötsligt.
    Provade att ladda ner SR-appen och casta ifrån den men den hittar inte mitt nätverk. Får nog ge upp, tror jag. Konstigt iallafall.
  • Funderar på om du tänker rätt när du menar att vi ska byta teknik och därmed byta hårdvara d.v.s högtalare för att Sveriges radio inte kan lösa problemet med att Casta från tunein en app som många använder. Kan väl även påpeka att det går inte att Casta när man använder SR.s url.
  • Funderar på om du tänker rätt när du menar att vi ska byta teknik och därmed byta hårdvara d.v.s högtalare för att Sveriges radio inte kan lösa problemet med att Casta från tunein en app som många använder.
    Det hade ju varit helt åt skogen, men inte har jag bett er byta högtalare? Jag skrev:
    Om det är någon av era högtalare som är AirPlay 2-kompatibla, kanske det kan vara ett alternativ?
    Om din högtalare saknar sådant stöd, är det förstås inte ett alternativ. Har du testat det, eller utgick du från att mitt råd gick ut på att du skulle skaffa en ny anläggning?

    Det är inte ett alternativ för Rosemare, trots stöd för Airplay, av de skäl hon beskriver.

    Rosmarie - bra att du sett att det fungerar via Android!

    Annika Webbmaster
  • Ja jag har AirPlay på två av mina högtalare men eftersom jag har ett ” smarthem” så ä r jag beroende av att tunein funkar, så därför är jag angelägen att sveriges radio fungerar att Casta, allt styrs av Homey. Nyheter, musik,lokala nyheter o.s.v spelades vid vissa tider och i vissa högtalare innan allt gick åt pipan. Snälla få det att fungera😥
  • Tack, då förstår jag behovet bättre!

    eftersom jag har ett ” smarthem” så ä r jag beroende av att tunein funkar

    Hur centralt är det att det är just Tunein-appen du använder? Det finns väldigt många appar som kan spela våra kanaler (Sveriges Radio Play, Replay, MyTuner, Airable ...), men det kanske finns någon integration i ditt system som kräver att det är just Tunein?

    Båda:
    Vill ni ha tips på andra appar där vårt innehåll går att spela upp? Om det krävs att det är Tunein, undrar jag ifall ni har testat att byta ljudformat i Tunein, som jag tipsade om den 12 maj. (Att Rosemarie kollat att det var AAC, vet jag - men har du kollat om MP3 fungerar bättre?)

    Här skriver Tunein hur ni byter:
    How do I change the type of stream or stream quality for a station?

    Om alla ljudströmmar som finns att välja på hos Tunein ger samma fel, så vill jag hjälpa er att lägga in våra ljudströmmar manuellt. Ge i så fall exempel på en kanal ni vill få att fungera, så blir min beskrivning över hur ni lägger in en egen länk i Tunein för Ios enklare för er att följa!
    Annika Webbmaster
  • Jag provade att byta till MP3 men det var ingen skillnad. Vet inte om jag skrev det men jag laddade ner er app men det fungerade inte bättre. Jag ger upp nu och ser om jag byter högtalare och provar något helt nytt. Tack så länge
  • Ja jag har en Sthlm Homey som styr alla lampor larm o.s.v. den har en funktion med tunein.
    Jag vill helst lyssna på P4 Jönköping
  • Gillar inte stavningen. Athom Homey menade jag
  • Men det är inte en Homey-app, utan vanliga Tunein-appen för Ios?
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem med min homey.
    Funkar att casta andra radiokanaler via homey såsom Megapol men lyckas inte med P3 och P4 Malmöhus.
  • Björn:
    Gå in under Favoriter i Tunein-appen och välj "lägg till extern ljudström".

    Testa sedan om denna länk (P4 Jönköping, 192 kbps MP3) fungerar:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/203-hi.mp3

    Om det inte fungerar, så testa samma länk men byt http mot https.

    Anders:
    Motsvarande länk för P3 ser ut på samma vis, men 203 ska bytas mot 164, alltså
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/164-hi.mp3

    För P4 Malmöhus är länken:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/207-hi.mp3

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Den länken fungerade!
    Tack så mycket för hjälpen!
  • Länken fungerar på Homey om jag tar bort bindestrecket mellan punkt och se.
    Detta gällde även på tunein men där dök aldrig cast- symbolen upp, det gör den inte om jag använder din direktlänk.
    Borde läst data 😩
  • Anders:
    Härligt!

    Björn:
    Länken fungerar på Homey om jag tar bort bindestrecket mellan punkt och se.
    Det finns inget bindestreck där, utan det är något som uppstått för att din mobilskärm är för smal för att visa hela länken. (Om du vrider på skärmen till landskapsläge borde länken få plats, och då ser du hur den egentligen ser ut.)

    Fungerar det som det ska nu?
    Annika Webbmaster
  • Ja, kom underfund med det när jag kollade i iPad, skämmigt 😩
    Men lite nyfiken varför det inte kommer upp någon castsymbol när jag går direkt på din länk.
  •  lite nyfiken varför det inte kommer upp någon castsymbol när jag går direkt på din länk
    Det beror kanske på vilket program som en mp3-länk spelas upp i hos dig, och om casting stöds i det programmet.
    Annika Webbmaster
  • Rosemarie:
    Jag vet att du gav upp, men i och med att både Anders och Björn kunde lösa detta genom att gå in under Favoriter i Tunein-appen och välja "lägg till extern ljudström" och där kopiera in den länk jag gett dem, kanske vi kan andas djupt och göra ett försök med den metoden även för dig?

    Berätta vilken eller vilka kanaler det är du vill kunna casta från Tunein, så hjälper jag dig med hur du ska skriva in det!
    Annika Webbmaster
  • Hejsan
    Tack för det! Lyssnar mest på P4 Stockholm.

    Rosemarie
  • Bra att du vågar göra ytterligare ett försök!

    Du går till Favoriter i Tunein-appen och väljer lägg till extern ljudström.

    Den länk du ska lägga in är:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/701-hi.mp3

    Hör av dig om du stöter på något problem!
    Annika Webbmaster
  • Tror att det är jag som inte använder mig av rätt ord p.g.a. okunskap. Det som inte fungerar är att få det från min Iphone till högtalaren via mitt wifi. Det var det som helt plötsligt en morgon inte fungerade. Via airplay (?) fungerar det men då inbillar jag mig att det tär på mobilens batteri och det tar slut fort nog ändå. Lyssnar hela dagarna eftersom jag jobbar hemifrån.

    Tack ändå
  • Jag tror att du har beskrivit allt bra, och du kan ju få P4 Plus att fungera som avsett, så jag tror att det kan gå även med den här ljudströmmen!

    Lägg alltså in länken jag tipsade om som en extern ljudström i Tunein.När den börjar spelas upp, trycker du på hjärtat uppe till höger, så att du kan spara den. Döp den gärna till ett namn, t ex Egen P4, som gör att du vet att detta inte är "vanliga P4 Stockholm".

    Den här "egna kanalen" ska du sedan kunna casta på samma vis som du kan casta P4 Plus.

    Fråga på om det är oklart. Du är så nära att klara detta nu!
    Annika Webbmaster
  • P4 Plus fungerar via wifi men inte "Min P4" som jag sparade som favorit. Jag får ingen valmöjlighet mellan wifi eller airplay. Endast airplay-symbolen syns och det har jag inget problem med. Knasigt!
  • Ok, se om den här länken (med https istället för med http i början) går bättre:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/701-hi.mp3
    Annika Webbmaster
  • Känner mig så tjatig. Det går inte att spara någon ny länk eller döpa om det till personligt namn. Den första länken gick att spara men går inte att ändra. Försöker och försöker. En undran: ska det vara .mp3?
  • Hej och förlåt att jag missade att svara.
    En undran: ska det vara .mp3?
    Med den typ av länk jag gav, är det tänkt att det ska sluta på .mp3.

    Jag vet att jag tidigare, den 12 maj, tipsade om att testa en AAC-länk bland de strömmar som redan ligger hos Tunein, men det var för att jag misstänkte att de länkarna i Tuneins databas kunde ha en skillnad som gjorde att AAC-länken fungerade bättre än den befintliga MP3-länken.

    Jag kommer att gå på semester nästa vecka och tycker att det är trist att vi inte kom längre, men tycker att du ändå kan vara stolt över att du fick Airplay att fungera! Du beskrev att detta inte fungerar lika bra:
    ...skillnaden från när jag castar är att högtalaren tystnar om jag stänger ner appen. Förut kunde jag gå hemifrån och komma tillbaka och programmet hördes fortfarande
    För dig som vill att ljud ska vara igång även när du inte är hemma, kanske en vanlig FM-radio vore en bra idé?

    Även ur ett beredskapsperspektiv är en FM-radio något jag rekommenderar. Om internet går ned helt eller vid ett längre strömavbrott, så är det viktigt att ha en FM-radio som går på batterier (eller dynamo/solsken). Den kan rädda ditt liv!

    Trevlig sommar
    Annika Webbmaster