Direktlyssning startar inte i Internet Explorer

Har IE11. Om man kommer från någon web-sida än sverigesradios sida, startar ljudet inte om man går direkt-sändningen direkt. Men om man först öpnar någon annan program, vilket har redan skickats ut "i luften", funkar även direkt-sändningen! Detta händer varje gång, när jag har lysnad någon annan radiosändningen i nätet. Det hjälper inte att slå CTRL+F5. Man måste rensa cookies och starta om IE. Detta händelse är inte rolig!
Är det något jag skall göra på annat sätt, eller är det riktig fel?

Kommentarer

  • Hej Markku och tack för att du rapporterade in detta!

    Det du beskriver är verkligen inte som det är meningen att det ska fungera, och jag känner inte riktigt igen felet sedan tidigare felrapporter, men funderar över ifall det kan finnas samband med ett par andra problem ...

    Jag ändrar rubriken från Tekniken till Direktlyssning startar inte i Internet Explorer, så att det blir enklare för eventuella andra med samma fel att hitta till detta inlägg!

    Svara på det du kan!
    Jag har många frågor. Det är inte meningen att tvinga på dig en stor felsökningsuppgift, samtidigt behöver vi din hjälp för att förstå felet så bra det går ... Just när du är ensam om att rapportera in ett problem, är det extra viktigt att vi verkligen förstår hur det yttrar sig!

    Blir det alltid samma fel?
    Blir det samma problem varje gång du kommer från en annan webbsida, eller är det olika? Jag funderar över ifall det är skillnad om du exempelvis följer en länk som har http i början som http://sverigesradio.se/sisuradio  jämfört med en länk som har https i början, som https://sverigesradio.se/sisuradio ...

    Hur är det du försöker strata ljudströmmen?
    Försöker du starta ljudet genom att klicka på play i spelaren (där den kanal du lyssnade på senast finns inläst) eller genom att klicka på en länk på annan plats på sidan? Båda ska fungera, men om vi har ett fel, kanske det felet endast finns på ena länken.

    Jämför denna bild, där jag kan starta P1 från vår förstasida, https://sverigesradio.se genom att antingen klicka på den runda play-knappen i spelaren, eller genom att klicka på den fyrkantiga knappen i "Lyssna direkt-modulen" till höger:

    När märkte du felet?
    Har detta pågått länge eller är det något som uppträtt under de senaste två veckorna?

    Tack för det du redan rapporterat!
    Att tömma cookies och starta om IE låter som ett väldigt omständlig sätt att komma runt problemet, men bra att du har konstaterat att det och upptäckt att det även går att starta ett annat ljud (vilket ju är enklare) och därefter lyssna på en kanal. Också bra att du testat att ladda om sidan med ctrl + F5. Det laddar om javascript och liknande, och att det inte hjälpte utesluter flera felkällor!

    Bild kan hjälpa oss
    Har du möjlighet att ta en skärmbild på hur det ser ut när det är problem och sedan bifoga till forumet? Den typen av bilder kan ibland ge oss värdefull kunskap!

    Skärmbilder kan tas på olika vis, här är ett sätt:
    Ta skärmbilder med hjälp av Skärmklippverktyget

    Bilden bifogas enklast genom att klicka på denna symbol vid textfältet i detta forum:

    Alltid denna dator?
    Bakom kulisserna ser jag att du har Windows 7. Är det just i IE på denna dator du fått felet, eller har det skett även på andra datorer? Vår spelare för IE på just Windows 7 är inte densamma som den spelare som används på IE på Windows 8 och högre (eller på Chrome och Edge på Windows 7).

    Tack på förhand om du tar dig tid att svara på mina frågor!

    Annika Webbmaster
  • Markkus svar hamnade i en annan tråd, så jag kopierar över en del av det svaret hit! Mitt svar till Markku kommer som ytterligare ett inlägg under detta.

    Blir det alltid samma fel?
    Blir det samma problem varje gång du kommer från en annan webbsida, eller är det olika? Jag funderar över ifall det är skillnad om du exempelvis följer en länk som har http i början som http://sverigesradio.se/sisuradio  jämfört med en länk som har https i början, som https://sverigesradio.se/sisuradio ...

    SV: Jag kör nytiden bara https om detta är bara möjligt…. Jag försöker testa inom kort tid

    Hur är det du försöker strata ljudströmmen?
    Försöker du starta ljudet genom att klicka på play i spelaren (där den kanal du lyssnade på senast finns inläst) eller genom att klicka på en länk på annan plats på sidan? Båda ska fungera, men om vi har ett fel, kanske det felet endast finns på ena länken.

    SV: Påminner. Detta fattas bara ljudet. Annars alla andra delar fungerar så som det ska.
    Jag använder finska Yles musikprogrammer samt era Sisu-kanal och P3. Och har märkt, om jag hoppar från direct sändningen till någon annan ställe där mellan, och kommer tillbaka efter en stund, funkar allt annars bara ljudet fattas. Försöker trycka play (har provat både knappar) knappen, men ingen hjälp. Sen gör jag så som meddelade tidigare.

    När märkte du felet?
    Har detta pågått länge eller är det något som uppträtt under de senaste två veckorna?

    SV: Det har varit så länge, men nu blev jag irriterat

    Bild kan hjälpa oss
    Har du möjlighet att ta en skärmbild på hur det ser ut när det är problem och sedan bifoga till forumet? Den typen av bilder kan ibland ge oss värdefull kunskap!

    SV: Du har rätt! Men allt på skärmen visas så som det ska, så jag tror, att man får med detta vägen någon tilläg till detta problem…

    Alltid denna dator?
    Bakom kulisserna ser jag att du har Windows 7. Är det just i IE på denna dator du fått felet, eller har det skett även på andra datorer? Vår spelare för IE på just Windows 7 är inte densamma som den spelare som används på IE på Windows 8 och högre (eller på Chrome och Edge på Windows 7).

    SV: Jag har två PC, vilka har Windows 7, och bade fungerar på samma sätt. Den ena har bara 32bit operativsystemet. Den andra har 32bit och 64bit, men I olika skivor (går inte använda samtidigt). Och som sade, alla är lika med detta problemet.
    Annika Webbmaster
  • Här kommer mina svar på dina kommentarer:

    Jag kör nytiden bara https om detta är bara möjligt…. Jag försöker testa inom kort tid

    Tack, bra! Det är förstås bra att du kör https där det går, men testa gärna ifall det blir annorlunda med http! Det slog mig nämligen att jag i förra veckan fick reda på att den spelare som används av IE på Win 7 har ett problem där vi ger http-strömmar istället för https i något läge, och det skulle kunna leda till att våra ljudströmmar blockeras över https.

    Jag tar reda på mer om det felet, som vi självfallet behöver lösa!

    har provat både knappar

    Tack! Även det gör att vi kan utesluta vissa typer av kodfel, men det http-problem jag misstänker skulle visa sig på båda knapparna.

    Det har varit så länge, men nu blev jag irriterat

    Bra att du rapporterade in det!

    allt på skärmen visas så som det ska

    Ok!

    Jag har två PC, vilka har Windows 7, och bade fungerar på samma sätt. Den ena har bara 32bit operativsystemet. Den andra har 32bit och 64bit, men I olika skivor (går inte använda samtidigt). Och som sade, alla är lika med detta problemet.

    Tack.

    Jag undersöker närmare hur det går med det fel där IE-användare får http-ljud på ett ställe där ni borde få https-ljud. Det felet måste vi lösa oavsett, men jag har inte sett att detta skapat problem för lyssnare tidigare.

    Jag kan inte återskapa felet själv, trots att jag testat på Win 7 med IE, så felet kanske dessutom kräver att man gör någon annan inställning eller har ett speciellt säkerhetsprogram som blockerar osäkert innehåll?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Testade just med http:// format. Det stämmer att med detta format fungerar det bättre. Men samma resultat får man om man trycker CTRL+ F5 eller bara F5, när man använder http:// format.  När läsären gör om sidan, fattas ljudet. Det första är inte vanligt användning, så som den andra är. Test gjorde med bara en maskin.
    Ursäkta att jag gjorde extra job till Dig. Det vade den andra gången, när jag använde era bra web-service! Man lär alltid nya saker till...
  • Ursäkta att jag gjorde extra job till Dig.

    Ingen orsak!

    Problemet är alltså att vi felaktigt levererar ljudströmmen över http även för dig som besöker oss över https. Eftersom vi snart (senast i början av maj) kommer att skicka all trafik över https, är detta något vi kommer att lösa innan dess, men det dröjer troligen några veckor innan det fungerar som det ska.

    Tack för att du rapporterade in detta! Vi ska försöka komma ihåg att återkoppla till dig när det är löst, men påminn gärna ifall du inte hör något från oss .
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    I dag försvann färget från spelarens startknappen. Detta är nu svart i stället blå, som det var tidigare. Någon gör kanske något? I går funkade era sidor, vad gäller detta problem, bra. Men YLE (finska sidor) fungerade väldig dåligt och gjorde även störningar till min PC.
  • Hej!

    Att knappen blev svart istället för blå är en ren design-förändring för att våra olika plattformar, som hemsidan och appen Sveriges Radio Play, ska bli mer lika varandra.

    Men samtidigt som den förändringen lades ut, så kom det ut en del andra uppdateringar. Just det problem som du har fått, är ännu inte åtgärdat (vad jag kan se).

    Men jag vet att det är på gång. Att se till så att vi använder https överallt är en av de viktigaste förändringarna vi genomför just nu. Vad problemen hos YLE beror på, har jag tyvärr ingen aning om, men jag hoppas att det löser sig snart!

    Tack för att du håller oss uppdaterade med hur det fungerar.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har vi gjort en uppdatering som bör göra så att det fungerar lika bra med http som med https i början av adressen! Återkom om felet kvarstår.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Testade nu två gånger med en maskin. Bättre är det men...
    Jag vet iinte om jag använder era sidor någorlunda fel sätt? Det funktion är bra, när man slutar lysna era sidor. Nästa gång när jag "kommer inne", så fortsatter min ie från detta läge. Och det gick idag på morgonen bra. Jag lysnade Sisuradios morgon progammet. Men jag hade viljan titta tablå. Efter jag fick det fram, försvan ljudet. Alltså directlysning stannade, och när jag försökte starta det på nyt. Allt annat visade sig fungera så som vanligt, den enda som fattas var ljudet. Måste börja använda igen "min reset-system" igen.
    I går testade den andra gången efter hade fått meddelandet från er.
    Det gick brå annars bra efter hade gjort reset till ie först. Men efter det allt fungerade perfect!
  • Tack för den återkopplingen!

    Ja, det låter som om det fortfarande är något som inte är riktigt rätt.

    Det kanske är någon del av sidan där delar av den äldre koden inte har ersatts? Startar du om datorn lite då och då (så att du inte nöjer dig med att låta den gå in i viloläge)?

    I det här fallet är det mest intressant om du startar om själva webbläsaren, men jag påminner om att det är bra att göra så även med datorn, för när datorn stängs ned rensas RAM-minnet och eventuella uppdateringar installeras.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    PC som jag använder för test, har nätkopplingen med USB-stick modem. Den låter inte sätta PC till viloläget.

    Det också så att Microsoft gjorde updateringar för min PC där mellan dom testester (2 sista). Kanske där är någon svar till händelser??

    Om ljudet fattas,  prövar jag först lysna någon tidigare utkommit program som SR har skickats. Om det hjälper, behöver man inte göra något annat, bara trycka direktsändningknappen.
    Om inte så rensar jag läsarens cookies och cache-minnet på skivan eller stänger IE-läsaren och startar på nytt.
    Borde inte göra något ont för maskin (PC), tror jag.

    När Microsoft gör sina updateringar, startas PC om det behövs. Och min dator inte heller sitter mot internet dygnet runt.
  • En komment till
    I dag har jag märkt, att nu har det litet anorlunda funtion. Direktlysningen gick till detta läge var jag vade tidigare, när jag lämnade tillfälig SR sidan. Men nu går det  till detta programmet, vilket är på gång just då.
    Men fortvarande fattas ljudet. Men så det kommit bättre på detta sätt, att händelsen går alltid på samma sätt. Så det räcker att man först lysnar kort tid någon "gammal" programmet och hoppar efter det till direktlysningen.
  • Tack!

    Riktigt varför det blir problem att starta ljudet är vi inte säkra på, så det är bra att du har hittat en fungerande metod!
    Annika Webbmaster
  • En små sak till
    I dag tycker att man väldig nära att man är löst problemet.
    Det som ja nu undrar är: Om man kommer utifrån till direkt till direktlysningen, så fattas losen-symbol i adressraden. Det är troligen rätt, eftersom samma "signal" delas till olika änvändar även olika länder. Men om jag går till program som ar redan skickat efter det ut, så det blir  sändning "bara till mig", så tycker jag losen borde visas i adressraden. Nu fattas det när man flyttar från direktlysningen till "gammal program"
    Men om jag kommer direkt till "redan skickat" programmet, visas losen i adressraden som det ska.
    Ber ursagt min dåligt svenskan. Man glömmer saker om man varje dag använder detta!
  • Hej igen!

    Vi håller på att förändra på hela sajten så att hänglås-symbolen, som du ser när du besöker oss över https men som saknas över http, ska synas hela tiden.

    Hoppas att det fungerar bättre nu!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Kort testning. Funkar perfect! En sak jag märker i tablån (nu pratar jag om Sisuradios detta). Program man får att lysa, är annat som visas i tablå. Alltså direktlysning knappen (den röda) ligger annat ställe än "riktig  ställe". Har det någonting göra det, att ni har annan tid i Sverige som jag har i Finland?
    Det gör inte någon svårighet för mig, bara man vet det. Detta har också varit länge.
  • Oj, det var något jag inte hört förr!

    Din förklaring om att det kan bero på tidszonen låter trolig, men jag kollar upp med de kolkeger som utvecklat tablån hur det ligger till (och om det ska vara på detta vis eller om du har hjälpt oss att upptäcka ett fel)!

    Bra att https fungerar överallt nu.
    Annika Webbmaster
  • Till Annika on hon är inte på semester

    Efter Microsoft gjorde sitt sista "kvalitet förbättninigar" dyk problemet igen fram.
    För sig lyckades några andra svårigheter försvinna. Bara min ärsta maskin slutades fungera  helt och hållet. Inga return  punkt kunde man inte heller använda! Så det gick börja i början med Windows. Någon borda säga hård till företaget, som gör bara ont i världen! Jag är i alla fall arg! Men inte till oss.
    Det här kampen  med HTML5 mot Microsoft's egen format fattar jag inte alls.
    Microsoft dyker sitt eget gräva, tycker jag....
  • Till Annika kännedom,

    Nu har det fungerat som som det ska, slutligen! Tydligen har Microsoft gjort mycket i mitt PC (och jag också med). Detta händelsen har varit nu så 2-3 dagar.

    En små sak är kvar:

    Jag klagade tidigare på en sak som hör till Tablå's tid. Självä spelaren visar rätt tid, i vilken peror på land var "sitter" lysnaren. Samt visar spelaren även rätt program vilken kommer just då "ut".
    Men tablå visar tydligen sveriges tid, och Direkt-knappen sitter stället var är föregående programmet. Är det något som ni kan fixa, eller borde man leva bara med det?
  • Hej
    Jag ska lägga in det som ett önskemål att se till att tablån tar hänsyn till lokal tid.

    Mvh