Tillgänglighet: Problem med Min Sida med VoiceOver (IOS)

I IOS-appen när man går till Min Sida så funkar länkarna inte länst ner på sidan t.ex. "Mina lista", "Nedladdat", "Program du följer".Om man använder IOS inbyggda talsyntest VoiceOver så saknar alla dessa länkar text så man får ingen feedback via VoiceOver om vad länkarna står för. Det är bara tyst när man klickar igenom länkarna.
Detta gör att det blir mycket svårt att navigera till dessa sidor.
Var snälla och fixa detta och som alltid gör tester så att ni inte släpper versioner där saker slutar fungera. Det är ett ständigt felrapporterande. för att basfunktioner om och om igen slutar fungera.

Kommentarer

  • Hej Christian!

    Idag släppte vi version 20.12.6 av appen, och i den vet jag att det ingår flera tillgänglighetsförbättringar, men tyvärr vet jag inte exakt vilka. Jag har försökt få klara besked, men det är nog lite kort om folk bland utvecklarna, så de har inte hunnit svara än.

    Just detta fel, som väldigt många har hört av sig om eftersom det saboterat en så viktig navigation, hoppas och tror jag tillhör det som är fixat.
    Var snälla och fixa detta och som alltid gör tester så att ni inte släpper versioner där saker slutar fungera. Det är ett ständigt felrapporterande. för att basfunktioner om och om igen slutar fungera.
    Jag tror att vi testar konsekvent när vi själva gör förändringar men många av de tillgänglighetsproblem som dykt upp den senaste tiden har skett på sidor vi själva inte har förändrat, som Min sida.

    Har du Ios 14? Problemet på Min sida hänger förmodligen ihop med VoiceOver-förändringar i Ios 14, funktioner som har barnsjukdomar som gör att delar av appen är svåra att ens komma åt för synskadade.

    Felet hos oss är väldigt likt det som beskrivs in här (men har i vårt fall inte med fontstorlek att göra), där listposter går att nå med "löpande läsning", men inte med annan navigation:
    [Bug] VoiceOver/TalkBack combined with Largest Accessibility Font Size changes swipe navigation (Github)

    Även sådant behöver vi förstås testa, så även om detta är en förklaring, behöver vi göra bättre tester i samband med nya operativsystem.

    I det här fallet vet jag inte i vilken mån felet ligger i vår app och i vilken mån det ligger hos Apple, men jag vet att vi har gjort en del förändringar som jag hoppas kompenserar för att navigationen med VoiceOver på Min sida gick sönder i Ios 14.

    Om du inte har uppgraderat till Ios 14 än, så hör av dig, eftersom vi i så fall harmissförstått orsaken till dessa nya problem!

    God fortsättning
    Annika Webbmaster