Tokiga korsord här på nätet.

Varför är dagens och förra veckans korsord totalt värdelösa? Och varför säger inte Eldeman ett ord om hur tokigt det förtonar sig. I det minsta väntade vi en ursäkt för kryss 22. Och vi väntade att någon måst ha rättat dagens svarsmöjlighet.

Kommentarer

  • Hej Thor!

    Jag svarade dig nyss i ett annat inlägg, men tar det igen:

    Du har nog samma fel som syns på denna bild, där Chrome på Windows 10 visar en konstig kryssplanen när jag råkat zooma ut (här 90 procent av den vanliga storleken):

    Detta går att återställa på lite olika vis. Ett enkelt är att klicka på det förstoringsglas jag markerat med gult på min bild, och sedan välja "återställ".

    Lycka till!

    Annika Webbmaster
  • Jaja, man ska kanske veta...?

    Men - tackar så mycket! Detta gjorde dagen ljusare!

    Med vänlig hälsning
    Thor Thorstensen
  • Jaja, man ska kanske veta...?
    Nej, det verkligen svårt att felsöka på egen hand, så det var bra att du hörde av dig! (Jag har kontakt med Melodikryssets redaktion, Lyssnarservice och med dem som svarar på deras frågor på Facebook, så att även de kan svara lyssnare som drabbas.)

    Det är meningen att kryssplanen ska anpassa sig. Om du testar att exempelvis förminska webbläsarens fönster, så ser du att krysset kan ändra storlek, så något är inte som det borde vara. Om du har tillgång till andra webbläsare, ser du även att inzoomningen inte förstör kryssplanen i exempelvis Edge.

    Jag vet dock att felet har funnits tidigare, eftersom det är jag som för många år sedan skrev denna hjälptext på Melodikryssets hemsida:
    Kryssplanen har konstiga gråa fält och stämmer inte med det Eldeman läser upp
    Pröva att trycka control och 0 (noll) samtidigt för att återställa den zoomning du troligen gjort.

    För en del besökare med Internet Explorer verkar ctrl och 0 inte fungera. I så fall kan du gå in under kugghjulet uppe till höger i din webbläsare och se efter att det står "Zooma (100%)". Står det något annat så klicka på "Zooma in" eller "Zooma ut" så att det blir 100 %.
    Felet har lyst med sin frånvaro under en längre tid, men har återuppstått under de senaste tre veckorna, när vi får in ett par nya felanmälningar varje helg hit till supportforumet - alla hos lyssnare med Chrome 83 på Windows 10 (något jag kan se "bakom kulisserna"). Jag misstänker därför att något i den senaste uppdateringen av Chrome inte fungerar korrekt med kryssplanen i ut-zoomat läge och har bett korsord.se, det företag som sköter själva korsords-programmeringen, att hjälpa oss att felsöka.
    Detta gjorde dagen ljusare!
    Ja, visserligen ska Melodikrysset vara en klurig utmaning, men rutor som ligger huller om buller gör den utmaningen alldeles för svår!
    Annika Webbmaster
  • Väl, Annika

    när det finnas räddande änglar som dig, fortsätter jag pyssla med pc-kryssen.

    Igen - tackar så mycket både för hjälp och denna informationen! Den ska jag ta gott vara på!

    Med vänlig hälsning från både min fru Marie-Louise och mig
  • Hej
    Det verkar även som att det hos vissa inte blir rätt vid 100%, utan att det behöver vara 110-125%.

    mvh
  • Förstår inte vad du menar. v10 är längst ut till höger inte vänster som det är i tidningen.När jag skulle fylla i bokstäver "hoppade" de mellan raderna följde inte samma rad. I rad för mycket längst ner och en grå rad längst till höger.
  • Hej
    Testa att se till så att webbläsarens zoom står på 100%, som beskrivet ovan.

    mvh
  • det blir ingen förändring. Det får bli brevledes denna gång.
    Har aldrig hänt tidigare hoppas det är bra nästa gång.
  • Jag bytte webbläsare  då gick det bra.