Tidal Spellista

Hej,

Varför lägger ni inte ut några spellistor i Tidal ?
Hittar bara ett fåtal spellistor i Tidal som kommer från er.

Mvh Olle

Kommentarer

  • Hej Olle!

    Vi har bett en kollega, Micke Cederberg, att svara. Micke är musikredaktör och är nog den på Sveriges Radio med störst kunskap om hur vi arbetar med musiklistor på andra plattformar.

    Kanske kan svaret likna det svar Micke gav för snart ett år sedan på en liknande fråga, om varför vårt utbud på Apple Music är mer begränsat än det i Spotify:
    Apple Music är /.../ begränsat på antal datorer som man kan arbeta med ett och samma konto.

    Den begränsningen gjorde att det för Apple Music (i alla fall för ett år sedan) var ett fåtal redaktörer som kunde arbeta med kontot och att de då fick lov att prioritera de mest populära listorna. I Spotify kan enskilda redaktioner själva arbeta med listorna, och därför blir utbudet bredare.

    Nu vet jag inte om det är samma skäl som gäller för Tidal. Om det är andra orsaker hoppas jag att Micke kan reda ut det!

    Är det någon speciell lista du gärna hade velat finna i Tidal?
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar, det finns ju flera spellistor som är väldigt intressanta.
    Framför allt Digilistan och P3 Star samt P4 spellista . Jag kör Tidal enbart för den höga upplösningen men man saknar de uppdaterade spellistorna.

    Jobbar SR för att ta fram en gemensam plattform som funkar i alla streamingtjänster oavsett vilket man väljer ? Hade ju varit win-win för alla.
  • Ok!

    P4:s spellista tycks finnas på Tidal:
    Tidal: P4:S SPELLISTA V. 51

    Likaså Digilistan:
    Tidal: DIGILISTAN V. 51

    P3 Star hittar jag inte. Däremot hittar jag P3:s spellista:
    Tidal: P3:S SPELLISTA V. 51-53

    En gemensam plattform som funkar i alla streamingtjänster oavsett vilket man väljer, låter verkligen som en dröm. Nu är jag verkligen inte insatt i hur de olika musiktjänsterna fungerar, men med det lilla jag har anat bland annat genom vad Micke Cederberg har berättat, förstår jag att det finns många tekniska och juridiska problem idag.

    Men alla förändringar börjar som drömmar, och istället för att jag svamlar på om något jag vet mycket lite om, hoppas jag att du kan få ett tydligare svar av Micke!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Alla dessa Spellistor som finns på Tidal är från förra året, och då endast 1v och sedan inget mer. Så det måste finnas en förklaring till varför endast 1v lades ut och sedan tog det stopp?
  • Hej! Vi hade ett samarbete med Tidal tills för två år sedan när de valde att säga upp samarbetet med oss i anslutning till att de lade ner sin verksamhet i Sverige. Vi har av tekniska skäl inte lyckats lösa detta på egen hand så dessvärre gör vi inga fler listor där utan finns i Spotify, Apple Music och Deezer. /Ha det fint
  • Hej Olle!

    Jag letar upp alla inlägg jag hittar från lyssnare som uppskattar riktigt hög ljudkvalitet, så fastän du frågade om spellistor, hoppas jag att detta kan intressera dig!

    Idag drar vi på försök igång två nya ljudströmmar, de två P2-kanalerna i riktigt hög bitrate:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och https://http-live.sr.se/p2-aac-320 (funkar lika bra med http först)

    God jul med extra gott ljud!
    Annika Webbmaster