Tillgänglighet: Information i spelaren med VoiceOver

I SR Play appen i spelarläge får man inte all information när man använder IOS inbyggda talsyntes VoiceOver.

Direktsändning
När man har spelaren öppen och klickar på texten mitt på spelaren så säger VoiceOver vilket "ljud" i ordningen det är och avsnittets namn. T.ex.
"Ljud 11 av 11. Sportextra" men säger inte vilken kanal det är och verkar inte läsa alla detaljer om programmet som visas mitt på skärmen. "Ljud 11 av 11" känns också lite konstigt formulerat.
Jag hade velat höra:
"P1 direktsändning. Sportextra. 54 minuter. Program 11 av 11" så att den viktiga informationen kommer först och den minst viktiga informationen kommer sist .

Efterhandslyssning
När man har spelaren öppen och klickar på texten mitt på spelaren så säger VoiceOver avsnittets namn men inte programmets namn. T.ex. "Brexit är ett faktum, nu väntar tuffa handlsuppgörelser" men programmets namn "God morgon världen" som är mest intressant går inte att höra. Utöver det finns även avsnittets längd och sändningstid på bilden i mitten men den informationen är inte tillgänglig med VoiceOver. Här skulle man vilja höra t.ex.
"God morgon världen. Brexit är ett faktum... 1 timme 50 minuter. Sändes igår".

Kommentarer

  • Tack, det här behöver vi förbättra!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Detta fel ska vara löst. Om jag har fel, vill jag veta det!
    Annika Webbmaster