TuneIn i Tesla

Hej,

Jag brukar lyssna på p3 via TuneIn i bilen och senaste veckorna har det varit små hopp i strömmen som om man hoppat framåt eller bakåt ca 100 ms. Det blir alltså inte tyst som att den buffrar eller har ett litet avbrott utan ett väldigt litet skutt i tiden som att uppspelningshastigheten är fel och man måste kompensera lite.
Jag har inte hört samma fenomen på andra kanaler via TuneIn så jag undrar om något med strömmen för p3 förändrats dom senaste månaderna eller om det mer troligt har med bilen att göra. Har uppdaterat FW i bilen flera gånger men problemet består.

Kommentarer

  • Hej
    Har du lyssnat på någon annan SR-kanal och får samma problem där?
    Och börjar det omedelbart eller dröjer det lite?

    Jag lyssnar på samma strömmar via Sonos, men det är främst P1 & P2, men jag ska ta och lyssna på P3 i helgen och se om jag får samma sak där.

    mvh
  • Hej,
    Ja det är samma på P2 och P4 så det är nog generellt för SRs kanaler men inte på t.ex. Rix FM, NRJ, Mix Megapol, Bandit osv.
    Det börjar direkt men är ju bara var 20-30:e sekund och är det när någon pratar eller lugn musik är det svårt att höra, lättast är det med musik i snabb takt där man kan höra ett "snesteg" i takten lite då och då.
    Mvh Simon
  • Hej
    Jag lyssnade via TuneIn i helgen och hade inga problem med hopp - tyvärr.
    Är TuneIn det enda sättet att lyssna på webbradio?

    mvh
  • Hej Simon!

    Kvarstår felet på exakt samma vis, eller har det förändrats på något vis?

    En annan lyssnare, Greger, rapporterar in liknande problem som även i hans fall tycks ha uppkommit i höstas. Hans "hack" verkar vara tydligare än vad dina var i vintras, men känns ändå som om de kan vara ett uttryck för samma grundproblem. Tydligen ska det drabba många med just Teslas Tunein-tjänst.

    Om felet kvarstår hos dig, vore det intressant att se om problemet går att återskapa på kanalerna Ekot sänder direkt och P4 Plus, eftersom jag känner till andra problem där just dessa kanaler inte drabbats på samma vis som vårt övriga utbud.

    Tack på förhand för hjälp att förstå problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Ja det är kvar som innan och det är nog precis samma som Greger har bara att vi beskriver det lite olika.
    Jag ska se om jag hittar kanalerna du nämner och testa.
  • Bra!

    Om det visar sig att du kan lyssna utan problem på P4 Plus och Ekot sänder direkt, så har jag en potentiell lösning, nämligen att lägga till P3 som favorit med en URL som ser lite annorlunda ut än den URL Tunein använder som default-ström i sin databas.

    Att lägga in en egen ljudlänk går troligen inte att göra direkt i Tesla-anläggningen. Däremot går det att lägga till en "custom URL" som favorit i Tuneins app i mobilen, om du har ett konto hos Tunein. Från detta konto ska det gå att nå favoritkanaler även i Teslan. Detta är lite buggigt, men i den här tråden, Tesla login for TuneIn radio, beskrivs en work around för att nå favoriter. (Kort: Favoritmarkera tillfälligt en podcast via Teslas gränssnitt, så dyker även dina tidigare favoriter upp.)

    Hur du lägger till en egen variant av P3 i Tunein kan vi återkomma till ifall du märker att P4 Plus fungerar bättre än "Tuneins vanliga P3". För att inte tappa tempo så kan du annars själv läsa mitt svar till John den 29 maj (det som börjar "Jag hoppas att det fungerar ...") där jag beskriver hur man lägger in "en annan P3-ström" som favorit i Tunein.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Jag har lyssnat en del på P4 Plus och först trodde jag att den funkade som den skulle men har sedan dess hört hoppen flertalet gånger men det känns som de är lite mer subtila än dom som jag brukar höra på P3.
    Men det hörs ju olika mycket på olika typer av musik och det är väldigt svårt att höra när någon pratar.
    Men jag ska testa lite andra stationer också och höra om jag kan höra det på någon annan kanal utanför SR.

  • Hej igen Simon!

    Jag har nyss svarat Greger, den andra lyssnaren med Tesla-bekymmer, och ger dig del av samma svar (men byter hans P4 Jämtland mot P3 och lite andra småsaker):

    Att våra kanaler fungerar lite sämre än de flesta andra, skulle kunna bero på att Tunein ger er den högsta kvaliteten, 192 kbps (men om det är aac eller mp3 vet jag inte), som default-ström, och att anläggningen inte hinner ladda/spela upp riktigt i den takt den behöver.

    Du kan lägga in en egen länk till en ljudström, en "custom URL" på det vis som beskrivs här:
    How do I add an Internet Radio Station via a Custom URL to the HEOS App?

    Testa denna variant, som ger dig P3:s ljudström men med den lägre kvaliteten 128 kbps i mp3:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/164.mp3

    Gör så här
    Gå in under Favoriter i mobilens Tunein-app och välj "lägg till extern ljudström". Skriv in länken. När den börjar spelas upp, trycker du på hjärtat uppe till höger, så att du kan spara den. Döp den gärna till ett logiskt namn, t ex Simons P3, som gör att du kan skilja den från andra ljudströmmar. Därefter ska det gå att leta upp din egen kanal bland Tunein-favoriterna i Teslan!

    Om kanalen inte dyker upp bland dina favoriter i Teslans ljud-anläggning, så kan du locka fram den genom att lägga till andra kanaler som inte var tillagda via custom url. Jag har sett det fenomenet i något forum för en bilradio (inte just Tesla), och lyssnaren Johan skrev om det tipset i augusti när det gäller en manick som heter Heos.

    Och återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har sedan ett par dagar fått samma problem låter ungefär som ett hack i skivan. Lyssnar på tunein via Bose app SoundTouch.
  • Jag kunde lägga till strömmen som favorit men jag kunde inte byta namn på den, och kanske är det anledningen till att den inte dyker upp i bilens favoriter. Andra stationer som jag markerar som favorit i telefonen eller på nätet dyker upp i bilen men inte custom url.
  • Jag fick till att ändra namn, men den kom ändå inte upp bland favoriterna i bilen.
  • Niklas, jag svarar i den andra tråden där du också skrev om problemet.

    Simon, att ge länken ett bättre namn är för din egen skull. Maskiner är helt ointresserade av vad kanalen heter, så felet ligger inte där.
    Andra stationer som jag markerar som favorit i telefonen eller på nätet dyker upp i bilen men inte custom url.
    Har du testat den metod de skrev om i Teslaforumet (nämnd av mig den 2 juni ovan)? Att favoritmarkera (stjärna) en podcast via Teslas gränssnitt. Då ska även dina tidigare favoriter dyka upp.

    Annars: Har du fm-mottagare i bilen?

    Greger:
    Bra att du hittade hit. Jag låser din andra tråd så att vi inte skriver mer där, så håller vi den fortsatta felsökningen här, där vi är fler som hjälps åt att klura.
    Annika Webbmaster
  • Jag förstår inte hur jag ska byta namn på en custom url, jag tycker jag har tryckt på allt i appen och även försökt via dator.
    Men det funkade ju ändå inte för Greger.
    Ja jag har FM och DAB även om det är lite si och så med täckningen på DAB, men som tur är byter den ju sömlöst mellan dom.
    Men jag fick för mig att det lät bättre via tunein än FM, men det var kanske dålig täckning just då eller placebo, sen övergick det mer till att reta mig att det inte fungerar som det ska.
  • Jag upplever samman problem med "clipping" på utbudet från SR via TuneIn. Gäller både min nyss sålda Model 3 och min Model S.
  • Att Erik skkade liv i den här tråden, gör att jag tar ett nytt tag även i Simons senaste fråga, som jag inte hade så mycket att säga om i oktober.

    Simon:
    Jag förstår inte hur jag ska byta namn på en custom url, jag tycker jag har tryckt på allt i appen och även försökt via dator.

    Dator är nog lönlöst, men det ska gå i mobil-appen. Du är dock inte ensam om att stöta på problem. Åtminstone två av lyssnarna i den här tråden, Mona och Ronny, kan inte lägga till en custom url i Tunein (och därmed inte återfinna denna bland favoriterna i Heos-appens Tunein-tjänst, vilket motsvarar att återfinna dem i Teslans dito).

    Vad har du för telefon? Utan att ha rotat i det så noga, har jag en känsla av att det går på Ios, men inte i Android.

    Men det funkade ju ändå inte för Greger.

    Greger och Simon:
    Det är skumt och dumt. Jag tipsar igen om den metod de skrev om i Teslaforumet Om du favoritmarkerar en podcast via Teslas gränssnitt ska även dina övriga favoriter uppdateras. Har ni testat det?
    jag fick för mig att det lät bättre via tunein än FM, men det var kanske dålig täckning just då eller placebo, sen övergick det mer till att reta mig att det inte fungerar som det ska
    Lite som jag nu. Egentligen är detta ett Tunein-problem, men det retar mig att vi inte får det att funka!

    FM-sändningen, där mottagningen är god, har bättre ljud än Tunein, där ljudet är komprimerat.

    Erik:
    Bra att du hittade hit och kan se att felet inte verkar bero på att just din anläggning har något eget problem, utan att andra Tesla-ägare har märkt detsamma. I övrigt är det förstås inte kul att även du är drabbad.

    Om du testar några av tipsen ovan och får det att fungera, eller har frågor, så hojta till!

    Bor du i Sverige, så finns vi i FM-radion. Inte alla kanaler, men många och bra!
    Annika Webbmaster
  • Jag har noterat de hopp i ljudet även över FM periodvis de senaste åren. Både i min Passat och Tesla.
  • En funktion som saknas i Tesla är trafikinformation via RDS. Jag önskar därför en P1kanal i Tunein där Stockolms trafikinformation bryter in. Att lyssna på P4 via FM eller DAB är otänkbart pga allt DunkaDunka:)
  • En funktion som saknas i Tesla är trafikinformation via RDS.
    Det låter märkligt att detta saknas i en ljudanläggning för bilar.

    Framför det önskemålet till Tesla!

    (P1 finns hos Tunein, men om anläggningen inte har stöd för RDS, hjälper det ju inte dig.)
    Annika Webbmaster
  • Ja, heja Tesla!   Om det är en "Bil" eller "dator", det är frågan:)
    Den har alltså RDS, men inte TP/TA.
  • Om det är en "Bil" eller "dator", det är frågan:)

    😜

    Är det bekräftat från Teslas håll att funktionen inte finns? Den kanske "bara" är svår att finna?

    Hur som helst - framför önskemålet till dem!

    Annika Webbmaster
  • Ja jag har android i telefonen så det är väl därför min app är lite annorlunda.
    Kvalitén på ljudet via FM kan säkert ha med AD-omvandlare osv i bilen att göra osv också så krutet har nog lagts på det digitala i Teslas bilar.
    Men om det mest handlar om att strömmen för SR har annan högre bitrate så är väl det bra i sig och så får vi hoppas Tesla löser det för TuneIn-appen.
  • Tyvärr rätt säker på att det saknas TA.