Textad Pod?

Hej!
Jag är gravt hörselskadad och behöver läsa på läpparna för att höra. Min skada är ca 20 år så innan dess hörde jag perfekt. Hörselslingor och hörsnäckor hjälper inte mig. Jag behöver text för att höra. Vill sååååå gärna kunna lyssna på filosofiska rummet där många av mina vänner är och tycker saker. Ny har jag sett att en kan prenumerera på RSS text men jag får inte till det. Har tryckt på knapparna men vet inte hur jag ska gå vidare. Snälla redaktionen, Hjääälp en törstande "filosofiska rummet längtare" Med vänlig hälsning Karin Stawreberg.

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Idag har vi tyvärr inget sådant, vilket vore väldigt bra av flera skäl. Dels, förstås, för att även hörselskadade ska kunna ta del av våra program, men även för att göra vårt innehåll sökbart.

    De texter som du kan prenumerera på (vilket kräver en RSS-läsare) från Filosofiska rummet endast samma texter som de du ser på programmets hemsida. De ger en orientering om vad programmet handlar om, men är verkligen inte "podden i textform", tyvärr:
    https://sverigesradio.se/filosofiskarummet

    Vi gör försök med tal-till-text tjänster, än så länge i begränsad omfattning och för internt bruk. Det finns även olika former av transkriberings-appar, och (utan att vara så insatt) har jag fått intryck av att utvecklingen går mycket snabbt. Jag vet inte om det är något en hjälpmedelskonsulent kan ha koll på? Ett snabbt sök på webben visar att "de stora jättarna" jobbar på att hitta olika lösningar.

    Här Google:
    Registrera tal och visa som text

    Och här Microsoft:
    Diktera text med hjälp av taligenkänning

    I vilken mån de kan fungera för poddar och hur bra resultatet i så fall blir, har jag ingen aning om, men det är kanske värt att undersöka?

    Det har även skett en del "äkta transkribering" (människor är alltid bättre än maskiner) och teckentolkning genom lyssnares insatser, framförallt när det gäller Sommar & Vinter i P1. I Facebookgruppen "Sommarprat 2019 på teckenspråk och skriven svenska" (ej kvar, tror jag) transkriberar frivilliga programmen för att även de med nedsatt hörsel ska kunna ta del av innehållet. Här kan du läsa ett inslag som Studio Ett sände om detta:
    Frivilliga gör Sommar i P1 tillgängligt för hörselskadade
    Annika Webbmaster