Sveriges Radio Play

Jag har använt play funktionen i många år. Tyvärr har jag upplevt att den för några år sen ändrades och blev mycket sämre och svårare /  jobbigare att använda. Jag har inte orkat bry mig så här långt, men måste nog få klarhet i varför det blev sämre funktionalitet / användarvänlighet.  Eller om jag på efter ett par år inte lyckats hitta vad jag hade tidigare. Det är många saker, men jag kan försöka ge ett exempel som jag upplever extremt störande.

Jag markerar efter hand mina favoritpoddar. Tidigare så kunde jag enkelt få en sammanställning av alla nya poddar som lagts upp på mina favoriter. Det var då enkelt att se vad som var nytt och välja de program man ville lyssna av.
Som det är nu har jag inte hittat nåt sätt att enkelt se vilka nya poddar som lagts upp på mina favoriter. Man får hålla på och jonglera runt med sökfunktionen för varje favorit, om man nu kommer ihåg alla favoriter man lagt upp. Det är alldeles för omständigt, så jag har minskat ner min användning pga detta. Kan inte ens få fram en samlad lista över mina favoriter längre.
Antingen har jag inte hittat hur man gör eller så har ni radikalt försämrat användarfunktionaliteten. Skulle gärna vilja ha en återmatning hur ni ser på mina synpunkter. Är jag en inkompetent användare eller finns inte den funktionaltet jag efterlyser?

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Bra att du hörde av dig, eftersom den funktioner du efterlyser finns kvar.

    Som det är nu har jag inte hittat nåt sätt att enkelt se vilka nya poddar som lagts upp på mina favoriter.
    När du går in på "Min sida" i appens nederkant finner du ganska högt upp rubriken Nya avsnitt, och en "karusell" med de allra nyaste avsnitten av de program du favorit-markerat. Till höger om rubriken "Nya avsnitt" finns en (diskret) länk, "Visa alla", som leder till en lista över fler nya avsnitt av de program du valt att följa, det vill säga den vy du letar efter.

    Hör av dig om du behöver en tydligare beskrivning än så!

    Annika Webbmaster
  • Jag missade detta:

    Kan inte ens få fram en samlad lista över mina favoriter längre.
    Även den listan finner du på Min sida. Bläddra dig nedåt på den sidan och leta upp hjärtat och länken Program du följer.

    Om det är andra funktioner du saknar eller funktioner du ser, men inte förstår syftet med, så fråga på!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för det snabba svaret! Positivt!
    Tack, jag har hittat det jag frågade om. Jag hade förvisso sett den här ‘karusellen’ med nya avsnitt.
    Men, jag uppfattade aldrig att dom var enbart relaterade till mina favoriter. Nu när jag granskar det lite mera så ser jag att det är kopplat till mina favoriter. Slarvigt av mig.
    SEn det här med listan på mina favoriter. Jag går nästan alltid till ‘min sida’, men det är inte ‘självklart’ att om man rullar upp så finns det mer.
    Vore inte fel om det satt nån liten pil under ‘Nya avsnitt’ som indikerar typ ‘Mer’ med pil neråt.
    Vet inte om det delvis beror på vilken surfplatta man har och hur stor skärmen är ( Jag använder en IPAD äldre modell). På min skärm syns inte nån antydning att det fanns mer funktionalitet nedanför, så vitt man inte rullar upp för att se det.
    Jag har alltså under ca två år inte insett detta. Jag är en ganska van IT användare, så jag får väl ändå skämmas lite.
    Men sånt som finns ‘i sjön’ är ju ganska bra om det är lätt att hitta i en sån här app.
    Vänligen
    Lars Lundahl
  • jag uppfattade aldrig att dom var enbart relaterade till mina favoriter
    Jag håller med om att det bör förtydligas. (Allt innehåll på Min sidahar någon form av koppling till val du själv kan göra eller till din lyssningshistorik, men den logiken framgår inte så tydligt.)
    Vet inte om det delvis beror på vilken surfplatta man har och hur stor skärmen är ( Jag använder en IPAD äldre modell). På min skärm syns inte nån antydning att det fanns mer funktionalitet nedanför, så vitt man inte rullar upp för att se det.
    Så är det även för mig, som du kan se på den övre av de bilder jag lade upp igår.

    Jag återkopplar till de kolleger som arbetar med appens form och funktioner.
    Jag har alltså under ca två år inte insett detta. Jag är en ganska van IT användare, så jag får väl ändå skämmas lite.
    Det är nog att lägga skulden på fel ställe. Att du, som van IT-användare, missar att det finns mer i appen än det som syns när du går in på en viss del, bör få oss att misstänka att det förmodligen finns många lyssnare med "låg IT-mognad" som går miste om detta innehåll.

    Hur är det med de andra delarna i appen? Vilka av dessa har du skrollat nedåt på? (Om du inte lyssnar direkt på andra kanaler än de som ligger synliga när du går in under Direkt, finns det ju inget egenvärde i att skrolla nedåt, men på exempelvis start-sidan finns det flera bra ingångar till vårt innehåll, som du kanske har missat?)

    Tack för viktig återkoppling som förhoppningsvis bidrar till att vi kan göra appen enklare att använda för alla!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Den återkoppling du gav oss var så otroligt tydlig och bra! När du fick oss att förstå att "innehåll utanför den synliga skärmen" så lätt kan missas (även av vana användare), förstod vi bättre en del diffus kritik om att appen var "svår att hitta i". I flera fall var det tydligt att lyssnarna endast hade använt de funktioner som sys direkt på skärmen. (De kolleger som gör praktiska användartester direkt med lyssnare kanske redan hade förstått detta, men för mig blev din felanmälan en ögonöppnare!)

    Vi har nu byggt om Min sida rejält med denna vetskap, så att de viktiga funktionerna ska gå att hitta utan att skrolla. Naturligtvis uppskattas det inte av många lyssnare, alla förändringar som flyttar länkar gör det lite krångligare till en början, men på sikt hoppas och tror jag att förändringarna gör appen enklare att hitta i.

    Tack.
    Annika Webbmaster