Tablå i appen - praktisk diskussion

När jag lyssnar på radio kollar jag först genom tablån för att se vad som är nytt, vad som just spelats och vad jag missat.

Den viktigaste funktionen för de jag känner som lyssnar på radio via datorn, är just tablån. I synnerhet "de program som spelats de senaste två-tre dagarna". Jag personligen använder i princip ingen annan metod för att lyssna. Appen blir då helt hopplös att använda, när man inte kan se samlat vilka program som är nya.

Sedan hittar jag ingen metod för att sammanställa en egen spellista. Kanske har jag inte pillat tillräckligt.

(Jag förstår helt enkelt inte värdet med appen jämfört med hemsidan. Hemsidan har ju mycket större funktionalitet och är snabbare att använda än appen.)

Kommentarer

  • Hej Nikola och förlåt det sena svaret!

    Som kompensation kommer jag att ge dig fyra svar 😉 Dels detta svar som är en sammanfattning av dina tre frågor, sedan mer resonerande svar på var och en av dessa.

    Tablån är viktig - i appen är den sämre än på hemsidan
    Jag håller med. Tablån i appen (hojta till om du inte hittat den!) visar vad som kommer att sändas. För många lyssnare är det mer intressant att kunna ta reda på vad som har sänts.

    Hittar ingen metod för att ställa samman en spellista
    Det är inte du som letar dåligt. Ännu saknas denna enormt efterfrågade funktion i appen.

    Hemsidan har ju mycket större funktionalitet och är snabbare att använda än appen
    Om hemsidan är bättre för dina behov, är jag glad över att vi har en så bra hemsida! Både tablån och möjligheten att köa avsnitt är funktioner där hemsidan fungerar bättre än appen.

    Det var kortversionen.
    Annika Webbmaster
  • Tablån, viktig på många vis!

    Tablån är otroligt viktig för oss på Sveriges Radio, och den har många syften. Traditionellt har den varit en metod att kunna planera sin lyssning framöver, men i appar och på webben, när det allt mer går att lyssna när det passar oss som vill höra ett visst program, är den även ett medel för att kunna hitta innehåll.

    Appens tablå ska bli bättre
    Den typen av tablå finns, som du ju vet, på webben men inte i Play-appen. I appen kommer tablån dock att utvecklas (när vet jag inte) så att det går att se vad som har sänts även bakåt i tid.

    Inte så bra som du önskar?
    Där tror jag dock inte att den tablån kommer att visa mer än ett dygn bakåt, så för det behov du beskriver kanske det blir bättre - men inte tillräckligt bra.

    De flesta lyssnare som efterfrågar en tablå har dock mer beskrivit ett behöv i stil med att de råkade höra slutet av ett program när de åkte buss, och gärna vill veta vilket program det var för att kunna höra hela - och för den typen av information är den planerade tablån en lösning.

    Jämföra tablåer
    Ytterligare en funktion är det som beskrivs av lyssnaren Mats:
    Det jag helst vill ha är en tablå som visar alla kanaler. Att först behöva välja kanal för att se en tablå är i min mening helt omvänt. Jag vill först se vad som sänds för att sedan välja kanal.

    Och för det behovet fungerar inte heller vår hemsidas behöv. Det finns det däremot andra tjänster som klarar:

    (Viktigare för mig än dig
    Ytterligare en funktion som tablån har är att tablåsystemet liksom är ryggraden i många av Sveriges Radios tekniska system. Inte speciellt viktigt för våra lyssnare, kanske, men extremt viktigt för oss som arbetar med webben!)
    Annika Webbmaster
  • Spelkö, en saknad funktion

    Funktionen är vi många som längtar efter, men än så länge saknas den i vår egen app. Vi arbetar dock på att få till den ...

    Finns på hemsidan
    På vår hemsida kan du, som du redan sett, skapa en spellista - men inte med nedladdade avsnitt, utan du måste lyssna med uppkoppling, vilket förstås inte alltid är praktiskt genomförbart (som vid flygplansresor eller segling bortanför mobilnätet) och förbrukar mobildata.

    Det går heller inte att lägga ljudklipp, exempelvis kortare inslag från Studio Ett, i kö - vilket är en funktion som flera lyssnare efterlyser.

    Funktionen Min lista fungerar även på mobiler:

    Nedladdade program i lista
    Eftersom vi inte har denna tjänst klar ännu (men närmar oss) så tipsar jag om att det går att ladda hem våra program med en renodlad podcast-app, där i princip samtliga har stöd för spellistor.

    Varför dröjer spelkön?

    En tråd som mer försöker gå in på varför det tar så in i bomben lång tid att skapa en spelkö på Sveriges Radios egna plattformar hittar du här:
    Spelkön - igen ...

    Det är en väldigt lång tråd. Om du är mer intresserad av "när" än "varför", så tillför den inget nytt.
    Annika Webbmaster
  • Sveriges Radio Play jämfört med sverigesradio.se

    Det finns massor av sätt att ta del av vårt innehåll via nätet, men Play-appen och vår hemsida är de två vanligaste. Och de är olika bra för olika saker. Om vi inte trodde att det fanns ett behov av båda, så skulle vi inte lägga tid på att utveckla båda tjänsterna. Vi har ett ansvar att vara rädda om lyssnarnas pengar!

    Här listar jag först några saker som hemsidan gör bättre än appen, sedan listar jag vad appen gör bättre än hemsidan:

    Vår hemsida sverigesradio.se:
    • är plattformsoberoende
    • har bättre tablå
    • har möjlighet till spelkö
    • har mer text, bilder och fördjupning
    • har mer information om Sveriges Radio utöver programmen (som pressinformation, årsredovisningar, kontaktinformation)
    • har ljudklipp (i appen finns nästan enbart hela avsnitt)
    • är enklare att länka till och från
    Play-apparna:
    • Push-notiser (t ex Viktigt meddelande till allmänheten)
    • enklare att använda enligt många lyssnare
    • i synnerhet Ios-appen fungerar väldigt bra för synskadade
    • har väckarklocka och insomningsfunktion
    • möjlighet till att lyssna off line - även av musikprogram (som sedan försvinner när vi inte längre har rätt att erbjuda dem)
    • lyssningshistorik och möjlighet att fortsätta att lyssna på påbörjade program
    • möjlighet att favoritmarkera programserier för att enklare se när nya avsnitt finns
    • rekommendationer och personaliserat innehåll
    Som du ser finns det en del saker och sajten gör bättre än appen, annat som appen gör bättre än sajten. Vilken man föredrar beror säkert på många olika faktorer.

    Och om du föredrar sajten, så tycker jag verkligen att du ska lyssna den vägen. Den är anpassad för att fungera i mobiler.

    Tack för dina tankar om detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Snart finns det möjlighet att betatesta en första version av Min lista i Sveriges Radio Play! Det innebär att du kan markera avsnitt och sedan spela upp dessa i en följd! även i appen.

    Om du vill vara med och beta-testa, så får du skriva det i denna tråd:
    Beta-testa Min lista (sparade avsnitt och spelkö) i Sveriges Radio Play!

    Trevlig sommar!
    Annika Webbmaster