Tunein - ljud stängs ned efter 10-20 minuter

Inlägget skrevs ursprungligen i en denna tråd.

Flera olika streams t.ex p1 p3 men även bbc radio 1 och 6 lägger av efter 10-20 minuter med Tunein, har varit så någon vecka nu, funkar perfekt med tunein appen i Android 10 mobil, hittade denna tråd när jag skulle gå till roten med mitt problem

Kommentarer

  • Hej Hanjo!

    Bra att du försöker få ordning på detta, för att behöva "putta på" radion så där, är ju verkligen inte så lätt som det borde vara att lyssna på radio!

    Jag förstår att du skrev i tråden SR Alexa-skill borta? för att du kände igen dig i det Ralph beskrev:
    något är konstigt med den. Efter 20-30 min lägger den av. Man starta om den.
    Sedan förtydligade han:
    jag lyssnar på P1 och efter ca 20 min så upphör Alexa att sända. Det blir tyst.
    Jag ber igen Alexa att starta Sveriges Radio med kanal P1, då går det vidare. Sen lägger Alexa av efter kanske 30 min igen.
    I och med att ditt problem är något annat än vad tråden i övrigt handlar om, vill jag felsöka dina avbrott separat. (Ralphs avbrott gäller för övrigt inte Tunein utan "Schwedens Radio", en tyskspråkig tjänst för Alexa, så jag vet ännu inte om era fel har något annat gemensamt än att det blir avbrott ...)

    Jag tror att felet antingen finns hos Tunein eller (troligen) eller beror på någon inställning i själva manicken. Eftersom jag själv inte gillar att slussas runt och få höra att "felet ligger hos någon annan", vill jag självfallet ändå hjälpa dig så gott jag kan. Även om felet av allt att döma verkligen ligger hos "någon annan" denna gång, ligger det ju i Sveriges Radios intresse att du ska kunna lyssna på oss, och jag är van att felsöka ljudproblem. Om inte annat kan jag nog
    hjälpa dig att ta reda på vem som kan hjälpa dig vidare!

    Svara på det du kan:
    1. Vad är det för apparat du får problemet på?
    2. Om du startat om ljudet efter ett avbrott - blir det då ett nytt avbrott efter 10-20 minuter, eller tuffar det på?
    3. Finns det någon annan ljudtjänst på denna apparat som inte får samma avbrott? Vilken eller vilka?
    4. Har du kontaktat Tuneins support? Eller tillverkaren?
    Annika Webbmaster
  • Annika,
    Svar
    1, 3 olika alexa echo gen2
    2, blev nya avbrott
    3, kör Spotify också inga problem alls
    4, nej

    5, men tror jag löst det, hade enablat "tunein live" skillen också, tog bort den och nu har det spelat bbc r6 i 15 timmar i sträck och innan dess p1 i 10+ timmar

    Sry blev lite tokig på problemet förra veckan, har precis bytt bredband här också, grym support hos er
  • Kan också bidrag från Storbritannien
    1. Vad är det för apparat du får problemet på? Sonos One
    2. Om du startat om ljudet efter ett avbrott - blir det då ett nytt avbrott efter 10-20 minuter, eller tuffar det på? Brukar fungera ett tag. Svårt att säga.
    3. Finns det någon annan ljudtjänst på denna apparat som inte får samma avbrott? Vilken eller vilka? Bara SR (lyssnar på P4) som har problemet, alla andra, helt ok.
    4. Har du kontaktat Tuneins support? Eller tillverkaren? Nej.
    Så var det för ett par veckor sen.
    Det verka har blivit mycket bättre sen vi bytte till Alexa från OK Google röst tjänster.
    Numera verka problemet har löst sig.
    Vi har Sonos i 6 rum som vi lyssnar på P4 mycket, och lite BBC program. Vi har 2 Echo dot som vi bara spelar BBC pod cast på.

    Hoppas det hjälper

  • Tack båda!

    Det går inte riktigt att sätta fingret på var felet har legat och vilka förändringar som gjort att det har löst sig hos er båda, men jag hoppas ändå att andra lyssnare med liknande problem kan läsa igenom vilka förändringar ni gjorde och få fler idéer om vad de kan testa!

    Att se att liknande problem - troligen med olika bakomliggande orsak - har försvunnit för er, kan bli en inspiration till att felsöka vidare även om just de manövrar ni gjorde inte är vad som hjälper dem.

    Hanjo:
    grym support hos er
    Tack! Hoppas att du slipper problem med våra tjänster, men får du något sådant, vet du nu vart du kan vända dig ...

    Steve:
    Jag hade missat detta från den andra tråden:
    Här i England har vi att det fungera, men lägger av på random interval.
    Måste fråga igen för att få P4 tillbaks.
    Bra att du löste det ändå!
    Annika Webbmaster
  • Jag är I UK med och förut kunde jag kunna lyssna på radiohur länge som helst men nu stänger det ner efter ca 3-4minuter.Jag är så ledsen då jag har haft sån hjälp att somna med radion på,på  mobilen.
  • Det låter jobbigt MonaLisa!
    Senaste veckorna har SR P4 funderat hyfsat bra för oss.
    Det spelas i timmar utan problem och ibland hela natten utan att lägga av.

    Vi har ställt in det så att vi fråga
    Alexa; play Swedish radio
    Och sen; P4 (då P4 Östergötland är inställt i appen som vår favorit kanal).

    Vi har väldigt stabil internet och Sonos högtalare i mesh nätverk (den första är kopplade direkt till routern med lan kabel. Sonos sen skapa sin egen wifi mesh nätverk, så alla högtalare belasta inte routerns wifi.
    Innan, så hade vi problem med att routern hade för många enheter inkopplade. Och det störde signalen tror vi.

  • MonaLisa:
    Vad använder du för dator, mobil eller annan pryl för att spela upp ljudet?

    Steve:
    Så bra att det flyter på!
    Annika Webbmaster
  • Samsung Galaxy S9+
  • Tack, då tror jag att jag vet vad som är fel! Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändringen och omstart) så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för det men det ser inte ut så som du beskriver, på min telefon.

    Mvh
    MonaLisa
  • Ok. Se om du kan göra så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Gick det att följa? Om inte, eller om felet fortsätter även efter förändringen, så hör av dig!
    Annika Webbmaster