Tidsangivelser vid direktrapporting

Jag försöker följa rättegången i Västerås i vargjaktsmålet. Eftersom jag inte kan följa i realtid hela tiden, är jag beroende av de tidsangivelser som anges. Det här blir då svårt om man återkommer senare, eftersom ni har relativ tidsstämpling, typ "1 timme sedan", " för en dag sedan". Denna tidsstämpling ändras ju beroende på när man i efterhand går in o läser.
Det enda vettiga sättet att tidsstämpla, är med aktuell tid + datum. Kan införa det istället?

Kommentarer

  • Det här blir då svårt om man återkommer senare, eftersom ni har relativ tidsstämpling, typ "1 timme sedan", " för en dag sedan". Denna tidsstämpling ändras ju beroende på när man i efterhand går in o läser.
    Jag vet inte om det är jag som missförstår dig, men de tider som anges blir ju "i förhållande till nuet", och nyss såg det ut så här:

    Om du återkommer tre timmar senare, så kommer det att ha ändrats till "för tre timmar sen" på de korta kommentarerna som skett helt nyss och "för åtta timmar sedan" på den i gula ramen. Vet du när du senast lämnade rapporteringen, kan du alltså koncentrera dig på att läsa de delar som tillkommit.

    Jag vet inte om det förtydligade något. Beskriv gärna bättre på vilket vis det är svårare att hänga med i rapporteringen när tiden är "i förhållande till nuet" jämfört med om det är klockslag.
    Annika Webbmaster

  • Du har inte missförstått mig.
    Du beskriver precis hur det fungerar, och det är just det jag anmärker på.
    Tycker att det är ett besvärligare sätt behöva komma ihåg NÄR man läste något och sedan räkna bakåt, än att minnas el notera en viss tidsstämpel.
    (och jag har för mig att ni tidigare, nån gång i tiden hade ett annat system för tidsstämpling. Men kan minnas fel)

    Föreslår att ni ser hur Sveriges Television gör samma rapportering, och kopierar deras metod.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/direktrapportering-folj-rattegangen-mot-karl-hedin-om-misstankt-jaktbrott
    Det här är mycket lättare att återkomma till samma ställe om man lämnat rapporteringen ett tag, om man noterar el minns vilken tidsstämpel man såg senast (t ex lunchuppehållet).
  • Bra att jag uppfattade dig korrekt.

    Jag ser till att din återkoppling når fram till de kolleger som har hand om denna funktion. Vilken variant man upplever som enklast att orientera sig i är troligen dels individuellt och dels beroende på sammanhanget.

    I de flesta sammanhang jag kan tänka mig, borde dock din föreslagna "klock-tid" fungera minst lika bra som "tid i förhållande till nuet", i synnerhet med tanke på att de datorer och mobiler som man ser rapporteringen på, ju alltid har en digital klocka, så att det inte råder någon större tvekan om ifall 11:23 var alldeles nyss eller för ett tag sen ...

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster