Få automations att starta innehåll (möjlig väckarklocka?)

I och med lansering av iOS 14 kan man med Siri-automations sätta händelser som sker vid valda tidpunkter.
Därmed skulle den försvunna (och opålitliga) ”klockradio”-funktionen i SR play löst om ni lägger till stöd för automationer (och då förstås särskilt att spela upp kanal...)

Är detta något ni planerar i närtid? Håller tummar för detta!

Kommentarer

  • Oj vad spännande!

    På ett möte med app-teamet igår tog jag, utan att veta om denna förbättring i Ios 14, upp frågan om vad vi kan behöva göra för att genvägar i Siri ska fungera bättre med vår app. Tanken jag hade var att hitta en lösning lik den BBC skriver om här:
    Can I use the iOS Shortcuts app to wake up to BBC Sounds?

    Den metoden fick vi inte att fungera bra med vår app. När ett alarm stoppas kan appen starta automatiskt, men att starta ljudströmmen kräver ett klick till. Ett vanligt alarm måste alltså starta och lyssnaren behöver pilla med mobilen. Det fanns därmed ingen fördel mot att själv starta en kanal via exempelvis vår widget när alarmet gått. Själva processen att skapa genvägar var dessutom snårig.

    Att automatiseringen från och med Ios 14 inkluderar tidpunkt ökar förutsättningarna, och vi kommer att se vad som krävs för att Siri ska få starta ett ljud direkt i vår app.

    Siri kan för övrigt starta våra kanaler direkt - men inte i vår app utan via Apple Music som i sin tur hämtar länkar från Tunein (utom P1 som hämtas via Itunes) och hela processen är rätt otydlig för användarna. Jag har inte undersökt hur det går att skapa regler för den typen av lyssning, men teoretiskt borde det vara större förutsättning att skapa en regel som spelar upp en kanal via Apple Music, än vad det finns att skapa en regel som spelar samma kanal i vår app.

    Än så länge. Det här är helt klart ett intressant område!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    tack för svar! Kul att ni håller er på tårna med detta. Ja, den gamla varianten att man själv behövde starta uppspelningen gjorde ju funktionen rätt meningslös... men det har de varit kloka att fixa nu.

    Tyvärr kan jag inte få siri att spela P1 i Apple Music — det går att spela P1 manuellt men (såvitt jag kunnat hitta) inte att lagra P1 i någon lista och därför inte heller komma åt via automatisering.
    En fix jag hittat så länge är däremot att använda appen myTuner Radio, där jag faktiskt kan göra det jag vill. Men den appen har andra problem, exempelvis stänger den inte av sig ordentligt utan står och spelar upp en tyst (brusande) slinga även efter att man stoppat uppspelningen, så om man inte uppmärksammar det och force-quittar appen så drar den en massa batteri...

    Så idealet vore förstås att det gick i er egen app.

    Får jag ställa en annan fråga samtidigt? Vad kommer det sig att CarPlay-appen bara har streaming (ofta meningslöst eftersom väl alla bilar har en radio...?)
    Idealet här vore ju att kunna lyssna om, eller ännu hellre komma åt poddar och gamla sändningar. (Vilket förstås går via andra appar, men då alltid kräver grävande och sökande, och oftast inte kan göras medan bilen rullar. Via er app kunde man komma åt SR:s innehåll direkt, sorterat efter program...
  • Tack för att du testat! Siri är läraktig, så om du eller vi startar P1 via Apple Music regelbundet ett tag, bör det förslaget dyka upp bland alternativen när man skapar en genvägar.. (Jag, som har ett lyssningsmönster som i hög utsträckning präglas av att jag felsöker ditt och datt, fick inte ens upp P1 i vår app som förslag, förrän jag gick över från att lyssna på FM-radion till appen ett par morgnar.)

    En metod som bygger på att man måste ändra sina app-vanor för att kunna testa om en metod funkar, är förstås för yxig för att snabbt och lätt kunna testa olika varianter.

    Jag har inte uppdaterat till Ios 14 själv än, men ska testa olika grejer med deras förbättrade genvägar nu i helgen. En sak (som inte funkade på Ios 13, men jag minns inte vad som blev problemet) är denna "play-länk":
    https://sverigesradio.se/play/kanal/132

    I teorin ska den länken starta P1 i appen om du trycker på den i ett mejl, SMS eller en webbsida (som här) på en enhet som har appen installerad. På dator kommer du till P1-sidan, och samma sak händer om du manuellt skriver in länken i Safari på telefonen.

    Över till Car Play:
    Det finns förvisso kanaler i webbradion som du inte hör i vanliga bilradion, som "din P4-kanal" när du befinner dig på annan ort, kanaler som P4 Plu soch Barnradions knattekanal, och, för lyssnare utomlands, samtliga kanaler. Dessutom är FM-radio i bilarna ingen standard vi kan ta för given, även om Sveriges Radio tillsammans med andra radiobolag försöker säkra detta.

    Men för den vardagliga lyssningen på hemmaplan, som nog står för den större delen av "bil-lyssningen", finns de kanaler man helst lyssnar på även via FM, och FM-mottagare finns i de flesta bilar!

    Vi har dock sedan i mars lite mer innehåll i CarPlay än de direktsända kanalerna. Så här ser senaste versionen, som släpptes igår, ut:

    Eftersom vi har gjort ett stort byte av tekniken i just CarPlay, får du hemskt gärna återkoppla om något fungerar konstigt. (Tyvärr är det få av oss som arbetar med appen som har en bil med CarPlay, så om funktioner är svajiga (och det inte framgår av felloggar eller märks i simulerade Carplay-miljöer), är vi rätt beroende av lyssnares återkoppling.

    Att du inte har sett att vi har annat innehåll än kanalerna, kommer jag att ta upp med mina kolleger.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Eftersom jag själv inte har CarPlay - inte ens en bil - har jag frågat mina kolleger vilket innehåll som finns där.

    Vi jobbar mot att få till denna struktur på innehållet, men jag vet tyvärr inte vilka av punkterna som redan är på plats och vilka som återstår att implementera:

    Direkt
    • Alla kanaler listas (jag vet dock att extrakanalerna med blannd annat sportsändningar saknas)

    Program
    • Aktuella Poddar & program (Avsnittslista)
    • Tips för dig (Avsnittslista)
    • Populära avsnitt (Avsnittslista)

    Min sida
    • Min lista (Avsnittslista)
    • Favoriter (det vill säga "program du följer") (Avsnittslista)
    • Nedladdat (Avsnittslista)
    Jag har tyvärr inte hunnit lägga tid på att uppdatera telefonen i helgen. Däremot har jag hunnit lyssna igenom nästan hela Händelser vid vatten ...
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar! I helgen var jag ute och körde och kunde konstatera att du har alldeles rätt och att jag har missat att "gammalt" material finns tillgängligt nu!
    Kanske är rubriken "program" inte den bästa av pedagogiska skäl (mig missade ni) men det där ser utsom en fantastisk förbättring!

    Lyckades förresten inte använda din länk för att starta radio med genvägar, får felmeddelandet att det inte finns någon app för att öppna länkar av typen http... vilket förstås är alldeles osant, men vad kan man göra...
  • Tack för tester och återkoppling.

    Något jag lärt mig av våra lyssnare är hur problematiskt ordet ”program” är. Det är nämligen minst fem olika saker:
    • P-kanalernas ”P” står för program. Lyssnar jag på P1 och vill byter till P4 Kronoberg, så säger ju jag att jag byter kanal, men många lyssnare byter program.
    • Det jag själv lägger in i ordet. Klassisk morgon, Ring så spelar vi, Eftermiddag i P4 Kronoberg … Det vi avser med ”program” på webben och i appar. Programserie alltså.
    • Återkommande punkter i längre sändningsblock, som ett lokalt eftermiddagsprogram som alltid har boktips på torsdagar, eller de kåserier som regelbundet hörs i Godmorgon världen. Upplevs som program av lyssnarna, men inte av våra tekniska system, och inte heller av appar och webb.
    • De enskilda avsnitten, så att jag kan prata om att jag missade programmet ”Kan jag vara feminist och vilja ha en fin kropp?” men hörde programmet ”Kan hundar ha en tysk brytning?” (Allvarligt talat)
    • Program som ”vilket program är det i dagens Studio Ett?”, alltså vad som står på schemat under en viss sändning
    • Program som i programvara. ”Det funkar inte i Firefox, men i alla andra program funkar det.”
    Jag har ingen lösning, utom att vi själva bör skriva och säga avsnitt, inslag och kanal, när det är vad vi avser, så att vi minskar risken för missförstånd. Jag tar upp saken med CarPlay-teamet!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Vilken fantastiskt forum och vilka bra svar från dig Annika. Har du en lista över länkar likt den du skrev ovan (https://sverigesradio.se/play/kanal/132)?

    Jag är mer specifikt på jakt efter P4 Kalmar.
  • Tack 😀

    Visst har jag det. Byt ut 132 mot 201:
    https://sverigesradio.se/play/kanal/201

    Vilket mystisk nummer som leder till respektive kanal, är inget som följer något logiskt mönster, men du kan kika på länken till respektive kanals tablå för att lista ut det! I tablån för P4 Kalmar, står 201 utskrivet:
    https://sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=201

    Annars finns det en sammanställning här med kanal-länkar där du kan se detta:
    AAC-länkar som M3U (96 kbps)

    Bonusinformation:
    Ni kan även skapa Play-länkar till enskilda avsnitt och till programserier.

    Jag ger exempel på hur de länkarna ser ut:
    https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1426973
    (Snedtänkt med Kalle Lind: Om Mai Zettering)

    https://sverigesradio.se/play/program/5336
    (Borta för alltid)

    Väl bekomme!
    Annika Webbmaster