Tidslinjen i androidappen hänger inte alltid med

För ett par år sedan klagade jag på ett nytt uppträdande av tidslinjen vid backande i direktlyssning. Jag väntar fortfarande på att det åter fungerar efter den förändring som gjorde att den inte fungerar säkert.

Jag har på senare tid till min glädje konstaterat att det ibland fungerar, men tyvärr inte alltid, och jag har inte funnit något mönster i när det fungerar.

Den vanligaste misfunktionen vid mitt hanterade är att när jag backar med knappen "-15 sekunder" (alltså 15 i en cirkulär pil) förbi vänstra kanten så blir skärmen oförändrad och man tappar koll på var man är. Exempel: jag lyssnar på P1 morgon kl 8.45 och vill återgå till början av Vetenskapsradion kl 8.36. Skärmen byter ibland utseende till Vetenskapsnyheternas gröna streckbild av uggla, och jag kan pricka in starten med fingret/musen men oftast får jag stå ut med att räkna klick på -15.

Ett annat beteende av samma slag, men inte lika frekvent är att om jag byter kanal, t ex från P4 till P1 blir den röda P4-skärmen med tillhörande linje och programbild kvar medan ljudet blir det rätta.

Kommentarer

  • Tack!

    Även om ljudet är vårt fokus, vill vi förstås att grafiken ska hänga med, så jag ser till att vi kikar på detta.

    Berätta gärna om felet kvarstår i version 20.9.6, som nu finns ute för alla (inte enbart för beta-testare som när jag tipsade om den versionen vid ett annat problem).
    Annika Webbmaster
  • Jag kollade just versonen, och det är 20.9.6. Jag blev förvånad att det utan problem funkade som förväntat nu på eftermiddagen. I morse fanns felet. Har appen uppdaterats idag?
    Men som sagt har det inte alltid funkat förut, men ibland har det funkat, så att det gick bra nu kl 17 är inte ett tecken på att problemet är löst.
  • Att grafken hänger med är ju nte det viktiga, men styrningen ska ju fungera när man backar och har sig på tidslinej. Det går inte lätt om inte tidslinjen syns.
  • Du har naturligtvis rätt i att grafiken är viktig här! De problem som uppstår i samband med en backad ström saboterar navigeringen, och detta problem behöver vi prioritera.

    När vi undersökte detta i våras, var det samtidigt som vi hade flera andra problem med backade ljudströmmar (till exempel Bluetooth-funktionen) och att spola. Nu har i alla fall de vanligaste "andra spol-problem" lösts, och förutsättningarna att tydligt urskilja var just det här felet ligger är betydligt bättre. Bra att du rapporterade in det.

    Men har det pågått i flera år? I så fall har jag inte tagit det på tillräckligt stort allvar, och det får vi förstås se över. Saker bör ju inte dra ut på tiden i onödan för att webbmastern inte förstått allvaret! (Av praktiska skäl blir min bedömning ett grovt filter för hur vi ser på olika problem, även om app-teamet förstås nås av felrapporter på många andra vis - som genom egen användning av olika funktoner.)

    Min bild är att felet kom i våras, eller möjligen något tidigare. Dessutom har jag trott att det fungerar bra för det mesta, men låser sig av och till. Där har utvecklarna korrigerat mig och berättat att det, åtminstone för många lyssnare, är högst sporadiskt som det fungerar som det ska, och att det är mer regel än undantag att tidslinjen hänger sig när man backar!

    Det felet kvarstår alltså och du har hjälpt mig att få en bättre förståelse. Tack!

    Det andra felet, där information från tidigare kanal hänger med vid ett byte, undrar vi däremot om du verkligen har sett sen försommaren, för detta ska vara löst.
    Annika Webbmaster
  • Det är ett fel som uppträdde för minst ett år sedan. Det går kanske att hitta när jag första gången klagade, vilket var i samband med någon annan nyhet; jag minns inte vilken. I våras skrev jag igen om saken.

    Att grafiken inte hängde med vid kanalbyte såg jag senast igår, men det är inte ofta. När jag backar över inslagens gränser i t ex P1-morgon eller P4 mellan 16:30 och 17 är det mer regel än undantag något som måste ske "i blindo", men häromdagen funkade det som avsett. Jag var inne på en iPhone nyligen och där ser det ut som det borde, så det är något med androidappen. Förresten trodde jag att det var en avsedd feature att tidslinjegrafiken *alltid* skiljer sig någon minut från ljudströmmen, men i iPhone tycks grafiken växla helt i takt med inslagen.
  • Det är ett fel som uppträdde för minst ett år sedan. Det går kanske att hitta när jag första gången klagade ...

    Tack, jag har inte hunnit undersöka det än, men ska. Jag brukar kunna gräva fram den här typen av historik, som ofta är värdefull för att förstå i vilka sammanhang fel syns.
    Att grafiken inte hängde med vid kanalbyte såg jag senast igår, men det är inte ofta.

    Tack, då ser vi över det också.

    Jag var inne på en iPhone nyligen och där ser det ut som det borde, så det är något med androidappen.
    I Iphone går det dessutom att "svepa bakåt" bland avsnitten om du hr den stora versionen av spelaren öppen. Just för att backa i P1-morgon och andra program som delats upp i flera block, är det en enorm fördel!

    Förresten trodde jag att det var en avsedd feature att tidslinjegrafiken *alltid* skiljer sig någon minut från ljudströmmen, men i iPhone tycks grafiken växla helt i takt med inslagen.
    Undrar om det kan bero på att den Iphone du använde hade en ljudström som var mer i takt med den verkliga tiden? Vi har en buffert i båda apparna, så att det du hör när du lyssnar "direkt", ligger någon minut efter direktsändningen. Vi har ett försök på gång i Iphone-appen där vi har minskat bufferten rejält för en del användare. Jag hör om det skulle kunna påverka.
    Annika Webbmaster
  • Jag har precis samma problem som Ragnar. Jag har en Samsung s10e. På jobbet har jag en Samsung s7 - samma problem på den. Problemet började för ca 2 år sedan.
  • Hej Stefan!

    Den senaste versionen av appen, som än så länge inte är släppt till alla lyssnare, heter 20.10.2. I den ska risken för att såna här fel uppstår ha minskat. Den kommer inom kort ut till alla, men vill du få del av den direkt, så är det enkelt att bli betatestare:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabb återkoppling - jag ser fram mot uppdateringen 😀
  • Ingegerds fråga har blivit ett eget inlägg:
    Var finns tidslinjen på webbens spelare?​​​
    Annika Webbmaster
  • Tidslinjen i android-appen bär sig ofta bättre åt än före 20 oktober, men inte alltid. Ibland är det än värre med att fel kanals fönster visas, så att t ex har det hänt att jag kl 6:35 ser fönstret för Vetenskapsradions nyheter medan jag hör Stockholmsnytt.
  • Tack för det! Jag återkopplar till Android-teamet, och hör om de har några frågor, tips eller reflexioner.
    fel kanals fönster visas
    De flesta lyssnare är "kanal-trogna" och det är ju enbart hos oss som lyssnar på mer än en kanal den här typen av fel kan synas. Därför är det ju extra välkommet att du rapporterar in det!

    Gäller detta appen i sig, eller kan det vara den mediaspelare du har på låsskärmen som visar fel kanal? (Oavsett vilket vill vi hitta en lösning, så jag frågar för att förstå problemet korrekt, inte för att vi vill skjuta i från oss ansvaret.)
    Annika Webbmaster
  • Det är i appen.