Tänds vid släckt skärm

Hej, jag lyssnar ofta på era poddar när jag cyklar. Hörlurar och släckt skärm på min iPhone.
Problem: Skärmen tänds då och då med den där miniversionen av appen. Eftersom telefonen ligger i fickan, trycker den slumpmässigt på paus, play, 15sek ...
Är det fel på min telefon, eller ska det vara så? Finns det någon inställning att ändra?
Trevlig Helg