Sveriges Radios kanaler slutat fungera i Philips Internetradio

Har under en längre tid lyssnat på P1-P4 i min internetradio (Philips MCi500H). Utan ändringar i programvara eller nätverk slutade det fungera för en tid sedan och har inte återkommit. Andra svenska och utländska kanaler fungerar fortfarande. Jag har provat samtliga länkar och råd på supportsidan och testat att portar fungerar OK. Det lutar åt att något ändrats på Sveriges Radios sida. Vad i så fall?

Kommentarer

  • Hej!

    Inget har ändrats på sajten, men vi hade lite serverproblem för bra precis en vecka sedan och det fick konsekvenser för vissa direktlänkar - just de direktlänkar som används i internetradioapparater. När servrarna startades om hörde flera internetradioägare av sig och berättade att det fungerade bra igen. Utan att vara expert på just din typ av apparat, kan du kanske testa att starta om den?

    Hör gärna av dig igen!

    Bästa hälsningar,

  • Tack för snabbt svar. Förtydligande: utrustningen är omstartad ett flertal gånger. Den har fungerat i flera år med sveriges radios kanaler. De slutade fungera snarare för någon månad sedan. Alla övriga svenska och utländska kanaler som jag lyssnar på fungerar fortfarande på utrustningen. Jag har letat upp P1-P4 i utrustningens menyer - det fungerar inte. Jag har provat samtliga URL:er som föreslås på er supportsida - det fungerar inte. Inget i min utrustning eller mitt nätverk har ändrats. På min bärbara dator som finns i samma nätverk kan jag lyssna på P1-P4 utan anmärkning.

  • Hej Hans!

    Det låter som om du gjort en omfattande felsökning på egen hand, utan att få igång våra kanaler.

    Det stämmer, som min kollega Marie skrev, att vi inte har ändrat något på sajten. Länkarna till ljudströmmarna är de samma.

    Däremot har vi gjort en förändring för drygt en månad sedan som gäller vad det är vi skickar med dessa strömmar, där vi nu (äntligen!) sänder med metadata om vilken låt man lyssnar på när det är rena musikkanaler och vilket program du hör när det gäller kanaler med tablå.

    Läs mer om den förändringen i vår utvecklingsblogg:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?pro...
    (Nu kan du se vilket program som sänds i din Internetradio)

    Jag har läst manualen för din radio, och inte sett något som tyder på att de förändringar vi gjorde runt 20 maj skulle påverka din radio negativt, men om förändringen stämmer med tiden, tycker jag ändå att det är ett spår att följa upp!

    I sådana fall kanske du kan fråga Philips support om de har erfarenhet av att metadata kan ställa till det och om det finns någon uppgradering av mjukvaran att göra eller så som får det att fungera igen. Du hittar kontaktuppgifter till dem här:
    http://www.support.philips.com/support/contact/...

    Annika Webbmaster
  • Glömde, länk till användarhandboken hittade jag här:
    http://download.p4c.philips.com/files/m/mci500h...

    Annika Webbmaster
  • Hej...Jag har oxså en Philips MCI500. Samma sak har hänt mig. Alla SR kanaler är tysta/ej nåbara.
    Philips skyller på SR. Så något måste någon göra.

  • Det vore bra om ni kunde maila en teknisk spec. på vilken typ av ändringar ni gjort som man kan skicka till Philips så dom förstår vad ni gjort för ändringar. För nu är det uppenbart att SR alla kanaler funkar inte med Philips internetradio.

  • Hej igen!

    Det som har ändrats är att vi börjat använda automatisk uppdatering av metadatafältet ”song” eller ”now playing” som det kallas i vissa mjukvaror.

    Det finns en del mjukvaruuppdateringar på Philips hemsida varav någon uppdatering var relaterad till kompatibilitet med fler webbradiokanaler. Det är alltid en god idé att kolla så att man har den senaste versionen och i annat fall göra uppdateringar.

    Bästa hälsningar,

  • Gjorde en installation av senaste versionen som jag fann på Philips Hemsida.
    Jag hade dock samma version sen tidigare men tänkte att det kanske skulle hjälpa med att göra det en gång till. O.B.S ..den nya versionen är från 1.17 är från 2011.
    Inget blev bättre...sak samma som förr.

    Du sa att du sett att det fanns, på Philips hemsida, någon uppdatering var relaterad till kompatibilitet med fler webbradiokanaler. Jag har inte hittat dom. Så det vore bra om du kunde uppge version på det du hittade så jag har det som argument när man chattar med Philips kundtjänst.

    Har en Argon iNet3+ som funkar alldeles utmärkt på SR:s kanaler.

  • Hej igen!

    Jag gjorde ett sök med produktnumret till din device:

    http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpind...

    och där finns en uppdatering som möjligen kan vara värd att göra.

  • Menar du Gracenote eller?? Det är ett program som känner igen CD och kan visa fodral och annat när man lägger in en CD skiva på Hård-Disken.
    Är det den dumenar----dom andra uppateringarna är gamla.

  • ..eller är det denna du menar?: Se nedan

    mci500h_12_fus_eng.zip, Engelska
    Version: V1.17, Zip-fil, 11.17 MB, Datum för publicering: 2011-01-18

    men den är ju c:a 2½ År gammal. Har du sett någon nyare än 2011?

    Den ovanstående har ju jag redan innstalerat, Jag skulle gärna ha en spec. på era förändringar för att visa Philips vad ni gjort för nytt...så dom fattar.
    Dom säger att det är inget fel på deras produkter och ni säger att det är inget fel på erat nya sätt med metadata .Men jag tror på er då ni fungerar med andra produkter vi har hemma. Det är bara Philips som inte funkar.

  • så frågan är...igen... Vilken uppdatering menar du?:-)

  • Nej, har du uppdaterat allt redan så är det antagligen helt inaktuellt vad beträffar den länken.

    Jättetråkigt att vi inte kan vara till mer hjälp än så här men vi har alltså inte ändrat några ljud- eller länkformat.

    Enligt den konsult vi har som jobbar med det här finns ingen spec mer än vad som jag har fått uppgift om och skrivit ovan: automatisk uppdatering av metadatafältet ”song” eller ”now playing. Den här metadatan har nog skickats ut sedan tidigare också, men själva fältet har då varit tomt.

  • OK...jag provar Philips på detta....Få se va dom säger.

    Men din konsult....som säger att det INTE finns en spec....klart det finns en spec..

    Tror inte att Sveriges radio gör uppdateringar i ett redan känt internetradioprotokoll utan specifikation.----utan bara på måfå. Det va inte ett svar som jag väntat mig av er:-)
    Jag återkommer när jag vet mera.
    Trevlig dag:-)

  • Hej Joakim,
    De förändringar vi har gjort är inga förändringar i protokollet i sig. Den mjukvara vi använder för streaming av direktströmmar är Icecast. Denna mjukvara sänder metadata med jämna mellanrum inbäddat i ljudströmmen.
    Den förändring vi gjort är att använda den inbyggda funktionen i Icecast för att uppdatera denna metadata dynamiskt med aktuell information om vilket program och vilken musik som spelas just nu. Ingen förändring har alltså gjorts i hur protokollet eller implementationen ser ut, utan det som gjorts är att använda redan tillgängliga funktioner i större utsträckning för att kunna ge användare tydligare information om liveströmmarna. Metadatan är kodad i UTF-8.
    Förändringen genomfördes den 20 maj, så om dina problem började i samband med det är det sannolikt att det är den nya metadatan som inte hanteras korrekt av Philips.
    Om problemen började senare än den 20 maj är det någonting annat som orsakar problemen.
    Hoppas detta är till någon hjälp

  • TACK...med stort T.

    Nu har Philips nått att bita i. Ni får ett mail här sen av mig när Philips har svarat så ni vet vad som händer.

    TACK

    Joakim NordEngel

  • Detta svar har nu kommit från Philips. Lite tråkit

    Hej igen Joakim!Tack för ditt mail.Vi har nu fått svar ifrån våra produktexperter som utfört tester och de har meddelat att de heller inte kan spela upp radiokanalerna som du rapporterat till oss. De har därför bekräftat att streamingformatet Sveriges radio ändrat till inte stöds av MCI500H längre.De har även meddelat att det tyvärr inte kommer att komma några fler uppdateringar för MCI500H då den är ifrån år 2008 och vi kan således inte göra så att Sveriges radios kanaler kan spelas upp på den här modellen. Hade de inte gjort några ändringar i sina sändningar hade kanalerna fortfarande gått att spela upp. Jag beklagar att du inte längre kan spela upp dessa kanaler på din streamiumenhet! Ha en fortsatt fin torsdag och vecka! Om du har fler frågor eller behöver mer hjälp är du välkommen att kontakta mig igen.
    Maria Philips kundtjänst

  • Jag, Joakim, har haft utrustningen i 2 och ett halvt år. Kommer jag köpa Philips nästa gång?... NEJ

  • Kan bara hålla med Joakim. Inte Philips igen!!!

  • Hej
    Tack för detektivarbetet! Och rapporten.
    mvh

  • Tack själv.
    Då kommer frågan:
    SR är väl en medlem av EBU? Då innebär det väl en viss signalstandard? Även vid internetradio? Eller är det ingen EBU standard i frågan?
    Om det finns en starndard så ville jag gärna ha den specifikationen. Om det inte är någon standard så vill jag veta " varför inte och EBU:s roll i denna fråga".

  • Du har rätt, Joakim, vi är medlemmar i EBU. EBU arbetar med standardiseringsfrågor tillsammans med andra utsändningsbolag och både mjuk- och hårdvaruutvecklare i en grupp som heter IMDA, Internet Media Device Alliance:
    http://www.imdalliance.org/

    IMDA skriver i sina rekommendationer:
    "The IMDA Service Identification define a set of files that are all XML. All your xml should open with the XML declaration which identifies the character set we will be using: UTF-8."

    (http://www.imdalliance.org/metadata/spec/servic... se punkt 1.3)

    Jag är övertygad om att standardiseringsfrågor kommer att få en allt större roll i och med att Internetradio växer och på Sveriges Radio välkomnar vi det arbetet!

    Annika Webbmaster
  • Hej Joakim m fl!

    Har också en Philips MCi500H som är ca 3 år. Alldeles fram till ca en månad sedan kunde jag lyssna på den brittiska kanalen Absolute Classic Rock. Nu fungerar inte det längre. Inte heller kan jag hämta hem den som en s k URL-adress och lägga in under Media i Streaming Management (alltså typ en www adress där man från PCn kan lyssna på en radiokanal). Den fastnar i MCi500H men inget händer när man går in på radiokanalen.

    Har några fler råkat ut för detta? Finns det något man kan göra?
    Är det så att Philips inte uppgraderar produkten längre så att det blir färre o färre internetkanaler som går att använda så är det ju en mindre skandal.

    //Classe

  • Hej på dig Claes och alla andra.

    Som vi sett så uppdaterar Philips MCi 500 något mera. Jag har också ställt en direkt fråga till Philips som löd: "Hur många år efter produktpremiär kan man räkna med att Philips följer utvecklingen och därtill uppdaterar sin mjukvara?."
    Den frågan fick Philips för flera månader sen, men jag har ännu inte fått något svar.

    Jag tror att så kallade "smarta TV:n, internetradio:n och andra färdiga "burklösningar" inte är så lyckat.

    Jag föreslår att du köper en laptop och kör via den kolla via LINE/AUX IN. Finns en känsla av att datortillverkare är piggare på att följa utvecklingen/uppdatera är TV och hemljudproducenter.

    Joakim

    (håller med dig om skandal)

    Läs även "När smartTV:n blir dum".

  • Det ska stå INTE på första raden...

    således:

    Som vi sett så uppdaterar Philips INTE MCi 500H något mera.

  • Hej Christina!

    Eftersom den här tråden handlar om ett annat problem (philips internetradio), flyttar jag över din fråga till en egen tråd - och svarar där. Dessutom byter jag rubrik på den här tråden, så att det blir tydligare vad den handlar om!

    Länk till Christinas inlägg:
    http://kundo.se/org/sverigesradio/d/problem-lys...

    Annika Webbmaster
  • Hej på er Philips-användare!

    Det var ju ett tag sedan vi hördes av, men jag skakar liv i den här tråden igen ... Vi har av olika skäl stängt ned den inbäddade metadatan med låtinformation, och eftersom jag tror att det var den som vållade problem för er, så tror jag att "felet" nu är löst. (Fast lösningen är en försämring för majoriteten av våra lyssnare och jag vill gärna få tillbaka låtinformationen!)

    Våra ljudströmmar borde fungera i Philips MCi 500H. Fast ni kanske blev så frustrerade att ni gjorde er av med era apparater?

    Trevlig lyssning 😉
    Annika Webbmaster
  • Kan jeg be om en webside link som forklarer hvordan vi nå (enkelt) kan hente metadata inn til radioavspiller på web, det være seg via nettleser eller (for vår del) via en app? Takk, takk.

    Det blir jo veldig fel at bare droppe en "kjent og kjær" tjeneste uten noen form for erstatning? Så jeg er enig med deg, Annika, dette er en veldig, veldig dårlig beslutning av SR
  • Problemet med SR och Stremium har nyligen återuppstått.  Har i åratal använt Philips modell NP1100/12 för att lyssna på SR. Allt fungerar utom SR kanaler.
  • Hej
    Vi har nyligen gått över till https, och det är antagligen där problemet ligger nu.

    Lägger du in adresserna till kanalerna själv?
    Testa i så fall att byta ut http mot https.

    Mvh
  • Jag kan inte lägga in exakta adresser själv, endast välja bland de tusentals stationsnamn som visas vid sökning på ex.vis land, stationsnamn. De flesta fungerar (BBC, Mix Megapol, amerkanska, franska, holländska program osv), dock inga SR program.
  • Vet du vad det är den använder för att hämta kanaler?
    Egen lista som Philips har eller är det TuneIn?

    Mvh
  • Jag är inte så tekniskt kunnig. På Philips hemsida finns dokumentation och på Wikipedia en utförlig beskrivning.

  • Testa om du kan utföra stegen som står på sidan 16 i manualen och - det kan ju hända att det inte fungerar att registrera den så som det behövs längre eftersom den inte tillverkar dem längre.

    Mvh
  • Det ärjust vad jag provat med i flera dagar, utan resultat.  SR stationer fungerar ej, andra mycket bra.
  • Som vanligt får jag svaret ”Spår spelades inte! [Playback Error]. Detta endast för SR kanaler.
  • Skulle du kunna testa att lägga in urlen
    http://http-live.sr.se/p1-mp3-192

    Mvh
  • Melding til Carolina, utveklare: Med rest api som SR nå anvendar, hur kan lyssnare som finner SR via Yellow Pages directories (Dirble, o.a.) få information om hva som spelas av program og musikk?
  • I dagsläget finns det inget sätt, eftersom vi inte längre skickar med metadatan.
    Om/när det kommer tillbaka vet jag inte, det är inte något som vi diskuterat igen, än.

    Mvh
  • Jeg utvikler en app som lagrer metadata man liker (fine sanger) i Spotify, så derfor er beslutningen om å fjerne metadata en vesentlig setback for lyssnaren. Dette komme til å komme som en løsning mange steder etter hvert, og er et viktig argument for at SR bør vurdere om dette var en klok eller ikke så klok beslutning.

    Dog har jeg implementer REST api for SR i sommer, men om alle gjorde som SR ville vi app utviklere få LITT AV EN oppgave.

    Håper du tar dette med til besluttende organer og ber om en endring tilbake til en standard som hele verden følger. Lysnaren bruker inte bara SR sin egen radio app, forstås!

    Hva er planen i SR?
  • I Philips Streamium finns ingen möjlighet för mig att ange URL. Jag kan bara välja bland de stationsnamn som presenteras, ex.vis P1, P2, BBC World Service, NRK osv.  Rimligtvis har stationsnamnen (och bakomliggande URL) angetts av respektive program/sändningsansvarig.  Återigen, det är bara SRs program som inte fungerar, andra stationer går fortsatt utmärkt.  Det måste alltså vara något som SR förändrat.
  • Vi har gått över till https - men http funkar fortfarande, och jag kan inte hitta info om hur Streamium fungerar - och det verkar som att Philips inte har support för det längre - så jag vet inte vad för länkar de använder, eller hur de hämtar dem.

    Några användare med spelare som använder TuneIn har också fått problem, och vi har kontakt med dem för att försöka förstå vad som är fel.

    Det är dock inte problem för alla som använder TuneIn - jag har själv TuneIn på Sonos, och det fungerar.
  • Bittes fråga och Joakims svar på frågan är flyttat till en egen tråd:
    P4: Frekvens i Södertälje?

    Annika Webbmaster
  • Staffan, du ska kunna lägga in egna adresser genom att logga in på www.philips.com/welcome och där lägga till egna adresser.

    Läs mer om det här:
    Philips: How to add an Internet station to my Philips AW device?

    Samma sak finns beskriven i manualen för din NP1100/12, på sidan 17 här, om du tycker att den beskrivningen är tydligare:
    Philips NP1100/12 User Manual: Manually add Internet radio stations

    De länkar som ska användas hittar du här:
    MP3-länkar som M3U (192 kbps)

    De länkarna är dock lite för moderna för din apparat, eftersom Philips modell NP1100/12 inte har stöd för https. Du får därför ta bort ett s ur våra länkar, så att https blir http.

    Så här:
    Länken för P4 Plus har denna adress i listan med MP3-länkar:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi-mp3.m3u

    När du manuellt lägger in länken får du ändra till:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi-mp3.m3u

    Hoppas att du nu har möjlighet att lyssna på våra kanaler!
    Annika Webbmaster
  • Tack för att Du fortsätter leta lösningar.  Men eftersom Philips har avslutat den här produkten verkar de också ha tagit bort möjligheten att lägga in egna kanaler.  Jag har följt instruktionerna, men utan resultat.
  • Var är det instruktionerna inte längre går att följa? Min erfarenhet är att "inte längre supportade enheter" upphör att få olika uppdateringar och så, men att den här typen av tjänster kan fortsätta att fungera långt efter det.

    Kan du logga in på Philips sida?
    Annika Webbmaster
  • Punkt 6 i manualen (och det visas också på min NP1100) säger att jag skall få ett mejl från ConsumerCare@Philips.com med uppgift om min registering av min Streamium.  Något sådan mejl kommer aldrig.

    Jag försöker då istället gå direkt till Philips produktregistrering för att finna Streamium Managment (enl. p8).  Någon sådan länk finns ej.

  • Ok!

    Jag misstänker att ditt e-postprogram har tolkat detta som skräp-post, vilket är en av de förklaringar även Philips själva har på problemet:
    Philips: I did not receive any registration e-mail
    Annika Webbmaster
  • Kika alltså i mappen "skräp-post" eller liknande. Hoppas att du kommer vidare nu!
    Annika Webbmaster
  • Inget mejl i skräpkorgen från ConsumerCare@Philips (p.6) som resultatet av micklandet med NP1100 (flera försök).
    Därmot får jag bekräftelse från Philips om jag på "mina sidor" hos Philips normalt registrerar en inköpt produkt (från donotreply@philips.com).  Där finns dock inte några länkar till Streamium eller liknande.
  • Ok, så synd!

    Du kanske kan höra med företagets svenska kundtjänst om det finns något du kan göra.
    Kontakta Philips

    Om inte, så har du i alla fall gjort vad du kunnat, och det är bara att beklaga att det i så fall inte räckte.
    Annika Webbmaster
  • Jag har påbörjat arbetet med att försöka få TuneIn att ändra urlarna till http istället, så förhoppningsvis accepterar de ändringen snabbt - och förhoppningsvis löser det problemet.

    mvh