Till senaste kommentaren

Tillbakahopp i lyssningen med Tunein i HEOS trådlösa högtalare

Hej!
Vid start av en lyssning från någon kanal från Sveriges Radio blir det sedan tre veckor tillbaka samma problem. Efter cirka 70 sekunder hoppar sändningen tillbaka och tar om de senaste 40 sekunderna. Detta sker helt utan någon tystnad eller uppehåll för buffring. Sedan fortsätter sändingen felfritt till cirka tre och halv minut har gått, då det blir ett litet hopp tillbaka på ett par tre sekunder. Detta sker varje gång man startar eller byter till en annan SR-kanal. Sändningen är i 192 kpbs acc. Förekommer inte på någon annan radiostation i Tunein som jag har provat. Lyssnar i Denon Home 150 trådlösa högtalare via Tunein i HEOS-appen. Annan trådlös lyssning som Spotify och Soundcloud fungerar utan anmärkning. Vad kan problemet vara, och finns det någon lösning?
Vänlig hälsning
Lars Nordvall
Lars Nordvall Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Finns det möjlighet att testa någon annan av våra ljudströmmar hos Tunein, exempelvis MP3 i 192 kbps, och se om det är samma problem med den?

    Hör gärna av dig och berätta om det gjorde någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Vi har precis samma problem. Både vid direktsändning och poddformat. Vi använder TuneIn på Heos, 192 kbit/s, aac.
    Tove Forsberg
  • Hej Annika!
    Jag kan växla till MP3 i 192 kpbs, det blir precis likadant med ett hopp tillbaka efter 68 sekunder, för att ta om de senaste 40 sekunderna. När jag under sändning växlar till 96 kpbs ACC funkar det, men om jag under sändning växlar tillbaka till 192 kpbs antingen ACC eller MP3 finns problemet där igen. Om lyssningen avslutas i 96 kpbs ACC, för att sen vilja lyssna igen när högtalarna har gått ned i viloläge, eller TuneIn i HEOS-appen har varit vilande. är problemet tillbaka, för det tidigare valda läget på 96 kpbs ACC finns inte kvar, utan Sveriges Radios alla kanaler startar på 192 kpbs. Jag vet inte hur man ska kunna låsa det till ett annat alternativ.
    Jag har testat med ett antal andra svenska kommersiella kanaler, inga problem med NRJ som startar i 128 kpbs MP3, Rockklassiker i 128 kpbs MP3, Mix Megapol i 56 kpbs ACC, Rix Fm i 64 kpbs ACC och Vinyl FM i 56 Kpbs ACC till exempel.

    Ljudkvalitet i högtalaren kan i appen ställas mellan "normal" eller "hög". Har den ställd i "normal". Nätverksstatusen kan avläsas i HEOS-appen i skalan "utmärkt", "bra" eller "dålig". Kvalitet visar alltid "utmärkt", signal oftast "bra", någon gång "utmärkt".

    I butiken där jag köpt högtalarna testade de i förra veckan på sina exemplar med exakt samma fel med samma tidsintervaller.

    Jag har testat högtalarna var och en genom att koppla en ethernetkabel direkt in. Det går bättre, men ibland sker samma fel även då. Jag har såklart försökt med att återställa högtalarna till fabriksinställning och installera om dom utan att det hjälpte.

    Till Tove:
    Känns bra att men inte är ensam om problemet! Nu är vi tre, jag, du och butiken.
    Lars Nordvall

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.