Till senaste kommentaren

Tillgänglighet: Svårt att navigera på Nyheter i SR Play (IOS)

Det är svårt att navigera bland nyheter på SR Play för IOS om man använder VoiceOver.

När man använder VoiceOver och ska navigera på en sida så drar man med ett finger från höger till vänster för att gå till nästa objekt och tvärtom för att gå bakåt.

I SR Play om man navigerar bland avsnitt så fungerar navigering som följer. Varje punkt motsvarar ett objekt och kräver ett drag med fingret:
- Programmets namn + avsnittets namn + Sändningstid + Längd. Klicka man så kommer man till avsnittets sida.
- "Spela" + programmets namn + avsnittets namn. Klickar man så börjar avsnittet spelas.
- "Meny" + programmets namn + avsnittets namn. Klickar man så öppnas menyn.
Detta fungerar bra och är optimerat. Det finns 3 funktioner: Visa avsnittets sida, Spela och Öppna meny vilket kräver 3 drag med fingret för att navigera igenom.

För nyheter däremot så känns det som att man har glömt att sammanfoga vissa av objekten.Försöker man navigera igenom en nyhetsruta på sidan Nyheter så fungerar det så här:
- "Spela. Klippets längd" + klippets längd. Klickar man så spelas nyheten upp.
- Sändningstid. T.ex. "9 minuter sedan".. Klickar man händer inget.
- "Spela". Klickar man så spelas nyheten upp.
- Kategori. T.ex. "Anders Tegnell" eller "Corona". Klickar man så händer inget.
- Rubrik + "Visa artikel". Klickar man så öppnas artikeln.
- Rubrik. Klickar man så öppnas artikeln.
- Klippets längd + källa. T.ex. "1 minut 12 sekunder. Nyheter. Ekot". Klickar man så öppnas artikeln.

Så för att navigera igenom en nyhet så krävs det _7_ drag med fingret trots att det bara finns 2 funktioner (Spela och Visa artikel).

Om vi ska följa SR Play standard så borde det funka typ så här:
-Kategori + Rubrik + Källa + Sändningstid + Klippets längd. + "Visa artikel". Klickar man så visas artikeln.
- "Spela" + Kategori + Rubrik + Källa. Klickar man så spelas nyheten upp.



Kommentarer

  • Annika,
    Har inte fått något svar på detta inlägg och problemet är inte fixat i appen.
    Christian
  • Jag har kollat hur det ligger till med ett par olika tillgänglighetsproblem, varav många är inrapporterade av dig, men där återkopplingen av olika skäl fallerat.

    Med denna, så är det inte fixat än, men "ett ärende är skapat", vilket innebär att utvecklarna har bekräftat att det är ett fel och att det finns med bland sådant vi ska lösa.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.