Stopp vid uppspelning i bakgrunden (+ rester från tidigare gränssnitt)

Hej!

Efter den senaste uppdateringen har det uppstått problem med att lyssna på appen samtidigt som jag läser webbsidor i Safari. Även när jag ska somna och släcker skärmen för att somna till appen tjuvstannar uppspelningen efter några enstaka minuter. Går jag då in i appen är den på startsidan och inte i Nedladdat. Går jag inte in i appen utan försöker starta från kontrollcentralen i stället, så är appens gränssnitt borta där. Om jag är kvar i appen med tänd skärm så fungerar uppspelningen utan tjuvstopp.

Jag har en ipad generation 5 med senaste iPadOS 13.4.1 och senaste SR-app 20.5.1.

Kommentarer

  • Tack för en otroligt tydlig beskrivning!

    Det låter som det Henrik beskriver här:
    Appen i IPhone tystnar när skärmen släcks

    Felet beror på att din app använder en äldre variant av spelaren, en variant som vi tills nyss har behållit i väckarklockan. Har du tidigare använt väckarklockan?

    Annars kanske vi även har kvar denna spelare i insomngstimern, som jag ser att du regelbundet användert. Om vi har det, så bör vi byta till nya spelaren, för timern har vi inga planer på att göra oss av med.

    Starta din "vanliga kanal" från en annan länk än den som ligger inläst i spelaren i nederkanten, antingen från "sockerbiten" på appens startsida eller från kanalens länk under "direkt" i appens nederkant, så bör rätt variant av spelaren aktiveras!

    Om det inte hjälper, så stäng ned appen helt genom att svepa bort den och sedan starta om den.

    Och om det inte hjälper, så se om du har råkat aktivera strömsparläget, vilket märks genom att batterisymbolen är gul. Då har appen inte möjlighet att spelas i bakgrunden.

    Berätta hur det går!
    Annika Webbmaster

  • Kommentarer i tur och ordning:

    Jag använder aldrig väckarklockan.

    Felet finns även när jag Inte använder insomningstimern.

    Jag startar önskat program från nedladdat, inte en viss kanal som får vara på kontinuerligt. Om det valda programmet är under 20 minuter använder jag inte insomningstimern. Om lunchekot fortfarande pågår när jag vill lyssna på det, så startar jag från Direkt. Jag har inte kollat om felet uppstår även då.

    Min router strular ibland, vanligtvis varje dag, och behöver startas om och då måste jag starta om även ipad.

    Ipad har inte någon inställning för strömsparläge, varken under Batteri eller något reglage att installera i kontrollcenter. Strömsparläge går igång först när batteriet är nästan tomt.
    ———-
    Att appen använder gammal kod verkar troligt. Jag har ett gammalt ärende om att Nedladdat har fel utseende. Där skulle det ha stått hur mycket som är kvar av de program som är delvis spelade. Det nya felet uppstod när ni tog bort väckarklockan. Så den koden ligger kanske kvar och blir anropad fast den inte ska användas.

    Så lösningen är kanske att städa bättre vid uppdateringar, att verkligen ta bort gammal kod, inte bara sluta anropa den. Ligger gamla subrutiner i egna filer behöver dessa tas bort. Jag köpte min ipad den 9 maj 2017, så äldre kod än så borde inte finnas med som separata filer.

    Att ominstallera appen tänker jag inte göra. Jag har många gigabyte  nedladdade program.
  • Tack.

    Jag lägger in länkar till dina tidigare beskrivningar om det felet, så blir det enklare för oss att se helheten:
    Appen startar från början och inte där jag pausade 28 mars

    Då förstod inte jag att det felet hade så lång historia, utan trodde att det hängde samman med en förändring i julas.

    Problemen introducerades dock långt tidigare:
    Försämrad information i Nedladdat (Play, Ios) tråden startar 13 mars 2019

    Det nya felet uppstod när ni tog bort väckarklockan. Så den koden ligger kanske kvar och blir anropad fast den inte ska användas.
    Den kopplingen tror jag inte på själv längre, i och med att felet hos dig rör nedladdade avsnitt. Däremot låter det som om vi i något läge anropar den äldre spelaren, och det i sin tur skulle kunna ha att göra med de historiska problemen, där delar av koden i din app inte verkar ha förnyats korrekt.

    Är det någon skillnad mellan hur nyligen nedladdade avsnitt och hur avsnitt som laddats ned för länge sedan fungerar? Både i vilken mån de får korrekt uppgift om hur långt du lyssnat och när det kommer i möjligheten att spela i bakgrunden (som är intimt förknippat med att fungera via kontrollcenter - en viktig iakttagelse från din sida).
    Annika Webbmaster
  • Har du fortfarande ifylld cirkel, snarare än mätare, kvar i någon vy?
    Annika Webbmaster
  • Det felaktiga utseendet gäller bara Nedladdat, inte Lyssningshistorik eller Nya avsnitt, Visa alla. Det är fortfarande så med fyllda cirklar och ingen mätare. Cirkeln är dessutom fylld även när den borde vara halvfylld. Det ser likadant ut även i de äldsta programmen från 2019.

    Felet med start från början i stället för från rätt plats var ett nytt fel i år.

    För att svara på övriga frågor får jag testa litet mer.

  • Tack!

    Skicka gärna en skärmdump över hur det ser vid Nedladdat hos dig!

    Det kan finnas fler vyer som inte heller visas korrekt, men om du är fast med en delvis uppdaterad och delvis föråldrad app, det är ju svårt för både dig och oss att veta om fler saker skiljer sig från hur det är meningen att det ska se fungera.

    Titta gärna på skärmbilderna från appen i App Store och se om det finns någon markant skillnad mot hur det ser ut hos dig:
    https://apps.apple.com/se/app/sveriges-radio-play/id300548244

    Några vyer har uppdaterats i och med någon av de senaste versionerna (till exempel är nu bilden vid Toppnyheter mindre så det är tydligare att det är en lista med flera inslag, och i vyn där vi ser "storspelaren" med P3, syns det i nederkanten numera ytterligare två ikoner, som saknas på bilderna i App Store), men på det hela taget visar de bilderna ungefär hur appen ser ut idag.

    Ser du några fler tydliga skillnader mellan din app och bilderna i App Store?

    För att svara på övriga frågor får jag testa litet mer.
    Tack!

    Jag passar på att ställa ytterligare en fråga:
    Är felet strikt kopplat till avsnitt som startats från Nedladdat-vyn? Testa att lägga ett nedladdat avsnitt till Min lista och spela upp det där, eller att starta ett avsnitt från Fortsätt lyssna? Finns avsnittet då i spelaren på kontrollcenter, samt håller sig vid liv även om appen hamnar i bakgrunden?
    Annika Webbmaster
  • Sidan ”Min lista” är inte exakt likadan. Jag har överst ”Fortsätt lyssna” med bilder och nästa rubrik är ”Nya avsnitt” i stället för ”Dina nya avsnitt”. Längst ner har jag ”Lyssningshistorik” med en klocka framför samt ”Inställningar och hjälp” med ett kugghjul framför. De andra vyerna i App store ser likadana ut, såvitt jag kan se.

    i ”Storspelaren” har jag med de två nya ikonerna längst ner för köspelande och uppsnabbat.

    Försöker bifoga ett foto i nästa inlägg.
  • Jag skrev ”Min lista”, men den heter ”Min sida”. Min lista är ett val på den sidan.
  • Att svepa bort appen gör ingen skillnad.

    Jag skrev tidigare att min ipad köptes 2017, det jag inte tänkte på var att alla mina appar dök upp automatiskt via molnet från min gamla ipad köpt 2011. Så gamla delar av appen kan ha hängt med då.

    Nu har jag testat att starta från Nedladdat, Min lista, Fortsätt lyssna och Nya avsnitt. Vidare med insomningstimern, med släckt skärm och mest med att ha lämnat appen och syssla med någon annan app.

    Det är bara Nedladdat som har problem oavsett hur jag lämnar appen. Sedan har jag testat med gamla nedladdningar från 2017 och då slapp jag felet. Efter ett antal försök tror jag att felet börjar någonstans i mitten av november förra året.

  • Du frågade också om hur mycket som är kvar av ett program syns bättre för en gammal inspelning i Nedladdat. Det är ingen skillnad.

  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Jag ändrade rubriken, eftersom jag tror att det finns en koppling mellan att din app uppvisar ett gränssnitt vi övergav för väldigt länge sedan och problemen du nu stöter på.

    Jag uttrycker mig nedan som om felen är två aspekter av samma grundproblem, men vill poängtera att detta absolut inte är bekräftat.

    Och, tja ... Gränssnitts-problemet var ni ju väldigt få som rapporterade, men det är ett fel som få skulle rapportera in. Ett mer lyssningskritiskt fel har högre inrapporteringsgrad. Rätt vad det är kan det allvarligare felet leda till att får kontakt med fler lyssnare med samma grundproblem, men ännu har vi inte fått in någon liknande felanmälan (vad jag förstått), och den drabbade versionen av appen har varit ute i över en vecka ...

    Jag kommer att ha möte med app-teamet och prata om denna bugg senare i veckan, men skulle tro att så länge felet endast drabbar dig, så är våra möjligheter att lägga resurser på att "rensa bort äldre kod som tidigare har rensats bort hos alla andra" väldigt små. Möjligen kan buggen vara så intressant att de vill kika på den för att undvika att liknande saker händer framöver.

    En work around är kanske att lyssna från en del av appen som inte drabbas, exempelvis att ta för vana att lägga ett par nedladdade avsnitt i "Min lista" och lyssna på dem den vägen. Vill du bli kvitt problemet, är det gissningsvis att avinstallera och installera om appen helt som gäller. Det är vad jag skulle ha gjort. Men med du har ju uttryckligen sagt att du vill undvika detta, eftersom du har så många nedladdade avsnitt som du vill behålla.

    Jag blir lite nyfiken:
    Varför sparar du dessa avsnitt i appen? I princip alla avsnitt som går att lyssna på i denna, bör fortfarande finnas tillgängliga som poddar. Men det kanske finns något scenario som jag inte tänker på?

    Själv sparar jag kanske max tio avsnitt åt gången som jag kan bli intresserad av att lyssna på under en nära framtid om jag inte kan eller vill lyssna uppkopplad. Jag raderar de jag hört klart för tillfället samt fyller på med nya (fast ofta gamla) avsnitt allt eftersom, så slipper jag slösa lagringsutrymme på avsnitt som ändå går att nå ...

    Vår app är skapad för lyssning, snarare än för lagring. Möjligheten att ladda ned avsnitt finns som en service för att det ska gå att lyssna utan att behöva använda mobildata, men att ladda hem många gigabyte är appen egentligen inte byggd för. Om det finns avsnitt som du misstänker att vi inte kommer att ha kvar framöver och du vill behålla dem för att ha kontroll vad du lyssnat på, skulle jag rekommendera en annan typ av nedladdning, antingen på datorns disk eller genom en mer dedikerad podd-app.

    Att nedladdningen inte är byggd med tanke på denna typ av lagring är en sak. Vi vill förstås ändå försöka få appen att fungera - men jag flaggar för att vi kanske inte kan lösa det, och nu när det gått från en mest kosmetisk bugg till något lyssningskritiskt, blir det ju ett problem.
    Annika Webbmaster
  • Ok, jag förstår att ni inte kan prioritera detta om det bara är jag som är drabbad. Det går ju rätt bra att lägga över det jag vill lyssna på i bakgrunden till Min lista. Det fungerar smidigt utan hack till och med medan jag lyssnar.

    Jag laddar ner programmen för att det då är enkelt att fånga upp dagens skörd av nya program. Jag har valt att följa cirka 45 program och det skulle vara jobbigt att långt senare gå igenom alla dem för att se vilka som är ospelade. Jag tar bort de som jag har lyssnat på. Sedan blir en del liggande kvar för att tiden inte räcker till. Även om det inte är tanken med Nedladdat, så fungerar appen så bra att det har varit smidigt och jag har gott om plats (50 av 128 GB ledigt, 60 GB använt av SR-appen).

    Om jag ominstallerar appen, så tappar jag bort historiken och vet inte vad som är spelat.

    Tack för att du har svarat så utförligt!

  • Tack själv för intressanta svar!

    Bra att appen fortsätter att fungera så pass väl, trots att "något" har varit felaktigt sedan lång tid.
    Annika Webbmaster
  • Jag ser i iPads inställningar att man kan välja att ”Avlasta app” och sedan installera den på nytt. Har jag fattat rätt att om jag gjorde det med SR-appen så skulle jag ha korrekt programkod och alla nedladdningar kvar. Är det korrekt uppfattat? Överlever historiken av vad som är spelat? Vågar jag göra detta?

  • Hej igen!

    Jag försvann på semester och såg aldrig denna fråga ... Är den aktuell fortfarande, så försöker jag hitta svaret - och vågade du testa utan svar från oss så får du gärna upplysa om hur det gick!

    Avlasta-funktionen är jag nämligen inte bekant med, och även om jag ju kan ta reda på hur det fungerar i teorin, så är jag mer intresserad av hur du som använder vår app tycker att det funkar ... Och om det påverkade några av problemen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag tror att detta är en ny möjlighet som dök upp i någon av de senaste uppdateringarna av IOS. Jag har inte vågat prova den, utan tänkte att någon med mindre att förlora skulle göra det först.

    Min nuvarande version av IOS är 13.5.1,
  • Jag frågar en av app-utvecklarna vilken effekt en dylik avlastning kan tänkas få på lyssningshistoriken. De nedladdade avsnitten tror jag försvinner, men litar mer på min kollegas kunskap än min magkänsla även i det fallet.
    Annika Webbmaster