Textning av program tex sommarpratarna i P1

Hej,
Jag som hörselskadad har svårt att höra ett av de bättre programmen i radio nämligen sommarpratarna.
Finns det möjlighet att texta programmen?
Tacksam för svar
Erik

Kommentarer

  • Hej Erik!

    I Facebookgruppen "Sommarprat 2019 på teckenspråk och skriven svenska" transkriberar frivilliga programmen i "Sommar i P1" för att även de med nedsatt hörsel ska kunna ta del av innehållet.

    Här kan du läsa ett inslag som Studio Ett sände om detta:
    Frivilliga gör Sommar i P1 tillgängligt för hörselskadade

    Fler nyheter om detta:
    Hörselskadade ställer krav på Sommar i P1

    Hörselskadade vill också ta del av Sommar i P1

    Facebook-gruppen som det talas om når du här:
    Sommarprat 2019 på teckenspråk och skriven svenska

    Hoppas att de program du är mest intresserade av finns tillgängliga för dig!
    Annika Webbmaster
  • Nu är vi framme vid sommaren 2020 och värdarna för programmet "Sommar i P1" är presenterade.
    Kommer vi hörselskadade och döva att kunna ta del av Sommarpratet i år?
    /Birgitta

  • Hej Birgitta och förlåt sent svar!

    Vi som svarar i supportforumet arbetar med att lösa tekniska problem med våra webbtjänster och appar och har tyvärr inte möjlighet att svara på den här typen av frågor.

    Jag hänvisar därför till ett blogginlägg som Elle-Kari Höjeberg, tillgänglighetsansvarig för vårt utbud, skrev i våras:
    Text och transkribering ingen lätt fråga för Sveriges Radio

    Hon skriver bland annat att vi arbetar med
    ... att utveckla transkribering som är den teknik som automatiskt skulle kunna göra om ljud till text. Men tekniken för svenska är inte färdigtränad ännu och misstolkar alltför ofta ord beroende på dialekter, bakgrundsljud eller annat som gör att talet inte är tydligt ur teknikens synvinkel. Det är därför framförallt av kvalitetsskäl som vi gör bedömningen att den inte fyller de behov som vi har än.

    Och att det går långsamt är trist. Där tror jag att många hörselskadade hellre vill kunna ta del av programmen, trots att det finns brister i transkrberingen, än att inte kunna ta del alls, och tipsar därför om att det finns olika former av transkriberings-appar. Jag har fått intryck av att utvecklingen går mycket snabbt där och alla "de stora jättarna" jobbar på att hitta olika lösningar.

    Här Google:
    Registrera tal och visa som text

    Och här Microsoft:
    Diktera text med hjälp av taligenkänning

    I vilken mån de kan fungera för Sommar & Vinter i P1 och hur bra resultatet i så fall blir, har jag ingen aning om, men det är kanske värt att undersöka? (Min make är redaktör på SVT undertext och jag vet att bra programtextning inte kan skötas av en maskin, men att få en lite sämre transkribering som ändå ger möjlighet att ta del av programmet är ju ändå ett steg på vägen.)

    Trevlig sommar
    Annika Webbmaster
  • Bedrövligt! Vi hörselskadade och döva betalar för SVT/SR genom vår skatt, precis som hörande, men får en sämre service: extremt dålig textning på tv och ingen text på åtminstone, sommarprat!
    Vi som inte vill vara med på facebook, hur får vi då veta vad som sägs av sommarpratarna?
    svt och sr är teflon institutioner, det spelar ingen roll hur mycket man ber och klagar, de lyssnar inte, har alltid någon ursäkt och hänvisar till sin armé av kommunikatörer, genom kontakt sidorna, man får aldrig svar av en ansvarig person, bara "tack så mycket för att du engagerar dig, vi förmedlar vidare". Det är skandal, hur SVT gömmer sig bakom de här "kontakt" personer som mycket väl skulle kunna ersättas av robotar, de kanske redan är det också!
    Fy skam! Flera ursäkt?
  • Hej Claudia och förlåt att svaret dröjt!

    SVT
    Detta är ett forum för support på Sveriges Radios webbtjänster, och normalt sett brukar vi inte kunna svara på frågor som rör SVT - men eftersom jag är gift med en av SVT:s programtextare, vet jag att de textar i princip allt de sänder, så jag vill förstå kritiken även där!

    Jag undrar om du inte hittar den text min make och hans kolleger lägger ned mycket tid på att producera, eller om du menar att kvaliteten på texten är dålig och i så fall på vilket sätt.

    Sveriges Radio
    När det gäller frågan om att texta eller teckentolka Sveriges Radios utbud, så kan jag inte svara bättre än vad jag svarade Birgitta ovan. Det beror inte på att jag är en robot, utan på att jag arbetar med Sveriges Radios webbtjänster och appar och helt enkelt är tvungen att hänvisa till de kolleger som kan ämnet.

    Att bli frustrerad över att jag, som webbmaster i ett forum för teknisk support, inte kan svara bättre än att tacka, är som att gå till träslöjdsläraren om du vill klaga på att en skola serverar dålig mat. Jag förstår problemet, men det ligger så långt bort från det jag arbetar med att jag inte riktigt vet hur jag ska göra, annat än att försöka lotsa dig vidare till de kolleger som kan ämnet bättre. Och då blir det en del "tack" och "ursäkta" och "jag förmedlar vidare".

    Fast det är nog bättre att du skriver själv direkt till de kolleger som kan ämnet. Högre upp skrev jag att den som är tillgänglighetsansvarig för vårt utbud heter Elle-Kari Höjeberg. Henne når du här:
    elle-kari.hojeberg@sverigesradio.se

    Lycka till!
    Annika Webbmaster