Sveriges Radios Alexa-skill på Sonos One

Hej!

Jag har en Sonos One-högtalare där rösttjänsten Alexa är aktiverad.
Såg att Sveriges Radio har en "skill" för att kunna starta Sveriges Radio med röstkommande. Har aktiverat skillen men får det inte att fungera korrekt.

Om jag säger exempelvis "Alexa, play Channel P3 from Swedish Radio", så svarar Alexa med "playing P3", men sedan blir det bara tyst och det kommer inget ljud. Problemet kvarstår oavsett radiokanal som jag provar och Alexa fungerar i övrigt med högtalaren.

Sveriges Radio fungerar i övrigt att lyssna på direkt via Sonos egna app, men ej när jag försöker använda skillen för Sveriges radio via Alexa/röstkommando.

Har provat detta även på en bekants Amazon Echo som också har Alexa, och därifrån spelades radiokanaler upp när jag provade motsvarande, men alltså ej på Sonos One. Är detta något som ni kan felsöka eller bör jag vända mig direkt till Sonos?

Tack för hjälpen!
Mvh Felix
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Felix!

    Vi webbmastrar vet inte vad detta kan bero på och de kolleger som utvecklat både Alexa-funktionen och Sonos-appen har fått frågan.

    Testa gärna om kombinationen Alexa plus Sonos får samma problem även efterhandslyssning på program! Alexa har ju rätt svårt med svenska program, så P3 Soul eller P4 Live, där det är lätt att uttala programmets namn på engelska brukar vara bra att testa med ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, tack för svar!

    Jättesnällt och tacksamt att ni kikar på det!
    Har testat nu och det blir samma sak även med andra kanaler, jag får bekräftelse vid röstkommandot genom att högtalaren säger exempelvis "Playing P4 Live" men att det inte kommer något ljud efter det. Kanske är något som ligger hos Sonos, men snällt att du fört det vidare till kollegerna som utvecklat, de kanske hittar vad det beror på!

    Mvh Felix
  • Hej Felix,

    Jag heter Magnus och jobbar som produktägare för Play på andra plattformar och det är mitt team som utvecklat Alexa-appen. Kul att du har aktiverat appen! Tyvärr har vi inte kunnat återskapa ditt problem av den enkla anledningen att vi inte har någon Sonos One. Och som du själv konstaterat så fungerar det utan problem på en Amazon Alexa enhet.  Jag ska försöka beställa en Sonos One och ber helt enkelt om att få återkomma ifrågan.
  • Hejsan!

    Jag upplever exakt samma felbild som Felix beskriver.

    /Jonas
  • Vi har införskaffat en Sonos One och kan tyvärr bara konstatera att vi får samma problem. När man aktiverar SR:s Alexa app svarar den på kommandona men när ljudet ska spelas upp i Sonos så händer det inget. Detta problem verkar drabba många användare av Sonos One och inte bara SR:s Alexa app. Läs gärna trådarna på Sonos forum.

    https://en.community.sonos.com/amazon-alexa-and-sonos-229102/resolving-the-majority-of-issues-with-alexa-on-sonos-6798039
  • Tack Magnus, så trist!

    För tydlighetens skull:
    Magnus är min kollega, så vi som får samma problem är Sveriges Radio (vilket han skrev högre upp, men alla lyssnare läser inte hela tråden, så jag förtydligar det).

    Hoppas att detta fel kan åtgärdas från Sonos sida!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Tack för svar i andra tråden Annika - samma problem här och ser fram emot att det ska fungera i framtiden. Det går att spela sveriges radio via tunein ("Alexa, play p3 on tunein radio"). Går dock inte att lyssna på specifika program.
    Mvh Erik
  • Jag har samma problem med SR-skillen. Det funkar dock fint att ta in SR-nyheter via flash news.
  • Erik:
    Bra att du flyttade över hit, så att andra med exakt detta problem får del av Tunein-tipset.

    De program som vi erbjuder som podcasts kan du också finna i Tunein samt i andra podcast-appar (minns tyvärr inte vilka som finns för Sonos), men det går inte att lyssna i efterhand på våra musikprogram den vägen.

    Kalle:
    Bra tips det med! Tack.

    Alla:
    Dela gärna med er av tips för all få vår app att fungera (till exempel om ni i något forum dyker på något våra utvecklare bör kika på) eller om ni har tips som hjälper andra med Sonos One och Alexa att ta del av vårt innehåll via andra appar!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag kan starta Sveriges radio via flash News. Men mitt problem är att när jag har valt P4 Sörmland så spelas P4 Kalmar.
  • Hej Tobbe!

    Vad kan nu detta bero på? "Sörmland" och "Kalmar" låter väl inte likadant ... Befinner du dig i Kalmar-trakten?

    Har du testat att uttala det "fånigt svengelskt", typ Pi FåR (tjockt r-ljud) SåRm-länd?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Det har ingenting med utalet att göra.
    Jag ber henne bara läsa upp flash briefing och då kommer kalmar nyheterna trots att jag har konfigurerat sörmland.
  • Min kollega Magnus har kikat på detta. Eftersom vi lagt in alla lokala kanaler manuellt (klippt och klistrat), så misstänkte han att vi kunde ha gjort fel - men tyvärr var det inte så enkelt. Det ser rätt ut i systemet och - viktigare - det låter rätt. Hos oss kommer P4 Sörmlands nyheter som de ska.

    Kan du testa att konfigurera om detta, se om du kan få nyheterna från P4 Dalarna till exempel, och därefter försöka med P4 Sörmland på nytt?
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Varför fungerar det inte att skicka ut ljudet till mina sonoshögtalare från Alexia. Det funkar fint att lyssna på p1 osv från eco-pucken men det går inte att skicka ut ”kanalen” till de andra högtalarna.

    Alexia play swedish radio p1 in Livingroom osv osv

    Tacksam för svar
  • Hej Karl!

    Är detta fel specifikt för Sveriges Radios skill, eller är det mer övergripande problem att få Alexa att skicka ljud till Sonos?

    Gäller detta Sonos One? I så fall är det fler som har samma problem (som Felix, som startade denna tråd).

    Vi har även återskapat problemet själva på just Sonos One. Så här skrev min kollega högre upp i tråden:
    När man aktiverar SR:s Alexa app svarar den på kommandona men när ljudet ska spelas upp i Sonos så händer det inget. Detta problem verkar drabba många användare av Sonos One och inte bara SR:s Alexa app. Läs gärna trådarna på Sonos forum.
    https://en.community.sonos.com/amazon-alexa-and-sonos-229102/resolving-the-majority-of-issues-with-alexa-on-sonos-6798039

    Om någon hittar en lösning på problemet, så är vi förstås intresserade av att ta del av den!
    Annika Webbmaster
  • Hej, har samma problem m Alexa skill Swedish radio i Sonos One. Får ett fint svar ”Welcome to Swedish Radio, what do you want to listen to?”. Oavsett vad jag sedan säger (pii one, two etc) får jag svaret: ”I have trouble accessing your Swedish Radio skill right now”. Hur får jag igång det så att det funkar?
  • Vi har exakt samma problem här som björn.
    Vår Sonos One svara men hittar inte P1, P2, P3, P4.. kommer inte så länge att fråga om regionen...
    Den spelar upp någon Stockholm lokal radio ibland..

  • Jag har just pratat med Sonos support i england och gick igenom problemet.
    Jag förklarade att tex "Alexa, Play P3 from Swedish Radio" fungerade varje gång med vår Echo Dot. Eller "Alexa, play Swedish Radio" och sen talar om vilken vi ville höra. T.o.m. "P4 ostagötland" kunde Echo Dot förstår!

    Dom sa så här..

    "You are just trying to get a radio station with its own skill to play on your Sonos Ones, correct? We are continually working with third-party music stream skills, but they have to be routed through our servers to get to the Sonos Ones. Not all audio streams that work with Echo devices work with Sonos. We will put in a request for that service to be contacted for development. You are getting that message because it's not able to access that skill's audio stream and searching for it as a TuneIn radio station. "

    Jag har begårt ett ticket nummer..
    Hälsn.
     Steve
  • Dessutom, har jag precis enabled Swedish Radio Flash Briefing skill i Alexa appen och provade den! Fugerar utmärkt på Sonos One!
  • Jag ´kollade upp vem har gjort Swedish Radio skill och vem har gjort Swedish Radio Flash Briefing skill för Alexa - både gjort av Sveriges Radio står det i Skill beskrivningen.
    Så om Sveriges Radio kan gör så det fungera med Swedish Radio Flash Briefing, det borde vara lätt att fixa detta med Swedish Radio skill - eller?
  • Hej

    Har naturligtvis samma problem :-(
    Men är inte del av problemet att sonos Alexa inte officiell är releasat för Sverige ännu ? (Man måste nu för att få Alexa på sonos att fungerara ändra i sin profil att man bor i USA !).
  • Aha! Vi bor i Storbritannien.
    Alexa på Amazon Echo fungera med P1, P2, P3 osv, även med P4 Ostagötland om man uttalar det på engelskt vis 😀
    Alexa har en engelsk röst här också!
    Engång var det någon server fel någonstans och vi fick USA rösta - hämskt 😀

    Men varför fungera Sveriges Radio Flash news briefing på Echo och Sonos då?
  • Hej
    Teamet som arbetar med detta kommer att börja arbeta igen om några veckor, så jag får be er hålla ut lite...

    Mvh
  • Tack för informationen Karolina! Vi kan hålla ut och håller tummarna 😉

    Mvh
    Steve och Marie
  • Lycka!
    Jag fick igång Alexa med Swedish Radio kommando och mina Sonos Ones L+R stereo par genom att följa en troubleshoot som Annika hade skickat mig - Stort tack Annika!
    Jag behövde uppatera texten lite eftersom appn 9.0.1 se lite annorlunda ut och om man har många rum det är bättre att göra detta ett rum i tagit kom jag på.

    - In the Alexa app, select 'Skills' and disable the Sonos Skill;
    - In the Alexa app (PC version), select 'Smart Home' then 'Devices';
    - Select 'Forget All' at the bottom of the screen OR select the room you want to fix;
    - In the Sonos app, select 'Settings' and for each of the Sonos Ones remove 'Voice Recognition'; or goto Room settings, select room, press Voice services, Remove (if they are a stereo pair, separate first and do each One separately).
    - If you have a Connect, please power down and then switch on and wait for it to boot;
    - Power down the two Sonos Ones and then switch them back on and wait for them to boot;
    - In the Sonos app, Select 'Manage' and then select 'Add a player or sub' and add the two Sonos Ones again. This will complete the set-up process again;
    - In the Alexa app, select 'Skills' and ensure the Sonos skill is enabled, if not please 'Enable';
    - In the Alexa app (PC version), select 'Smart Home' then 'Devices'
    - Select 'Discover' at the bottom of the screen. Ensure that your Sonos 1's are displayed correctly and not shown as 'Off Line'. Also ensure that there are no devices with the same name (To ensure my Sonos devices are not duplicated, I've added Sonos to the end of each of my players within the Sonos App. Remember, if you want to do this, rename before selecting 'Discover';

    Om man säger Alexa, Play Swedish Radio... "What would you like to hear"
    P4 Stockholm eller P1, P2, P3 fungera bra.
    Allt utom P4 Östagötland. Vi har inte kommit på hur man skall utala Östagötland för att får Alexa / skill att förstå! Men det nästan fungera perfekt nu 😉

    Mvh
    Steve o Marie
    Bästa svaret
  • Vi har testat och testat och får Alexa att spela dom flesa kanaler - P1, P2, P3, P4 (då spelas P4 Stockholm) om man talar engelska / amerikanska med henne.
    P1 fungerar även på svenska "P-ett"
    Vi har provat med engelskt uttal och får dom flesta regionala kanaler att spela upp. Tex som du skrev "Peefår Sårmland" och det fungerar.
    Östergötland är dock ett svårare problem.
    Min fru Marie (Nyköping född och upväxt) fick Alexa spela upp P4 Östergötland när hon uttalade med en helt Amerikanst uttal - Pee får orsterjurtland. Men bara en gång!
    Vi har provat många gånger med mycket skratt på alla olika uttal vi kan komma på!
    Kommer Alexa någonsin att förstå svenska? 😀

    Mvh Steve och Marie
  • Men så bra att punktlistan hjälpte, och stort tack för att du förbättrade den och delade den i den här tråden, där andra med samma problem kan bli hjälpta!

    Jag märker upp det inlägget som ”bästa svar” och letar upp ett par trådar till som handlat om just Sonos One och Alexa. Det arbete du och Marie lagt ned kommer allts fler Sonos One-användare tillgodo!

    Jag blev lite full i skratt över att det blivit problem med just P4 Östergötland. Vi har tränat Alexa att förstå svenska, och den utvecklare som stått för större delen av den träningen är östgöte, så vi har internt skojat om att hon/den ännu inte förstår rikssvenska, men däremot just östgötska ...

    (I originaltexten stod det ”Alexa förstår mer svenska än man kan tro /.../ och om det inte funkar byta till engelska ...”)

    Testa alltså svenska! Gärna bred östgötska – men även ”östgöte-som-tonar-ned-sin-dialekt” (för även om min kollega är östgöte, har han förstås försökt få Alexa att vara så dialekt-neutral som möjligt).

    Som sagt, otroligt skönt att det i stort fungerar nu!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Det som fick mig att förstå någoting var snett med våra Sonos Ones var att vi köpte en Sonos Beam till TV'n ett par veckor senare, installerade enligt instruktionerna men testade inte på Beam med Swedish Radio direkt..
    Jag testade den igår efter din email och trodde aldrig på att det skulle fungera! Men det fungerade direkt. Så då var det bara att göra om köket och sovrummet där vi har Sonos Ones i stereo par. Med glädje!

    MEN,
    Vi har provat och provat med "P4 Östergötland" på alla möjliga uttal, svenskt, engelskt och amerikanst vis. Vi fick det bara att fungera en gång i sovrummet. Vi har inte kunnat återskapa det igen någonstans i huset.
    Min fru hade den äran att nå P4 Östergötland, men hon kan inte återskapa dom precis rätta tonerna igen!

    Vi bodde i Linköping i många år så kan den dialektsvängen hyfsat bra 😀

    Gotland, Sörmland, Uppland, Stockholm (förstås), och så vidare fungerar bra.

    Är det möjligt att ni kan göra om P4 Östergötlands Alexa inspelning / inlärning på Swedish Radio Skillen?

    För övrigt, så hade jag en lång karriär på olika Telecoms företag -  Mjukvara och funktionsprovning, och på senare år kvalitetsansvarig på mobiltelefoner. Så att få något att fungera rätt ligger nära till mitt hjärta 😉

    Mvh Steve och Marie
  • Hej igen!

    Jag provade disablar och enblar Swedish Radio skill i vardarsrummet igen igår.
    Sen provade vi olika uttal av "P4 Östergötland". Fungerade inte och varje gång sa Alexa "Nothing is playing right now".

    Jag läste igenom all förslag i Skill text igen och såg ordet "Play" där framför kommandot och provade sen ord till Alexa så här -

    Steve: "Alexa", "Play Swedish Radio"
    Alexa: "Welcome to Swedish Radio, Which channel or programme would you like to hear?"
    Steve: "Play P4 ostergötland eller även P4 Östergötland (sagt rätt snabbt)
    Swedish Radio kvinnlig röst: "P4 Östergötland" (Kvinnan i lådan säger det rätt fort)
    Efter en kort stund så spelas P4 Östergötland!

    Sen gjorde jag om skill i sovrummet och köket och med samma ord "Play P4 Oster eller Östergötland" så fungerade det perfekt!

    Marie provade flera gånger men lyckades inte att få fram P4 Östergötland.
    Efter många gånger gjorde hon som jag, och att säga det rätt fort - då fungerade det för henne också!

    Så vi tror att när P4 Östergötland skapades i skill så var "Play" ordet viktigt.
    Betoningssättet på själva Östergötland verkar också vara viktigt. Man får inte säga det för tydligt eller långsamt.
    För dom andra stationerna räcker det med bara P4 (ingen "play" före) och sen lokal stationen tex. P1, P2, P3 och P4 (då Stockholm spelas). Men Östergötland måste ha ordet "Play" före P4 ....

    Undrar om det är samma för andra Sonos användare?
    Detta kan även hjälpa min Echo dot användning - det fungerar många gånger men inte jämt.

    Mvh

    Steve och Marie
  • Jag ber mina kolleger som har utvecklat och tränat appen att läsa igenom det du skriver och hör vad de tänker om orsaken till att det är svårt att starta just denna kanal!

    Tills dess kan du testa om det fungerar bättre med single interaction:
    - Alexa, play P4 Östergötland from Swedish Radio

    Eller:
    - Ask Swedish Radio to play P4 Östergötland.

    En del Alexa-användare tycker att den metoden fungerar bättre än att först starta appen och sedan säga vad man vill lyssna på. Se exempelvis här:
    Amazon Alexa: fel kanal spelas upp

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Nu har vi provat upprepade gånger med era föreslagna kommandon och vår favorit metod.

    - Ask Swedish Radio to play P4 Östergötland

    Steve:
    Resultat som spelades upp eller vad Alexa svarade
    1. P4 Uppland
    2. P4 Östergötland
    3. P4 Uppland
    4. P4 Kristianstad
    5. P4 Östergötland
    6. I couldn't find any channel or station called P4 (och sen något omöjligt att höra)
    7. P4 Östergötland
    8. P4 Jämtland
    9. P4 Uppland
    10. P4 Östergötland
    Av 10 prov fick Steve 40% träff

    Marie:
    Resultat som spelades upp eller vad Alexa svarade
    1. I couldn't find any channel or programme relating to people ask theatre
    2. P4 Extra
    3. P4 Östergötland
    4. P4 Östergötland
    5. P4 Östergötland
    6. P4 Östergötland
    7. P4 Östergötland
    8. I couldn't find any channel or programme relating to people ask theatre
    9. I couldn't find any channel or programme relating to B4 ask theatre
    10. P4 Östergötland
    Av 10 prov fick Marie 60% träff

    - "Alexa, play P4 Östergötland from Swedish Radio"

    Steve:
    Resultat som spelades upp eller vad Alexa svarade
    1. I couldn't find any Programme or channel matching b4capacityland
    2. Nothing is playing right now
    3. I couldn't find any Programme or channel matching b4capacityland
    4. Getting the last tunein station you listened to - BBC radio 2 😀
    5. I couldn't find any Programme or channel matching P4 ostragötland
    6. Nothing is playing right now
    7. I couldn't find any Programme or channel matching P4 ask the outline
    8. I couldn't find any Programme or channel matching P4 youland
    9. I couldn't find any Programme or channel matching People ask k s m
    10. I couldn't find any Programme or channel matching P4 arse do you want
    Av 10 prov fick Steve 0% träff

    Marie:
    Resultat som spelades upp eller vad Alexa svarade
    1. I couldn't find any Programme or channel matching P4 arse i att land
    2. I couldn't find any Programme or channel matching P4 for a statement
    3. Nothing is playing right now
    4. Nothing is playing right now
    5. Nothing is playing right now
    6. I couldn't find any Programme or channel matching P4 for a staten... Goodbye!
    7. Nothing is playing right now
    8. I couldn't find any Programme or channel matching P4 are strange land
    9. I couldn't find any Programme or channel matching people arsetea plan
    10. I couldn't find any Programme or channel matching P4 austria plan
    Av 10 prov fick Marie 0% träff

    Vår favorit metod!
    - "Alexa Play Swedish Radio", wait for "what would like to listen to.
    "Play P4 Östergötland" (P4 som "Pee four")

    Steve:
    Resultat som spelades upp eller vad Alexa svarade
    1. P4 Östergötland
    2. P4 Östergötland
    3. P4 Östergötland
    4. P4 Östergötland
    5. P4 Östergötland
    6. P4 Östergötland
    7. P4 Östergötland
    8. P4 Östergötland
    9. P4 Jämtland
    10. P4 Östergötland
    Av 10 Prov fick Steve 90% träff

    Marie:
    Resultat som spelades upp eller vad Alexa svarade
    1. P4 Östergötland
    2. P4 Östergötland
    3. P4 Östergötland
    4. P4 Östergötland
    5. P4 Östergötland
    6. P4 Östergötland
    7. P4 Östergötland
    8. P4 Östergötland
    9. P4 Östergötland
    10. P4 Östergötland
    Av 10 prov fick Marie 100% träff

    Summering:
    "Play Swedish Radio" and sen "Play Pee four Östergötland", fungerar allra bäst för oss båda. Svenskt uttal av P4 fungerar bara 20% av tiden!

    Uttalssättet av Östergötland är väldigt viktig har vi förstått. Man måste säga det rätt så fort, med snabbhet på "götland" och betoning uppåt på "göt" delen av ÖsterGÖTland.

    Svenskt uttal av Östergötland fungerar bra - vi hade svårt med det innan vi la till betoningen som ovanpå!

    Nu har vi lärt oss hur man måste uttala Östergötland så att det skall fungera rätt så bra för oss.
    Det känns att vara ett rätt så snävt uttal som fungerar bra dock. Om man betonar lite fel, så går det snett!

    Hoppas detta hjälper SR och andra Sonos och Echo användare.

    Mvh Steve o Marie

  • Tack och bock för att du delar med dig av era resultat – och så bra att en av metoderna fungerar! Självfallet vill vi fila på funktionen så att betoning och hastighet inte ska spela någon roll.

    Vi har redan haft anledning att länka till era testresultat, se här:
    Alexa är NÄSTAN toppen (bra för synskadade och äldre)

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Ja vi kan förstå hur bra det är för synskadade.

    Kan rapportera att nyligen så har Marie fått Alexa att fungera med svenska.
    "Alexa play Swedish Radio"

    Welcome to Swedish Radio, what would you like to listen to...

    "Play P4 Östergötland" (P4 Östergötland på Svenska)

    Men inte idag, hur vi än försökt i sovrummet och köket så kunde vi inte få fram P4 Östergötland. Vi  fick fram alla län med land i sig, men inte Östergöt-land. Använde Sonos Appn för att fixa det.
    Hälsn.
    Steve o Marie
  • Det är ju så skumt att det fungerar ibland, men inte hela tiden - och att just P4 Östergötland ska vara extra besvärligt!

    Bra att ni har Sonos-varianten att falla tillbaka på! Detta är ju en "ung teknik", och jag hoppas och tror att just den här typen av problem är barnsjukdomar som vi kommer att lyckas arbeta bort i en nära framtid.
    Annika Webbmaster
  • Ja det är skumt.
    Sen i onsdags så har vi inte en enda gång fått Alexa att lyda med P4 Östergötland på någon av våra Sonos högtalare eller en Amazon Echo Dot vi har.
    Jag har tagit bort skill'n och lagt till det igen utan resultat.

    Vi undrade om ni hade tagit bort just Östergötlands skill'n eller håller på med just den?
    Vi väljer numera P4 Sörmland om jag inte har Sonos appn till hands. Det fungerar alltid!

    Men det så bra att höra svensk radio på så enkelt sätt jämfört med dåtidens satelit motagning, datorer eller även mobiltelefoner!

    Mvh
    Steve o Marie
  • Hej igen!

    Hur går det med P4 Östergötland?
    Annika Webbmaster
  • Vi provar P4  Östergötland varje dag.
    Det fungerar inte alls nu.
  • Glömde säga. När vi frågar efter Östergötland,  får vi Jämtland, Uppland, Gotland även Kristianstad!

    P4 Sörmland och dem andra fungerar varje gång..
  • Det här är så märkligt!

    Kan det hjälpa att definiera att ni vill lyssna till "channel P4 Östergötland"?

    Jag läser igenom dina exempel igen. P4 ask the outline, P4 are strange land, P4 for a statement ... Det är ju rena poesin!

    Men ack så frustrerande.

    Jag kommer att tänka på Fredrik Lindströms sommarprat från 2008, där han försökte boka en biljett genom SJ:s automatiska telefonsvarare ... Det börjar 9.25 in i programmet (på min länk ska det vara fram-spolat till rätt ställe):
    Sommar & Vinter i P1: Fredrik Lindström 2008
    Annika Webbmaster
  • Ja! Min favorit är ju P4 arseland! Vi trodde knappt våra öron när Alexa sa det på perfekt engelska!

    Det är så underligt att P4 Östergötland fungerade rätt så bra i några dagar! Och de andra P4 stationerna fungerar alltid bra.
    Jag skyller på Östergötlands berömda dialekt 😀

    Vi får lyssna på Fredriks sommarprat och njut!
  • Hej, jag kan få alexa att spela sveriges radio p4 sörmland, men när jag ber alexa om flash news så spelas p4 kalmar trots att jag har konfigurerat att p4 sörmland ska spelas. Efter det kommer sveriges eko som är konfigurerat att spelas efter p4 sörmland.
    Någon mer som har det problemet?
  • Se bilden
    I loggan för P4 så står det sörmland men  till höger om loggan så står det p4kalmar
  • Intressant att du får Kalmar och Sörmland omvälaxde Tobbe.
    För oss är det bara Östergötland som strular och det verkar som Alexa väljer vad som helst utom Östergötland att spela.
    Om vi frågar efter P4 Sörmland, får vi det perfekt, likadant med P4 Kalmar, Uppland, Jämtland, Kristiansand, Norrbotten, Västerbotten, Malmöhus, Stockholm osv.

    När jag tittar på vad Alexa tror vi har sagt i loggen, visar det alltid vad hon har spelat - inte vad vi har sagt - "P4 Östergötland". Naughty Alexa!

    Något på lut?!
  • Jag får också Alexa att spela P4 sörmland när jag frågar efter det. Det blir bara fel när jag frågar efter flash news. Och där ligger p4 sörmland i listan men ändå spelas kalmar.
  • Vi har fortfarande samma problem.
    Jag chattade me Amazon hjälp direkt om Östergötland problemet. Så här

    Me:
    Hi, I have Several Sonos One speakers with Alexa around around the house and 2 Echo dots as well. All are setup and Online.
    I have a Skill called Swedish Radio setup and it works fine for all Swedish Radio stations but not the one we most commonly listen to! With the Sonos speakers I can use the Sonos app to get the Radio Station in question but with the Echo Dots there is no way to get that station.
    If I request the radio Station P4 Östergötland Alexa will go ahead and play another Swedish radio P4 regional station but never Östergötland.
    If we request the other P4 regional stations, Alexa will correctly play them. Just never P4 Östergötland.
    It's important to us as we lived in Östergötland and are Swedish so it's not a question of our language skills or pronunciation.
    We have tried all possible ways and different ways to start Radio Sweden.
    I filled in the Alexa feedback in the app and got the suggestion to contact you by phone or chat. Regards,
    Steve

    You're now connected to Vandhana from Amazon.co.uk
    Vandhana:Thank you for contacting Amazon.co.uk Echo support. My name is Vandhana. I am happy to help you today.
    Hi, Steve

    Me:Hi

    Vandhana:I understand that you are facing issues while playing Östergötland radio station
    I will check and help you with this.

    Vandhana:Are you facing issues with both the devices?

    Me:Yes all devices. We have rooms with Sonos Ones in and 2 rooms with Echo Dots - all the same problem
    Oh and we have a Sonos beam too - that's the same

    Vandhana:Please be on hold, I will check and help you

    Me:To help you here's what we say
    "Alexa", "Play Swedish Radio"
    Alexa: "Welcome to Swedish Radio, What would you like to listen to?"
    We say "Play P4 Östergötland" Alexa then plays another P4 station and it is that station that shows up in the log not what we asked for.

    Vandhana:Could you please let me know the postal code?

    Postcode is XXXXXX

    Vandhana:Now, unplug the power adapter from the wall outlet.
    Then, plug the power adapter into the wall outlet and wait for your device to start up.
    And request Alexa to play the station and check with that
    Try from your Steve's Echo Dot

    Me:Okay hold on
    Did that it's exactly the same

    Vandhana:Okay

    Me:I ask for P4 Östergötland and get P4 Västerbotton
    Or P4 Gotland or P4 Uppland or P4 Christianstad
    Or sometimes others. Never Stockholm though. If I ask for Stockholm I can get it. Or if I just say P4 I will always get Stockholm

    Vandhana:Thank you for the details.
    I have checked and see that there is no issues from our end
    It seems that the issue with the Skill, so please contact Skill developer

    Me:Yeah - I've done that and have a forum thread about it but they don't seem to be able to do anything - It's sort of the Swedish equivalent of the BBC! They have resources etc and even bought a Sonos One as in the beginning their skill wouldn't work at all with Sonos!
    But this is across all Alexa devices.

    Vandhana:If the skill is not working with one device we can check and assume it may be device issue so we can provide necessary troubleshooting.
    But in this case, the skill doesn't work on all devices so the issue is with the skill
    Please be informed that, The skills in the Alexa Store is provided to us directly by the skill developers.
    So we don't have more information about the Skill
    This is the reason we suggest you to contact them

    Me:Understood! Worth a try with you. It almost works! Just strange one station will not work at all.

    Vandhana:Thanks for your patience and understanding
    Is there anything else I can help you with?

    Me:Not today thanks

    Vandhana:Have a great day!
    You can click the *End Chat* button on the top right corner of this window to properly close the chat.

    Snälla Swedish Radio kan ni tittar på detta igen?
  • "P four Östergötland" funkar nästan varje gång för mig.
  • Intressant Bearson!
    Vad kan det vara som ger så olika resultat med just P four Östergötland?
    Det fungerade bra ett tag för oss ocskå, men aldrig nu dom senaste veckorna.

    Jag har försökt ominstallera allt, om-enablar skills med linking i både app'n och webapp'n. Vi har alla devices med samma adress postnr osv.
    Gäller både Sonos och Echo Alexa..
  • Gällande Alexa Flashbriefing som spelar P4 Kalmar istället för P4 Sörmland så är det en bugg. Fixen kommer ut i början på veckan. @Tobbe
  • Kanon, ja nu funkar det
  • Vi är på besök i Nyköping just nu så jag passade på att testa Alexa på min Alexa app på mobilen.
    Först disablade jag skillen och enabled igen, och länkade den - ingen skillnad. P4 Östergötland vill inte leker.
    Sen kom jag på adressen och ändrade gatu och postnr i Skillen till där vi bor i Nyköping och provade igen - ingen skillnad. Provade disablar, enablar  och länkar igen, Samma problem.

    Vi också fick Marie's mamma som lyssnar jämt på P4 Östergötland och har bott hela sitt liv i Nyköping att prova - nix samma resultat.

    Sen provade jag alla P4 lokala program - vartenda en fungerar för oss, utan Östergötland.

    P4 Blekinge,
    P4 Dalarna,
    P4 Gävleborg,
    P4 Göteborg,
    P4 Halland,
    P4 Jämtland,
    P4 Jönköping,
    P4 Kristianstad,
    P4 Kronoberg,
    P4 Malmöhus,
    P4 Norrbotten,
    P4 Sjuhärad,
    P4 Skaraborg,
    P4 Stockholm,
    P4 Sörmland,
    P4 Uppland,
    P4 Värmland,
    P4 Väst,
    P4 Västernorrland,
    P4 Örebro,
    P4 Östergötland

    Och P4 Plus

    Så det har ingenting med Sonos eller Echo eller vart man befinner sig att göra, så mycket vet vi.

    MVH
      Steve o Marie
  • Hej och förlåt det sena svaret!

    En annan lyssnare, Rami, hade liknande problem med P2 Världen, men det har löst sig:
    Det enda vad jag har gjort var på http://alexa.amazon.com där jag bläddrade på min ”card history” och bekräftade de ”kort” hon hade fattat rätt (= Did Alexa do what you wanted?). Undrar om Alexa verkligen har lärt sig (= har Amazon spelat in mitt sätt att svara och länkat svaret till kanalnamn)? Hoppas hon inte glömmer.
    Alexa vill inte spela P2 Världen

    Nu är Rami inte helt säker på att det var detta som gjorde susen, men om ni inte har gått igenom er "card history" och hjälpt Alexa att bli bättre, så rekommenderar jag att ni gör det! Det kan nog dessutom behöva göras om då och då.

    En annan lyssnare (som råkar vara en kollega) sa annars:
    - Äh, Alexa ... Det funkar ju bäst när jag låter riktigt frustrerad och arg - vilket jag gör automatiskt när jag fått be om P4 Plus tillräckligt många gånger!

    ​​​​Vet inte om det hjälper ...
    Annika Webbmaster
  • Jag skapar en ny tråd av Steves och Maries envisa problem med att spela upp P4 Östergötland:
    Alexa spelar inte upp P4 Östergötland

    Genom att ha en rubrik som bättre beskriver det aktuella problemet, kan eventuella andra som stött på (och rent av löst) detta hitta dit enklare!

    Den här tråden låser jag för nya inlägg, men det kommer fortfarande att gå att läsa i den och jag kommer att hänvisa till den från den nya tråden, med sammanfattning av vad som redan testats!
    Annika Webbmaster
  • Om någon lyssnare har problemet att Alexa på Sonos one säger I have trouble accessing your Swedish Radio skill right now, och inte blir hjälpt av Steves svar ovan (märkt "bästa svaret"), så skapa en ny tråd!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.