Tillgänglighet: Sök-funktionen i SR Play för IOS fungerar dåligt med VoiceOver

I SR Play for IOS så upplever jag flera problem med Sök-funktionen för att hitta program och avsnitt när jag använder VoiceOver.

1.
Klicka på "Sök program" längst ner i SR Play appen.
Klicka man på sökfältet längst upp på sidan så säger VoiceOver "Sök program- Rubrik". Det framgår alltså inte att det är ett sökfält och hjälptexten i sökfältet "Sök program och avsnitt" får man inte ta del av så det är inte uppenbart att man kan söka på både program och avsnitt.
Jämför man med andra appar så säger VoiceOver alltid "Sökfält" istället för "Rubrik". Detta behöver fixas så att VoiceOver säger "Sök program och avsnitt - Sökfält".

2.
När man har klickat på sökfältet så att knappsatsen kommer fram så går det inte att klicka på "Avbryt" knappen längst uppe till höger när man har VoiceOver på. Försöker man välja knappen så markeras både sökfältet och knappen vilket gör att man inte kan klicka på Avbryt och därför inte kan få bort knappsatsen, så man är fast på sidan. Enda sättet är att söka på ett program och välja det i listan. Då kan man navigera bort från Sök-sidan.
Klickar man precis under sökfältet så säger VoiceOver "Klicka två gånger för att avfärda" vilket i andra appar gör att man stänger knappsatsen som döljer navigeringsknapparna. Men inte heller denna funktion fungerar. Klickar man två gånger så väljer appen det första alternativet ur sökhistoriken.

3.
På Sök-sidan går det inte att navigera eller välja bland sökhistoriken som visas när man klickat i sökfältet.

Ber er vänligast om att själva genomföra utförliga tillgänglighetstester så att vi användare slipper testa och felrapportera allt.

Kommentarer

  • Hej!

    Denna bugg hade fastnat hos mig. Jag har missat att skicka den vidare till utvecklarna, men ser till att de blir varse den nu!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Detta är markerat som löst i våra system. Om det är fel och någon del av problemen du beskriver kvarstår, så vill vi veta det!
    Annika Webbmaster
  • Ser jättefint ut nu.
    Tack Annika!